رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر
الشخص المجهول اللي بيكلم فهد قال... الشخص: بابا العربية لو اتفتح العربية هتنفجر... الخط اتقفل... حور كانت خلاص هتقرب على العربية... و في واحد كان لسة هيفتح الباب... فهد: حوووووووور... حور عملت نفسها مش سامعة... و الراجل ده بيفتح خلاص، العربية انفجرت و حور طارت... فهد جري ناحية حور... فهد: حور حور... حبيبة: حور حبيبتي فتحي عينك... فارس: يلا على المستشفي، بسرعة..
فهد شال حور و ركبها في عربيته و مستناش حد يركب خد العربية و ساق بسرعة جدا... و كل ثنائي ركبوا في عربية... حبيبة: فارس بسرعة و النبي... فارس: حاضر اهدي انتي بس... منة: انجز يا مالك بسرعة.. مالك: اطير يعني... منة: انجز... جودي: اهدي يا يوسف ان شاء الله خير... يوسف: انا خايف عليها اوي... جودي: متقلقش هتبقي بخير... ندى: جاسر ارجوك سوق بسرعة شوية... جاسر: حاضر يا حبيبتي، اتصلي بادم بيه و نوران هانم...
ندى: ماشي... ندى اتصلت بأدم... الخط اتفتح... ادم: ها يا بنتي... ندى: عمو حور احنا رايحين بيها على المستشفي... ادم: ايه؟ليه؟مستشفي ايه؟ ندى: معرفش اجهزوا و لما اعرف هبعتلك في ماسدج... ندى: خلاص يا عمو وصلنا مستشفي(، ).. ادم: ماشي ماشي... فهد شال حور و دخل بيها المستشفي... فهد(بزعيق): انجزوا دكتور بسرعة... خدوا حور منه علشان يكشفوا عليها... كلهم على اعصابهم... ادم و نوران جم... نوران: بنتي بنتي فين؟
ادم: ايه اللي حصل انجزوا... جاسر: حصل انفجار في عربيتها... ادم: ازاي؟ فهد: هي غبية ناديت عليها، عنيدة.. ادم: و انت كنت عارف؟ فهد: انا جالي تليفون من مجهول قالي ان العربية هتنفجر لما باب العربية هيتفتح، ناديت عليها و كنت لسة هروحلها، العربية انفجرت... نوران: لا لا... الدكتورة خرجت... ادم: طمنينا...
الدكتورة: الحمد لله الانسة بخير، و كمان هي كانت بمسافة كافية من الانفجار لتجنب الاصابات، هي بس عندها خدش في رأسها، و عملنا ليها كافة الاشعة، و سليمة الحمد لله، البنت دي محظوظة... حبيبة: شكرا ليكي اوي... الدكتورة: على ايه ده واجبي.. منة: هنشوفها امتي؟ الدكتورة: تقدروا تخشوا... فهد: بس ليه اغمي عليها؟ الدكتورة: ده طبيعي لان قوة اصطدامها بالارض كانت قوية ادت إلى الاغماء... جاسر: شكرا يا دكتورة...
كلهم دخلوا... نوران: كدة هتفضلي تقلقينا عليكي كل شوية... حور بدأت تفتح عنيها و تغمضها لغاية ما فتحتها... حور: آآه، ايه اللي حصل؟ حبيبة: ليكون فقدان ذاكرة... ندى: اخرسي يا بت... منة: خلاص اهدوا... حور: لا مش فقدان خلاص افتكرت، كنت اتمني، بس يلا... جاسر: حمد لله على سلامتك... فارس: الف سلامة، قاعد عمال اقول لحبيبة نأجل علشان حور تقولي لا هنعمل خطوبة بتموت فيا انا عارف...
حبيبة: اه يا جذمة انا عملت كدة انت كداب اوي... حور: خلاص اهدوأ و مين قال ان في حاجة هتتأجل.. معاذ: ازاي انتي تعبانة... مالك: عين العقل يا حور، هو مفيش تأجييل اسمعوا الحكماء... حور: انت مستعجل اوي على موتك يا مالك... مالك: ليه هو في حاجة انا معرفهاش؟ حور: اه امك دعت عليك بواحدة هبلة و مجنونة و عبيطة... منة: كدة برضو يا حور... حور: مش نقول الحقيقة... حبيبة: عند حق...
ندى: هي امك شكلها غضبانة منك فربنا رزقك بواحدة معتوهه، ههههههه منة: اه برستيجي باظ... كلهم ضحكوا... حور: بس انت ازاي كنت عارف يا فهد؟ فهد: و انتي عرفتي منين اني كنت عارف؟ حور: ها لا مفيش تخميين... فهد: يعني انتي سمعتيني... حور(ببرائة مصطنعة): ايه ده انت ناديت... فهد: بعد اذنك يا عمي عايز مراتي في كلمتين... كلهم خرجوا... فهد: انا اساسا يا حور منادتش عليكي انا كنت بقول يا سمااا...
حور(اتعصبت): انت كداب انت ناديت بصوت عالي يا حور بس انا اللي طنشت... فهد(بخبث): يعني انتي سمعتيني يا حور؟ حور(بارتباك و خوف و توتر): مين قال كدة؟ فهد: لا و الله انا اقولك مين؟ فهد قرب منها خالص و نزل لمستواها لدرجة ان انفسهم كانت مختلطة... فهد كان لسة، الباب خبط... الممرضة دخلت... الممرضة: كدة حضرتك تقدري تخرجي... حور نطت من الناحية اللي مش فيها فهد... حور: يااه اخيرا انا خارجة...
فهد: اهربي، فاضل يوم يا حور.. و بعدين كلهم ركبوا، و راحوا على؟يلا الشاذلي... و قعدوا... في مكان تاني... في مكان شبه مهجور... عبدالحميد: ايه اللي انت عملته ده؟ الشخص: 3 سنين، 3سنين، و انا بتعذب و بقرر الانتقام يا عبد الحميد... عبد الحميد: الصبر الصبر، هتتكسر، هيتكسر كبريائها، هتتكسر شجعتها، هتخسر شرفها، الصبر يا صاحبي، هتتذل و تتكسر هي و ابوها...
الشخص: هههههه، انت فاكر حور بالسهولة دي، حور قوتها في كبريائها و قوتها في عائلتها، نقطة ضعفها محولاها لنقطة قوتها، نقطة الضعف عندها هي عائلتها، بس هي خلت عائلتها نقطة قوتها، حور لو اتكسرت متبينش قدام حد، و لو جت في لحظة ضعف انهارت في يوم و ليلة تتغير من ضعف و انهيار لقوة و تماسك... عبدالحميد: انت دارسها كويس بقي... الشخص: حور هتبقي ملكي في الاول و الاخر ملكي.. عبدالحميد: اكيد متقلقش...
في مكان تاني... في بيت انچي... إنچي: شوفت يا على كل مرة فرصتنا بتضيع، فرصة انتقامنا بتضيع... على: فهد ده معندوش نقطة ضعف ازاي... إنچي: ده مش بيخلي جودي تكلمني خالص... على: لازم يبقي ليه نقطة ضعف، لازم.. إنچي: انا مش هرتاح الا لما انتقم من فهد واخته كفاية ذل بقي... على: لازم نوقع جودي.. إنچي: هنقدر... على: يا رب... على: بس بقولك ايه موحشتكيش... إنچي: طبعا وحشتني... في مكان تاني... في؟يلا عبد الحميد...
إيناس: يا ربي انا لازم اوقف شر عبد الحميد... جت خدامة إيناس المخلصة، (اولفت) اولفت: خير يا ست إيناس... إيناس: قولتلك اسمي إيناس بس، احنا صحاب... اولفت: طبعا يا إيناس... إيناس: انتي معانا من زمان، انا لازم اوقف شر عبد الحميد... اولفت: هتعملي ايه يا إيناس؟ إيناس: معرفش... الباب خبط، الخدامة راحت فتحت... البنت: فهد بيه جوه... الخدامة: لا مين حضرتك؟ البنت: ازاي متعرفنيش، انا جومانة هانم... جومانة: طب في مين جوا؟
الخدامة: إيناس هانم... جومانة: طب وسعي كدة... جومانة دخلت دورت على إيناس... جومانة: طنط إيناس... إيناس(بهمس): اهو مخربة البيوت جت... اولفت(بهمس): هههه و خطافة الرجالة... جومانة: ازيك يا طنط... إيناس: ازيك يا جومانة... جومانة: تمام يا طنط، هو فين فهد؟ جومانة: و ازاي قاعدة مع خدامين؟قومي معايا.. و خدتها و راحوا مكان تاني... اولفت حست بإحراج فقامت تشوف شغلها... جومانة: ها يا طنط مش هتقولي فهد فين؟
إيناس: مع خطيبته... جومانة: no way مستحيل طبعا، انا خطيبته... إيناس: و ده من امتي؟ إيناس: و كمان هو اللي مختار البنت، و البنت محترمة وبنت ناس محترمة... جومانة: مستحيل، عموما يا طنط، فين اوضتي.. إيناس: ليه؟هو انتي مش ناوية تروحي... جومانة: انا قررت استقر في مصر يا طنط... إيناس: يالهووووووووي.. في اللحظة دي فهد و جاسر و فارس دخلوا الفيلا... فارس: خير يا ماما... و بعدين بص للبنت اللي مع مامته...
فارس: لا معاكي حق الصراحة تصرخي... فهد: عيب يا فارس... فهد: ازيك يا جومانة... جومانة: هاي، و حضنته.. جاسر: ايه بقي بتصرخي ليه؟ إيناس: ابدا جومانة قررت تستقر في مصر... فارس: طب انا بقي ورايا شغل، عن اذنك يا جومانة... جاسر: اه و انا ماما مستنياني، خدني معاك... إيناس: فاااااارس، جااااااسر. تعالوا هنا.. جاسر: خير... إيناس: مامتك جاية تبات علشان خطوبتكم... فارس: ليه قولتي ليه؟ جومانة: ايه ده انتوا هتتجوزا...
جاسر: شكلنا هنعمل حادثة... فارس: و مين سمعك... جاسر: اه اه حفلة على الضيق كدة، هنجيب فيها اللي بنحبهم... جومانة: و انا اكيد هأجي... فارس: هو انتي مش بتفهمي و لا ايه، بيقولك اللي بنحبهم بس... جومانة: اه فاهمة... إيناس: قدامي منك ليه... فهد: مش هتكبروا... فارس: اكبر انت لوحدك.. جومانة: بقولك ايه يا فهد، هو انت هتتجوز فعلاو خاطب؟ فهد: اه كاتب كتاب.. جومانة: كمان... و هي بتقرب منه... جومانة: هونت عليك...
فهد كان هيرد، لقي شبشب في وش جومانة... إيناس: ايه ده هو جه فيكي، اسفة كنت اقصد الدبانة اللي جمبك... جومانة(بغضب مكتوم): و لا يهمك يا طنط... و قامت و راحت اوضتها... إيناس: حور لو شافتها هتأكلك بسنانها... فهد: حور مش كدة يا ماما... إيناس: هتبقي كدة كل الستات كدة... فهد: يا ريت... إيناس: هتحصلك مشاكل... فهد: اهدي انتي بس و روقي من ناحية البت... إيناس: هي مش بنت اختي، و لا هي و لا اختي بطيقهم...
إيناس: دي اختي كانت بترسم على ابوك... فهد: ههههههه تصدقي حلوة... و قام و سابها و اليوم كدة يعتبر انتهي... في مكان تاني... عند البنات في الفيلا... حبيبة: لو كنتي تسمعي الكلام مكنتيش اتخدشتي، و انتي عروسة... منة: انتي بالخدش حلوة اوي يا حور... حور: شكرا... ندى: بس هو كان عايزك في ايه؟ حور: مفيش و امشوا عايزة انام، باي.. ندى: محدش بيستفيد منك حاجة... حبيبة: عند حق... خرجوا... حور كانت بتحاول تنام...
تليفونها رن... حور فتحت التليفون من غير ما تبص مين اللي اتصل. حور: الو... فهد: مش عارفة صوتي... حور اتصدمت، و كانت هتقفل.. فهد: متقفليش احسنلك... حور: خير... فهد: مفيش كنت بطمن... حور: انت غبي ياض انت اساسا جابرني على الجواز و بتتصل تطمن... فهد: اولا لسة هحاسبك على طولة لسانك، ثانيا مش لازم اطمن على عروستي... حور: متقولش الكلمة دي فاهم... فهد: عروستي عروستي عروستي... حور: يا مستفز...
فهد: نامي، تصبحي على خير... حور: و انت مش من اهله... فهد: حور... حور: امممم. فهد: عروستي عروستي... و قفل التليفون... حور: اه يا بارد... حور بتحاول تنام... و نامت... شخص1: حور حور حور... حور: ايه مين؟ شخص1: انا هلاكك... شخص2: يا حور حور... حور: مين انت؟ شخص2: انا منقذك... الشخص1 مد ايده، الشخص2 مد ايده... حور خايفة تمد ايديها. حور: فهد! حور: فتحي! الشخص1كان فتحي، الشخص2 كان فهد... فتحي كان معاه مسدس ضرب فهد بالنار...