رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والثلاثون
ادهم:ماشي يلا كلها يومين يعني. ابتسمت ملك وخرجوا الاثنين. ملك بتوتر وهي تمسك بيده وقالت بصوت خافت هو باباك موجود قبض أدهم على يدها و قال: ولا يهمك. اتجه عده خطوات وكان سليمان يتحاشى النظر لهم... وقال... يلا عشان نلحق وركب السيارة. ركب أدهم وملك.. السيارة الأخرى وتابعهم. وصل الجميع الي بيت نورا وكان سامي يقف يستقبلهم.
سامي بابتسامه:اتفضلوا. احمد:ازيك يا عمي. سامي:اتفضلوا يا ابني منورين. دلف الجميع الي الداخل... ودخلت ملك وسمر وساميه لنورا ومني... جلس الباقي بالخارج سامي:احم منورين. سليمان:احم بنورك انا هدخل ف الموضوع على طول واظن انتم عندكم فكره عنه. سامي:اتفضل. سليمان:انا طالب ايد بنتك نورا لابني نادر. سامي:مش عارف انا متردد لان ف اختلاف كبير بينا... وبعدين بنتي مش هتقعد بعيد عن اهلهاَ.
سليمان:مفيش اختلاف ولا حاجه انا اللي يهمني ان نادر يكون مبسوط... وبعدين انت مش هتلاقي عريس احسن من كدا شاب... عنده شركته... مهندس... هتقعد ف المكان اللي هي عاوزه واللي اعرفه ان الست تبع جوزها... وكمان هي مش هتبقى لوحدها ايمان هتكون معها ديما... وملك مرات أدهم. سامي:كلامك زين... بس بالنسبة الخطوبة.
نادر:بصراحه يا عمي انا مش حابب الخطوبة... انا جاهز فمش محتاج فرصه لتعارف وكدا... احنا هنكتب الكتاب على طول وبعدها بأسبوع او اسبوعين نعمل الفرح. سليمان:الفرح لازم يكون ف القاهرة... وانتم لو حابين كتب الكتاب يكون هنا تمام. سامي:توكلنا على الله نقري الفاتحة.
نورا بفرحه:بابا وافق الحمد الله. ملك:الحمد الله...مبروك يا نونو... حد يزغرط يا بنات. قامت سمر ومني بإطلاق الزغاريط العالية.
ايمان:مبروك. نعمه بابتسامة:الله يبارك فيكي يا حبيبتي. سامي:نادي على البنات يا ام ساميه. نعمه:حاضر. سعاد:خليكي انا هقوم أقولهم.
كانوا هما يقفون خلف الباب يشاهدون ماذا يحدث... واول ما سعاد قامت دخلوا وقفلوا الباب. مني:هنتفضح. ملك:عادي ولا اكن ف حاجه. طرقت سعاد الباب... ودخلت. سعاد مازحه:ابقوا استخبوا... عشان محدش ياخد باله. انفجر الفتيات ف الضحك. سعاد:يلا عشان الناس برا. نورا:انا مكسوفه. ملك:يلا يا نونو. ساميه:وش كسوف اووووي يلا يا بت. خرجت سعاد ف المقدمة وبعدين تابعتها الفتيات. ايمان: ما شاء الله زي القمر يا حبيبتي. نورا بخجل وهي تضع وجهها ف الأرض.
شكرا يا طنط وبعد ان اتفقوا علي كل شي... وتم تحديد موعد كتب الكتاب. سليمان:احنا هنستاذن بقا. .. سامي:لسه بدري سليمان:المرة الجاية ان شاء الله
دخلت سعاد ومني المنزل وكان عاصم ينتظرهم عاصم:اتأخرتوا ليه. سعاد: الناس لسه ماشيه... وانا مشيت وراهم على طول. مني:انا هطلع اوضتي عاوزين حاجه. سعاد:لا يا بنتي. عاصم:وافقوا ولا. سعاد:اهااا الحمد الله ربنا يفرح الجميع. عاصم:يارب.
ايمان بعتاب:المفروض كنت سلمت على ملك متنسيش انها مرات ابنك... واكيد أدهم اضايق. سليمان:ايمان انا جاي تعبان... وعاوز انام ايمان:ماشي. سليمان بضيق:انا خارج اشم هوا. ايمان:يا سليمان. لم يجيبها وخرج من الغرفة وقفل الباب خلفه. جلس ف الصالة... وأخرج سيجارته ليشعلها. اته صوت من الخلف. ملك:ممكن اتكلم مع حضرتك شويه.
سليمان بجمود:اتفضلي. اتت ملك وجلست على الأريكة التي أمامها. ملك:هو حضرتك بتكرهني ليه. سليمان:مش بكرهك. ملك:انا عارفه ان حضرتك زعلان من أدهم عشان اتجوزني من غير ما ياخد رايك... بس وقتها كان ف ظروف مانعته من كدا... انا عارفه انك مش بتحبني معرفش ليه... بس انا هبعد عن أدهم... انا لما دخلت حياته مكنش عاوزه اهدها ولا ابوظها ولا اخلي علاقته بحضرتك وحشه... بس انا مش هتجوز ابنك غير لما حضرتك تقبل الجواز دا غير كدا لا.
سليمان: غريبه. ملك:مش غربيه لأني مش عاوزه اللي حصل معايا يحصل مع عيالي... مش عاوزه ف يوم يبقى عيالي مش عارفين من أهلهم ولاهما فين... من رغم ان بابا كان بيحب ماما جدا بس ديما كان حزين لأنه خسر اهله... مش عاوزه أخلي ابن يكره ابوه بسببي... ولا عيالي ميكونوش يعرفوا جدهم. سليمان:ماانتي لو سيبتي أدهم هيعرف ان انا السبب.. تنهدت ملك... وقالت:لا انا مش هقوله حاجه...بعد اذن حضرتك.
قامت ملك وأعطت له ظهرها... اغمضت عينها بألم... وسقطت دموعها... احست ان حلمها اتدمر وادهم خلاص راح... تلك المرة الأولى التي شعرت بها بذلك فهي لم تقرر ما حدث معها مره اخري. سليمان:ملك. توقفت ملك وقامت بمسح تلك الدموع سريعا... ودارت له. ملك:نعم سليمان:انا ميهمنيش غير أن ابني يكون مبسوط... وان يكون اختياره صح...وواضح ان سعادته معاكي واختياره صح... ربنا يوفقكم يا بنتي.
ابتسمت ملك وهي غير مصدقه ما قاله للتو. بجد يعني حضرتك موافق... عادي يعني. سليمان:موافق... هو انا ههزار. ملك:لا اكيد...وانصرفت ملك من امامه... واتجهت الي غرفتها. ابتسم سليمان علي رد فعلها.
دخلت ملك الي الغرفة واتجهت الي الفراش ونامت بجانب أدهم.. واسندت رأسها على يدها وبالبد الأخرى داعبت أنفه برفق وقالت انت نايم... نمت بسرعه كدا ليه ... ماشي مفيش تصبحي على خير.
نامت ملك واعطيت له ظهرها... وفجأه لف أدهم ذراعه حول خصرها وشدها لأحضانه...وقال بصوت خافت. تصبحي على خير... وعلى حضني. لفت له ملك... حتى اصبح أمامه وجه. ملك: مش انت كنت نايم. وادهم وهو يزيح خصلات شعرها المتمردة. مقدرش انام من غير ما تكوني جنبي ابتسمت ملك... ودفنت وجهها... ف حضنه.
زينب:انا زهقت من القعده دي. سعيد:يعني هعمل اي يا حبيبتي ماانتي عارفه الظروف. زينب:انا خطتي فشلت... وكمان عبد الرحمن خرج يعني ولا اكن حصل حاجه. سعيد:انا معنديش اي حل غير اللي قولتله... ومراد دا هو اللي هيساعدنا. زينب: تفكر هتنجح.
ف منزل حازم. دخل حازم الي منزله... وخرجت ناديه من المطبخ. ناديه:جاي بدري ليه َ. حازم: عادي يا ماما خلصت شغل وجيت. ناديه:ماشي يا حبيبي هحضرلك الغدا. حازم:لا مش جعان يا أمي. ناديه:مالك يا ابني. حازم:مفيش يا ماما. ناديه:عملت اي...حجزت القاعة ولا لسه. حازم:اهااا حجزت القاعة ف الفندق...وبتتنظم. ناديه: عقبالك يا حبيبي.
كانت ايمان جالسه ف المطبخ تحضر الغدا. دخلت سمر لها. سمر: اعمل حاجه معاكي يا طنط. ايمان:لا يا حبيبتي... انا خلاص خلصت فين ملك. سمر:ملك برا. ايمان:طيب تعالي نخرج... الاكل لسه بيستوي. خرجت سمر وإيمان. سليمان:بتعملي اي. ايمان:الغدا. نادر:احنا هنسافر بكرا. أدهم:ايوه.
ملك:انا كنت عاوزه اروح اسلم عليهم. أدهم:وهما مجوش ليه. سليمان:خليها تروح تسلم على أهلها يا ابني. أدهم:بس. سليمان:من غير بس... قومي يا ملك روحي بس متتاخريش يا بنتي... وخدي سمر معاكي. ملك:اروح. أدهم:اهااا... بس بسرعه. ايمان:طب مش هتاكلوا. ملك:يا خبر يا إيمي لا هناكل بسرعه كدا وهنبقي نروح. ايمان:ههههه طيب يلا تعالوا نحضر الاكل.
نعمه:هي ملك اتاخرت كدا ليه. سعاد:زمانها على وصول. عاصم:اول ما تيجي هتاخدها يا منى انتي ونورا وتتطلعوا فوق. مني:حاضر. يوسف:ونبي دول هيفضحونا. نورا:عيب كدا. طرقت ملك الباب ... وفتح له احدي الشغالين. دلفت ملك وسمر الي الداخل. سعاد:تعالوا يا بنات. ملك:ايه دا عمتو ونورا موجودين.
نورا:اهااا خالي قالي فقولت اجي عشان اودعك. ملك:دا على اساس اني مهاجره بقا... وبعدين كلها شهر وهتيجي لينا يعني. مني:طب يلا نطلع فوق يا بنات. ملك:ليه ما تخلينا هنا. يوسف:لا هنا ف حرامي بيخطف البنات الصغيرين اطلعوا. ملك:هو ف اي. عبد الرحمن:مفيش يا بنتي...عشان تقعدوا مع بعض براحتكم.
ملك باستسلام:طيب... بس هو ف حاجه ف جنينه ولا اي. عاصم بتوتر:جنينه اي... لا مفيش حاجه... الشغالين قاعدين برا. ملك باستغراب:طيب. مني:يلا بقا نطلع. صعدت الفتيات الي فوق...ودخلوا الي غرفه ملك. ملك:يجماعه هو ف حاجه غربيه. سمر:ماانا اهو مش حاسه بحاجه غربيه.
نورا:فكي يا ست كدا ف اي... وبعدين هيكون ف ايه. مني:غربيه اوووي انتي يا ملك. ملك:طب ف حاجه حصلت طيب. مني:والله مفيش اي حاجه اهدي بقا. ملك بشك:حاضر.
ف الاسفل. يوسف:الحفلة كدا جهزت زي ما أدهم امر. سعاد:خلاص يا ابني اتصل بيهم. عبد الرحمن:يلا احنا نطلع. اتصل يوسف باادهم. يوسف:كل حاجه جاهزة. أدهم:تمام... ملك حسيت بحاجه. يوسف:لا بس يلا تعالوا بسرعه. أدهم:تمام... انا هكلم احمد وهنيجي.
قامت مني واخرجت فستان من الدولاب. ملك:الله شكله حلو اووووي دا لفرح نورا. مني:اهااا بس طلع ضيق عليا للأسف. ملك:يا خساره. مني:ما تجربي الفستان انتي ارفع مني. ملك:لا اكيد مش هيجي. نورا:يا ست ما تجربي والله شكله تحفه. سمر:جربي حتي نبقى نجيب حاجه كدا... ف فرح نورا. ملك:ماشي.
دخلت ملك الي الغرفة الأخرى... لتبديل ملابسها... وارتديت الفستان... ودخلتلهم. سمر بانبهار:واووو تحفه والله الموفي لايق جدا. مني:مش فاضل غير شويه ميك اب. ملك:لا طبعا وبعدين انا قيسته وخلاص...هدخل اقلعه بقا. جذبتها نورا من يدها... يا ست تعالي بس... انتي غربيه اووووي.
ملك:هو انتم ليه لابسين عبايات... حتى مني. سمر:ونبي انتي جايه تاخدي بالك دلوقتي... تعالي بس نجرب الميك كدا. ملك:خلاص انا هحط للنفسي. سمر:ماشي. وضعت ملك... ميك خفيف على وجهها... ولابست الطرحة التي اعطتها لها مني.
نورا:شكلك حلو اووووي. ملك:جدا... يلا بقا انا هدخل اغير. نورا:ماشي. وقبل ما ملك تفتح الباب وتخرج. كانت مني تضع سماعه الهاتف على اذنيها وتقول. مني:ايييييييه انت بتقول إي يا يوسف... انا نازله جري اهو. ملك بفزع:ف اي يا بنتي. مني:طنط ايمان بيقولوا تعبانة خالص... وادهم حاول يتصل بيكي وتليفونك كان مقفول. لم تكمل مني كلامها ونزلت تجري على السلم... وخرجت من الباب.
مني:نجاحنا... يلا بقا. خلعت الفتيات العبايات ونزلوا خلفها على طول.
ملك لم تجد احد ف الصالة فاستغربت وخرجت برا كان ف نور جاي من الجنينة بس قدام شويه وأكن ف الحفلة هناك. وفجاه وجدت احد يضع يده على عينها من الخلف. ملك بخوف:مين. أدهم:امشي يا ملك. ملك:أدهم انت هنا... ازاي. أدهم:عاوز اوريكي حاجه امشي كام خطوه بس. ملك:وانت حاطت ايدك على عيني كدا. أدهم:اهااا يلا بقاااا. مشيت ملك بعض الخطوات وهي لا تفهم شي...ومندهشة من اللي بيحصل.
شال أدهم ايده من على عنيها. انبهرت ملك... وأتسعت عينها بذهول. ف الجنينة مزينه علي اكمل وجه... وكأنها قاعه متميزة للحفلات... والجميع يقفون حول الطاولة ... حتى مني وسمر ونورا... وكانوا لابسين فساتين سواريه جميله... ويوجد طاوله كبيره ف الوسط وتضع عليها تورته عليها صورتها.
ملك: انا مش فاهمه حاجه. أدهم:كل سنه وانتي طيبه يا حبيبتي...انهارده عيد ميلادك. ادمعت عينها... من الفرحة. نورا:لا مش وقت دموع خالص. ملك:انا مش عارفه اقول اي والله.
وقف أدهم امامها ونزل على ركبتيه... وأخرج عبله قطفيه من جيبه... والبسه ف يدها.
ملك طبعا مش مستوعبه اي اللي بيحصل لحد دلوقتي ملك:أدهم. أدهم:تتجوزيني...بس المرة دي انا بطلب ايدك قدام اهلي وأهلك وكلهم موافقين...عاوز اتجوزك واقضي معاكي باقي حياتي. هزت ملك راسها موافقه... قامت ملك باحتضان أدهم. انا بجد مش عارفه اقولك اي انت احسن صدفه حصلت ف حياتي... ابتعد عنها ادهم قليلا وقبل أدهم جبنها.
نادر:خلاص يجماعه مش وقت حب انا عاوز اكول التورتة دي. ضحك الجميع... واقترب أدهم وملك منهم وبدوا ف غناء اغنيه العيد ميلاد. اطفيت ملك الشمع... و بدأ الجميع ف تهنئتها سمر:كل سنه وانتي طيبه يا مالوكه. ملك:وانتي طيبه. ايمان:كل سنه وانتي طيبه يا بنتي. ملك:وانتي طيبه.
يوسف:والله يا بت حاسك نكديه وعاوزه تعيطي معرفش ليه.
ضحكت ملك وبعدين...انفجرت ملك ف البكاء . أدهم:مالك بس...بتعيطي ليه. ملك:فرحانه اوووووي والله. مسح أدهم دموعها التي سالت على وجنتيها.. وانا مش عاوز حاجه غير انك تكوني فرحانه. قضى الجميع تلك الحفلة ف فرحه وسعادة.
رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والثلاثون
بعد انتهيت الحفلة ذهب الجميع الي منازلهم.
دخل أدهم وملك الي غرفتهم.. ملك:انت عرفت عيد ميلادي ازاي انا كنت ناسيه. قام أدهم بلف ذراعه حول خصرها... وأصحبت ملتصقه بي. عشان انا لو خدت الملف بتاعتك من الشركه كان مكتوب ف تاريخ ميلادك... ومكنش ينفع اليوم اللي اتولدت فيه اميرتي... يعدي كدا. لفت ملك ذراعيها حول عنقه.
ملك:انت ازاي كدا... بتعمل كل الحاجات دي ازاي... أنا كل يوم بحبك اكتر من الأول مكنتش متخيله اني هحب حد كدا. أدهم:حبك دا احلى حاجه حصلتلي... انا مش عاوز منك اي حاجه غير انك تحبني وبس. ملك:انا مينفعش محبكش...اصل الحب حاجه قليله عليك... بجد مفيش اي توصفك عشان الكلام أضعف من انه يوصف حاجه... او يظهر الحب... انت ظهرت حبك ليا بكل أفعالك. التهم أدهم شفتيها ف قبله شغوفه...اخد يقربها من حتى أصبحوا جسد واحد متحرر من كل قيوده... جسد لم لا يعرف سوي الحب والعشق... لا ينتمي الي هذا العالم.
فردت ايمان جسدها على الفراش بارتياح. سليمان:اول مره احس انك مرتاحة. ايمان:جدا... انت وافقت على ملك اهو... وادهم بيحبها وهي بتحبه... مفيش احلي من كدا. سليمان: ملك تستأهل. ايمان:نفسي مراد يرجع لينا تأني َ. تنهد سليمان:مش عارف امتي بس بتمنى انه يرجع. ايمان:ياريت. سليمان:يلا نامي بقا عشان مسافرين الصبح.
طرق عبد الرحمن باب المكتب ودخل. عبد الرحمن:ما ساعه ما أبوي مات... وانا مدخلتش هنا غير مره. عاصم:تعالي اقعد. جلس عبد الرحمن على الكرسي. عبد الرحمن:منمتش ليه. عاصم:حبيت ادخل اقعد هنا. عبد الرحمن: هنعمل اي... انا مش عاوزه اكمل ف الشغل. عاصم:بس.
عبد الرحمن:المال الحرام مش هيدوم يا اخوي وانت شوفت اللي حصلنا... زينت كانت قاعده معانا بقالها 35 سنه وبتذينا... وكنا بنحقد على بعض... مفيش حاجه ربنا كان مبارك فيها. عاصم:كلامك صوح. عبد الرحمن:يبقى خلاص مفيش ولا آثار ولا اي شغل مشبوه احنا نرضى باللي ربنا رزقنا بي. عاصم:وملك. عبد الرحمن:بس احنا هنشغل كل حاجه زي ما ابوي كان موجود واكتر وربنا يكرمنا... وملك تاخد نصيبها دا لو هتسيبي كل حاجه زي ماهي... لو حابه تاخد ميراثها يبقى حقها والحق ميزعلش حد.
عاصم:لا هي قالت إنها حابه كل حاجه تفضل زي ما هي. عبد الرحمن:يبقى هنتوكل علي الله... وهي تاخد ارباحها. عاصم:ياريت كنا عملنا كدا من زمان. عبد الرحمن:قدر الله ما شاء فعل. عاصم:الحمد الله... بس هي زينب عرفت محمد فين ازاي. عبد الرحمن:مش عارف احنا اللي كنا بندور عليه... مش هي. عاصم:امممم بكره نعرف.
خرجت ملك من المرحاض وكان شعرها مبتل. واقفت أمام المرأة لتصففه. استيقظ أدهم وجدها تقف ومندمجة ف تصفف شعرها. قام أدهم من الي الفراش... واتجه ناحيتها وطبع قبله على عنقها. ابتسمت ملك:صباح الخير يا حبيبي. أدهم:صباح النور... ياروح حبيبك... صاحية من امتى. ملك:من شويه. أدهم:طب حضري نفسك عشان هنسافر. ملك:حاضر.
أدهم:الفرح هيبقى اخر الاسبوع. ملك:فرح مين. ادهم:لا فوقي معايا كدا هيكون فرح مين يعني. ملك:اهااا نسيت. أدهم:ماشي يا ستي ادلعي براحتك. دارت ملك له ولفت يدها حول عنقه. فيها أي يعني لما ادلع عليك شويه. ابتسم أدهم... ادلعي براحتك... انا معنديش غير ملك واحده وتعمل اللي هي عاوزها. ابتسمت ملك ابتسامتها المشرقة... طب يلا عشان منتاخرش. أدهم وهو يغمز لها:على اي. ملك:الطياره يا أدهم. أدهم:ماانا كان قصدي على الطياره برضو. ابتسمت ملك... طب يلا.
ف منزل الشوربجي. همام:انا هروح عشان اسلم على ايمان وجوزها. كريمة:ابقى سلملي عليها. همام: ماشي وابقى حضري نفسك لان كلها يومين تالته وهنسافر. كريمة:ماشي عرفت ابنك عاوز يسافر إسكندرية ويسيبنا. همام:وفيها أي ما طول عمره مش عايش معانا.. واهو دلوقتي هيكون معها مراته. كريمة:امممم مراته... واحنا كنا مجوزينه من هنا عشان يمشي. همام: انا رايح عشان هتاخر عليهم. وتركها... وغادر.
انتهى نادر من ارتدي ملابسه وأمسك هاتفه واتصل بنورا. نادر:مش من المفروض تودع جوزك ولا اي. نورا:لسه مبقتش جوزي على فكره. نادر:اممم بقا كدا. نورا:ههههه اصل كلها يومين وهاجي القاهرة عشان فرح ملك. نادر:امممم وبعدها بشويه فرحنا. نورا بخجل:اهااا. نادر:نسيت اقولك على حاجه. نورا:اي.
ايمان:انا خلاص جهزت...فين العيال. خرج نادر وقال:احنا خلاص خلصنا اهو. سليمان: يلا همام مستنينا برا. أدهم:ماشي يلا. خرجوا من المنزل وكان همام واحمد ينظرهم. ركب الجميع سيارتهم. وذهبوا الي المطار... وقام همام واحمد بتوديعهم.
كانت زينب تحدث ف هاتفها وفجأه عالي صوتها بنرفزة...دي الاخبار اللي انت جايبها يا حيوان... اقفل. . سعيد: مالك يا زوزو متعصبه ليه. زينب: سليمان دا مشي هو وعياله... وفرح أدهم وملك اخر الاسبوع كمان يومين يعني. سعيد:وانتي مضايقه. زينب:انت هتجنني يا سعيد... بقولك هو مشي وبمعني كدا انه خطتك فشلت. سعيد:الله اعلم لسه... قدامنا فرصه...وبعدين ما يتجوزوا خليهم يفرحوا قبل ما اقضي عليهم. زينب:يارب بس نعرف... لأني حاسه ان كل حاجه بتتهد. سعيد:هتصرف
دخل سليمان وإيمان الي منزلهم. سليمان:انا مش فاهم مش عاوز يجي ليه. ايمان بتوتر:لما يتجوزوا متنساش انهم لسه هيعملوا الفرح وكدا. سليمان:ماشي... لما اشوف اخرتها...مع ان حاسس ان ف حاجه مستخبيه. إيمان: عادي يا حبيبي مفيش حاجه
دخل أدهم وملك الي الشقه... وجلست ملك على الأريكة بتعب. أدهم:انتي كويسه. ملك:اهااا كويسه. أدهم:طب ادخلي ارتاحي. ملك:والله يا حبيبي انا كويسه متقلقيش. أدهم:ماشي ادخلي غيري طيب. ملك:حاضر... هو انت حجزت القاعة. أدهم:اهااا... كل حاجه جاهزة. ملك:ماشي.
دخلت ملك الي غرفتها...وجدت فستان الزفاف يضع على الفراش. وضعت ملك يدها على فمها بانبهار. أدهم:عجبك. دارت ملك بجسدها له...وقالت:تحفه... جميل اوووي...بس انت جيبته امتى. اقتراب أدهم منها... وقال... كنت متفق مع مصمم الأزياء وهو خلصه انهارده قبل ما نيجي. ... وخليت حد يجيبه ويحطه. ملك:ازاي بتعمل كل دا. أدهم:انا معنديش اهم منك. ابتسمت ملك بفرحه... وقامت بلف ذراعها حول عنقه... وتشبتت بي.
انقضى اليومين سريعا وجاء يوم الزفاف.
وصل اهل ملك الي القاهرة وكان نادر يستقبلهم ف المطار. يوسف:ليه تاعب نفسك ياابني. نادر:مفيش تعب ولا حاجه يا ابني... وبعدين عشان اخد البنات لملك ف الفندق... وانت وصل أبوك وعمك وعمتك... وكلهم البيت وتعالي على الفندق. يوسف:تمام ماشي. خرج الجميع من المطار... واخد نادر نورا ومني معه واوصلهم الي الفندق... وصعدوا الفتيات الي الغرفة التي توجد بيها ملك...ودخلوا مني:عروستنا عامله اي. كانت ملك جالسه ومعها الميك ارتست.. اتاخرتم. نورا:الطياره والله... وبعدين احنا اهو جاينا ولسه هنلبس لسه بدري يا مالوكه. مني:فين سمر. ملك:بتلبس جواه... وساميه. نورا:احمد هجيبها ويجي لادهم.
ف المساء كان المدعوين يجلسون ف القاعة ينظرون العروس. وكان سليمان ونادر يستقبلون المدعوين... وكذلك ايمان.
فتح باب القاعة وصدحت الموسيقى. ودخل أدهم وملك القاعة بخطوات بطيئة وكان خلفها نورا ومني وسمر ساميه. وبدأ حفل الزفاف.. والذي كان اشبه بزفاف اسطوري.. فكان روعه ف كل شي و القاعة كانت في غايه الروعة.. قام المدعوين بالمباركة ليهم وبعد ذلك جاءت فقره الرقص. قام أدهم وملك. وضع أدهم يده على خصرها... وقامت هي بلف يدها حول عنقه... تراقصن الاتنين على الموسيقى. أدهم:بحبك. ملك:وانا بموووت فيك. وقام أدهم بحملها ودار بيها...وصفق المدعوين له.
وبعدين اتجه ليجلسون على الكوشة. واتجه الجميع إليهم لمباركتهم.
انتهى حفل الزفاف... وصعد أدهم وملك الي غرفتهم الخاصة بالفندق. وقام أدهم بحملها وادخلها الي الغرفه... وانزلها برفق. ملك:بجد الفرح كان متعب جدا عاوزين ننام بقا. أدهم:نعم يا اختي ننام... لا حاولي تنسي الموضوع دا ننام اي بس. ملك:يرضيك ملك حبيبتك تسهر... اكيد لا. اقتراب أدهم منها وضع يده على وجنتيها... لا طبعا مقدرش...وقام بوضع قبله على شفتيها. احمر وجنتيها وخفق قلبها بشده.
أدهم:انتي خايفه. ملك بتوتر:يعني. امسك أدهم يدها وقبلها: مش عاوزك تخافي ولا تفتكري ف اي حاجه... انا عمري ما هياذيكي. ملك:اوعدني انك عمرك ما هتسيبني. أدهم:بوعدك بدا مع انه مستحيل يحصل. ابتسمت ملك...انحني أدهم عليها ليقبلها بجنون وشغف وحب ...وقام بنزع حجابها برفق. ملك:أدهم.
ادهم:طب ماانا لازم اساعدك واقلعك الفستان الله. ملك:لا انا هعرف لوحدي على فكره. حاولت ملك فتح سحابه الفستان ولكنها فشلت. اقترب أدهم منها وقف خلفها فتح سحابه الفستان وقبل عنقها من الخلف. وانهال عليه بقبلاته الجنونية.
وبعد ذلك حملها وضعها على الفراش برفق... وكمل ما يكون يفعله ف نزع ملابسها . نظرت اليه ملك بعيون لامعه تحتوي على بريق الحب والشوق. مرر أدهم أنفه برفق على عنقها يستنشق رائحتها. وبدأ أدهم ف تقبيلها قبلات خفيفة ومتتاليه ف كل أرجاء جسدها. هامت ملك بين ايديه ودأبت ف حبه وبدالته احر القبلات كلها مملوءة باللهفة والحب.
وبعد ذلك غاب الاثنين عن الواقع وانتقلوا الي عالمهم الخاصة... دأبوا سويا بداخل بعضهم لم يشعروا بالوقت وكان الزمن توقف عند تلك اللحظة وليطفاوا نيران الحب والشوق بداخلهم .
رواية حب بلا قيود للكاتبة أسماء صلاح الفصل الرابع والثلاثون
سافر احمد وساميه الي الإسكندرية صباح اليوم التالي. وصل إلى شقته. احمد:تعالي يا ساميه. ساميه:مامتك كانت زعلانه اوووي. احمد:احنا هنبقى نروح نزورهم. ساميه:حلوه الشقة. أحمد:انتي اللي عينك حلوه. ابتسمت ساميه بخجل وكست الحمرة وجهها. انا هدخل اغير... عاوز حاجه. احمد:لا غيري عشان ننزل نتغدى برا. ساميه بابتسامه:حاضر.
زينب:هتعمل اي يا اخويا. سعيد:اديني بدور وراها ومش لاقي حاجه... ومراد دا شكله شوربة. زينب بتفكير:طب ما ممكن توقع مراد وادهم. سعيد:لا مش فاهم. زينب:مراد بيكره أدهم ودي حاجه كلنا عارفنها... بس ممكن نزويد العيار فمراد ميقدرش يمسك نفسه ويقتل اخوه. سعيد د:ودي هنعملها ازاي. زينب:اكيد ليها طريقه والحاجه التانيه ملك تمضي على ورقه بيع وشرا لكل حاجه... وبكدا نبقى خدنا اللي احنا عاوزينه وزياده. سعيد: بس هي هتمضي لمين.
زينب:ليا بس انا هعملك توكيل... عشان انا مش هنفع أظهر... وبعدين كدا انت هتروح البلد وناخد حقنا بقا نبيع كل حاجه ونهرب برا البلد. سعيد:والله هي خطه مش باطله. زينب:اصلي انا مضيعتش 35 سنه من عمري عشان ف الاخر اطلع من المولد بلا حمص واتسجن كمان. سعيد:بس انتي لسه على ذمه عبد الرحمن.. زينب:عادي بعد ما نفذ دا هخلي يطلقني. سعيد:وابنك. زينب:لما عاوز يبقى معايا تمام مش عاوز يبقى يخلي ابوه ينفعه. سعيد:خلاص احنا ندورلهم على مصيبه ونخلص منهم.
خرجت ملك من المرحاض و كان أدهم مازال نايم على الفراش..وقفت امام المرأة تجفف شعرها. قام أدهم ناحيتها وقام بلف ذراعه حول خصرها. أدهم:صباحيه مباركه يا عروسه . ابتسمت ملك ودارت له بجسدها...وأحمر وجهها خجلا...وقالت _مااحنا متجوزين من بدري. أدهم:اهااا بس الجواز اللي بجد...كان. قطعت ملك كلامه سريعا... اهااا... هو احنا هنمشي من هنا امتى. أدهم:مستعجله ولا اي.
ملك:لا بس بسأل. أدهم:اصلا المفروض اننا هنسافر. ملك: ليه. أدهم:المفروض اننا متجوزين وكدا. ابتسمت ملك... اهااا متجوزين. ادهم:اي دا قصدك اي. ملك:ف اي انت فهمت غلطت على فكره. انحني أدهم على شفتيها واقترب منها وهمس قائلا:خلاص هفهمك انا الصح...واخد شفتيها ف قبله عميقه...وابعد عنها قليلا وقام بحملها. شقهت ملك:أدهم. قام ادهم بوضعها على الفراش وقال: ف موضوع مهم.
كان عيله ملك تبيت ف شقه التي يقيم بها عمر ف القاهرة .
عاصم:عاوزين نبارك لملك وبعدين هنسافر. عبد الرحمن:على بليل بقا. سعاد:ماشي... معلش يا ابني تقيلنا عليك. عمر:دا بيتكم يا مرات عمي . نعمه:انا ساميه وحشتني اووووي. نورا:ماما دي لسه ماشيه َ. نعمه:اهاا بس خلاص هشوفها كل فين وفين. سامي:ما هي مع جوزها. سعاد:عقبال الكل ناقص مني وعمر ويوسف.
عبد الرحمن:ايوووه... وانا كنت حابب اخد مني لعمر. اتسعت عين كل من مني وعمر بذهول. مني:نعم! عاصم: فيها أي يا بنتي ابن عمك ومتربين على بعض... واحنا عاوزين نطمن عليكم. عمر:بس. عبد الرحمن:بعد فرح نورا هنشوف الكلام دا تكونوا خدتوا وقتكم ف التفكير.
ف منزل النوري. كان مراد ينزل الدرج وهو يجر شطنه خلفه. ايمان:انت رايح فين. مراد:ماشي من هنا...مبقاش ليا مكان. ايمان:انت هتفضل كدا لحد امتي... حرام عليك. مراد:ونبي بلاش الكلام دا. ايمان:براحتك يا ابني. مراد:ما هو براحتي طبعا... هو انتي عندك عيال غير أدهم اصلا... وعجبك انه اتجوز اخت ندى. ايمان:ولأحول ولا قوه الا بالله... وهي ملك مالها يا ابنيَ. مراد:ملهاش... مجتش عليها... كلكم كدابين وانا مش هسكت وهدفعكم كلكم التمن... واحكم قبضته على الشنطة واخدها وغادر وقفل الباب خلف بقوه.
سليمان:مين اللي مشي ورزع الباب كدا. ايمان:مراد خلاص مشي. سليمان:براحته بقا... كلمتي أدهم. ايمان بوهن:لا لسه بس هو قال انه هيجي. رتب سليمان علي كتفها:مراد هو اللي اختار... واحنا عملنا اللي علينا. ادمعت عينها بحزن وقالت الحمد الله على كل حال... وربنا يهدي. سليمان:قومي عشان الناس هتيجي واخوكي ومراته فوق ومش عاوزين حد يحس بحاجه. ايمان:حاضر.
ذهب احمد وساميه الي مطعم على البحر لتناول الغدا. ساميه:المنظر هنا حلو اوووي. احمد:اهااا معروفه إسكندرية بحلاوتها. ساميه:هو كنت عايش هنا. احمد:اهااا من ايام الكلية وخلصت واشتغل ف شركه النوري الفرع بتاعتها اللي هنا والمديرة بتاعته هي عمت أدهم. ساميه:اهااا... هي فين. احمد:موجوده انا كنت عاوز اعرفك عليها اصلا. ساميه:طب هي ليه مجتش فرح أدهم. احمد:اكيد عشان الشغل ساندي محدش يعتمد عليها. ساميه بغيره:ساندي مين. احمد:بنتها.
ساميه:وانت تعرفها منين. احمد باستفزاز: ما هي صاحبتي. ساميه بضيق:طيب. احمد:وزي اختي بظبط. ساميه:امممم طيب احمد:انتي بتغيري يا سوسو. ساميه:لا طبعا. احمد بابتسامه:واضح. ساميه بغيظ:واضح طبعا اومال اي. دخلت ساندي مع أصدقاءها وجلسوا على الطاولة ورأيت احمد يجلس على الطاولة المقابلة.
ساندي:هقوم اسلم على حد واجي. ردت إحدى صديقتها ماشي بسرعه. اتجهت ساندي ذات الشعر الذهبي الكيرلي وعيون الخضراء... والجسم الممشوق وفستانها القصيرة التي ترتدي تتجه ناحيتها ناحيه احمد وساميه. احمد كان غير منتبه لها... ولكن ساميه كانت تلاحظها منذ دخولها الي المطعم... والان فهي تقترب منهم كثيرا. ساندي:احمد. قام احمد وصافحها... ساندي اي الصدفة دي.
ساندي:اممم ووحشه ولا حلوه بقا... وبعدين دي لو نوال هانم عرفت انك جات ومروحتيش ليها تنفخ. احمد:ههههههههه عارف... اهااا نسيت اعرفكم... ساميه مراتي وساندي. ساندي بابتسامه ومدت لها يدها:هاي... ازيك. ساميه بابتسامه:كويسه. ساندي: كدا بقا فرصتك أصعب لأنها كانت عاوزه تشوف مراتك وتباركلها. احمد:والله انا كنت هاجي. ساندي:طب احنا فيها تعالي نروح دلوقتي... واهو بالمرة ترضى عني. احمد:ههههه فكره... اي رايك يا ساميه. ساميه:عادي براحتك. ساندي:خلاص يلا انا هروح استأذن صحابي وهاجي وراكم.
احمد:مالك يا حبيبتي. ساميه:مفيش... يلا احمد:يلا. استأذنت ساندي صديقتها وخرجت من المطعم هي الأخرى... وتابعتهم بسيارتها.
وصلوا الي الفيلا وفتحت ليهم البوابة. نزلوا من السيارة... ونزلت ساندي. ساندي:انا هدخل الأول احمد:طب يلا يا اختي بسرعه. طرقت ساندي الباب... وفتح ليها احدي الخدم. ودلفت الي الداخل. ساندي: هي مامي فين. نوال هانم فوق عند مليكة. ساندي:اوك دخلي الناس اللي برا وانا هطلعها. صعدت ساندي الدارج وطرقت الباب... ودلفت الي الداخل. ساندي:بتعملوا اي. نوال:ههههه بنلعب.
نزلت ساندي وخلفها نوال وهي تحمل تلك الطفلة الصغيرة. كان أحمد وساميه يجلسون ف الصالة لانتظارهم. نوال:اهلا منورين... اجلست نوال مليكة على الأريكة. احمد:مين الحلوة دي نوال:بنت عم ساندي دي بنتها وهي عشان بتشتغل فبتكون معانا. احمد:ما شاء الله جميله اوووووي... دي ساميه مراتي. نوال:آهلا يا بنتي. ابتسمت ساميه لها.
نوال:كفايه اجازه عليك كدا يا احمد قعدت سنتين ف دبي وبعد كدا خدت اجازه واتجوزت وفرحنا بيك... نروح لجد بقا . احمد:احم احم طبعا ماانا خلاص مش ورايا غير الشغل...بس هسافر تاني ولا نوال:براحتك...انت عارف اني بثق ف شغلك. احمد:اصل عشان ساميه. نوال:اكيد ساميه مش غربيه وبعدين هنا بيتها وساندي اهي موجوده لو احتاجت اي حاجه... ولما يجي وقت السفر تبقى تقرر. احمد:اهااا ان شاء الله.
نوال:أدهم ونادر عاملين اي. احمد:كويسين... نادر خطب اهو وادهم كان فرحه امبارح. نوال:ربنا يتمملهم على خير. تسحبت مليكة من جانبها ونزلت تركض على الارض. نوال:كوكو تعالى. قامت ساندي وحملتها:شقيه اوووي انتي.
احمد:هههه والله دي جميله خالص. ساميه:فعلا ما شاء الله عليها. ساندي:خلاص طلالما انتم بتحبوها كدا واعطتهم مليكة. ساميه:انتي اسمك اي. مليكة:ميكة. ساميه:ههههههههه. ساندي:دي بتخرب الدنيا والله. نوال: دي ملاك ماشي على الأرض. ساميه:اهااا جميله اوووي.
كان النساء يجلسون مع ايمان ف الصالون... والرجال يجلسون على الجانب الأخر. ايمان بابتسامه:منورين. سعاد:هما اتاخروا ليه. ايمان:سليمان كلمهم وقالوا ف الطريق. نورا:يا مسهل. ايمان:ونادر جاي. نورا:ههههه خلاص فيها أي يعني لما يتأخروا. نعمه:اسكتي لابوكي يسمعك وتبقى مصيبه.
ايمان:ههههههههه سمعوا طرق الباب. ايمان:جهم اكيد. دخل أدهم وملك. سليمان:اتاخرتم ليه. أدهم:الطريق كان زحمه. سلمت ملك على اعمامهم واتجهت اليهم ف الصالون. زغرطت نعمه عند دخول ملك. نعمه:الف مبروك يا بنتي. ابتسمت ملك:الله يبارك فيكي يا عمتو.
سلمت ملك عليهم وبعدين جلست ف النص بجانب نورا ومني . مني بهمس: العروسه عامله اي. ملك:اتلمي يا بت. نورا:ههههه تصدقي تستاهلي اللي حصلك. مني:بس يا بت. ملك:ف اي. مني:عاوزين يجوزني عمر. ملك:وماله عمر ابن عمك َ. مني: ملهوش.
نورا:والله الواد زي الفل... واكيد هخليكي تقعدي ف القاهرة معها وتكوني جنبنا هنا. ملك:انا من ساعه ما شوفتك يا نورا وانتي عاوزه تقعدي ف القاهرة. نورا:ههههه انا بنصحها الله. سعاد:بتتكلموا في اي يا بت انتي وهي. نورا:مفيش يا مرات خالي مني بتوصف قد اي هي فرحانه عشان هتتجوز عمر. انفجرت الجميع ف الضحك... ماعدا كريمة ونهله اللي كانوا مش طايقين القعده. ايمان:ما تخليكم قاعدين هنا عقبال ما نورا تتجوز.
نعمه:يا ريت كان ينفع. سعاد:كتب الكتاب هيكون ف البلد وبعدين الفرح هنا... ولسه ناقص اسبوعين. ايمان:اهااا. نورا بهمس:هو نادر فين يا ملك. ملك:والله معرفش دا سايب سمر واقفه ف الشارع بقالها ساعه. نورا بغيره:سمر. ملك:مفيش حاجه هو هجيبها عشان تباركلي.
وبعد قليل جاء نادر وسمر... ودخلت سمر ليهم. سمر:مبروك يا مالوكه... وحضنتها. وسلمت على الموجودين.
نادر:طبعا عارفين ان كلكم مستنيني. أدهم:كل دا. نادر:والله الطريق. عاصم:احنا هنستاذن بقا. نادر:اقعد يا حج انت بتقول اي خليكم شويه...انا مشوفتش خطيبتي حتى عاصم:ههههههههه
روح احمد وساميه الي شقتهم . احمد:ايه اتبسطي. ساميه:اهااا بصراحه ساندي طلعت لطيفه... وطنط برضو... وكفاية مليكة عسوله اوووي. احمد:دي صداع يا بنتي. ساميه:ههههه مش كانت جميله. احمد:اهااا جميله حاجه... دي كل شويه تقوم تعمل جريمة وتقعد تاني. ساميه:ههههه يا ابني دي عندها سنتين ونص بس... طفله لذيذة. احمد:لذيذه اووووي. ساميه:عينها زي عين ملك اوووي نفس اللون تقريبا.
احمد:هي فيها شبه منها فعلا. ساميه:اهااا اكنها بنتها والله . احمد:وانتي مش ناويه تجيلبنا طفله لذيذة ولا إي. ساميه:احمد. احمد:اي يا روحي. ابتسمت ساميه... عيب بقا. احمد:طب يلا نندخل. ساميه:نعمل اي. احمد وهو يغمز لها: ننام يا روحي.
ساندي:لطيفه مرات احمد. نورا:اهااا. ساندي:هي نامت. نوال: اهااا عاوزه اطلعها الاوضه. ساندي:مامي ينفع اخد اجازه بكره عشان اقعد مع مليكة بدل ما تبقى لوحدها. نوال: لا مليكة مع البيبي ستر بتاعتها... وانتي أطلعي نامي عشان عندنا شغل كتير.
ساندي بغيظ:يارب مليكة تصحي. نوال:ههههه لا هي تعبت من كتير المرمطه فينا. ساندي:ههههههههه هو أدهم كلمك ولا لا. نوال:انتي عارفه أدهم ديما مشغول. ساندي:بقاله 5 شهور مجاش. نورا:اكيد اول ما هيفضي هيجي انتي عارفه انه بيحب مليكة. تقلبت مليكة ورمشت بعينها . نوال:عجبك كدا اهي هتصحي.