رواية وخضعت للحب الجزء الأول للكاتبة أروى الشرقاوي الفصل الثاني والعشرونمرت ايام على هذه الاحداث دون ذكر احداث مهمهتحسنت صحة ادهم في هذه الايام وخرج من المستشفى وميرال لاتفارقهاما اميره عاشت في قصر الجمال واحبتهم بشده وحمدت ربها على انه رزقها زوج مثل معاذ يحبها وكذالك عائلتهاما ادم وشادى يجدون صعوبه في التعامل مع بيسان ورفيف فمزاحهم ومؤامرتهم لايتوقعها احدأما عند عائشه اصبحت علاقتها كلها حب مع حسام ولكنها مازلت لم تسمح له بالإقتراب منها.اما عمار وروان عادو لبعضهم وتقدم لها عمار وتمت خطبتهم وتحدد الزواجبعد شهراما مليكه وياسين فقد تزوجو وإنتقلت للعيش في فيلا توفيق الشاذلى هي وإبنتهااما توفيق اصبح يقضى معظم وقته مع الجميله غسقاما اسماء فهى على وضعها تنام طول الليل والنهار ولا تسمح لمازن بجلب خادمه تساعدهاما حسن واحمد حكم عليهم بالأعدام لأفعالهم وماسببوه من اذى للجميع ولهذا الوقت لم ينفذ هذا الحكم يتبقى يوما.في قصر الجمال كانو يجلسون بفرحه لإنهاء جميع مشاكلهم كانت تنظر أليهم بحب لماذا لم تحزن على والدها لماذا نست كل شئ وهي وسط هذه العائلهشادى: لا كده كتير انا عايز اتجوز ياناسادم: ومين سمعك ياشادى انا زهقت والله وبصراحه عايز ارجع لندن تانىرفيف: ترجع فين ياأمورادم: لندن ياقلب الأمور شغلى هناك يارفيفرفيف: وبالنسبه ليا ايه ماليش رأى وبعدين انا هبدا إمتحانات دلوقتى إصبر ياشبح على أما اخلص.ادم: رفيف حبيبتى إنتى بقيتى كده إمته مش كنتى رقيقه وكدهبيسان: رقيقه دى رقيقه دى صاحبة اسماء الجيار ياجدعاميره: والله البت مؤه وحشتنى واطيه مكلمتناش من زمانوانا اقول شرقانه ليه جايبن في سيرتى عالم أندال هكذا قالت اسماءواكملت: وحشتونى وحشتونى وحشتونىالبنات بشكل كوميدىرفيف: اهلا اهلا اهلا اهلا بأعز الحبايببيسان: اهلا اهلا اهلا بالقمر إلى غايباميره: خش في لحمك يافوازشادى: ربنا يعوض علينا.مازن مسك اسماء من قفاها: حرررام البنات اتهبلو على إيدكاسماء بإستنكار: بنات مين دول كان عندهم إستعداد للهبل غير طبيعىرفيف: تلميذتك ياشبحبيسان: وانا تليميذة تليمذتك ياكبيرهميرال للشباب: استلمو بقا أسماء وصلت يعنى المقالب هتبقى مضاعفهأسماء: ميرو أحبيبت قلبى والله بحبك لله في لله من غير أى حاجهميرال: من القلب للقلب ياسوسوادم بتعجب: غريبه دى هي ميرال بتكلمها ليه كده.مازن بضحك: الوحيده إلى بتكلم ميرال بالشكل ده هي أسماء مراتىشادى بصوت منخفض: مراتك ماشاء الله تقولش عدوى إنتشرت في بنات العيلهاسماء: بالنسبه للاخ شادى سمعاك علفكره تقوليش ياميرال ياختى البنات دول كانو ملايكهكامل: سوسو مسلمتيش على عمك كاملأسماء: يالهوى ياناس ينفع كده منكم تخلونى أنسى الكبير ولا تزعل احلى سلام لعم الكوكب كلهوسلمت عليه اسماءفي هذا الوقت دخلت عائلة عصام الجيار.عمار بصوت عالى: مازن وحشتنىحضنه مازن بشده وكذالك عماراسماء جلست على الكرسى بأستنكار: بالنسبه ليك ياعصام ياخويا هتسلم عليا ولا هتحلقلى زى إبنكعمار: هبله مالك بإبنه انا مش عارف مازن عمل إيه في حياته علشان يتجوزك إنتىاسماء: عااااا هقتله سيبونى عليهعمار وهو بيجرى منها: مستحمله أزاى ديهمازن: مستحمل مين هو انا سبت لندن من شويه إستنى يامجنونه ناسيه إنك حاملكانت صدمه وفرحه للجميع.أسماء وهي بتخبط على راسها: احييه بجددنا نسيت اسندونى معلش ياحزومبل يابنى نسيتميرال بإستنكار: حزومبل ميناسماء: ابنى بذمتك مش إسم حلوعصام: انا قولت اجوزها تعقل إتهبلت أكترصفيه: عليه العوض ومنه العوضمازن: ياجماعه دى تفشط مارلين في تلاتساعاتالجميع بتعجب: مارلين مينمازن بقلة حيله: واحده كنت جيبها تساعدها ولحد دلوقتى معرفتش عملت فيها إيهاميره: عملتى فيها إيهذهبت اسماء بإتجاه اغراضها وأخرجت شنطه.ميرال: شنطة إيه ديهاسماء: دى شنطة الأنقاذ يعنى لو حد مضايقنى بطلعله ألى هنا وهو ونصيبه بقاشادى: طب عملتى إيه في مارلين نفسى اعرفاخرجت اسماء السرنقوس والصراصير صرخت الفتيات بشدهادم: يالهوى حطيتلها دهاسماء: عيال خرعه امال تلامذيتى إزاىدول بلاستيك مش حقيقهشادى: لو سمحتى يااسماء إنتى بتعملى كده في ميناسماء: إلى بيضيقنىشادى: انا كده عرفت مازن مكمل معاكى إزاى واكمل بصوت منخفض جبارهميرال: نتكلم جد بقا.الجميع بإنتباه: فيه إيهكامل: عايزين نعيش كلنا في مكان واحدعصام: بمعنىميرال: يعنى حضرتك تجيب طنط صفيه وعمار وتيجو هنا القصر هنعيش كلنا هنا ولو وافقت نضم الشركات لان قوتنا في وحدتناصفيه: لاميرال بتعجب: ليهصفيه: انا مش هستحمل اقعد مع اسماء وصديقاتهاضحك الجميعاسماء: حبيبتى ياصفصف متقلقيش ياحبيبتى لقيت حد غيرك نعمل فيه المقالب خير ربنا كتيركامل: قولت إيه ياعصامعصام: موافق طبعا رايك ياعمار.عمار: موافق طبعا بس ربنا يستر ومقتلش اسماءاسماء: مازن هو انا مش مراتك مترد ياخويا عليهممازن: بصراحه هرد اقول أيه ياريت عمار يقتلك وأرتاحضحك الجميع عليهم وكانت السعاده تغمرهم جميعا.في فيلا توفيق الشاذلىكانت تجلس في غرفتها مع زوجها وتتمنى ان تددوم السعاده في حياتهالاحظ شرودهاياسين: مالك يامليكه سرحانه في أيهمليكه: فرحانه بالسعاده ألى انا فيها انا وإنتا وغسق في مكان واحدياسين: عارف أنك تعبتى كتير في حياتك بس اوعدك عمرى ماهزعلك ابدامليكه: بالرغم من وجعى بس كنت حاسه أن في يوم هتيجى وتعوضنى كل ده بحبك ياياسينياسين: قلب ياسين وحياته كلهامليكه: ياله ننزل زمان غسق معذبه عمى.ياسين: ننزل تحت فين يامليكهمليكه: تحت ياياسين إنتا فقدت الذاكره ولا أيهياسين: هي روان قالتلك هتبقى طبيعيه إمته.مليكه بتفهم: ياسين ألى حصل زمان اثر عليا نفسيا وانا تعبت منه كتير ياياسين انا كنت دايما بقوم من النوم مفزوعه كنت دايما بحلم أنى في وسط غايه وفى شخص بيمسك أيدى وفجأه تهجم وحوش والشخص ده يسيب أيدى كنت كل يوم بحلم بنفس الكابوس حتى بعد مارجعت كنت بحلم بيه لسه من يومين بس قدر الشخص ده ينقذنى عارف الشخص ده مينياسين: مين.مليكه بدموع: ميرال هي الشخص ده ياياسين انا بخاف وخايفه من العلاقه بس وجودك جنبى هيطمنى خلينى أحس بالامان واطمن ومخافش من بكره وأنا معاكياسين باس إيديها: اوعدك هبقى امانك في الدنيا ومش هسمح لحد يإذيكى يامليكهويعد ذلك قام بإحتضانها خجلت مليكه وبعد ذلك أخرجت نفسها بكل هدوءمليكه: طب ياله ننزل تحتياسين بهزار: بكره تندم ياجميلمليكه: لا مش هندم ياخويا.ياسين: اهوه ده إلى انا كنت عامل حسابه الناس تسمعنا منظرى هيبقى وحشضحكت مليكه ونزلو ألى الاسفلكان يلعب مع مليكه وكان يجلس معهم ايضا ادهممليكه: غسق غلبتك طبعا ياعمىتوفيق: دى غسق دى احلى بنوته شوفتها في الكون كله حبيبت جدوغسق: غسق شاطره ومش بتتعب حد يامامىادهم: غسق قمر وبتحب ادهم اكتر واحد صحغسق: لا بحب مامى ميرال اكتر حد في الدنياادهم: لا انا بحب ميرال أكتر منك.غسق: خليت حلو كده وأسكت ميرال حبيبتى اناادهم: بلطجه ببلطجه بقا ميرال بتاعتى انا بسياسين: يكملك بعقلك ياادهم.توفيق: ربنا يفرحكو ياولاد.عند عائشه وحسام في شقتهم كانت تتخانق معه بسبب معاكسات الفتيات في الجامعهعائشه بزعيق: وحضرتك كنت مبسوط بالمعاكسات بتاعت البنات صححسام بنفاذ صبر: هفرح بالمعاكسات ليه من قبل كده حرجتها وقولتلها إنك مراتىعائشه: يبقى لازم اضربها بكره في الجامعه علشان تتلمحسام بمكر: ليه كل دهعائشه: علشان جوزىحسام: إيه يعنى جوزكعائشه: بص بقا أنتا جوزى ومش هسمح لاى واحده بإنها تقرب منك ماشى وافهم إلى تفهمه.جذبها حسام من ذراعها: افهم ايهتلبكت عائشه من قربه لها: حسام سيب إيدىحسام: قوليها تانىعائشه: سيب إيدىحسام بنفى: لا حسام اول مره احس إن أسمى حلو كدهترك حسام يدها وظل يقترب منها حتى ألتصقت بالحائط تلبكت بشده: إبعد عنىحسام بتوهان: بجبكعائشه ببلاهه: هاحسام بغمز: بحبكعائشه بحب وتوهان وهي تنظر في عينيه: بجد ياحسام بتحبنى وانا كمان بحبك.أقترب منها حسام بشده وألتقت أعينهم وذهبو ألى عالم خاص بالعشاق وأصبحت زوجته.في قصر الجمال كانت نائمه فشعرت بالجوعاسماء لنفسها: يادى النيله انا جوعت وهلاقى اكل دلوقتى في البيت ده الأحسن انزل المطبخ اقلب فيه براحتىوبالفعل نزلت أسماء واخذت تخرج الأشياء من الثلاجهوجلست لتأكلاسماء لنفسها: الله على الأكل في الوقت ده مزاج من غير ماحد ياكل معانا ويقرفنارفيف بضحك: إلى ياكل لوحدوه يزوراسماء: تعالى كلى ياختىبيسان: لوحدكم ياأدندالاسماء: أحييه بجد كلكم جيتو تاكلو.أميره: أستنو خدونى معاكم انا جعانه انا كمانجلسو يأكلون الطعام ويتجاذبون الاحاديثفي هذا الوقت تجمع الشباب ونزلو ألى الأسفل ليرو من أين يأتى هذا الصوتصارو بإتجاه الصوت وصلو ألى المطبخشادى بصدمه: حفلة اكل مش تعزمونا يابناتمازن: إيه إلى أنتو عملينو دهاسماء: بناكل ياجدعأدم: وفى حد بياكل في الوقت دهاسماء: حامل ولازم أتغذى ياعمونامعاذ: وبالنسبه للبقية البناترفيف: صحبتنا وبنساعدها.اميره وهي تاكل: احلى مساعده دى ولا إيهبيسان: بت يااسماء احدفى اللانشون من عندكشادى: يانهار ياجدع إجرى ليكلونااسماء: متخلوش حاجه تعطلكو يابنات ركزوضحك الشباب عليهم.في اليوم التالى في قصر الجمالاتى شخص لمقابلتهم اخبرهم الحارس بذالك وسمحو له بالدخولالشخص: انا الدكتور مصطفى عزميرال: تشرفنا بحضرتكمصطفى: في حاجه حصلت زمان وكنت خايف اجى اقولها بس لما الشخص ده إتمسك جيت أبرى ذمتىميرال: تقصد حسنحزنت اميره لان ماضى والدها يلاحقها في كل مكانمصطفى: اه زمان حصلت حاجه ولازم أحكيها وحسن كان مهددنى بقتل عيلتىفلاش باك.بعد ما قتل زوجها وخطفها وإكتشف حملها كان يريد الزواج منها كان يريد إجهاض الطفل الذى يسكن أحشائها ولكن هذا الطبيب اقر بين نفسه ان لايسمح بقتل هذا الطفلمصطفى: للأسف الجنين بقى في الشهر الرابع معدش ينفعحسن بزعيق: حاول يادكتورمصطفى: للأسف معدش ينفعباككامل: وليه بتحكى لينا كل دهمصطفى: الطفل ده حسن كتبه بإسمه كانت بنتميرال: مش فاهمه.مصطفى: يعنى والدة حضرتك إلى بحكى عنها ووالدتها البنت وحسن كتبها بإسمه وبعد فتره مامتك ماتت والبنت فضلت مع حسناميره: إوعى تقول أن انا البنت ديه.