رواية وخضعت للحب الجزء الثاني للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل التاسعكانت أسماء تنظر بخوف وفزع لأحمد وهو يقترب منها ونزع احمد مايوجد فوق فمهاأحمد بضحك: مشى وسابك وبقيتى دلوقتى معايا ومحدش هيوصلكأسماء بغل: هيوصلى يااحمد وهينقذنى منك وهيلاقينى وهعيش معاه بقيتى حياتى عارف ليه علشان بحبهاحمد بصريخ: متقوليش بحبه إنتى ليه انا وبسأسماء: بكرهك ياأحمد وبكره أشوفك وبكره وجودى معاك في نفس المكان انتا شخص قذر.أحمد وقام بصفعها بقوه وأمسكها من شعرها: متقوليش كده لو حصلت أموتك ومتكونيش معاهأسماء بتأوه: وبكده هبقا ارتحت منكدخل شخص لم يكن يعلم أحد بوجوده: عيب ياأحمد تعاملها كده شكلها شرسه زى ميرالأحمد: باشا انا عملت المطلوب فاضل حضرتك تنفذ وتكسر ميرالميرال بغضب: ميرال عمرها ماتتكسر ميرال قويه لو كونتو أقويه زيها مكنتوش حربتوها في الظلمه وضغطتو عليها بيا كنتو وجهتوها انما انتو أخركم تضربو وتجرو زى الكلاب.: فعلا ميرال قويه وغلطها الوحيد انها رفضت حبى بس رفضها ده خلانى أحاول أكبر بأى طريقه وكبرت ورجعت أكسرها زى ماكسرتنى زمان بس للأسف لسه بحبها بس في شغلنا ده العواطف ممنوعهأحمد: رفعت باشا أنا ليا تار مع ميرال بسبب الى عملته في عمى ومووت أخوها مازن هيبرد نارى وهيكسرهاأسماء بصريخ: مازززن لااااااااا ابعدو عن عيلتى وأهلى انتو شياطينرفعت: فعلا شياطين وميرال فكرت انها كسرتنى بس غبيه متعرفش ان انا الزعيم.هنا وأنا الى بمشى كل دهأحمد: ياباشا كلنا بنتعلم منك وكويس انك عرفتنى بنفسك بدل مارمزى الراجل بتاعك رايح جاى بينا كدهرفعت: أنا عرفتك بنفسى وكشفت ليك عن هويتى لما لقيتك تستحق ده وبجد يتوثق فيك ميرال قدرت توصل للمكان التانى وخدت بيسان كنت هكسب من وراها كتير رجال الاعمال ده كان هيساعدنا.أسماء تحاول اعادت شخصيتها السابقه لكى تتعامل مع هؤلاء الاشخاص: واحد عايز بيسان وواحد عايزنى وواحد عايز ميرال في بنات كمان في العيله يلزمو حضرتك في حاجه بس أحب أعرفك ميرال مش سهله وهتلاقينى أوعى تستهون بيها وبقدراتهارفعت بشرود: وأنا بحبها علشان كده ميرال تتحبأسماء بصوت عالى: ياعنتر انتا يااخ عنتر انتا فينتعجب أحمد ورفعت لماذا تريد عنتر:أحمد: عايزه عنتر ليه.أسماء: جعانه من الصبح ساعات الخطف طولت قوى وأنا ست حامل ايه مفيش رحمه مفيش شاورما مفيش كريب مفيش كفته كباب اى حاجه تسد الجوعتعجب كل من احمد ورفعت.وصل شادى ومعاذ وبيسان القصر حضنها الجميع وتسألو أين أسماء وعم الحزن مره ثانيه عليهم فقد غابت بهجتهمكامل: فين ميرالشادى: هتعمل حاجه وهتيجى هي والباقىعصام: فين أسماء فين بنتى كانت معاكى يابيسان صح حد عملها حاجه الكلب الى اسمه احد أذاها.بيسان وهو تحاول بث الطمئنينه في نفوس الموجودين: أسماء تصدق أنا معرفش هي جايبه القوه دى منين بجد تركيبه غريبه شخصيه تستاهل اننا نعرفها انا كنت خايفه في لحظه خلتنى اتكلم عادى ومكنتش خايفه بالعكس كانت عارفه انهم هيلاقونا وميرال مس هتسكت انا عرفت دلوقتى ميرال بتحبها ليه أكيد شعور أسماء اتجاهها هو الى وصلها لكده لان أسماء بتحب ميرال عارفه ان ميرال هتحميها متأكده ان ميرال مش هتضحى بيها لو قلتلكم عملت ايه مع الى خاطفنا مش هتصدقو.قصت عليهم بيسان ماحدث ضحك الجميع في وسط هذه الهموم فحتى وهي بعيده جعلتهم يضحكون ودعو الله لتعود لهم بهجتهم مره أخرى.عند ميرالميرال: فهمتو هتعملو ايه احنا كده عرفنا مكان أسماء فاضل نقتحم المكانمازن بقلق: كده مش غلط على أسماءميرال ببسمه: متقلقش أنا مجهزه كل حاجه اول ماهنقتحم في واحد من الحرس دول هياخدها يوصلها القصرعمار: والبوليس هيوصل امتهميراال: متقلقش كل خطوه محدده ومتخطط ليها وأخيرا رفعت الكلب هيوقع عامل فيها مسكين وأنى صدقته وهو كلب وبيدمر أجيالحسام: بس عرفتى إزاى.أدهم: يابنى أنا متجوز مايكل جاكسون والله انتى خساره في المخابراتميرال: رفعت غبى ميعرفش انى ممكن اكشفه مراقبة أحمد كشفته انا في الاول مشكتش فيه بس الكلب ده بعت دراعه اليمين لأحمد وساعده كتير وأنا راقبت كل ده وفهمت اللعبهياسين: هنرجع ايام الشقاوه ياشباب انا الكلب ده نفسى اموته ليا تار عنده ولازم يخلصميرال: ساعة الصفر ياله نقتحممازن بخضه وهو ينظر خلفه: مين دوول.ميرال ببسمه: وانتا مفكر ان رفعت مش عامل حسابه ومأمن المكان كويس انا مش هخاطر بحد فيكم احنا قدها بس لازم أمن نفسى دول شويه حرس يساعدونا على مالبوليس يوصل نكون ادبنا رفعت وأحمد شويهوبالفعل اقتحمو المكان وكان الرصاص يتطاير منهم في كل مكان وكانو يضربون بلاشفقه ولارحمه كل منهم لديه تار مع هذا الشخصحاول احمد الهرب هو ورفعتميرال: عيب عليكم الرجاله متهربش يوووه نسيت انكم مش رجاله أصلارفعت بصدمه: ميرال.قامت ميرال بتصديد بعض الضربات له ولم تعطيه فرصه للردوقام عمار وياسين بلكم أحمد وتبادلوه في الضرب بينهم بينما مازن كان يضرب كل مايقابله وهو ينظر لحبيبته وهو تجلس في إحدى الاركان بعد رفضها الذهاب مع الحارس وأرادت أنتظار زوجها لتطمئن عليهوقع رفعت على الارض من شدت الضرباتأدارت ميرال وجهها للأطمئنان على أسماء.رأى رفعت مسدس زحف أليه وأمسكه وحاول التصويب على ميرال ولكن أنقذها أدهم وقام بإطلاق الرصاص عليه وفارق رفعت الحياهاما أحمد أنهار من الضرب ووقعأشارت ميرال للجميع بالخروج فورا فخرجو جميعا وبعد لحظات حدث انفجار هائل دمر المكان بأكملهصدم الجميع من المنظرأسماء بتأثر: جتلتيهم ياجبارهميرال بخبث: لو مسكتيش هدخلك معاهم.أسماء: أياكش يولعو بجاز انا مالى امى انا كنت خايفه بس على الأخ عنتر الى بيجيب اكل من ساعة ماتخطفت ولحد دلوقتى لسه موصلشمازن: ميرال ليه فجرتى المكان مش كونا سلمناه للبوليس أحسنميرال: ونعيد الأكشن ده تانى كده ارتاحنا منه والهدوء هيرجع حياتنا تانىأسماء: فين بيسانياسين: زمانها في البيت دلوقتىأسماء: الواطيه زمنها كالت وانا عصافير بطنى بتهوهو من الصبحعمار بحب وهو يضمها: وحشتينى ياسوسو.بجد حياتى من غيرك ولا تسوى ربنا يحفظك من كل شر ياقلب أخوكى أنا كنت هتجننمازن: بالنسبه للاخ الى حاضن مراتى جوزها واقف ياخويا لم نفسك وسيبهاأدهم: هو المكان هنا عجبكم مش هنروح ونطمن الناس الى في البيت ده عصام هيتجننأسماء: هو ده العشم بردك أبويا من زمان ياناس والله عشرة عمر.جذب مازن أسماء من بين أحضان عمار فهو يغار عليها بشده حتى من أخيها وأخذها ورحل ألى إحدى السيارات فميرال كانت مستعده بكل شئ دون غلطات.