logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية الحب الضائع و القاسيان
  17-03-2022 01:25 صباحاً  
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية القاسيان الجزء الأول للكاتب عبد الرحمن أحمد الفصل الثالثجودى: سهوة!سهوة بصدمة: جودى!رأفت: انتو تعرفو بعض ولا إيهسهوة: هااا، اه جودى تبقى زميلة نيرة اختىرأفت: امممممم، طب خشى يا جودى جواجودى بأستغراب: طيب يا بابارأفت: مقولتليش بقا عن معلوماتك اسمك وسنك وكداسهوة: اسمى سهوةابتسم رأفتسهوة: عندى 23 سنة خريجة هندسةرأفت بأستغراب: هندسة!سهوة: ايوةرأفت: واية اللى بيشغلك فى البيوت كداسهوة: حاولت لكن كل ما اقدم فى شركة ياخدو الواسطة بسرأفت: كلووووو!سهوة: ايوةرأفت: انتى حظك حلو علشان جيتيلى، بس قوليلى انتى خريجة قسم إيه فى ميكانيكاسهوة: عمارةرأفت: حلووو اوىسهوة: انا مش فاهمة حاجة حضرتكرأفت: بصى يا ستى اللى قدامك ده مهندس برضو وعندى شركة بس مش نفس تخصصك بس ابنى ماسك شركة وبيشرف على مشروعات ومحتاج مهندسين علشان داخل على صفقة وتخطيط لمدينة كاملة بس هو كسول حبتين فأنا بشرف ساعات على الشغل، ها فهمتىسهوة بصدمة: بس انا...رأفت: عارف انك مش مصدقة وانك كنتى جاية على اساس تشتغلى فى البيت لكن حرام لما تكونى متعلمة وبقيتى مهندسة كبيرة كدا وتشتغلى شغالة، انتى خلاص اتعينتى فى الشركة وبالمرتب اللى تختاريه كمانسهوة بفرحة: انا فرحانة اوى، مكنتش متخيلة حضرتك انى هلاقى شركة اشتغل فيها، انا فقدت الاملرأفت بأبتسامة: الحمدلله انك جيتى يا بشمهندسة، مبروك الشغل ومن بكرا هتستلمى الشغلسهوة بفرحة: شكرا جدا يا بشمهندس.رأفت: على إيه يا بنتى، انا واثق انك هيكون شغلك كويس جداسهوة: ان شاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك.فى تلك اللحظة نزل يوسف هو يدعك فى عيناه لانه قام للتو من النوم.اسماء: خد يا يوسفيوسف: استنى يا سوسو لحظة اشوف بس مين مع بابا فى المكتباسماء: طيب.دخل يوسف المكتب وهو يتتاوب ويدعك فى عيناه.يوسف: صباح الخير يا بابارأفت: صباح الخير يا دلوعيوسف: إيه يا بابا مش قدام الناس، هى دى بقا الشغالة الجديدة، طب اعمليلى كوباية قهوة علشان عندى صداع جامد.شعرت سهوة بالضيق من طريقة كلامه.رأفت: دى مش الشغالة يا يوسف دى مهندسة وانا عينتها عندك فى الشركةيوسف: مش محتاج مهندسين يا بابارأفت: لا محتاج علشان المشروع الجديد والتخطيط بتاع المدينةيوسف: اممممم طيب واسمك إيه بقاسهوة بضيق: سهوة، اسمى سهوة.وقع يوسف على الارض ضاحكا: هههههههههههه يحرقك، انتى بجد اسمك سهوةسهوة بضيق وهى تجز على اسنانها: ايوةيوسف ضاحكا: ههههههههههه كفاية هموووت، طب سهوة وشاى هههههههههههههرأفت: متبقاش رخم وظريف كداسهوة وهى تجز على اسنانها: عادى يا بشمهندس رأفت، كل اللى بسمع اسمى بيضحكيوسف: ههههههه ولا اقولك هسكت علشان شكلك هتاكلينىسهوة: عن اذنك يا بشمهندس رأفترأفت: تمام بكرا ان شاء الله هتيجى من بدرى الشغل.سهوة: اها طبعا تماميوسف: اهم حاجة ولا تحطى ايلاينر ولا ميتين ام البرفنات الغريبة اللى بتحطوها دى علشان بتقرفنى فى الشركةسهوة بضيق: لا اطمن يا بشمهندس مبحطش الكلام دهثم رحلتيوسف وهو نظر عليها وهى تمشى: شكلها محترم بس جاااامدةرأفت: لا سيبك منها، دى مش زى البنات البيئة اللى تعرفهم، دى غلبانة وكانت جاية على اساس تبقى شغالة هنا علشان مش لاقية الشركة اللى تشتغل فيهايوسف: اه وتقوم ملبسهالى.رأفت: تظبط الشغل بدل ما الشركة هتقع كدا بسبب استهتاركيوسف: امممممم طيب انا رايح لسوسو عيزانىرأفت: حد يقول على سته سوسويوسف: ايوة يا حاج انا اهو، يلا جود باااىرأفت: ربنا يهديكذهب يوسف ل أسماءيوسف: إيه يا سوسو كنتى عيزانى فى إيهاسماء: اقعديوسف: ادينى قعدتاسماء: إيه اللى انت بتعملو دهيوسف: انا كل اللى بعملو دلوقتى انى قاعد وبسمعلك يا سوسواسماء: لا مش قصدى كدايوسف: امال.اسماء: حالك، بتسهر وترجع وش الفجر ومش مهتم بحد فى البيت ولا بشغلك، فين يوسف الدحيح الشاطر بتاع زمانيوسف: الزمن وبعدين السهر ده اهو حاجة تفاريحى كدا تفك عن الواحداسماء: والسهر ده مش فيه بنات!يوسف: مززززززاسماء: طب ما كدا حرام، بتشرب!يوسف: يعنىاسماء: يعنى بتشربيوسف: اهاااسماء:بسم الله الرحمن الرحيم.﴿يَسْأَلونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا﴾.﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾.يوسف: إيه يا سوسو انتى قلبتى شيخ مرة واحدة كدا لية، محسسانى انى ابو لهب يعنىاسماء: ده كلام ربنا يا يوسف وحرام اللى بتعمله ده ولازم تلتزم بقا وتصلى وتسيبك من اللى انت فيه دهيوسف: ان شاء اللهاسماء: اوعدنىيوسف: ان شاء الله يا سوسو بقا، يلا سلاماسماء: ربنا يهديك.جائت ربابرباب: ها عملتى إيه معاه!اسماء: كلمتو بس مصمم ومش مقتنع باللى بقولورباب: مش قولتلك، ده ابنى وانا عرفاهاسماء: بس انا متأكدة ان يوسف هيتعدل بأذن اللهرباب: ربنا يهديهاسماء: يااربدخلت سهوة المنزل وهى ترقص من الفرح وتجرى فى جميع انحاء المنزل وسعيدةنيرة: إيه يا سهوة انتى اتهبلتىسهوة: انا فرحااانة، فرحاااانة اوىنيرة: إيه اللى حصل فرحينى معاكىسهوة: هشتغل فى شركةنيرة بصدمة: بجد.سهوة: ايوة وبمرتب عااالىنيرة بفرحة: ازاااى احكيلىسهوة: طيب هحكيلك.حكت سهوة ل نيرة كل ما حدث وما دار.نيرة: يااااه سبحان الله، يعنى بيت جودى وكمان والدها قالك هتشتغلى فى الشركةسهوة بفرحة: ايوة، كنت رايحة اشتغل فى الفيلا، شوفتىنيرة: سبحان الله، ربنا يكرمك فى الشغل ده وتبقى احسن مهندسة ياربسهوة: ياااارب بس ربنا يسترنيرة: من إيهسهوة: صاحب الشغل اللى هو ابن بشمهندس رأفت هو صاحب الشركة اللى هشتغل فيهانيرة: واية المشكلة فى كداسهوة: شكلووو رخم وبااارد وتنحنيرة: اها ما جودى حكتلى عنه.سهوة: ربنا يستر انا هحاول اتجنبه على قد ما اقدررباب: إيه يا رأفت هى الشغالة اللى اتصلت امبارح مجتش ولا إيهرأفت: لا جترباب: امال هى فينرأفت: هتشتغل فى شركة يوسفرباب: إيه، انا مش فاهمة حاجةرأفت: بصى انا هحكيلك كل حاجة.قص رأفت القصة بأكملها على رباب واخبرها بكل شئ.رباب: ياااه مهندسة ومش لاقية شغل فى اى شركة!رأفت: شوفتى بقا، وغلبانة ومحترمة، ربنا بعتها علشان يكون الشغل ده من نصيبهارباب: فعلا محدش عارف الخير فينرأفت: ايوة، يعنى الرزق ليه يوم وهيجىيوسف: الو، ايوة يا عمرعمر: إيه يا سوفة مش هتسهر النهاردة ولا إيهيوسف: لا زهقان مليش نفس اسهر النهاردةعمر: هو انا بقولك عازمك على سبانخ، إيه ملكش نفس دى.يوسف: عدى عليا نلعب بلاي ستيشن عندى وخلاص علشان وحشنى الخمسات والستات اللى بيشيلهملكعمر: يا عم امين، بس متزعلش لما اخسركيوسف: مش هزعل ياعم، يلا مستنيكعمر: مسافة السكةولاء: بجد يا سهوة، هتشتغلى فى شركةسهوة بفرحة: ايوة الحمدللهولاء: الحمدلله، مش قولتلك اصبرى وربنا هيرزقكسهوة: والله انتى عسل وبقيت بستبشر بكلامك، لما بتنصحينى بحاجة بيحصل خير بعدها.ولاء: طب مانتى كدا ولا نسيتى موضوع نشأت اللى اتقدملى وانتى قولتى انك مش مستريحالو وفعلا طلع تاجر مخدرات وقتال قتلةسهوة: اهو الحمدلله ربنا خلصك منهولاء: الحمدللهيوسف: هتلعب على إيه تانى يابن بهية علشان اخسرهولكعمر: ياعم الدراع بايظيوسف: اها منا عارفعمر: منا خسرتك ماتش برضويوسف: ضربات جزاء انما انا ماسكك من ساعة ما قعدنا 6 ماتشات كل ماتش فرق 4 او 5عمر: خلاص ياعم انت هتزلنى.يوسف: لا ياعم انا غلبااااانعمر: انت هتقولى*رن هاتف يوسف*عمر: مينيوسف: هيكون مين غيرها، سماعمر: طيب ما ترد يابنىيوسف: لأ مش ناقص وجع دماغ، يلا ياعم نتفرج على ماتش الريال والبارسا هيبدأ دلوقتىعمر: اشطا يلاكانت تجلس سهوة على سريرها تسترجع ذكرياتها وما حدث فى الماضى لكن استوقفت ذاكرتها موضوع اليم لن تستطيع ان تنساه ابدا وما زال له اثر فى قلبها حتى الان.flash back*كانت سهوة فى الكلية *سهوة: طارق انا ممكن اقولك على حاجةطارق: إيه يا سهوةسهوة: انا بنت فقيرة جدا وعايشة فى منطقة شعبية وحتى البيت اللى قاعدة فيه صغير وعلى قدو اوىطارق: وانتى مقولتليش كدا من زمان ليةسهوة: عادى كنت مستنية الوقت المناسب علشان اقولك، واديك قولتلى انك هتيجى تخطبنى من ماما فقولت اصارحك.طارق: اممممم، بس انا مستوايا يا سهوة ميسمحليش اجيلك انا واهلى اخطبك فى المنطقة اللى انتى فيها وبيتك اللى على قدوسهوة بدموع: يعنى إيهطارق: انتى بنت كويس يا سهوة والف واحد يتمناكى بس انا هيبقى شكلى إيه قدام اهلى لما اخدهم واروح منطقة شعبية علشان اخطبك وهيكون نظرتهم ليا إيه!، هيقولو انى مستوايا اتجوز واحدة فقيرة وعايشة فى منطقة شكلها كذا او كذا، حطى نفسك مكانى.سهوة ببكاء: كنت فاكرة انك بتحبنى وهتقبلنى بفقرى، خلاص كدا فهمتكطارق: سهوة متزعليش بس...سهوة ببكاء: متقولش حاجة، انا ماشية واسفة انى ضيعت وقتكورحلت سهوة وهى تبكى بشدةback.بكت سهوة عندما تذكرت ذلك اليوم فعندما حبت خدعت فى ذلك الحب بسبب فقرها، هذا كل ذنبهاتذكرت ذلك سهوة وبكت بشدة ونامت وهى حزينة وكانت الدمعة تجرى على وجهها معلنة انكسارها وحزنها.




الساعة الآن 04:03 AM