رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي عشر
نورا:مين دا ملك:انا معرفش... بس هي واقفه معها ليه وف المكان دا. نورا:هنعمل اي. ملك:خايفه... اصل الراجل دا شكله غريب كدا. نورا:يعني هندخل ولا اكننا شوفنا حاجه ولا قصدك اي. ملك بحيره:طب نتصل بي ساميه عشان لو حصل حاجه... احنا منعرفش مين دا. نورا:طب يلا بسرعه. اتصلت ملك بساميه...واخبرتها بالتالي.
ملك:ايوه يا ساميه ابعدي عن الاغاني عشان تسمعني. ساميه:حاضر... بعدت اهو ...عملتوا اي ملك:مني واقفه مع راجل عند الباب اللي وارني... هو راجل كبير كدا... احنا هنروح نشوف الحوار دا بس لو اتاخرنا ولا حصلنا حاجه... اتصلي بالرقم دا. ساميه: حاضر... دا رقم مين. ملك:أدهم. وف تلك اللحظة قفلت ملك الخط. سعيد:انتم مين.
نورا:انت اللي مين وازاي تتدخل البيت كدا... واي علاقتك بمني. سعيد:حيلك حيلك مني: اتفضلوا انتم... انا واقفه مع حبيبي. ملك:انتي مش مكسوفه. نورا:أركن انت يا حج... يلا يا بت قدامي. سعيد:طب مش نتكلم الأول. ملك:هنتكلم في ايه... بعد اذنك...خلاص يامني خليكي... احنا مالنا. وكانت ملك ونورا لسه هيشموا ولكن وجدوا. رجلان أمامهم. سعيد:هاتوهم يا رجاله.
مني: سعيد سيبهم يمشوا... غلط. قام الرجلان... وبمسكهم... وبربط ايدهم ووضعهم ف السيارة. سعيد:بصي انتي هتتدخلي... وانا هتصرف... لان لو سيبتهم هيتكلموا... ويعملوا مشكله ليكي يا روحي. مني:طب هتوديهم فين طيب. سعيد:متقلقيش يا حبيبتي. ركب سعيد السيارة... وذهب واخذ معه نورا وملك.
دخلت مني البيت ولاحظت ساميه دخولها ولكنه تسبب ف قلقها اكثر. اتجهت ساميه ناحيتها. ساميه:مني مني:اي ساميه:شوفتي ملك او نورا مني:لا... ليه هما راحوا فين. ساميه وقد غلت الدماء ف عروقها. فهي تعرف جيدا انها كذابه ...:اممم تلاقيهم واقفين برا. صعدت ساميه الي غرفتها واتصلت بالرقم الذي أعطيته لها ملك.
نادر:تعالي نقف برا يا ابني... دماغي صعدت. أدهم:تعالي. خرج أدهم ونادر وابتعدوا عن الدوشة... سمع رنين الهاتف...وأخرجه نادر:مين أدهم:رقم غريب. نادر:طب رد. أدهم:الو. ساميه:انا ساميه بنت عمت ملك. أدهم بقلق: ف اي و ملك فين... يعني. ساميه:معرفش... بس هي قالتي اكلمك. أدهم بقلق: ليه... انتي فين. نادر:ف اي يا ابني... لم يرد أدهم عليه وركب سيارته. ف تلك اللحظة كان أحمد بيدور عليهم ولقى نادر يتجه ناحيه سيارته. احمد:رايح فين يا نادر... وفين أدهم. نادر:معرفش طلع جري بالعربية...وانا هروح وراها. احمد:طب... انا هاجي معاك.
كان الجميع منشغل بالفرح. وسامع الاغاني اوالتحدث عن الآخرين. خرجت ساميه من غير ما حد ياخد باله منها ووقفت امام الباب... وكان أدهم قد اتي بالسيارة...أوقف أدهم السيارة ونزل. أدهم:ممكن تفهمني ف اي. ساميه:انا مش عارفه كانوا بيشوفوا مني... وملك قالت ان مني كانت واقفه مع واحد. وصل نادر واحمد... ونزلوا من السيارة. احمد:ف اي يا أدهم. أدهم:استنى يا احمد...طب فين مني دي. ساميه:جواه.
نادر:ف اي يا أدهم. أدهم:ملك ف حد خدها. نادر:طب ماتتدخلي تجيبي مني دي. ساميه وهي تبكي: مش هعرف... وخايفه حد ياخد باله. احمد: الفرح شاغل محدش واخد باله من حد... اتصلي بها وخليها تتطلع. اتصلت ساميه بمني. ساميه: مني اخرجي برا ف واحد بيقول انه عاوزك... شكله كبير شويه انتي تعرفي. مني: هو قالك اي... ولا اقولك... استنى هطلع.
أدهم:قولتي كبير ليه ساميه:عشان ملك قالت إن مني واقفه مع واحد كبير. خرجت مني من الباب... وجدت ثلاث شباب ومعهم ساميه. قام أدهم بمسكها من شعرها. قال:انطقي يا بت وقولي ملك فين. مني بصراخ:اهااا سيبني انت مين... مين دول يا ساميه. نادر: انطق يا بت... بدل ما نخلص عليكي. مني بخوف:معرفش. اخرج أدهم المسدس من جيبه وقال: هتقولي ولا اخلص عليكي.
احمد وهو يحاول ان يبعد أدهم عن مني:اهدي يا أدهم. ساميه:حرام عليكي انتي جبله. أدهم بنفاذ صبر:انطقي. مني:سعيد. أدهم بعصبيه وهو يجذبها من شعرها:سعيد مين. مني بألم:اهااا... المحامي... بتاع جدي. أدهم:خدهم فين. مني ببكاء:والله معرفش... معرفش.
نادر:كلمي و قوليله انك عاوزه تروحي عنده... لان ساميه قالت إن جدك عرف كل حاجه. مني:لا انت مجنون. قام نادر بصفعها على وجهها بقوه... جعلتها ترتمي على الأرض وتدمي فمها. مني:حاضر حاضر. احمد:انجزي وارحمي نفسك. امسكت مني الهاتف بخوف... واتصلت بسعيد. مني بصوت مهزوز: الو. سعيد:ف اي. مني:الحقني جدي عرف... كل حاجه وقال انه هيخلص عليا. سعيد:وانتي فين. مني:خرجت من البيت. سعيد:هبعت حد من الرجالة يخدك.
نادر:تمام... هتركبي معها عادي واحنا هنكون وراكي اي غلطه تمنها حياتك فاهمه. احمد:المشكلة لو حد حس بحاجه... الدنيا هتتقلب. أدهم:ميهمنيش حاجه يا احمد. ساميه:وانا مش عاوزه غير اختي... ياريت الفرح يبوظ عشان عريس الغفلة ينبسط. احمد:اممم يارب. أدهم:طب انتي خليكي هنا ساميه انا لازم اجي معاكم. أدهم:احمد انت هتكون ورايا وخليها معاك. نادر:يلا طيب اكيد زمانه على وصول.
عند ملك ونورا. كانوا ملقيين على الأرض ويدهم مربوطة خلف ظهرهم. نورا:انت مين. سعيد:منورين. ملك:احنا فين. سعيد: بصوا... انا طيب ومش هعملكم حاجه... بس واجب اخد مكافأة اخر الخدمة. نورا:واحنا مالنا. سعيد:اقولك... انتم جدكم العطار وعنده فلوس كتير.. انا كنت السبب ف نصهم طبعا... اكيد انا معملتش كدا لله. ملك:انت عاوز اي.
سعيد:انا فضلت شاغل عند عبد الحميد بقالي 10 سنين وانا مبكرهش حد قده اصلا... ولا زادت كمان ان يوسف دا يهددني... لا وكمان هطلع بالمولد بلا حمص... انا استحملته كتير عشان اقدر اكسره واذله وقت ما تيجي الفرصة... واهي جات. ملك:ليه كل دا واشمعنا خدتنا احنا. نورا: انت حيوان. قام سعيد ونزل بجسمه لمستويها وقام بصفعها...اخرسي.
سعيد:عشان اخد حق ابويا اللي عاش طول عمره ف السجن...بسب جدك تجار الآثار... لبسه قضيه ظلم... وبدل ما يدخل هو... يدخل الغفير اللي شاغل عنده . ملك:احنا ذنبا اي. سعيد:مش ذنب حد... انتم الي طلعتوا قدامي... كمان هجيب مني... انتم عارفين انا هعمل بيكم اي...مني اخت يوسف... وانتي جدك كان هيموت ويخدك... وانتي بنت نعمه... يعني هتبقى فضايح... وعيله العطار هتحط راسها ف الارض. نورا:انت مريض.
سعيد:ههههههههه... بظبط كدا وكمان هخلي الرجالة الحلوة دي تتسلى بيكم شويه. كانت ملك تبكي من شده الخوف وكذلك نورا. وفجأه دخل واحد المخزن وكان معها مني. سعيد:مني... حبيبتي... تعالي. احست مني بقلق من طريقته... اشار سعيد لاحد الرجالة اللي واقفه انهم يربطوا مني. مني بصراخ وصدمه:انت بتعمل اي... سعيد. سعيد:مبرووك عليكم يا رجاله... عاوزه صوره وصوت جوده عالية ههههههههه.
فجاه اتكسر بابا المخزن ودخل أدهم ونادر... وتابعهم احمد بعد ما أكد على ساميه انها تفضل ف العربية. رفع رجاله سعيد أسلحتهم. سعيد:انتم مين. اتجه أدهم ناحيته وصوب المسدس على راسه وقال:قولهم ينزلوا السلاح لحسن... راسك هتبقى نصين... شاور ليهم سعيد بيده ...وانزلوا أسلحتهم. ادهم:احمد فك البنات وطلعهم برا بعيد عن المخزن بشويه... وانت يا نادر خد كل السلاح دا...واللي هيتحرك موته.
سعيد:انت عارف انا مين. أدهم بحده:مش عاوز اعرف. قام احمد بإخراج ملك ونورا ومني. سعيد:اديك خدتهم... عاوز اي. قال بصوت أدهم يشبه فحيح الأفعى:هنسفك من علي وش الأرض.
ف الخارج. نزلت ساميه من السيارة وقامت باحتضان اختها وملك... وهي تبكي وتحمد ربها انهم بخير ساميه: الحمد الله انكم بخير. نورا:انا كنت هموووت من الخوف. ملك:وانا بس الحمد الله. وكانت مني تقف بعيد عنهم منكسرة... ووحيدة. ملك بقلق:هو أدهم مخرجش ليه.
نادر..:انا فضيت البنزين. سعيد بخوف:بنزين اي. أدهم:مش انت اللي حاطت البنزين ف المخزن نصيبك بقا. سعيد:هندمك أدهم:يلا سلام بقا...اخرج أدهم سيجاره وقام بااشعلها وبعدين رمها على الأرض...واشتعلت النار ف المخزن. خرج أدهم ونادر. احمد:المخزن بيولع نادر:كان ف بنزين جواه والغبي سعيد رمي سيجاره الحمد الله اننا عرفنا نخرج. اتجه أدهم ناحيه ملك... وقال انتي كويسه.
ملك:ايوه الحمد الله. أدهم: الحمد الله يا حبيبتي. نورا:انا عاوزه افهم انتم مين. ساميه:وانا. ملك:لما نروح. ساميه:لا لازم دلوقتي انتي عارفه ان بكره ف فرح... و هتجوز اللي حمار اللي بيقولوا عليه. احمد:مش لاحظه انك غلطتي ف الحمار كتير قصدي العريس.
ساميه:وانت تعرفه منين يقربلك حاجه... مثلا... وحتى لو يقرب... يعني انا مبخفش وروح قوله ان انا اللي هيتجوزها وبقول عليه حمار ومعندوش دم ولا احساس. نادر:ف تعديل بسيط ... انت بتتكلمي مع الحمار شخصيا. احمر وجهها بصدمه... واحست ان الارض تتدور بها. ضحكت نورا ووضعت يدها على فمها:ههههههههه موقف وحش. ساميه:انا مكنتش اعرف... إن احمد:اني حمار. ساميه:سوري احمد مازحا: مش مهم حمار حمار نادر:طب مش يلا. ركبت نورا وملك مع نادر وادهم. ومني ركبت مع احمد وساميه...وكانوا يختلسوا النظرات لبعضهم طول الطريق.
نورا:استنوا نشوف الأول مين جواه. تنهدت نورا بارتياح:لسه بياكلوا الناس... نحاول ندخل وواحده واحده تتطلع على فوق من غير ما حد يحس...ااكننا كنا فوق من الاول فاهمين. وبالفعل نفذوا الخطة. دخلت مني اوضتها وارتمت على الفراش وانفجرت ف البكاء.
ف الاوضه عند ملك نورا:بس أدهم طلع جينتل اوووي. ملك:ايوه. ساميه:مالك يا ملك. ملك:مفيش... حاجه... اي رايك ف احمد ساميه:طلع أموره الصراحه... ولذيذ. نورا:يا واد يا واد. ساميه:يا خفه استنوا انزل اشوف الناس ماانا العروسة بقا. نورا:هههه انزلي يا اختي. نورا:مالك من ساعه ما جينا وانتي ساكته. ملك:خايفه.
نورا:من ايه يا بنتي. ملك:ادهم هو اللي ولع ف المخزن ونادر كداب. نورا:عرفتي ازاي. ملك:حسيت بكدا انتي مشوفتيش أدهم كان رافع عليه السلاح ازاي وبعدين مخرجش على طول ليه وخلي احمد يبعدنا. نورا:سعيد كان هيضيعنا يا ملك يستأهل اللي حصله. ملك:انتي عارفه يعني اي تولعي ف انسان. نورا:هو شكله بيحبك اوي.
كانت مني منهارة وتبكي... خبطت ملك على الباب ودخلت هي ونورا. مني بتوسل وندم:انا اسفه على اللي حصل بسببي... ممكن محدش يعرف...حاجه ارجوكم ملك بحنان وهي ترتب على كتفها:محدش هيقول حاجه يا منى انتي اختنا. نورا:كلنا بنغلط يا ستي... ولازم نسامح بعض. مسحت مني دموعها وقالت:يعني انتم مش هتقولوا لجدي... ولا بابا. ملك:لا احنا مش هنقول لحد. نورا:خلاص يا ستي فكها كدا احنا الحمد الله خرجنا وزي الفل اهو... وكمان ساميه شافت احمد واعجبوا ببعض.
عند ام محمد. ام محمد:اي يا بت قاعده ف اوضتك ليه. هاجر:مفيش يااما تعبانة. ام محمد:انتي بقالك يومين على كدا ما ساعه ما نزلتي لام حاتم. هاجر:مفيش يا اما مفيش انا كويسه... بس مليش نفس اوكل ولا اطلع من اوضتي. ام محمد:لو حاتم عملك حاجه قوليلي وانا انهي الموضوع يا حبيبيتي ولا يهمك. هاجر:لا. قامت هاجر فجاه وهي تضع يدها على فمها واتجهت الي المرحاض... بسرعه. ام محمد:شكلك اتحسدتي يا بت.
رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني عشر
بدايه يوم جديد... وكان الجميع يستعدون للفرح. كانت سعاد وزينب ونعمه يجلسون ف الصالون... ويتحدثون...ف أمور تجهيز الفرح سعاد بنره كلها غل:جهزتي كل حاجه يا نعمه. نعمه:اهاا كله الحمد الله...بس ناقص اقوم اشوفهم عاملوا اي ف عشا العروسة. زينب:اهااا لازم نودي عشا زين... وكمان الصباحية. نعمه: ايوه... انا مجهزه كل حاجه زين. سعاد:طب يلا نقوم نشوف ناقص اي... لحسن تكون ف حاجه ناقصه الواحد مش عاوز يسمع كلام ملهوش لازمه.
طرقت نهله الباب على منزل عمتها. فتحت لها ايمان:تعالي يا نهله. نهله: لا شكرا يا عمتو انا كنت جايه اشوفك صحيتي ولا. ايمان:لا يا حبيبتي انا صحيت من بدري... امك جهزت الحاجه ولا لسه. نهله:اهااا البيت مقلوب هناك...وبابا واقف مع الرجالة برا. ايمان:عقبالك يا نونو... انا هدخل اقول لعمك لسليمان واجي معاكي. دخلت ايمان لتخبر سليمان... وخرجت مع نهله. نهله:هو حضرتك ليه مرضتيش تقعدي معانا ف البيت.
ايمان:عادي يا حبيبتي دا كان وراثي ابويا وانا كنت حابه اقعد ف بيتي بدل ما ابقى تقيله على حد ...وبعدين احنا جنب بعض... وقولت عشان تبقوا على راحتكم... انتي الاول كنتي صغيره لكن دلوقتي انتي عروسه زي القمر ما شاء الله. ابتسمت نهله بخجل...كان همام يقف داخل حديقة البيت ويعطي التعليمات لعمال. لمحهم همام وقال:ادخلوا جواه الرجالة واقفه. نهله:كنت بجيب عمتي... يا ابوي. ايمان:احنا هندخل اهو يا همام... هو أدهم ونادر مع احمد فوق صح. همام:ايوه ويلا خشوا.
كانوا الشباب يجلسون مع بعضهم. أدهم:حوار فاكس اوووي والله. احمد:والله انا اتخنقت. نادر:هههه انت هتبهدل والله. احمد:يا عم صلي على النبي كدا... مش كفاية امي. نادر:اوعي هتكون هتلبس جلابيه صعيدي بقا وكدا. احمد:لا طبعا... هيبقى شكلي عبيط... وبعدين انا اشتريت البدلة... وقام احمد وفتح الدولاب وأخرج البدلة. أدهم:حلوه.
نادر:حلوه بس ربنا يستر... وابوك هيلبس جلابيه احمد:لا يا عم أدهم:طب ليه الفرح، متعملش ف فندق احسن بدل البهدلة دي. أحمد:احنا صعايدة يا ابني... يعني لازم فرح كبير تحلف بي البلد كلها... وكمان انا احمد الشوربجي... والعروسة حفيده العطار. أدهم:هما الستات هيكونوا جواه البيت... والرجالة برا صح. احمد:اهااا.
نادر:يعني فرح ناشف وحاجه تسد النفس...واكمل نادر مازحا ارفع راسنا يا عريس بقا. احمد:ونبي اتلهي. أدهم:لا صحصح كدا لان شكلك هيبقى زفت. احمد:معانا ربنا. نادر:هما هيخلصوا تجهيزات الفرح أمتي. احمد:يعني على المغرب كدا. وتكون العروسة جهزت اروح اجيبها. وتتدخل الناس يحتفلوا بيها شويه... بعدين نطلع. نادر وهو يغمز له:وبعد ما تطلع. احمد:ننام عشان هكون تعبت وبنام بدري... وقام احمد بحدف نادر بالوسادة... هتتلم ولا. التقطت نادر الوسادة وقال:انا غلطان اني بنصحك يا عبيط.
ف منزل عبد الحميد... ف اوضه ملك. ساميه:هي الكوافيرة هتيجي امتى. ملك:معرفش والله...ممكن كمان شويه بس يارب تتطلع حلوه. نورا:طب وبالنسبة لينا هنحط ميك اب وكدا ولا اي. مني:علميا المفروض نحط عشان دا فرح... واقعيا بقا جدك مش هيرضي. ملك بحزن:يعني مش هحط روج. نورا:هههه شكلها هنروح غفر كدا. مني: مش كفايه الفساتين دي.
نورا:هههه مالهم بس، والله حلوين هما محتشمين شويه بس. ملك:بس والله حلوين يعني...بس انا هاخد البترولي... او النبيتي. نورا:وانا الموف. مني:خلاص اخد انا النبيتي. ملك:خلاص وانا البترولي... على فكره حلو. ساميه:بسسسس اسكتوا... صدعتوني. ملك:طب يلا يا اختي شوفي ناقصك اي عشان الميك اب ارتسيت زمانها جايه. نورا:هو احنا لازم نروح هناك. مني:اهااا. نورا:احنا هنحط مكياج ولما الحج عبد الحميد اعترض مش هنشيله برضو... تمام يا بنات.
ف القاهرة... كان حاتم يجلس مع شادي على القهوة كالعادتهم. نادي حاتم على القهوجي وطلب اتنين شاي. شادي:هتعمل اي ف المصيبة دي. حاتم بلا اهتمام...:ولا اي حاجه... هو انا غصبتها على حاجه. شادي:يا ابني انت خطيبها. حاتم:وانا مالي... انا كل اللي شاغل بالي البت ملك دي اختفت ومحدش عارف طريقها. شادي:يا ابني خليك ف الواقعة اللي انت فيها... البت لو حكيت لأمها... امها مش هتسكت وهتقول لأمك. حاتم:وانا مالي هو حد قالها متربيش بنتها كويس.
طرقت ام محمد الباب وفتحت لها سميحه. سميحه: اتفضلي يا اختي. قبلت كل منها الأخرى...ودلفت الي الداخل. سميحه:مالك يا ام محمد شكلك مهموم ليه. ام محمد:ولا حاجه... العيال قالوليك على التغيرات بتاعت الشقة. سميحه:شقه اي... حاتم قالي لما تيجي هاجر. ام محمد بقلق:يعني هاجر مجتش.
سميحه:لا يا اختي... حاتم من كام يوم قالي هتيجي تشوف الشقة... ومجتش. ام محمد وقد أحست ان ظنونها كلها صح وقالت:طب همشي انا بقا... قامت وخرجت... أحست ان لم تقدر على الوقوف وكانت تستند على السلم... وكانت تردد على لسانها يارب جيب العواقب سليمه يارب. دخلت الي شقتها... وجلست على أقرب كرسي... قامت وذهبت الي غرفه هاجر وفتحتها. هاجر بفزع:ف حاجه يا اما.
ام محمد:هو حاتم عمل اي ف الشقة. هاجر بارتباك:انا قولتلهم بقا وهما يتصرفوا. غلت الدماء ف عروقها وقامت بجذبها من شعرها... وقالت:بتكدبي ليه يا بت... سميحه بتقول انها مشفتكيش... يبقي انتي روحتي فين وساعتها... انتي قاعده ف اوضتك مبتخرجيش... وشاغله ترجيع و ملكيش نفس للأكل يبقى اي دا. هاجر وهي تتوجع من الألم:اهااا... سيبي شعري يا اما. ام محمد:انطقي يا بت حصل حاجه بينك وبين حاتم. هاجر:لا يا اما.
ام محمد:خلاص ننزل نروح لأي دكتور ونشوف مالك. هاجر بخوف وارتباك:لا... مش لازم. ام محمد:انطقي... بدل ما اقول لاخوك ويقتلك ونخلص. هاجر وانفجرت ف الدموع:والله انا كنت نازله عشان اشوف الشقة... وهو فتحلي بس امه مكنتش جواه قولته همشي انا... قالي لا... و. انهالت عليها ام محمد بضرب علي وجهها. ام محمد نادبه الخدين:يا مراري... يا خيبتك ف بنتك... هنعمل اي ف المصيبة دي يا بت *****
اتي المساء... واشتغلت الانوار وتعالت الزغاريط. كان ساميه تنظر قدوم عريسها. مني:يا بنات يلا عشان العريس جي يلا ننزل. نورا:يلا طيب يجماعه انا حاسة اني هقع والله. ملك:ههههههههه... طب يلا ننزل العربيات وصلت تحت يلا يا عروسه. تعالت الزغاريط... ونزلوا الفتيات... وأمسك والدها يدها... ليعطيها لعريسها. نعمه وهي تسمح دموعها:مبروك يا حبيبتي. دخل احمد... ومعه نادر... والده. واستلم احمد عروسته. احمد:مبروك يا عروسه. ابتسمت ساميه وقالت:الله يبارك فيك.
وركبوا السيارة ... وتابعتهم باقي السيارات... انتهيت الزفة وبعد كدا ذهبوا لمقر الفرح... ودخلت العروسة... عند الحريم... وتعالت الزغاريط... وقامت كريمة وإيمان باستقبال اهل العروسة... وقام المعازيم بالتهنئة. قامت نهله واصدقاءها يقوموا ساميه. نهله: قومي ارقصي... يلا ساميه بابتسامه:شويه طيب. همست نورا لملك وقالت:هو أدهم فين. ملك: معرفش وحتى مكنش معهم.
كانت ترقص نهله واصدقاءها... وبعد كدا جلسوا بجانب ملك ونورا... وكانوا يتحدثون. نهله:والله يا بنتي قمر اوووي... ولا عضلاته وهو فاتح القميص كدا حاجه تهبل. ردت أحدهما:اسكتي لحد يسمع. نهله:عادي وبعدين محدش واخد... باله ردت احدي صديقتها:طب هو فين. نهله:اكيد برا طبعا ومش هتعرفوا تشوفه. ردت الأخرى وقالت:انتي هتتجوزي.
نهله:عمتو هتموت وتاخديني لي... وبصراحه هو عجبني اوووي. كانت ملك تسمع تلك الحديث... وهي تكاد تحرقها نيران الغيرة. نورا:هي نهله بتتكلم على مين. ملك بغيظ:عن أدهم... يا نورا. نورا:استنى طيب كدا تعالي انتي مكاني وخليني انا جنبهم على طول...قامت ملك وابدلت مكانها. وكانت نهله مازالت مستمرة ف الحديث. نورا:بتتكلموا عن مين يا بنات... اصلي الموضوع شديني الصراحه. نهله بفخر:ابن عمتي.
نورا:واووو هو حلو اوووي كدا. نهله بتوهان:جدا...وكمان هيبقي جوزي المستقبلي. ملك بنفاذ صبر:لا انا هطلع اشم هوا اتخنقت. لم تتمكن نهله من سمعها بسب انها لم تكن مركزه معها وبسبب الدوشة. خرجت ملك خارج المنزل لكي تبتعد عن الفرح. وكانت تفكر ف أدهم...وقامت بالاتصال بي... ولكن لم يرد عليها. قلقت ملك وذهبت الي المنزل.
طرقت ملك المنزل... فتح أدهم الباب...وكان عاري الصدر لا يرتدي سوا بنطلون قطني. ملك بانفعال ولم تنتبه الادهم الذي يقف عاري الصدر:انت فين ومش بترد ليه...وبتعمل اي. أدهم:اهدي بس... والله كنت نايم...راحت عليا نومه. ملك:طيب ولسه هتكلم كلام ولكن... وضعت يدها على عينها وقالت:انت خارج كدا ليه. شال ادهم يدها... وامسكها وقال:مكنتش اعرف انك انتي وبعدين نايم. ملك:طيب ادخل البس.
أدهم:طب هتفضلي واقفه على الباب. ملك:اهااا اومال هروح فين. أدهم:ادخلي... وبعدين اي اللي انتي عاملها دا. ملك باستغراب:عامله اي. أدهم بغيره:المكياج دا ليه. ملك: مش اللي هناك دا فرح... وانا اعتبر زي اخت العروسة.
أدهم بنرفزة سحبها للداخل... وأغلق الباب... وقال بغضب:امسحى القرف دا عقبال ما اخلص. ملك بعند:لا مش همسح حاجه... انا... وبعدين انا مش حاطه حاجه اوفر يعني. أدهم بعصبيه:ملك اسمعي الكلام بدل ما امسحه انا. ملك:لا يا أدهم يلا انا هخرج بقا. امسكها أدهم وقفل الباب... واسند ظهرها على الحائط. أدهم:انتي بتمشي... ولا همك... وقولت امسحى الزفت دا ومش عاوزه صح.
حاولت ملك ان تبتعد عنه ولكن بدون فائدة فهو كان محاصرها من جميع الجهات. اتوترت ملك وزادت ضربات قلبها. وتعالت انفسها... وقالت: سيبني بقا. أدهم وبنره تحذيريه:انتي مش هتمسحي حاجه صح. ملك:ايوه وسيبني بقا. انحني أدهم ببطء وطبع علي شفتها قبله خفيفة... ثم ابتعد قليلا. انا همسحه ليكي. حاولت أن تبتعد عنه ولكن لا مفر.
اغمضت ملك عينها وقالت بضعف خلاص يا أدهم همسحه. لف أدهم ذراعه حول خصرها...ساحبا اياها بقوه داخل أحضانه. وقبلها قبلات حاره بشوق ولهفه. وحب كأنه يريد أن يروي عطشه... يريد أن يمتلكها... وهي الآن قربيه منه. ابتعد أدهم عنها وقال:كدا الروج اتمسح. ملك:انت.
اقترب أدهم منها تاني وقال:انا اي. ملك بتوتر:ولا حاجه... ممكن امشي. أدهم بنبره تحذيريه:لا هدخل البس وبعدين هنخرج مع بعض... ماشي يا ملك ولا اخليكي تقضي الليلة هنا. ملك بغيظ:طيب اتفضل البس يا أدهم باشا. أدهم:لا انتي بتقولها من غير نفس. ملك:خلاص بقا يا أدهم. أدهم:انتي بتزعقلي يا ملك. ملك:مين دي انا... مقدرش. أدهم:اهااا انتي... عادي انا ممكن اسمحك بس بشرط. ملك وهو تنظر له بغيظ وقالت:قول اعمل اي. أدهم:وهتعملي ولا. ملك:هعمل يلا بقا. أدهم:بوسيني.
ملك:نعم! أكيد بتهزر صح. أدهم:يلا ولا هنفضل واقفين كدا...عاوز ادخل البس. ملك:لا طبعا... انت بتقول إي. أدهم:هاااا...يلا ولا ملك:طيب. استندت ملك عليه بوضع يدها على صدره العاري... واغمضت عينها وقامت بوضع قبله خفيفة على شفتيه... وابتعدت عنه. ملك وقد احمر وجهها وكاد قلبها يقف ... وقالت:حلو كدا.
ادهم: لا بس يلا بقا...هدخل البس... واجيلك. خرج أدهم وكان يرتدي بدله وكان يفتح اول ازرار القميص كالعادته. افتكرت ملك كلام نهله وقالت:ونبي يا أدهم اقفل القميص. أدهم:هاااا. شاورت ملك على قميصه وقالت الزرار يا أدهم. أدهم:ليه. ملك:معلش اقفله...اصل الجو برا ساقعه. أدهم:لا ف اي.
ملك:عادي... اقولك احنا نقعد هنا بلا فرح بلا بتاع واتجهت ملك وجلست على الأريكة. أدهم:انتي مجنونه يا بت. ملك بغيره:انت عاوز تتطلع ليه... ولا عاوز تشوفها. أدهم:والله مش فاهم حاجه. قامت ملك وقفت أمامه وقالت بغيره:نهله يا أدهم. أدهم:اخت أحمد. ملك:وهو ف كام زفته. أدهم وهو يلف ذراعه حول خصرها:مالها.
ملك:قاعده تقول اصل أدهم ابن عمتي وكلام فاضي... وجوزي المستقبلي. أدهم:ودي غيره. ملك: لا. أدهم:اممم واضح... ياروحي انا بحبك انتي. ومش عاوز حد غيرك... نهله تقول اللي هي عاوزها. ابتسمت ملك وقالت:يلا نخرج بقا. أدهم:مجنونه. ملك:اهااا ومتتدخلش عند الستات خالص خليك برا.
أدهم:حاضر... تحبي أقف برا البيت خالص عشان محدش يشوفني. ملك:لا مش هينفع... عشان أحمد ميزعلش بقا. أدهم: طب يلا يروحي. خرجت ملك هي وادهم من البيت... ولكنها لم ترى تلك العيون اللي كانت ترقبها...وتتوعد لها.
رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث عشر
انتهى اليوم. وف بدايه اليوم التالي ذهبت نعمه ونورا ومعهم ملك لكي تبارك للعروسة. كريمة ساعدتها ف اخذ الاكل منها التي أحضرته معها: مكنش له لازمه التعب دا. نعمه:الواجب يا ام احمد. كريمة:اتفضلوا.
دلفوا إلى الداخل... وكانت ايمان ونهله يجلسون بالداخل... وقامت ايمان ورحبت بيهم. نعمه:فين ساميه. كريمة:اطلعي يا نهله قولي ساميه...ولا اقولك خدي خالتك نعمه ووصلها لساميه عشان يتحددوا مع بعض. ايمان موجه كلامها لملك:شكلك مش من هنا. ملك:كنت عايشه ف القاهرة. ايمان:امممم.. وهترجعي مصر ولا هتخليكي هنا. ملك:لا هقعد مع اهلي. ايمان:انا هقوم امشي... بقا أدهم ونادر واقفين برا عشان هنسافر. كريمة:ليه ما تخليكم عاد.
ايمان:هنيجي تاني... والله...وأكملت ايمان وهي تنظر لملك والمرة الجاية هنيجي لفرح برضو بس هكون انا ام العريس بقا. تغيرت ملامح ملك... ونورا لأنهم هما اللي فاهمين الموضوع. كريمه:وهنبقي نسايب كمان ههههههههه... استنى انا هدخل اجيب حاجات من المطبخ. ايمان:متتعبيش نفسك يا كريمة والله مش عاوزه حاجه. كريمة:لازم تاخدي... واومال هتروحي من بلدك فاضيه عاد. ايمان:هههه طب ادخلي. كانت ملك ونورا يجلسان ويخطفان النظرات لبعضهم. ايمان:عقبالكم يا بنات.
نورا:شكرا يا طنط. ايمان:هو انتي اخت ساميه. نورا:اهااا وملك بنت خالي. ايمان:مش هتطلعي تسلمي على أدهم قبل ما يمشي. ملك احمر وجهها ومبقتش عارفه ترد. ملك:هشوفه ليه. ايمان:يعني انتي عارفه أدهم اهو. ملك بتوتر:لا... اهااا. ايمان:خلاص انا كنت عاوزكي تشوفي قبل ما يمشي. ملك لنفسها: ياربي ايه الموقف الزفت اللي انا في دا.
ايمان: انا مش ام معقده ولا حاجه وطلالما أدهم بيحبك وانتي بتحبي انا معنديش مانع عادي. ملك:يا طنط. ايمان:يا حبيبتي انا عارفه كل حاجه... المهم خلي بالك من أدهم... وف يوم من الايام الجاية هنقعد ونتكلم. ابتسمت ملك وارتاحت لتلك السيدة. خرجت كريمة وقالت يلا يا ايمان.
نادر:انا خلصت. أدهم:ماما هناك هتخلص وهنمشي. سليمان:طيب يلا نروح نسلم على الناس. كان أحمد وهمام بيودعهم. همام:انتم هتمشوا ليه عاد. سليمان:عشان الشغل... وهنيجي تاني ان شاء الله. خرجت ايمان وودعت اخوها وبعد كدا ركبت العربية مع زوجها...ولحقهم أدهم ونادر...وسيارتين الحراسة.
وبعد كدا مشيت نعمه ونورا مع بيتهم وذهبت ملك الي المنزل... كان الجميع يجلسون ف الصالون... ملامح وجههم جامده... ومني واقفه ساكته.
ملك باستغراب:ف اي قام عبد الحميد وقام بصفعها على وجهها بقوه... جعلتها ترتمي على الأرض... ونزفت من فمها... انهالت الدموع من عينها. عبد الحميد:شكلي دلعتك بزياده. ملك:انا عملت اي. عبد الحميد:بقى انتي هتحطي راسي ف الطين يا بت دلال...بكرا فرحك على يوسف ابن عمك. ملك بانهيار وانفجرت ف الدموع:مش هجوزه...انا معملتش حاجه. عبد الحميد:اي بينك وبين ولد النوري. وقعت تلك الجملة علي سمعها كالصاعقة.
ملك بخوف:مفيش حاجه. قام عبد الرحمن ووقف أمام والده:اهدي يا ابوي. ملك وهي منهارة على الأرض:انا مش هجوز حد. عبد الحميد بعصبيه وغضب جامح:كنتي ف البيت عنده بتعلمي اي...وتعرفي منين. لم تنطق ملك. سعاد بشماته:ما تتكلمي يا بت. كانت مني واقفه... وهي تبكي على حاله ملك.
قام عاصم وقال:اقعد انت يا ابوي... وانا هربيها... وقام عاصم بمسكها من شعرها بقوه... وسحبها على فوق... وادخلها غرفتها واخد منها الهاتف... وقفل الباب عليها بالمفتاح... ونزل. عاصم:حبستها فوق ومحدش يدخلها ليها مفهوم... وانت يا يوسف جهز نفسك عشان فرحك. يوسف:امرك يا ابوي عبد الحميد:زين يا ولدي. زينب:الحمد الله ان محدش شافها... كانت فضحيتنا هتبقى بجلجل. يوسف:انا اول ما شوفتها بتسحب قومت مشي وراها ولاقتها داخله وفضلت عنده جواه. عبد الحميد بنرفزة:خلاص يا ابني انا لو عليا اطلع اتوخها... واغسل عاري بيدي.
كانت ملك منهارة ف غرفتها... كانت تسبح ف بحور دموعها... وها هي الآن اصبحت حبيسه غرفتها...لم تعلم ماذا تفعل.
سحبت مني يوسف الي غرفتها. يوسف:اي يا بت مني:هو انت شوفتها صح. يوسف:ايوه... كنت عاوز اجبها من شعرها بس قولت اتقل على الرز. مني وهي تريد اقناعه ان يبتعد عن الجوازه بايه طريقه: بس انت كدا هتلبس ف الجوازه دي. يوسف:وماله يااختي كفايه الفلوس... وبعدين اديني هتسلي شويه وبعدين ابقى اتجوز تاني. مني:امممم طيب يوسف:عاوزك تخلي عينك عليها عقبال ما المأذون يجي بكرا واتجوزها.
مني:طب ما تخليني ادخلها. يوسف:ليه مني: ادخل اديها كلمتين ف جنابها...و احرق دمها. يوسف:طب خدي المفتاح ويلا بسرعه. مني:من عينا. ذهبت مني عند غرفه ملك وفتحتها... وجدتها تجلس ف احدي زوايا الغرفة على الأرض وتضم ركبتها الي صدرها... وعيونها متورمه وحمراء من كثره البكاء. جلست مني على ركبتها... وقالت بحزن وشفقه:سامحيني يا ملك انا مش عارفه اعملك حاجه والله... وحتى ملحقتش اقولك انا اتفاجات... يا ملك ردي عليا. ملك بصوت منبوح:كلمي أدهم.
مني بصدمه:أدهم تاني... يا ملك. ملك بتوسل:انا عاوزه أدهم. مني:هحاول حاضر. خرجت مني وذهبت الي يوسف... وعرفت تضحك عليه بكلمتين...واول ما خرج يوسف من عندها اتصلت بنورا وحكيلتها كل اللي حصل. نورا بذهول:كل دا حصل ازاي. مني: يوسف قال لجدك الصبح مسافه ما هي رجعت كان البيت كله عرف. نورا:وهي فين. مني:حالتها متدمره خالص.. وابويا حبسها ف الاوضه... وبتقول عاوزه أدهم. نورا بحيره:أدهم ودا هنجيبه ازاي.. مني:مش احمد ابن خاله اتصلي بساميه وخليها تقول لأحمد واحمد يكلمه... ونبي بسرعه يا نورا ومتخليش حد يحس بحاجه.
كان أدهم مازال ف الطريق. نادر:هو الحج سليمان مشي بسرعه ليه... انا مش شايف عربيته. أدهم:مش عارف. قطع حديثه رنين هاتف أدهم وكان احمد المتصل. تغيرت ملامح أدهم وقال:انت بتقول إي... انا جاي. نادر:ف اي يا أدهم. لف أدهم بالسيارة... خلي الحراسة تيجي ورانا كلمهم.
تجمعت الدموع ف عين ساميه وقالت:انا عاوزه اروح لملك يا احمد. احمد:اهدي يا حبيبتي اولا انتي عروسه ومش هينفع تنزلي اول يوم ليكي. وثانيا هتعملي مشكله لمنى. كتر خيرها انها اتكلمت. ساميه بقلق:طب أدهم هيعمل اي. احمد:بصراحه مش عارف بس كلها شويه وهنعرف. ساميه: ربنا يسترها... يارب.
كان أدهم يسوق بسرعه جنونيه كأنه يسابق الوقت. نادر:ف اي فهمني. أدهم:عاوزني يجوزوا ملك لابن عمها. نادر:طب هتعمل اي. أدهم:هخدها. نادر:دا جنان هتروح تاخد واحده من بيتها... ووسط أهلها. أدهم هو يتطاير الشرار من عينه:كل دا ميهمنيش. وامسك هاتفه واتصل بااحمد.
أدهم:انا عاوز رجاله يا احمد... وخليهم يجولي على مخازن العطار... وقفل الخط. نادر:هتعمل اي يا صاحبي أدهم:هحرقلهم المخازن. نادر:انت اتجننت... يا ادهم. أدهم بنرفزة:لو خايف منهم روح. نادر:لا مش خايف.
ايمان بقلق:أدهم مش ورانا. سليمان:عادي يا روحي... وبعدين احنا قربنا خلاص. ايمان:طيب.. اتصل بي. . سليمان:هو أدهم صغير... وبعدين هو معها الحراسة مفيش حاجه اطمني.
ف منزل عبد الحميد. عبد الحميد:مش عاوز مخلوق يعرف حاجه فاهمين... والا هيبقى ليا تصرف مش هيعجب حد. عاصم:محدش هيتكلم يا ياابوي. عمر: اكيد محدش هيتكلم. يوسف بتمثيل:والله انا هتجوزها عشان يا جدي. رن التليفون المنزل... وقامت مني ترد على التليفون. مني:الو. الحج عبد الحميد موجود. مني:ايوه اقوله مين. قوليله الظابط ماهر... بسرعه. مني:ثواني وسابت السماعة. واخبرت عبد الحميد... وقام ليرد. عبد الحميد:الو.
ماهر بإيجاز:المخازن بتاعتك ولعت... ولما النار مسكت فيها الناس طلبوا البوليس... قفل عبد الحميد الخط... وتغيرت ملامح وجهه. عبد الحميد بغضب:المخازن ولعت... العطار اتعلم عليه... قوم يا عاصم هات الرجالة... وتعالي ورايا وديني لأقتل اللي عمل كدا. ذهب الجميع ماعدا الستات طبعا فضلوا ف البيت. سعاد:اي خراب البيوت دا. زينب:الراجل ممكن يموت فيها والله سعاد:ايوه والله... ربنا يستر. سمعوا خبط على الباب جامد.
زينب بقلق: مين اللي عيخبط اكيده. سعاد:جومي افتحي يا منى لما نشوفه مين. فتحت مني الباب وجدت رجاله أمامها... وتكلم واحد منهم وقال:ف اومرنا عندنا اننا نأخذ الست ملك. اتت سعاد وقالت:مين انت. الراجل:اخرسي يا حورمه... واطلعي هاتيها. سعاد:مش بيت العطار اللي ف واحده تتاخد منه. قام الراجل بدفعها... ودخل الباقي وراها. زينب:اي دا ف اي...انتم.
الراجل امر رجلان انهم يطلعوا يجيبوا ملك من فوق وهو قال رد على زينب وقال: اخرسي انتي قمان بدل ما اخلص عليكم. سعاد:انا هتصل بالحج. قام الرجل بااخد الهاتف منها ورمها على الأرض. نزل الرجلان ومعهم ملك...وبعدين خرجوا من البيت...ووصلوا ملك الي أدهم. ركضت ملك ناحيته أدهم وحاضنته. أدهم:اهدي يا حبيبتي متخافيش. الراجل:الست ملك عندك اهي يا باشا... كيف ما أمرت. أدهم: اركبي انتي.
هزت ملك راسها موافقه... وركبت السيارة. قام أدهم بكتابه شيك لراجل...واعطته له. الراجل:بس دا كتير اوووي. أدهم: ولا كتير ولا حاجه... وركب أدهم سيارته ونادر... ركب سيارة أخرى مع الحرس. ملك:انت عملت اي. أدهم:ولا حاجه. ملك:انا خايفه منهم. ادهم:ولا هيقدروا يعمل حاجه... دا غير الملايين اللي خسرهم. ملك:خسروا اي.
أدهم:ولعتله ف المخازن اللي كان فيها البضاعة. ابتعلت ملك ريقها ونظرت له. ادهم: بتبصلي كدا ليه. ملك:بتخوفني منك. أدهم: ليه. ملك: لأني بشوف منك حاجات غربيه... ولعت ف مخازن كلها... وخسارتهم... فلوس كتير... ولعت ف سعيد...والله اعلم ف اي تاني... كل دا مش عاوزني اخاف. أوقف ادهم السيارة على جنب... وادر بوجهه لها وقال:اي حد يقربلك همسحه من على وش الأرض... أنا لو عليا كنت موتهم كلهم.
ملك: غريب انت... والاغرب اني كل ما يحصل حاجه... انا بطلبك انت. أدهم:عشان واثقه اني ممكن اعمل اي حاجه عشانك. ملك: ممكن بس بلاش تخوفيني منك أدهم: انا عمري ما هذيكي
ف قسم شرطه سوهاج. عبد الحميد:مش عارف. ماهر:يعني معندكش عدواه مع حد يا حج. عبد الحميد:لا معنديش ومحدش كان يستجري يعمل كدا مع عبد الحميد العطار. ماهر:تمام. أسند عبد الحميد على عكازه وخرج. عاصم:عملت اي يا ابوي. عبد الحميد:عاوز اروح.
وصلوا الي البيت كان باب المنزل مفتوح... وسعاد وزينب قاعدين على الأرض ومني معهم. عمر بقلق: مالك يا اما قاعده كدا ليه. عاصم بتعجب:ف اي. سعاد:ناس جهم وخدوا ملك معرفناش نعمل حاجه وانتم كنتوا واخدين كل الرجالة معاكم. يوسف بغضب:ازاي دا يحصل. سعاد: واحنا كنا هنعمل اي ف وش الرجالة دي كلها. عبد الرحمن:دماغنا اتحطت ف الطين. جلس عبد الحميد على المقعد... فهو غير قادر على تحمل تلك المصايب دفعه واحده.
وصل سليمان وإيمان الي الفيلا. جلست ايمان على الأريكة. ايمان بتعب:الطريق طويل. سليمان:هههه شكلك عجزتي يا إيمي. ايمان:ههههه لا انا لسه شباب. ف تلك اللحظة نزل مراد من فوق... وجدهم ف الصالون... ولكن لم يهتم لوجودهم... واتجه ناحيه الباب. سليمان:مش هاين عليك تسلم على امك حتى.
وقف مراد وقال دون أن يلتفت له:كفايه عليها انت وادهم. اتجه سليمان ناحيته... وامسكه... لكي يصبح امامه. سليمان:وانا بكلمك تقف... ولا نسيت اني ابوك. مراد:زي ماانت نسيت اني ابنك. قامت ايمان خوفا من اشتداد الجدال بينهم. ايمان: يا سليمان سيبه... خلي يمشي. تركه سليمان وغادر مراد. ايمان بلوم: وقفته ليه سليمان:عشانك... عارف انه مش سهل ابنك يبقى بعيد عنك... المدة دي كلها. تنهدت ايمان بحزن: هنعمل اي اكيد ربنا لي حكمه ف كدا.
كان مراد يقود سيارته بسرعه جنونيه.
فلاش باك. كان مراد داخل البيت ولكن اوقفه والده. سليمان بحده:مراد. مراد:اي يا بابا ف حاجه. سليمان: مين البت اللي انت ماشي معها دي... انت اتجننت يا مراد. مراد:بنت اي مش فاهم. سليمان:انت هتستهبل... البت اللي انت كل يوم معها. مراد:انت بتراقبني. سليمان:عرفت بالصدفة... وياريت تقطع علاقتك بيها. مراد:لا يا بابا اسف... وانا هتجوزها. سليمان بتحذير:يبقى اترحم عليها. تركه مراد وصعد الي غرفته.
باك. فاق مراد من افكاره واوقف السيارة... ونزل. ودخل العمارة. وطلب المصعد...دق علي الباب فتح له معتز. معتز:تعالي يا مراد. مراد:عندك حد ولا لوحدك. معتز:لوحدي. دخل مراد وجلس. معتز: مالك يا ابني. مراد: مش عارف بس مخنوق... وابويا اتكلم معايا. معتز:قالك اي. مراد:كلام فاضي كله... انا عاوز اسيب مصر وهسافر. معتز:تسافر. مراد:ايوه انا مش طايقه القعده هنا.
وصل أدهم ملك الي شقتها. أدهم:انا مش راضي انك تقعدي هنا على فكره. ملك:دا بيتي يا أدهم... وبعدين محدش هيجي هنا. أدهم:اممم طب زاكري عشان امتحاناتك... ولو حصل حاجه كلمني. ملك:ليه القلق دا كله. أدهم:انا هنزل عاوزه حاجه. ملك:لا عاوزه سلامتك. أدهم:ماتيجي معايا احسن. ابتسمت ملك وقالت:دا بيتي يا أدهم... متقلقش. أدهم:ماشي.
ملك:كلمني لما تروح... وروح هاااا ولا تروح كدا ولا كدا. أدهم:عيوني. ملك:ههههههههه تسلم عيونك. دخلت ملك غرفتها لكي تستريح من تعب السفر... واليوم الصعب الذي وجها...ولكن لم يعدي بضع دقايق والا رن جرس الباب. قامت ملك لتفتح... وكان...