رواية للفهد عرين للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر
فهد: و انا عايز اتمم جوازي من حور... الكل اتصدم و حور كانت اكترهم، عبد الحميد كان مبسوط... حور: انت واعي للي بتقوله يا فهد... ادم: بس يا بني... فهد: انا فاهم يا استاذ ادم، انا بحب حور و كنت هطلبها من حضرتك بس حصل اللي حصل، و بطلب من حضرتك اتكلم مع حور لوحدنا... نوران: حور خدي استاذ فهد و روحوا الجنينة و اتكلموا... حور: ماما انا رأيي معروف انا مش هتجوز... فهد: ممكن تسمعيني...
فهد راح ناحية حور و مسك ايديها و خرجوا الجنينة... عبدالحميد: فهد فجأنا.. ادم: بس يا رب حور توافق... فارس: حور وافقت موافقتش هتجوز حبيبة... يوسف: و اكيد لو حور موافقتش علاقتي بجودي مش هتتأثر... إيناس: اكيد يا يوسف... جاسر: و بالنسبة ليا انا معنديش مانع، اخطفها بقي اعمل اللي انا عاوزه، المهم اتجوز ندى... مالك: انا مش في مشاكلكم انا هاخد منة و نتجوز... معاذ: و انا محدد الميعاد مع والد رودينا...
ادم: اهدوا انتوا قررتوا وخلاص... عند فهد و حور... حور: سيب ايدي، انت مجنون ايه اللي انت قولته ده انت غبي... فهد: لا انا مش غبي و لا مجنون... فهد: انتي هتبقي غبية لو رفضتي... حور: و ليه بقي هتجوز ملاك...
فهد: لا بس ممكن حبيبة و ندى ميتجوزوش، و ممكن برضو ادم بيه و نوران هانم يعملوا حادثة بعربية، و ممكن برضو رامي يأخد حقنة هواء، و ممكن يوسف ميشوفش جودي خالص، ممكن مالك يتوقف عن العمل، ممكن والد رودينا يتشل... فهد(ببرود): في ايدك سعادة الكل... فهد: فكري، و سابها و مشي... حور كانت مصدومة خالص و كانت هتعيط، لقت ايد على كتفها، لفت لقت دادة إحسان... إحسان: ارفضي يا حور...
(إحسان كانت جاية توديهم عصير و سمعت فهد، ).. حور(بدموع): بس مش مش هينفع... حور: عائلتي هيتأذوا، هيمحي كل شخص انا بحبه.. إحسان: سعادتك يا حور اهم... حور(بدموع و ابتسامة سخرية): و من امتي و انا سعيدة، طول عمري بخسر ناس و بندم، انا مش خايفة من فهد انا خايفة على كل اللي بحبهم... إحسان: هتعملي ايه؟ حور: هوافق.. إحسان: بس... حور: ارجوكي يا دادة متقوليش لحد... عند الباقين... نوران: فين حور يا فهد؟ فهد: بتفكر...
ادم لسة هيتكلم، لقي حور داخلة عليهم... ادم: ايه يا حبيبتي... حور: انا موافقة يا بابا... كله اتبسط، و نوران قامت حضنتها و صحابها و رودينا و فرحوا كلهم، فهد بيبصلها بإنتصار... حور: بس عندي شرط... كلهم سكتوا و منتظرين تكمل كلامها... حور: انا مش عايزة فرح، ده شرطي، ليك يا فهد الاختيار... نوران: انا بنتي تتجوز من غير فرح ليه... حور: ماما ماما ده رأيي... نوران: مستحيل... حور: اوك باي... فهد: استني، موافق...
حور: فرحي هيبقي مع خطوبة الباقي... حبيبة: بس ايه وجهه النظر... ندى: انتي كنتي بتحلمي بفرح و فستان من باريس... منة: لو في حاجة احكي... حور(و هي بتتماسك): لا لاانا مش عايزة حاجة دي مجرد شكليات... حور: يلا بقي حددوا ميعاد الخطوبة... ندى: ايه رأيكوا نعمل خطوبتنا مع بعض... حبيبة: فكرة حلوة... منة: و كمان رودينا الله هيبقي احلي يوم... مالك: يعني متفقين...
أدم: طب يلا البنات تطلع على فوق و سيبوا الرجالة بس لوحدها... نوران: يلا مع بعض يلا يا مدام إيناس... الستات طلعت فوق... ادم: انا حبيبة و ندى و منة زي بناتي و اكتر و زي حور بالظبط... ادم: اللي هيتكتب لحور نفسه هيتكتب لمنة و ندى و حبيبة... فهد: و احنا كلنا سدادين... مالك: انا شاري... يوسف: و انا يا فهد طالب ايد جودي... فهد: معندناش مانع طبعا... جاسر: اتمني اننا نتجوز في اسرع وقت... فارس: احنا مستعجلين...
عبدالحميد: الخطوبة هتبقي كمان يومين بالظبط... ادم: بس... فارس: خير البر عاجله... فهد: و انا و حور هنتمم جوازنا في يوم الخطوبة.. ادم: ماشي يا بني... ادم: نتعشي، و مفيش اعذار... عند البنات فوق... حور: هروح الحمام.. إحسان: اجي معاكي... حور: ههه لا انا راحة لوحدي.. حبيبة: مالها حور يا جماعة... نوران: الموضوع جديد بس.. إيناس: حور هتنبسط معانا... نوران: و انا متأكدة... ندى: هشوف حور اتأخرت ليه... ندى ملقتش حور...
ندى: انا مش لاقية حور... منة: ازاي! كلهم قاموا يدوروا... حبيبة نزلت جري لعندهم... يوسف: في ايه؟ حبيبة: مش لاقين حور... ادم: ازاي؟ حبيبة: قالت هتروح الحمام و ندى راحت تشوفها ملقتهاش... فهد قام و خد مفاتيح عربيته و طلع على بره، و كلهم لحقوه... عند حور... حور خدت عربيتها و جريت على المستشفي اللي فيها رامي... و دخلت اوضته... حور: رامي، وحشتني اوي، انا مخنوقة اوي... حور: قوم قوم علشان محتجاك...
حور: هقع هقع لوحدي و مش هلاقي حد يسندني... فهد شغل تليفونه بحيث يتواصلوا مع بعض كلهم... فهد: ادم بيه حور لما بتتخنق بتعمل ايه؟ ادم: و ايه اللي هيخليها تتخنق؟ يوسف: ده وقته، بتكلم رامي يا فهد... فهد قفل معاهم و راح على المستشفي... راح على اوضة رامي و سمع حور و هي بتقول... حور: انا ضعيفة اوي، قومي قويني... فهد دخل الاوضة و حور اتخضت... فهد مسكها من ايديها... فهد: عارفة لو كنتي هربتي كنتي هتعيطي عليه...
حور: سيبني بقي مش اللي انت عاوزه هيحصل... فهد: و لو يا حور، هتندمي... و خدها و ركبها عربيته و طلع بيها على محل هدايا.. حور: احنا هنا ليه؟ فهد نزل و اشتري ساعة ولفها... فهد رماها ليها... فهد: تقوليلهم انك كنتي بتشتري هدية ليا... حور: مستحيل... فهد: عندك حق، انا بقول نرجع لرامي تاني... حور: خلاص موافقة... وصلوا و راحوا على الفيلا و التانين جم... ادم: حور كنتي فين؟ نوران: قلقتينا... حور: كنت بشتري هدية لفهد...
ودتها لفهد و طلعت على اوضتها... يوسف: هههههه اختي طلعت بتحب... ادم: و دي حاجة وحشة و حلوة... جاسر: و ده من ايه ده؟ فارس: اخرس، خدوا الحكمة من افواه السفهاء.. مالك: الحكماء يا جاهل... و قعدوا يضحكوا... و بعدين مشيوا، و الكل طلع ينام... حبيبة دخلت اوضة حور هي و البنات.. حبيبة: حور قومي... حور. كانت بتمثل النوم... ندى: حور لو مقومتيش هتزعلي... حور: عايزين ايه؟ منة: انتي اتغيرتي ليه؟ حور: في ايه؟
حبيبة: امبارح عايزة تتطلقي و انهاردة تتجوزي... حور: عادي غيرت رأيي... منة: لا في حاجة... الباب خبط... حور: ادخل... دخلت دادة إحسان... إحسان: مضايقين حور ليه؟ ندى: حور متغيرة و عايزين نعرف حصل ايه؟ إحسان: لما تيجوا تتجوزوا هتفهموا... إحسان: ده توتر و خوف و قلق... حبيبة: علشان كدة... منة: طب ننام احنا بقي... خرجوا و اتبقي حور و الدادة... إحسان: متقلقيش خير... حور: يا رب، انا مخنوقة اوي يا دادة...
حور: ممكن تنامي جمبي... إحسان: ماشي يا بنتي... إحسان: ربنا يحفظك و يحميكي... حور حضنت الدادة و نامت... عند الشباب... كلهم راحوا الديسكو علشان يحتفلوا... فارس: هو ده العزوبية و لا ايه؟ جاسر: احنا هنطحن اصبر... معاذ: هو انت مش قولت هتتغير... جاسر: مرة او مرتين قبل الجواز... مالك: انا و انت يا معاذ لو حد شافنا، فصل نهائي... معاذ: متقلقش خير... مالك: ده احنا داخلين جهنم... فهد: متقلقش.. و بعدين فهد شاف حاجة...