رواية نيران أشعلت الحب الجزء الثالث للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والثلاثون ( عشق في مهب الريح )
جميلة بابتسامه عيله بابا بس انا معرفش حاجه عنها، ليه؟ ريان باستغراب غريبه اصل انا من عيله البنهاوي و بعدين ازاي انتي عايشه في اسكندرية جميلة بتعجب استاذ ريان احنا مش هنتصاحب و لا إيه؟ ريان بضيق انا هستناكي تحت على فكرة خرج ريان من المكتب و قال جميلة معتز سالم البنهاوي؟، مين معتز دا؟! و مين سالم؟!
كانت شهد و مليكة مع عدي في المصعد مليكة بتساؤل هي الأدوار دي فيها ايه؟ ابتسم عدي و قال حيوانات شهد بخوف ازاي يعني؟ ضحك عدي و قال يعني الدور دا في كميه كلاب رهيبة ابتلعت مليكة ريقها و قالت هو ايه المكان دا؟ انتم بتعذبوا الناس هنا عدي نظر لها و قال اهاا هنا دراكولا و أعوانه خرجوا منه و قالت مليكة احنا هنروح فين؟
-عادي تتماشوا بعد القعدة فوق كدا ساروا خلف عدي، دخل عدي غرفة تدريبات و قال ريم الفاشلة هنا؟ نظرت له ريم و قالت تحب تشوف مين الفاشل فينا؟ ابتسم أسر و قال بلاش ريم... شهد مكنتش عارفه مين دي و ليه أسر معاه أسر قائلا ريم بنت طنط ندى، شهد مراتي و مليكة اختها..
سلمت ريم عليهم و قالت انا النقيب ريم البنهاوي و هكون مسؤولة عن حمايتكم ابتسمت شهد باقتضاب و قالت بداخلها المعصعصة دي هي اللي هتحمنا تحدث أسر قائلا ريم متدربة كويس و عشان لو حصل حاجه، دا غير أنها بتدرب هنا؟ شهد بتساؤل هي بتدرب معاك؟
رد أسر بتعجب اها لأن عمر مبيدربش بنات و انا مش هخليها تروح عند حد غريب شهد باقتضاب طيب ريم بتحدي عايزة آخر تدريب يكون مع عمر عشان اثبتله اني اقدر أغلبه ضحك عدي و قال ما بلاش يا بنتي، انا قعدت اسبوعين في المستشفي ريم بثقة بس انا هغلبه و هتشوف أسر بدهشة لو عملتها، كل طلباتك اؤامر ابتسمت ريم و قالت تمام...
خرجوا و جلسوا في الطاولة الموجودة بالجنينة مليكة بتساؤل هو احنا هنفضل هنا كتير عدي باستغراب المكان هنا تحفه يعني -اهاا بس برضو، ماما متعرفش احنا فين؟ -متخافيش يا مليكة انا قولت لماما انك قاعدة معايا عشان انا متخانقه مع أسر و هو سايب البيت نظر عدي لها و قال كل دا حصل، و بعدين لو أمك قالت عايزة تجيلك مثلا -ماما مشغولة مع خالتي عشان موضوع سارة أسر و عدي بصوا لبعض و سأل أسر بلهفه سارة مين؟
شهد باستغراب سارة بنت خالتي اختفيت من فترة و حصلها كام حوار كدا عدي طبعا مش مصدق ان ممكن تكون سارة تبقى قريبتهم و قال حوار ايه؟ شهد و مليكة استغربوا، و قالت شهد كانت بتشغل في شركة ممثل أو مونتاج مش فاكره والله بس دا كلام ماما أسر بتساؤل اسمه ايه؟ -معرفش... أسر بدهشه مش معقول تكون نفسها سارة اللي آدم اتجوزها شهد بتعجب بتقول ايه؟ -و لا حاجه...
وصل عمر و سلم عليهم و قال ايه الاخبار عدي بابتسامة ريم ناويه تغلبك نظر لها عمر و قال من امتى الكلام دا؟ ابتسمت ريم بثقة و قالت تحب تشوف مد عمر يده لها و قال احب جدا... قامت ريم معه و بعدوا عنهم و قالت هتفضل كدا؟ -مش فاهم -انا لسه بحبك يا عمر نظر لها و قال ريم خلينا في شغلنا الأول
طلبت دارين مقابله مالك و انتظرته في مكتب الظابط مرت ثواني و كان مالك أمامها مالك بضيق لو كنت اعرف ان انتي اللي موجودة مكنتش جيت -انا عارفه انك برئ و هساعدك تخرج من هنا؟ مالك بسخرية بجد؟ -ممكن تسمعني و في الاخر يا تقبل يا ترفض؟
أدهم بضيق يعني مش هتاكلي جني بعند لا مش هاكل و اكيد مش هفضل محبوسة كدا أدهم ببرود لا هتفضلي محبوسة كدا؟ جني بغضب أنا همشي غصبن عنك أدهم باستفزاز و لا عمرك هتعرفي تمشي من هنا و على فكرة انا كلمت ابوكي و قولتله اننا رجعنا لبعض زفرت جني بحنق و قالت بس انا مش عايزك؟ اقترب أدهم منها و قال بجد؟
ازدارت ريقها و قالت اهااا كفايه انك خونتني و انا بحبك ابتسم أدهم و قال طب ما انا بحبك أدارت جني ظهرها له و قالت لا انت كداب و عمرك ما حبتني حاوطها بذراعه و قال اديني فرصه اثبتلك اني بحبك و مبحبش غيرك و بعشقك و بموت فيك التفت جني و قالت بس انا مش مصدقك؟ أدهم بحزن اعملك ايه طيب..
-خليني امشي -مفيش واحدة بتسيب جوزها و تروح جني بعتاب بس جوزها راح يخونها -والله العظيم مقدرش، انتي أغلى من حياتي و بعدين اعتبرها غلطة -لو اتكررت -مستحيل تكرر ابتسمت جني و قالت سامحتك بس عشان قلبي الطيب... التهم أدهم شفتيها في قبله عميقه...
آدم و سارة كانوا وصلوا اسكندرية من بدري سارة بتساؤل هو انا هفضل قاعده هنا؟ -اهاا و انا هكون معاكي لمده يومين و بعدها هنزل القاهرة و ابقى اجيلك سارة بحزن و انا هفضل قاعده لوحدي -هنا امان ليكي يا سارة -ماشي
دخل أسر لهم و قال مش ناويين تقولوا مين اللي كان بعتكم؟ نظروا إلى بعضهم و قال واحد منهم لا منقدرش نتكلم لأن في الحالتين هنموت؟ أسر بنرفزة يعني مين اللي بيعمل كدا؟ لم يجد منهم رد، زفر بحنق و خرج ليهم و قال فين غيث يا عمر؟ -في القفص ليه؟
مليكة و شهد طبعا ميعرفوش مين غيث دا و استغربوا لما عمر قال في القفص أسر بعصبية عدي اطلع هات غيث عدي بتوتر لا خايف... أسر بزعيق عدي اطلع... تنهد عدي و قام، دخل إلى المنزل و بعد عشر دقائق صرحت مليكة و شهد و أصابهم الرعب بعد رؤيتهم لاسد يركض ناحيتهم أسر نظر ليهم و قال متخافوش مليكة بخوف هو قطة متخافوش..
الأسد وقف جنب عمر، رتب عليه عمر و قال عايزك تقوم بالواجب يا غيث شهد كانت ماسكة في دراع أسر و مكلبشه في أسر بهدوء شهد هو مش هيعمل حاجه والله دا وديع جدا... ابتسمت ريم و قالت دا في حاجات أرعب من كدا بكتير أسر سابهم و دخل ليهم تاني و كان خلفه غيث، كلهم كانوا هيموتوا من الخوف أسر بجدية يأكلوكم و لا تعترفوا..
تلعثم أحدهم و قال انا هقول كل حاجه، في ست دفعت لينا و اللي كان معاه واحد اسمه يونس -الست اسمها ايه؟ -معرفش والله محدش يعرف اسمها و كل حاجه كانت مع يونس دا و البس اعرفه انها عايزة تنتقم من عيله البنهاوي.. -ليه؟، و اشمعنا شهد و مليكة -في واحدة اسمها سارة...
خرج أسر من عندهم و طبعا كدا عرف ان سارة امها من نفس عيلته و المشكلة ان آدم اتجوزها و هو مش عارف هيقوله ازاي؟! عمر باستفسار عرفت حاجه؟ -يونس صاحب آدم هو اللي هيقولنا كل حاجه عن الست دي؟ عمر بدهشة و هو ايه علاقته؟ -هو تبعها و كمان اكيد يعرف هي مين و بتعمل كدا ليه؟، عايز اجيبه جلس أسر و عمر معاهم أسر بص بعدي و قاله انا عايز يونس؟
عدي باستغراب فين؟ -هنا و كمان خلي أدهم يجيب نهال مليكة بتساؤل مين دول؟ -دول الكلاب اللي بيشتغلوا لحساب اللي بيأجرهم، و اكمل بتفكير انا عايز واحدة فيكم تروح المستشفى و تجيبها من هناك مليكة بثقه انا -تمام انتي و ريم عشان لو حصل حاجه و هبعت معاكم رجاله... شهد بخوف بس كدا مفيش خطر عليهم أسر قائلا لا متخافيش يا شهد...
ذهبت مليكة و ريم و وصلوا إلى المستشفى، دخلوا و سألوا عن دكتورة نهال و خلاص دقائق كانوا عندها في العيادة نهال بابتسامة اتفضلوا جلست مليكة و ريم و قالت انا من طرف محمود باشا ارتبكت نهال و قالت محمود مين؟ ريم بخبث يعني انتي مش عارفه؟ نهال بتساؤل و انتم جايين شغلي ليه؟
رددت مليكة بإيجاز و قالت حوار مهم اوي، بس لازم تيجي معانا نهال بشك مينفعش دلوقتي؟ ريم بتهديد يا تنزلي دلوقتي يا هنروح نقول كل حاجه لدكتور أدهم توترت نهال و قالت تمام هنزل معاكم ريم و مليكة نزلوا الأول و بعدهم نهال و ركبت معاهم السيارة و قالت انتم هتوديني فين؟
ريم بحده الملاهي يا روح امك...و خبطتها بظهر المسدس على رأسها وصلوا إلى مكانهم و نزلوا من العربيه، اتجه أسر ناحيه السيارة و حملها من داخلها شهد كانت بتراقبه و كانت حاسه انها مضايقه من تصرفه وضعها أسر في الغرفه و خرج و قال ريم اطلعي انتي و البنات فوق شهد بتساؤل ليه؟
أسر باستغراب ملهاش لأزمة وقفتكم دلوقتي شهد بامتناع مش طالعه و خلينا قاعدين هنا اهو نعرف اللي بيحصل... ريم بتفكير خلينا انا اتصرف معاها أسر رفض قائلا دي أشكال واقعه ملكيش دعوه بيها... و بعد شوبة أسر ليها و كان لوحده و دا خلي شهد تتضايق اكتر فاقت نهال و قالت انا فين و انت مين؟ -أسر البنهاوي نظرت له نهال بتوتر و قالت انا هنا ليه؟
أسر بحدة من الاخر مين زقك على أدهم و ليه عملتي كدا مع جني؟ نهال باستغراب انت بتقول ايه؟ سحبها اسر من شعرها و قال اقسم بالله لو ما نطقتي لاخليكي تشوفي اللي عمرك ما شوفتي و رمها على الأرض بقوة... خرج أسر و سأل عليها و قالوا إنها مشيت، ذهب أسر خلفها، لحق بها و امسك معصمها و قال انتي رايحه فين؟ شهد بخوف سيب ايدي أسر بضيق انتي قومتي ليه؟
شهد بضيق أشد بتمشي فيها ايه؟ أسر بنرفزة و انا قولت متتحركيش شهد باقتضاب تمام، هتعمل معاها ايه؟ أسر باستغراب و لا حاجه هخليها تنطق شهد بتساؤل ازاي؟ -دي غيرة شهد بارتباك لا طبعا انا مستحيل اغير منها دي و بعدين هغير ليه عادي...
-طيب، عايزة تعرفي هعمل ايه؟ -عايزة اعرف قرب وجه منها و انحني عليها و قال شفتيها بعمق... شهد بصدمة أسر...؟ -في ايه؟ -مينفعش كدا على فكرة قطع حديثهم رنين هاتفه، رد قائلا مين؟ -حماتك تعيش انت... أسر بصدمة ايه انت مين؟
قفل الخط المكالمة أسر كان هيتجنن و بكدا باظت كل خططه و طبعا مش عارف اذا كان هاجر دي ماتت فعلا ولا؟ شهد بخوف في حاجه و لا إيه؟ أسر بحيرة مش عارف بيقولوا ان امك اتقتلت اصدمت شهد و قالت بصراخ اييييه؟ ربت أسر عليها و قال محدش متأكد لسه؟...