رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون والأخير
فهد: في ايه يا بنتي انتي مصدومة ليه؟ حور: علشان تجربة جديدة و جميلة كدة... فهد: طبعا جميلة هو مش ابني؟ حور: مين قالك انه ولد؟ فهد: اكيد ولد... حور: بس انا عايزة بنت... فهد: انا عايز ولد بقي... حور: اوف بقي... فهد: خلاص خلاص، يلا علشان تأكلي... حور: ماشي... رودينا: الحقوني... معاذ: في ايه؟ نادية: شكلها بتولد... رودينا ولدت وجابت بنت سميتها حياة... حور: مبروك يا قلبي... معاذ: شكرا انتي يا اختي انتي..
حور حست بدوخة و كانت هتقع... فهد: حور انتي بخير؟ حور: اه اه... فهد: طب تعالي هروحك... حور: ماشي... روحوا على القصر و نيمها و كان هيقوم... حور: فهد خليك جمبي... فهد: حاضر... و نام جمبها و حور حضنته جامد اوي... فهد: شكلي حضني بقي عجبك اوي.. حور: ممكن مكونش قادرة احضنه بعد كدة.. فهد(بخضة): في ايه ياحور؟ حور: في ايه تعالي يلا جمبي... فهد: مش مرتاحلك... فهد نام على رجلها، و حور بتلعب في شعره...
حور: تعرف اني بحبك صح؟ فهد: صح.. حور: تعرف اني ممكن اضحي بحياتي علشان سعادتك... فهد: اعرف بس مش هسمحلك... حور: تعرف اني بحب الكل و مش هقدر على بعدهم.. فهد: اعرف... حور: تعرف اني بحب البيبي اوي... فهد: انتي قلبك يضم الملايين يا حوريتي، انتي حورية الفهد يا حوريتي... حور: بحبك اوي... و ناموا... --بعد مرور شهرين... رامي: اخيرا فرحي كمان يومين... حور: انت مستعجل، هههههه.. جومانة: انا مبسوطة...
ندى: انتي راحة جهنم... حبيبة: آآه يا جوري اهدي بقي بطلي شد في شعري... فارس: ههههههه، تستاهلي حبيبة ابوكي انتي... ندى: بس هو انتي هتسمي ايه يا حور؟ فهد: ان شاء الله اسد... يوسف: ماشي هو هيبقي اسد، اسمه ايه بقي؟ فارس: انت اهبل، هيبقي اسمه اسد... حور: بس انا مش هسمي اسد، روح احلم... فهد: نعم انا الاب... حور: و انا الام، انا ابني هيبقي اسمه أرسلان... فهد: نعم يا اختي، و ده معناه ايه بقي؟ حور: الأسد الشجاع...
فهد: لا هيبقي اسمه اسد فهد... حور: يعني انت حيوان وقولنا ماشي يبقي كمان ابني.. فهد غضب جدا و عيونه بتطلع نار... فهد: يعني انا حيوان.. حور: ها لا مش قصدي.. فهد: و النبي... حور: بليز عايزة اسمي ابني ارسلان... فهد: انا هسمي الولد، هيبقي اسمه اسد خلص الكلام... سهير: طب و البنت؟ حور: ليان... فهد: سمي انتي البنت براحتك.. حور: عنصري... جومانة: يلا اطلعوا البسوا علشان نشوف هنلبس ايه؟ حبيبة: سوزي(المربية)خدي الولاد..
و طلعوا لبسوا... فهد كان في حمامه و حور كانت في اوضة الملابس... حور: عااااااا... فهد خرج من الحمام بسرعة و لافف الفوطة حوالين خصره... فهد: مالك يا حور؟ حور: البنطلون مش عايز يقفل، عاااااااا فهد: و الله تافهة... حور: بقي كدة... فهد: البسي فستان... حور: آه.. فهد: ايه تاني؟ حور: بيتحرك، تعالي مد ايديك.. فهد مد ايديه حور حطتها مكان الحركة... حور: ها حاسس... فهد(بفرحة): اه، حبيب قلبي اسد...
اول ما حور سمعت اسم اسد، بعدت ايد فهد عنها.. فهد: في ايه؟ حور: مفيش اخرج علشان البس، كمل انت لبس في الحمام... فهد عرف هي اضايقت ليه... فهد: ماشي... حور لبست فستان طويل و جذمة بكعب و جهزت.. و راحوا على مكان الفساتين و اختاروهم، و بقي الكل جاهز على الفرح... يوم الفرح بالنهار... حور: يلا يا جومانة قومي الميكب ارتست جاية... كلهمم بقوا جاهزين و لبسوا و راحوا على القاعة... ندى كانت حاسة بآلم بس مبينتش...
رامي و عبدالحميد كتبوا الكتاب و فهد و فارس كانوا شاهدين... ندى: الحقووووووني... رامي: هو انتي مش لاقية غير يوم فرحي... ندى: جاااااسر مش قادرة... جاسر شال ندى و راحوا على المستشفي حتى جومانة و رامي و الفرح باظ... رامي: اه يا فرحي... فارس: مش مكتوبالك... مالك: احمد ربك انك كتبت كتاب.. رامي: الحمد لله... حور كانت حاسة بوجع شديد و خايفة... فهد: مالك؟ حور: مفيش ارهاق و تعب... ندى خرجت و سمت سيف...
حور: مبروك يا ندى... و الكل بقي فرحان... --في يوم... حور: فهد، فهد قوم يا فهد... فهد: اممممم... حور: فهد انجز قوم... فهد: خير... حور: عايزة رنجة... فهد(بصدمة ملهاش حدود): نعم ياختي عايزة ايه؟ حور: عايزة رنجة ايه بقي؟ فهد: و دي اجبها منين الساعة 5 الفجر... حور: معرفش، و لا عايز البيبي يطلع ليه سمكة في جسمه... فهد: لا و على ايه اروح اجيب الرنجة انا احسن... في الصباح... و فهد قلب الدنيا على رنجة لغاية ما جاب...
فهد: اتفضلي... حور: واو... ندى: يعععع ايه ده ياحور؟ حور: رنجة... فارس: فهد جاب رنجة، ههههههه.. فهد: اخرس ياض... حور: عايز يعني ابني يبقي فيه سمكة في جسمه.. ادم: لا يا حبيبتي كلي براحتك... حور خلصت كل اللي قدامها و متبقاش غير رنجة واحدة(فهد كان جايب قفص رنجة)... فهد: هي جت على اخر واحدة... حور: لا بقي علشان الاملاح... الكل اتصدم... جاسر: املاح ايه!انتي خلصتي القفص كله... معاذ: انتي بشر و لا حيوان البطريق؟
حور: انا حيوانة يا حيوان... فهد: متشتمش ياض... عبدالحميد: انتوا تجيبوا جلطة... -في يوم حور و فهد راحوا علشان يكشفوا على حور.. الدكتور: اهلا يا مدام حور... حور: تمام... و بعد الكشف... الدكتورة: مبروك تؤام... فهد: بجد... الدكتورة: اه... و بعدين مشيوا... حور: مبسوط؟ فهد: اوي.. حور: يا رب دايما يا حبيبي... حور كل ما الوقت يعدي تخاف و توتر اكتر... -عدي 5 شهور و حور بقت في اخر التامن... حور: اه بطني... حبيبة: اتعودي..
ندى: اه يا سيف بقي بطل ايه ده... جاسر: سيف خد حق ابوك يا روحي براحتك... حور: ههههههه، بيحبك اوي... الكل نايم... حور: فهد فهد قوم فهد... فهد: في ايه؟ حور: بولد بولد يا فهد الحقني.. فهد قام صحي الكل و راحوا على المستشفي... حور: فهد عايزة اقول حاجة. الدكتورة: في ايه يا جماعة؟ده لسة فاضل في حدود اسبوع على الولادة... فهد: امال ايه الوجع ده؟ الدكتورة: وجع عادي للحمل... و رجعوا القصر...
يوسف: منك لله يا شيخة صحتيني من احلي حلم... ندى: كنت بتحلم بإيه؟ يوسف: ستات... جودي: نعم يا روح امك، اسفة يا طنط... نوران: و لا يهمك يا حبيبتي... يوسف: هي دي الرجولة... حور: لا انا مش قادرة عايزة انام... فهد شال حور و دخلها اوضتها و ناموا.. -بعد اسبوع... حور: آآآآآآآآآاآآه يا فهد... فهد: ايه؟ حور: بولد... فهد: متأكدة.. حور: الحقني الحقني، آه... فهد: بس انا مش متأكد المرة اللي فاتت مكنش في حاجة...
حور(بصريخ): يا حيوااااااااااااااااااان، مش قادرة، الحقووووووووووووووني... فهد: خلاص ماشي ماشي... و الكل صحي و راحوا على المستشفي و فهد قعدها على كرسي و مشي بيها علشان تروح اوضة العمليات... حور(بصريخ): بكرهك يا فهد، منك لله انت السبب بكرهك، آه آه آه... فهد: انا جبتهم لوحدي... حور: يا برودك يا بارد بااااااااارد، بكرهك انت السبب... ندى: خلاص يا بنتي، الناس بتتفرج.. حور: فهد فهد اسمعني...
حور: فهد بليز بليز خلي بالك من عيالنا ارجوك متنسنيش خليك فاكرني و متتجوزش عليا بليز، بحبك اوي عملت كدة علشان سعادتك يا قلبي... فهد: في ايه يا حور؟ حور(و هي بتحاول تستحمل الوجع): في خطر خطر على حياتي و نسبة نجاح اني اعيش 3%، فهد بليز ربي عيالي حلو و متنسنيش فاهم، انا بحبك اوي، انا ممكن مطلعش ارجوك خلي بالك على نفسك يا فهد... الكل اتصدم و فهد عينه وسعت مش مصدق ان حوريته ممكن تختفي من حياته...
حبيبة: بطلي هبل... ندى: بلاش استعباط يا حور... منة: انتي عارفة غلاوتك عندنا... ادم: اهدوا يا جماعة، اكيد هترجعي يا روحي... يوسف: حور انتي قدها... نوران: بنتي ارجوكم... حور: انا مش خايفة يا فهد عليا انا خايفة على ولادي خلي بالك منهم... حور: بحبك اوي يا فهد... فهد: و انا بعشقك يا حوريتي، مستنيكي يا حوريتي بحبك اوي... و قرب منها و (لخيالكوا)... خدوها اوضة العمليات...
الدكتورة: انا قولت لمدام حور ان في خطر بس هي مسمعتش كلامي.. فهد مسكها من رقبتها... فهد(بغضب): لو حوريتي حصلها حاجة اعتبري ان موتك جه فاهمة... الدكتورة(بخوف): حاضر حاضر... و الكل بره قاعد عمال يدعي لحور و يفتكر مواقفه مع حور... فهد كان بيفتكر عنيها ضحكتها عصبيتها غضبها مشيتها كلامها حبها لبسها كل حاجة تعبيرات وشها كان بيفتكر كل حاجة و ذكرياته معاها... -حور طولت جوا لمدة 4 ساعات... حبيية: اتأخرت اوي...
مالك: خير.. الدكتورة خرجت، الكل جري عليها.. الدكتورة: اللي حصل معجزة الحمد لله محصلهاش حاجة... فهد: الحمد لله.. و لقوا حور خارجة على نقالة، و ودوا فهد الولد و البنت... فارس: ها هتسميهم ايه؟ فهد: أرسلان و ليان... الممرضة: طب ايه مش هتعملوا حاجة... عبدالحميد: علشان خاطر حور هتكلم مع المدير يزود مرتبكوا و يديكوا مكافأة... الممرضة: شكرا يا باشا، ربنا يخليلكوا ست حور...
فهد دخل اوضة حور مع الطفلين، حور كانت بتبدأ تفتح عنيها... حور(بضعف): فهد... فهد: انا جمبك و معايا ارسلان و ليان يا روح قلب فهد.. حور: سميت ارسلان... فهد: علشان خاطر حوريتي، بحبك اوي... حور: وديني ولادي... فهد: بس ليكي عقاب... حور: إنت ما صدقت يا فهد، و كمان انا تعبانة... نوران: مزعل بنتي ليه يا ولد؟ فهد: مفيش... جاسر: مبروك يا حور.. حبيية: مبروك يا اختي و صاحبتي و كل حاجة.. فارس(بهمس): و انا فين؟
حبيبة: انت تافه اوي.. فارس: متشكرين يا رجولة... ادم: كبرتوني و خليتوني جدا يا ولاد ال... رامي: لسة الدور عليا انا و جومانة.. يوسف: و جودي تخلص كلية و هخلف دستة عيال... الكل ضحك... --بعد خمس سنين... حو: اووووووف، يا فهد... فهد: قلب الفهد.. حور: ابنك ده مش بيسمع الكلام و كل يوم بمشكلة في الحضانة... فهد: عملت ايه يا ارسلان؟ ارسلان(مصطنع البرائة): مفيش بوست واحدة في الحضانة... حور: و النبي...
فهد: في ايه يا حور زميلته... حور: ده باسها من بوقها.. فهد: ازاي ياض؟ ارسلان: عادي شوفتك مرة و روحت جربت... حور: اه يا قلبي، انا عندي قلب واحد تأخدوه و تريحوني... فهد: يرضيكي اموت.. حور: يا رب خلصني... حور: حبيبة ماما يا ليان.. ايان: ما تسبيها يا حور... حور: حور حاف كدة يا واطي.. مازن: مش عارفة مضايقة ليه، مش عايزين نكبرك... حور: حبيية منة خدوا ولادكم بعيد عن بنتي... حور: تعالي يا ليان...
رودينا: حياة روحي مع ليان و جوري... حور: خدوا معاكوا جاسمين بس براحة عليها، (جاسمين بنت جودي)... ندى: اوف يا رب... ارسلان: يلا يا رجالة بقي.. حور: رايحين فين؟ ارسلان: كبري دماغك يا حاجة مننا... جاسر: طالع لمين الواد ده.. فارس: طالع لمين يعني للزفت فهد... بنت(بعياط): بابي... رامي: روح قلب بابي... بنت: ماما بتزعق.. رامي: جومانة بتزعقي ليه لجويرية؟ جومانة: مش عايزة تلبس.. رامي: خلاص يا جويرية اهدي..
سهير: انا مبسوطة اوي... حور: ربنا يديم سعادتك يا طنط... نوران: آه... يوسف: ايه حامل و لا ايه؟ نوران: اخرس ياض... ادم: و ليه لا؟ جاسر: انت مصدق نفسك... عبدالحميد: اخرس انت احنا لسة حديد... فهد: اه اه طبعا، ههههه.. فارس: حديد الممتاز... تامر: اضحكوا اضحكوا، مش فالحين غير في كدة.. ايناس: في ايه بقي الله؟واد يا جاسر خلي بالك من ابنك هيبوظ من ارسلان... فهد: متشكرين يا رجولة...
حور: ده اذا كان انت بايظ ابنك مش هيطلع بايظ... فهد: و النبي... ندى: بطلوا خناق شوية زهقت... فهد: هي اللي بدأت... حور: يا برئ... جوري: ما ما ا لحق ي ار سلا ن بي تخ انق مع اي ان( ماما الحقي ارسلان بيتخانق مع ايان ) رودينا: في ايه؟ كلهم خرجوا بره... فهد: سيبه يا ارسلان... فارس: في ايه يا ايان... حور راحت على ليان و حضنتها... حور: في ايه يا روحي حصل ايه؟بتعيطي ليه؟ ليان: ان اا خاي فة، ( انا خايفة )..
عبدالحميد: خلاص يا ارسلان بقي.. ارسلان: اياك تقرب من اختي تاني فاهم... ايان: لا هقرب لانها خطيبتي و انا بحبها... ندى: No comment... ادم: حصل ايه؟ فهد(بزعيق): خطيبتك ايه يا ايان، فارس خلي ابنك يسكت... ايان: لا يا عمو انا بحب ليان و عايز اتجوزها... فهد(بصوت عالي): لولا انك طفل كنت نزلت فيك ضرب... حور: هههههههههههههههههه، مش قادرة... فهد(بحدة): حوووووور بتضحكي ليه؟ حور: بصوا وراكوا، هههههههههههه...
كلهم بصوا اتصدموا... فارس: ينهارك اسود... سيف: طب اسكت يا عم فارس و شوف ابنك... فارس: بتبوس بنتي يا حيوان... حبيبة: جوري تعالي هنا، لمي ابنك يا ندى... ادم: اتنين بيبوسوا بعض و اتنين بيتخانقوا الصبر... حور: هههههههههههه، مش قادرة و ربي يا فهد... تامر: طب فهمونا ايه اللي حصل؟ حور: ارسلان متبصش لايان كدة ده اخوك... ارسلان: لا يا امي ده مش اخويا...
ايان: ارسلان انت عارف اني بحب اختك و عايز اتجوزها، و هي بتحبني... فهد كان مصدوم... فهد: مين دي اللي بتحبك يا حيوان؟ ايان: اسأل بنتك... حور: فهد متتعصبش دول اطفال... ليان: لا يا ماما انا بحب ايان... ارسلان: بتحبي يا بت انتي؟انا اخوكي و انا اللي اخترلك العرسان... ليان: انا مش صغيرة... ايناس: بسسسسسسسسسسسسسسسس... نوران: اللي حصل ده يقول حاجة واحدة... جاسر: يقول ان ابني سافل و ابن فارس كمان...
حور: ابني مؤدب كان بيدافع عن اخته... فهد: بس، اللي فهمته ان البيه ايان بيحب بنتي ليان، و البيه سيف بيحب بنت فارس جوري... حور: و الله لايقين على بعض، هما كدة اتخطبوا... ندى: يوم ما نناسب نناسبك يا حبيبة لا طبعا... حبيبة: و مالها بنتي يا ندي؟ مني: رغاااييييين اوي... ارسلان: بابا... فهد: نعم... ارسلان: انا خطبت... فهد(بصدمة): نعم يا روح امك... حور: فهد... حور: خطبت مين ياض؟ ارسلان: فريدة جارتنا...
ادم: اهو الولاد كبروا و خطبوا، ههههههه.. عبدالحميد: مش بعيد يكونوا اتجوزوا... ارسلان: انا بوستها كتير... حور: يالهوووووووووووووووووي... فهد: في ايه؟الواد جينتل اهو و روش.. حور: روح منك لله انت اللي علمته... مني: قفلوا... -بعد مرور اسبوع... فارس: حبيبة ثانية.. حبيبة: ايه؟ فارس: غمضي عيونك... و خدها وراح على اوضتهم... فارس: افتحي... حبيبة فتحت لقت الاوضة مزينة حلو اوي... حبيبة: واو...
فارس: النهاردة عيد جوازنا يا قلب فارس... حبيبة: شكرا... جاسر: ندوش تعالي معايا... ندى: بلاش الاسم ده... جاسر: غمضي عيونك... و خدها لاوضتهم... جاسر: افتحي... ندى فتحت عنيها لقت الاوضة مزينة حلو اوي... ندى: الله خيال... جاسر: النهاردة عيد جوازنا يا روحي... ندى: شكرا... يوسف: جودي تعالي... جودي: مش مطمنة.. يوسف: طب تعالي بس غمضي عيونك... و وداها على اوضتهم... يوسف: افتحي... جودي فتحت لقت الاوضة مزينة حلو اوي...
جودي: بجد الاوضة حلوة... يوسف: النهاردة عيد جوازنا يا قلبي... جودي: شكرا... مالك: منتي ثانية... منة: إيه؟ مالك: تعالي و هتفهمي بس غمضي عيونك... راح بيها على اوضتهم... مالك: افتحي... منة فتحت لقت الاوضة مزينة حلو اوي.. منة: فوق فوق الخيال... مالك: النهاردة عيد جوازنا يا منتي يا ملك لمالك... منة: بجد فرحتني، شكرا.. معاذ: رودي يلا تعالي عايزك... رودينا: ايه؟ معاذ: غمضي عيونك... راح بيهم على اوضتهم... معاذ: فتحي...
رودينا فتحت لقت الاوضة مزينة حلوة اوي... رودينا: الله بجد تسلم.. معاذ: النهاردة عيد جوازنا يا قلب و روح معاذ.. ادم: انا مبسوط ان احنا اخيرا اتجمعنا... نوران: يا حبيبي بحبك.. ادم: بموت فيكي... ايناس: بجد ربنا يديمك في حياتي يا عبدالحميد.. عبدالحيمد: بحبك يا مجنونة... ايناس: و انا كمان... سهير: اخيرا بقي اتجوزوا و ريحونا.. مني: كان هم... --عند حور و فهد... حور كانت واقف بتتفرج على الولاد و هما بيلعبوا..
لقت ان فهد بيشلها... حور: فهد، ليه؟ فهد: علشان في مفاجأة... حور: ايه؟ فهد: لو مش مفاجأة كنت قولت اكيد... حور: عندك حق... فهد دخل اوضتهم، و نزلها... حور: واو تحفة اوي يا فهد... فهد: النهاردة عيد جوازنا السادس يا حوريتي، حورية الفهد، بعشقك اوي، قدرتي تغيرني في لحظة، بحبك يا معشوقتي، عايزك ليا و بس احبك... حور: و انا كمان يا قلب حوريتك..
فهد: زوجة الاسد ما بتبقاش غير في عرين اسدها و انتي يا حور في عريني و مستحيل تخرجي منه ابدا انتي بقيتي في عرين الفهد و مش هتخرجي... حور: إذا طلع للفهد عرين... فهد: بحبك... حور: بحبك...
النهاية.
(طيب دلوقتي ممكن الكدب يخلي الانسان يقع من نظر اعز الناس، و عبدالحميد كدب و كان على وشك انه يخسر ولاده و مراته لكن لما هما سامحوه عرف حجم خطأه و تراجع و صححه و بقي ليه عيلة، انتقام الفهد تحول لحب الفهد بل عشق الفهد بسبب البرائة و الامان و الجنون و الحنان، قدر يتراجع لما شافها اتحكم في مشاعره حبها بل عشقها حد الجنون و تنازل عن مبدأه و كل حاجة علشانها، نسامح و نحب و نعطي التسامح، الحب، العطاء كلهم مرتبطين ببعض التسامح بيولد حب و الحب بيولد عطاء، حور سامحت فهد على كدبته و نتج عن ذلك انها حبته حب الجنون و تولد عن كدة انها اعطته نعمة و رزق ارسلان و ليان)... تمت نهاية الرواية أرجوا أن تكون نالت إعجابكم