رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والثلاثون
الباب خبط، و الخدامة فتحت... سوزان(بعياط و صوت عالي): الحقني يا عدي... الكل خرج علي صوتها. و عدي نزل بسرعة من علي السلالم و وراه رحيق... ادهم: في ايه؟ عدي: مالك حصل ايه؟ سوزان قاعدة عمالة تعيط بس... عبدالرحيم: سابك يا سوزان؟! سوزان زادت في العياط اكتر... رحيق قربت منها و خدتها في حضنها و اسيل بصت لاختها بابتسامة... سوزان(بعياط): اتجوز واحدة اصغر مني و سرق فلوسي و مجوهراتي...
عدي(بعصبية): هو مش انتي اللي غلطانة و روحتي اتجوزتي ارتحتي كدة. احمد: عدي اهدي دي مهما كانت امك. ادهم: الكلام ده من امتي؟ سوزان(بعياط): امبارح بليل... صفية: طب اهدي... صفية: رحيق اسيل تعالوا معايا... رحيق و اسيل و صفية خدوا سوزان و طلعوا لاوضتها، و قاعدين بيهدوها... عدي: و ربي ده لاكون قاتله... ادهم: عدي سيبها عليا، المهم انت عريس فرفش. احمد: ايوه سيب ادهم يتصرف. عبدالرحيم: الاتنين متهورين. ادهم: جدو...
عبدالرحيم: عدي سامح امك و كمان خلاص بقي فرحك كان امبارح متنكدش علي نفسك...
-عند كريم و ليلي... ليلي صحيت قبل كريم و خدت دوش و نزلت حضرت فطار بسيط... كريم: ايه الجمال ده؟ ليلي(باحراج): شكرا... كريم: يا بنتي فكي كدة. ليلي: طب يلا نفطر... كريم: تمام... كريم: بكرة ان شاء الله هنسافر... ليلي: تمام... كريم: بتعرفي تطبخي و لا؟ ليلي: خفيف. كريم: كنت حاسس. ليلي(برفعة حاجب): بمعني؟ كريم: ايه يا ماما رفعة الحاجب دي. اقصد هجيب اكل من بره. ليلي: اه تمام... و بعد ما خلصوا اكل...
كريم: تعالي نتفرج علي فيلم. ليلي: تمام ثانية... ليلي غسلت الاطباق و غيرت هدومها و راحت قعدت جمب كريم... كريم: عايزة فيلم ايه؟ ليلي: كوميدي. كريم: تمام... و بدأوا هما الاتنين يتفرجوا و يضحكوا...
-في الفيلا... غزل: باسم بليز متروحش. باسم: يا بنتي عليا شغل متأخر. غزل: طب احكيلي حدوتة. باسم: غزل نامي. او قومي اعملي اي حاجة. غزل: انت عيل رزل اوي. باسم: متشكر... باسم سابها و نزل راح علي شغله، غزل نزلت وراه. نيرة: مالك يا حبيبتي؟ غزل: ابنك عيل رزل اوي. سامر: ضايقك؟ غزل: بقوله متروحش الشغل يقولي لا هروح. نيرة: يا حبيبتي اومال هيأمن مستقبل ابنه و حياتكوا ازاي؟ غزل: بس انا مليت و عايزة اتكلم مع حد.
سامر: تعالوا نلعب. نيرة: نلعب ايه؟ سامر: كوتشينة. غزل: اشطا... و بدأوا هما الثلاثة يلعبوا و يهزروا.
-في القصر... اسيل(بتعب): خلاص بقي يا طنط. صفية: مالك يا اسيل وشك اصفر. اسيل(بتعب): جعانة... سوزان(بعياط): محدش حاسس بيا... رحيق: لا يا طنط احنا معاكي. هو بس علشان اسيل حامل. سوزان(بدهشة): بجد! اسيل: اه يا طنط. سوزان: الف مبروك. الباب خبط... صفية: ادخل. ادهم: يلا كله علي تحت علشان نفطر... سوزان(بعياط): مش عايزة... ادهم: يلا كله علي تحت. يلا يا اسيل. اسيل: انا اساسا جعانة. خدني.
ادهم مسك ايد اسيل و نزلوا لتحت... صفية: يلا يا سوزان... رحيق: ايوه يلا يا طنط. و الباقي نزلوا وراهم... عبدالرحيم: مالك يا اسيل؟ اسيل(بتعب): مفيش شوية ارهاق. ادهم: طب ما غزل حامل محصلهاش حاجة يعني. اسيل: تمام عن اذنكوا، انا شبعت. اسيل سابتهم و طلعت اوضتها نامت... عدي: عيل رزل اهي زعلت... ادهم: انا مش قصدي ازعلها. احمد: هرمونات الحمل يا ابني.
صفية: و انا حامل فيك كان بس لما يقولي هاتي جذمتي او كدة كنت اعيط و اقوله انت مش مهتم بيا، و مش حاسس بيا. سوزان: عدي انا اسفة... عدي: كملوا اكل... الكل كمل اكله و ادهم راح علي الشركة... عدي(بهمس): احم ما تيجي نتكلم بره. رحيق: تمام... عدي خد رحيق و قعدوا في الجنينة و قاعدين منسجمين... عبدالرحيم: تعالي نلعب يا احمد... احمد: هو في ايه؟ عبدالرحيم: ما هو اللي بيكبروا لازم مراعاة... صفية: ايوه يا عمو...
و بدأوا يتكملوا و يفتكروا ايام زمان...
-عند اسيل... اسيل قامت من نومها زهقانة و زعلانة و جعانة لانها زعلت من كلام ادهم و مأكلتش... اسيل(بعصبية): عيل رزل و حيوان و حقير و بكرهه، لك و اللعنة يا ادهم بكرهك بس... الباب خبط... اسيل: ادخل. الخدامة: صفية هانم بعتت الاكل هنا لحضرتك. اسيل: مش عايزة... الخدامة: بس. اسيل: سمعتي انا قولت ايه؟ مش عايزة خدي الاكل و انزلي... الخدامة و هي نازلة قابلت ادهم... ادهم: الاكل لمين؟
الخدامة: الاكل كان لاسيل هانم بس هي رفضت تأكل و كانت متعصبة... ادهم: تمام. هاتي الاكل. ادهم خد من الخدامة الاكل و طلع لاوضته... اسيل: لك و اللعنة قولت مش عايزة اكل... ادهم: مش بمزاجك هو... اسيل: مش هأكل غصب عني. ادهم: اسيل بطلي لعب عيال مكنتش كلمة قولتها. اسيل سابته و دخلت الحمام... ادهم(بصوت عالي): متتهربيش يا اسيل... اسيل: مش بهرب... اسيل خرجت لقت ادهم حاطط الاكل علي الترابيزة. ادهم: يلا تعالي كلي.
اسيل: لا. اسيل سابته و دخلت اوضة الملابس غيرت هدومها لبيجامة قصيرة و ضيقة باللون الاسود... ادهم(بحدة): اسيل انجزي تعالي كلي و لو مش علشانك كلي علشان الطفل... اسيل(بعصبية): ادهم متتعصبش عليا فاهم. و كمان انا مش عايزة اكل متجبرنيش. ادهم: طيب موتي متموتيش براحتك... ادهم سابها و دخل غير هدومه و طفي النور و نام... اسيل(بهمس): انا جعانة... ادهم فتح عيونه و ابتسم عليها...
اسيل قامت براحة و شغلت نور بسيط و قعدت تأكل. ادهم: الاكل حلو صح؟ اسيل(بصدمة): ها؟ ادهم قام من علي السرير و قعدها علي رجله و بدأ يأكلها... ادهم: مكنتيش تعاندي من الاول. اسيل: انا بأكل علشان البيبي بس... ادهم: اه ما انا عارف، لسة بتعاندي برضو. اسيل: وسع هعرف اكل نفسي... ادهم: لا. ادهم: مكنش لازم تزعلي الموضوع بسيط... اسيل: لا. ادهم: تمام يا مجنونة...
ادهم شال اسيل و غسل ليها بوقها و وغسل وشها. و راح نيمها علي السرير، و نام جمبها و حضنها...
-في الفيلا... باسم رجع. باسم: عاملين ايه؟ غزل: طبعا مبسوطين من غيرك. باسم: و النبي... غزل: اه. سامر(بضحك): بطلوا شوية... نيرة: احنا سلينا مراتك نقوم ننام. نيرة و سامر قاموا ناموا... باسم: يعني انتي كنتي مبسوطة من غيري. غزل: اه... باسم: و النبي؟ غزل: اه. باسم: تمام. انا غلطان كنت جايبلك حاجة. غزل: ايه ايه؟ باسم: لا خلاص بقي. باسم طلع و دخل اوضته غزل جريت وراه. غزل: باسم قول بقي. باسم: لا... غزل: بحبك.
باسم: ثبتيني ثبتيني. غزل: يا عم انجز هات بقي... و بعدين باسم بصلها برفعة حاجب... غزل: اقصد ها يا حبيبي جبتلي ايه؟ باسم: خدي. غزل(بفرحة): الله، انا بحبك اوي. غزل باست باسم من خده و قعدت تأكل في الشيكولاتة اللي باسم جبها... باسم: عيلة. باسم دخل غير هدومه و خرج نام هو و اسيل...
-في الصباح الباكر... -في القصر... عدي: رحيق يلا قومي. رحيق لا رد. عدي: يا بت قومي هنتأخر علي الطيارة... عدي(بصوت عالي): رحيق... رحيق(بخضة): نعم في ايه حصل ايه؟ عدي: هنتأخر علي الطيارة... رحيق: اه صح. تمام هقوم اهو. رحيق كملت نومها و عدي ضرب نفسه قلم. عدي: تمام يا رحيق. عدي شال رحيق و دخل الحمام و حط رأسها تحت الماية. رحيق(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااااا... رحيق(بعصبية): الماية سقعة.
عدي: قدامك ربع ساعة و الاقيكي جهزتي. عدي لسة هيمشي رحيق رشت عليه مايه. عدي: خليكي فاكراها. عدي سابها و مشي، و رحيق استحمت و لبست و نزلت لتحت...
-عند كريم و ليلي. ليلي: بينام و يسبني انا اللي اظبط كل حاجة. ليلي: يا زفت قوم، كريم. كريم: ليلي امشي من وشي. ليلي: انت نسيت انه ورانا طيارة و ميعاد. كريم: نبقي نحجز طيارة تانية... ليلي: كريم. كريم كمل نوم... ليلي(بصريخ): كريم الحقني. كريم(بخضة): مالك؟ ليلي: قوم علشان نروح شهر العسل... ليلي بصتله بانتصار و كريم بصلها بغيظ... كريم: طب اصبري عليا. كريم دخل الحمام بعصبية و خد دوش و خرج... كريم(بحدة): قدامي.
ليلي(بابتسامة استفزاز): تمام يا بيبي. ليلي نزلت قبله، و كريم شال الشنط و نزل. ليلي و كريم راحوا للقصر... كريم: حبيبي... عدي: وحشتنا... رحيق: روحي. ليلي: عاملة ايه؟ رحيق: تمام. كريم: فين ادهم؟ صفية: حبيبتي جيتي. ليلي راحت حضنت مامتها. عبدالرحيم: نفطر مع بعض. سوزان: الف مبروك يا ليلي انتي و كريم. كريم(باستغراب): الله يبارك فيكي. احمد: يلا صحوا الثنائي الكسولي اللي فوق. ليلي: هطلع اصحيهم.
ليلي طلعت جري و دخلت اوضة ادهم و اسيل. لقت اسيل نايمة علي ادهم زي الاطفال و ادهم محاوطها بايده و نايم... ليلي(بصوت عالي): ادهم... اسيل و ادهم فتحوا عنيهم علي صوت ليلي. و بصوا في عيون بعض. ادهم(بابتسامة): صباح الخير. اسيل(بابتسامة): صباح النور. ليلي: احم احم انا هنا... اسيل(بصدمة): ليلي! اسيل لسة هتقوم ادهم شدها تاني لحضنه... ادهم: بنعمل حاجة غلط. اسيل(باحراج): ابعد. ليلي(برفعة حاجب): انا لسة هنا يا عم.
ادهم: عايزة ايه يا رزلة؟ ليلي: ايه ده انا بتشتم. اسيل(بابتسامة): ملكيش دعوة بيه. عايزة ايه؟ ليلي: يلا انزلوا علشان جدو عايزنا نفطر كلنا قبل ما نمشي... ادهم: تعالي هنا كريم عامل ايه معاكي. ليلي(باحراج): كويس. ادهم: لا و النبي. اسيل(و هي بتضربه علي صدره): سيب البت بلاش تحرجها. ليلي نزلت جري علي تحت، و اسيل لسة هتمشي ادهم زقها خلاها تحته... ادهم: راحة فين؟
اسيل: يا رزل وسع عايزة اروح البس بسرعة علشان اسلم علي رحيق... ادهم: طب سلمي عليا الاول... اسيل: تمام، اعمل ايه؟ اسيل: اوف خلاص فهمت. اسيل قربت من ادهم و (لخيالكوا)... اسيل: وسع بقي. ادهم بعد عنها و اسيل قامت بسرعة دخلت الحمام... اسيل غسلت وشها و خرجت لبست شورت جينز و تي شيرت اسود قصير ب ¾ كم مين بطنها و كوتشي ابيض و سلسلة فضي و لمت شعرها علي شكل كحكة... ادهم دخل الحمام و خرج لقاها لسة هتنزل...
ادهم مسكها من دراعها و رجعها... اسيل(باستغراب): في ايه يا ابني؟ ادهم: بصي يا اسيل بحاول اكون هادئ فبدون نقاش بالهدوء و الادب و الاحترام كدة خشي البسي حاجة تانية طويلة و محترمة. اسيل شالت ايدها من دراعه و ربعت ايديها... اسيل: ادهم انت اول مرة قابلتني كنت لابسة ايه؟ ادهم: كنت قبل ما اعرفك...
اسيل: و لو. كنت لابسة شورت و تي شيرت. قبل ما تتجوزني كنت بلبس كدة و لما اتجوزتني كنت بلبس كدة و لما حبينا بعض كنت بلبس كدة و هفضل البس كدة. ادهم(بهدوء): اسيل انا بتكلم بكل هدوء اهو بعد اذنك خشي غيري هدومك احنا كويسين اهو بلاش ننكد علي بعض... اسيل بصت في عيونه و شردت و ادهم قرب منها و هي ترجع لغاية ما حاوطها بينه و بين الحيطة... ادهم: هتخشي تغيري؟ اسيل(بشرود): حاضر. ادهم(بضحك): طب يلا.
-اسيل ركزت في اللي حصل و اللي هي قالته و فتحت عنيها علي اخرهم بصدمة و احراج... اسيل: لا لا مليش فيه انت استغليت ان عينك حلوة و انها بتعجبني و شرودي مليش فيه لا لا. مش هغير حاجة... ادهم: طب علشان خاطري. اسيل زقت ادهم و دخلت غيرت هدومها لبنطلون و تي شيرت لغاية الركبة ادهم: شطورة. ادهم دخل غير هدومه لبدلة باللون الرصاصي. ادهم مسك ايد اسيل و نزلوا علي السلالم. عدي: طب نستأذن الباشا شكله مستمتع فوق...
ادهم(بضحك): احلي استمتاع... اسيل: رزل. كريم: كنت فاكر مش هشوفك تاني. ادهم حضن عدي و كريم، و اسيل حضنت ليلي و رحيق. عبدالرحيم(بخبث): ليلي بتقول انك يا اسيل كنتي نايمة وضعية الطفل علي ادهم... اسيل رفعت عنيها بصدمة، و ادهم اضايق شوية... ليلي: اسفة لو كنتوا اضايقتوا... ادهم(بضيق): خلاص. محدش يتكلم. احمد: خلاص روق يا ادهم... اسيل: اخبارك يا رحيق؟ رحيق: تمام... اسيل: ازيك يا طنط سوزان... سوزان: الحمد لله.
كريم: طب نستأذن احنا... ليلي(بدموع): و النبي متزعلش يا ادهم. ادهم: خلاص يا ليلي مش زعلان... كريم و عدي خدوا رحيق و ليلي بعد ما سلموا علي كل اللي موجود و راحوا ركبوا طيارتهم و سافروا ل لندن...
-في الفيلا... باسم: اخيرا اجازة... غزل: هنقعد مع بعض كتير... باسم: اه يا روحي... باسم: يلا هنروح للدكتورة النهاردة و بالمرة نقول لادهم و اسيل... غزل: ما بلاش النهاردة. باسم: لا لازم نكشف. غزل: طيب خلاص... نيرة: اهلا يا حبايبي. غزل: اهلا يا طنط... باسم: فين بابا؟ نيرة: راح يشوف جدتك فردوس. باسم: تمام. انا هاخد غزل هكشف عليها و لسة هكلم اسيل و ادهم لو يجوا تيجي معانا. نيرة: لا روحوا انتوا...
-في القصر... اسيل: ايه يا ابني حد بيجري وراك؟ ادهم: ورايا شغل كتير و لسة قضية الزفت رفعت. اسيل: طيب. مستني ايه قوم... صفية: سيبيه يأكل يا اسيل. اسيل: قوم يا ابني الشغل اهم... عبدالرحيم: عندك حق. ادهم: عيلة رخمة... اسيل: عمو بيقول عليا رخمة و البيبي كدة يطلع يلاقي ابوه بيشتم امه يرضيك... ادهم: ده انا هنفخك و اعلقك لو مسكتيش. احمد: ولد امشي يلا من هنا. ادهم مشي بسرعة و راح علي الشركة...
اسيل: اوف احسن علشان اكل براحتي. صفية: مالك يا سوزان بتأكلي في صمت؟ سوزان: لا مفيش. احمد: طب يلا هقوم ورايا كام حاجة. عبدالرحيم: خدني وصلني لاوضتي. احمد: تمام يلا. اسيل: تعالوا نقعد بره في الجنينة و ناكل حاجة خفيفة. سوزان: تمام يلا. اسيل: اسبقوني... صفية و سوزان خرجوا للجنينة و اسيل قعدت تكمل اكل... تليفوت اسيل رن، الخط اتفتح... طارق: ازيك يا اسيل. اسيل: اه اهلا يا طارق. طارق: عاملة ايه؟ اسيل: تمام...
طارق: هو انتي فعلا خلاص هتسيبي المهنة. اسيل: بص لسة مش عارفة. انت عامل ايه؟ طارق: انا الحمد لله، كنت عايز اطلب طلب. اسيل: اتفضل. طارق: ممكن تنوريني انتي و الاستاذ ادهم خطوبتي علي بنت عمي... اسيل: طبعا طبعا. الف مبروك. اسيل: هو امتي؟ طارق: بكرة... اسيل: تمام هرد عليك بليل. طارق: تمام... اسيل: مع السلامة. اسيل حطت التليفون و بعدين تليفونها رن... اسيل: و الله ما هرد. انا جعانة الله...
اسيل قعدت فترة كبيرة تأكل، و بعدين قامت غسلت ايديها و راحت لصفية و سوزان. و قعدوا يتكملوا و يضحكوا... تليفون اسيل رن، الخط اتفتح. باسم: هو مش انا اتصلت بيكي مية مرة. اسيل: كنت باكل. باسم: غوي. اسيل: انت اللي متصل... باسم: اوف يا شيخة الاقيها منك و لا من غزل... اسيل: الاقيها من الدولاب... اسيل(بضحك): و الله دمي خفيف... باسم: دمك زبالة... اسيل: ليه هو ابوك كان زبالة... اسيل(بضحك): و الله دمي خفيف.
باسم(بعصبية): اسيل اسكتي شوية. اسيل: انجز عايز ايه؟ باسم: كنت بقولك انا و غزل هنروح نكشف جيبي جوزك ونروح نطمن عليكي انتي كمان... اسيل: طيب تمام، هقول لادهم و نتقابل. باسم: تمام مستنيكي... صفية: في ايه؟ اسيل: هتصل بادهم و نروح نكشف. صفية: تمام... اسيل اتصل بادهم كذا مرة و مردش. سوزان: حاولي تاني. اسيل: لا لا هتلاقيه عنده شغل كتير بس. اسيل اتصلت مرة كمان مردش... اسيل(لنفسها): حصله حاجة؟ لا لا اهدي يا اسيل...
سوزان: في ايه؟ صفية: متقلقنيش. اسيل: عنده شغل. اسيل بعتت ليه مسدجات كتير علي الواتس... و اسيل كانت كل شوية تفتح تشوف شافها و لا لا. لقته شافها و مردش... اسيل(لنفسها): و ربنا لاوريك... و لقت مامتها و باسم و غزل جم... باسم: ها فين جوزك؟ اسيل: مش موجود و عنده شغل، هبقي اروح مرة تانية... غزل: خلاص تعالي معانا... اسيل: لا لا... نيرة: يلا يا حبيبتي. اسيل: لا هروح ليه و نروح مع بعض. باسم: تمام براحتك...
نيرة: طب نوصلك. اسيل: لا لسة هلبس و كدة. غزل: المرة الجاية هنروح مع بعض. اسيل: اكيد يا روحي. غزل و نيرة و باسم مشيوا و راحوا للدكتورة... سوزان: ها هتعملي ايه؟ اسيل: هقوم البس و هروح لادهم و نروح للدكتورة. صفية: طب خدي السواق. اسيل: لا. عن اذنكوا.
اسيل طلعت بسرعة لاوضتها و غيرت هدومها لجيبة باللون الزيتي طويلة لبعد الركبة و لبست تي شيرت ابيض قصير و سيبت شعرها و لبست كوتشي ابيض. و حطت روچ باللون الاحمر و كحل و لبست شنطة سوداء.... اسيل نزلت جري ركبت عربيتها و مشيت...
-عند باسم و غزل... الممرضة: مدام باسم الجارحي. غزل: ايوه انا. باسم: يلا. نيرة: خشوا و انا هستناكوا هنا... غزل: يلا يا طنط بقي. نيرة: طيب... الدكتورة: اهلا و سهلا. باسم: كنا عايزين نطمن علي صحة البيبي. الدكتورة: اتفضلي هنا يا مدام. الدكتورة بدأت تكشف علي غزل... الدكتورة: خلاص قومي. الدكتورة: محتاجة تغذية شوية. نيرة: طب و الادوية... الدكتورة: هكتبلها شوية فيتامينات... باسم: شكرا... الدكتورة: تمام...
باسم: تعالوا نتغدي بره... نيرة: طب نعدي علي ابوك و بعدين نخرج... باسم: تمام. هتصل بيه... باسم اتصل بوالده و اتفق معاه انه هيعدي عليه. باسم وصل للمستشفي... باسم: اهلا يا حاج. سامر: نفسي مرة تتكلم جد... غزل: و انا يا عمو... باسم: ما بلاش انتي. غزل: نعم ليه بقي ان شاء الله؟ نيرة: خلاص يا ولاد... و خرجوا كلوا و اتفسحوا و انبسطوا و رجعوا علي البيت...
بعد فترة في حدود الساعة 1 بليل. صفية: اتأخروا اوي و تليفوناتهم مغلقة... عبدالرحيم: هتلاقهيم خرجوا انا مش عايز اقلق نفسي. سوزان: متقلقيش يا سوزان. احمد: طب حاولي تاني. عبدالرحيم: اهدوا بس. و بعدين لقوا الباب فتح... صفية(بدموع): الحمد لله الحمد لله. ادهم(باستغراب): في ايه يا ماما؟ سوزان: كانت خايفة لما لقتك انت و اسيل اتأخرتوا و مش بتردوا. ادهم(بصدمة): هي اسيل مش هنا!