رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون
ان ادهم قال لاسيل... ادهم: الدليل فين؟ ردي ها... ادهم(بزعيق): اسيل انسي الموضوع مش هدخل نيران السجن علشان حاجة معندكيش دليل عليها... ادهم: عندك دليل؟ اسيل: لا... ادهم: اسيل نيران جت حكت ليا كل حاجة و قالت انها قتلتها دفاع عن النفس و كانت بتعيط و منهارة... اسيل(بسخرية ملاحظهاش ادهم): اه كويس اوي... ادهم: عايزة تشربي ايه؟ اسيل: لا واجبك وصل...
ادهم: اسيل انتي ليه حاطة نيران في دماغك ليه بتكرهيها اوي كدة؟ اسيل: انا ماشية يا ادهم... ادهم حضنها من ضهرها... ادهم(بحنية): متمشيش... اسيل: لا لازم امشي... ادهم: بس انا عايزك جمبي... اسيل: حصل ايه؟ ادهم: محصلش... اسيل: حصل ايه يا ادهم؟ انا و انت شخص واحد لازم نحكي كل حاجة لبعض... ادهم: مش هتزعلي؟ اسيل: و انت بتزعل حد لا طبعا قول... ادهم: مها جت هنا... اسيل: ها و بعدين؟ ادهم: و حاولت تستعطفني...
اسيل: متسكتش يا ادهم كمل... ادهم: و قالت انها مش عايزة حاجة غيري... اسيل: اه... ادهم: انا قولت ليها سيبيني افكر... اسيل(بعصيبة): و حياة اهلك... ادهم: ايه؟ اسيل: انت غبي و لا ايه بالظبط علشان افهم بتقولها افكر ايه مش مالة عينك انا و لا ايه طب ما انا عندك اهو الله، ليه مقولتش انك راجل متجوز و بتحبني... ادهم: بحبك... اسيل: يا ربي يا ابني بضعف الله... ادهم ضحك جامد و مكنش قادر يقف من كتر الضحك...
اسيل: لا و النبي... ادهم: انتي مصيبة... اسيل: انا غايرة في داهية باي... ادهم: طب متتأخريش... اسيل: ماشي يا بهلوان... ادهم: تعرفي انا مسميكي ايه علي التليفون... اسيل: قول... ادهم: كل ما املك... اسيل: شكرا... ادهم: طب و انا مسمياني ايه عندك؟ اسيل(بضحك): ما بلاش... ادهم: ليه؟ اسيل(بخفوت): الوحش المتحول... ادهم: ايه مسمعتش؟ اسيل قربت منه و حاوطته بدراعها... اسيل(بهمس): الوحش المتحول...
ادهم بص في عيونها و هي بصتله بضحك... ادهم في اقل من لحظة زقها علي الكنبة... اسيل(بخضة): ايه؟ ادهم: مش قولتي اني متحول و وحش... اسيل: اه... ادهم: هوريكي الوحش... و ادهم قرب منها و (لخيالكوا)... عدي: بقول نرجع... اسيل زقت ادهم و قامت وقفت بسرعة... اسيل: بص هو اخوك السبب. رحيق: لا و النبي... ادهم: بضايقوا مراتي ليه؟ رحيق: اذا كان شوفناكي و انتي، و لا اقولك بلاش... عدي: يلا نمشي يا بنتي... ادهم: يا ريت و الله...
دانا: ادهم بيه في شخص عايز حضرتك... ادهم: دخليه... تشارلي دخل و معاه ديفيد... ادهم: اهلا مستر ديفيد... ديفيد: اهلا ادهم بيه... تشارلي: اهلا اسيل... اسيل: بعد ما شوفتك مبقتش بخير... ادهم: حضرتك عايز ايه؟ ديفيد: جاي اعتذر عن اللي حصل من ابني... تشارلي: اسف ادهم... عدي: بس انا لسة مخدتش حق صاحبي... عدي نزل في تشارلي ضرب... ادهم: خلاص يا عدي سيبه... اسيل: بس خلاص بقي... رحيق: اهدي يا عدي. ادهم: اعتذارك مقبول...
ديفيد: عن اذنك... ديفيد خد تشارلي و مشي... اسيل: انت كويس يا ادهم... رحيق: ما هو قرد اهو هو و القرد التاني... اسيل: انا مروحة... نيران: ادهم... ادهم: في ايه؟ نيران: في حد حاول يخترق الsystem. ادهم: ازاي ده؟ ادهم خرج و اسيل و الكل راح وراه... ادهم: فين كاميرات المراقبة؟ اسيل: ادهم انت كدة هتخلي الناس تأخد بالها و حد يقدر يهرب في ثواني... عدي: اومال يعمل ايه؟
اسيل: الاول يدي امر ان محدش يخرج، هروح اقول لدانا... نيران شغلت الفيديو... رحيق(بصدمة): اسيل! اسيل لفت وشها لقت فيديو ليها و هي بتحاول تسرق خزنة ادهم و خزنة الشركة... اسيل(بصدمة): مش معقول... صدمة ادهم كانت لا تقل عن اسيل... عدي: ازاي ده؟ نيران: للدرجة دي بتكرهيه، بتسرقيه كمان. ادهم عيونه بقت بطلع نار و وشه كله بان عليه الغضب، و بدأ يقرب من اسيل و اسيل تبعد... اسيل: ادهم... ادهم ضربها قلم وقعت علي الارض...
اسيل: يا ادهم اسمعني مش انا و الله... ادهم ضرب اسيل و مسكها من شعرها و خرج بره الشركة ركبها عربيته. رحيق: هو هيعمل ايه لاسيل؟ عدي: متخافيش... عدي(لنفسه): يا رب متخلهوش يفقد اعصابه... نيران: هي كدة بتكرهه... كريم: في ايه و system ايه اللي حصل؟ عدي: اسيل حاولت تسرق ادهم و تسرق ملفات مهمة... كريم: معقول كدة... رحيق: اسيل مستحيل تعمل كدة... نيران: اهي عملت... -في عربية ادهم...
ادهم كان بيسوق بسرعة و كان هيعمل كذا حادثة... اسيل: ادهم بليز اسمعني... ادهم(بغضب): اخرسي... و بعد فترة ادهم وصل لشقته القديمة و مسك اسيل و طلع علي شقته... ادهم زق اسيل لجوا الشقة... ادهم(بغضب): بقي انا بتستغفليني... اسيل(بدموع): يا ادهم انا مستحيل اسرقك... ادهم(بغضب): تبرري موقفك ازاي؟ و بعدين صوت رسايل كتيرة اتبعت لادهم... ادهم فتحهم و اتصدم اكتر...
ادهم مسك اسيل و ضربها جامد و هي مش عارفة السبب، و كان هيتهور عليها و يتطور و يغتصبها، بس اسيل اغمي عليها... ادهم بصلها و زقها برجله، و طلع تليفونه... الخط اتفتح... ادهم: عدي تعالي خد ال، من هنا... عدي: اهدي بس يا ادهم في ايه؟ ادهم: مش هتقعد في بيتي تاني، انجز انا في الشقة... عدي: نيران خدي رحيق و روحي... نيران: حاضر... رحيق: اسيل فين؟ عدي: رايح اجيبها... عدي: تعالي يا كريم...
كريم و عدي ركبوا عربيتهم و راحوا لادهم... كريم: الله يخرب بيتك ايه اللي انت عملته ده؟ ادهم: دي خاينة... عدي: عملتلك ايه؟ ادهم ورالهم الصور اللي كانت عبارة عن صور لاسيل و مع شاب في وضعيات مختلفة... عدي: ازاي ده ممكن يحصل؟ اكيد في حاجة غلط... كريم و عدي بدأوا يفوقوا اسيل... اسيل: آآآآآآآآآه، انا فين؟ عدي: اسيل فوقي انتي كويسة... اسيل: اه اه... اسيل: فين ادهم؟ ادهم: عايزة ايه يا عاهرة؟ اسيل: ادهم...
كريم: الصور دي بتاعتك يا اسيل... اسيل شافت صورة و اتحرجت تشوف الباقي و بعدين ربطت الاحداث ببعض... اسيل: اه انا كنت في امريكا و عملت كدة... ادهم كان هيقرب عليها و يضربها بس كريم و عدي مسكوه... ادهم(بعصبية و غضب): انتي طالق يا اسيل... اسيل: احسن انت اساسا مش راجل و انا بكرهك و ايوه انا اللي حاولت اسرق الخزنة بتاعتك... ادهم: اه يا بنت ال... اسيل: متشتمش والدي... ادهم: هو عرف يربي اساسا...
كريم: ادهم ادهم تعالي معاايا. كريم خد ادهم بالعافية من الشقة... عدي: اسيل يلا هوصلك البيت... اسيل: انا اطلقت فهاخد حاجتي من القصر و هروح بيتي... عدي: هي لحظة غضب... اسيل: متبررش، و لو مش هتوصلني هاخد تاكسي... عدي خد اسيل و راحوا علي القصر... باسم: مين عمل فيكي كدة؟ عزل: اسيل اسيل مالك؟ اسيل(بابتسامة): مفيش انا اطلقت من ادهم عادي يعني، لا اول و لا اخر واحدة تطلق... صفية(بعصبية): هو ازاي يعمل كدة؟
باسم(بغضب): شكله مالهوش كبير... ادهم(بغضب): انتي ايه اللي جابك هنا، بره. اسيل(بابتسامة): هأخد هدومي و همشي... ادهم مسكها من شعرها جامد، بس اسيل مسكت دراعه اللي بيوجعه و لفته ورا ضهره... اسيل: خلينا ننهي علاقتنا مع بعض حلوين... باسم: انت ازاي تعمل كدة؟ ادهم: اختك مش محترمة... باسم: اختي اشرف منك... اسيل: باسم باسم، انا هطلع الم هدومي و خلونا ننهي العلاقة بحاجة حلوة و في النهاية احنا عائلة واحدة...
صفية: خليكي يا اسيل مش هتمشي... اسيل: لا يا طنط انا مش همشي انا قدامك وقت ما احتاجك او تحتاجيني هأجي... باسم: قومي يا غزل لمي هدومك... رحيق: و انا هلم هدومي... عبدالرحيم: ايه اللي بيحصل هنا ده؟ ادهم حكي كل حاجة و اسيل بصاله بابتسامة، و ده شئ استفزه اكتر... عبدالرحيم: صح ده يا اسيل... اسيل: اه طبعا صح، انا مش بحب ادهم... اسيل: يلا انا زهقت و مليت...
اسيل طلعت لمت هدومها و خدت الباسبور بتاعها و نزلت و الشنط راحت علي الفيلا، و باسم و غزل عملوا كدة... اسيل: عدي رحيق مراتك هي بس هتقعد معاانا لغاية ما بابا و ماما يخفوا... عدي: تمام. احمد: انا مش مصدق حاجة زي دي. باسم: اسيل... اسيل: عايزة انام... -اسيل طلعت علي اوضة و قعدت تعيط لغاية ما عنيها واحمرت و بقت حمراء و نامت... -ادهم طلع كسر كل حاجة في اوضته... احمد: انا مش مصدق يا بابا...
عبدالرحيم: ما صدقنا انه اتعدل...
-في الصباح الباكر... -عند ادهم... ادهم قام و خد دوش و استحمي و خرج بكل برود لبس بدلة شيك باللون الكحلي و لبس ساعته و جذمته الماركة، و حط البرفيوم بتاعه... و نزل بكل برود للسفرة... صفية: ادهم عايزة اتكلم معاك... ادهم: قولي... صفية: اسيل... ادهم: اسيل مين؟ عبدالرحيم: مراتك يا ادهم و بلاش تستعبط... ادهم: اسيل انا طلقتها... عدي: بس... ادهم: و مش هردها... كريم: يا ابني افهم اكيد في حد قاصد يوقعكوا.
احمد: اسيل بنت مؤدبة... ادهم: تحب اوريك الصور... نيران: هي اسااسا بتكرهك و قالت كدة امبارح... ادهم: انا رايح شغلي. يلا يا نيران... عدي: جاي معاك... ادهم: يلا... ادهم خد نيران و عدي... عدي: هعدي علي رحيق بس... ادهم: ماشي... -عند اسيل... اسيل قامت و افتكرت كل حاجة و دمعت و بعدين دخلت خدت دوش و ارتاحت نوعا ما... اسيل(لنفسها): هثبتلك يا ادهم انك خسران و خسران كتير اوي...
- اسيل دخلت لبست فستان سماوي شيك بحمالة عريضة و لغاية الركبة و بحزام في النص، و لبست جذمة بكعب بسيط باللون الابيض. و حطت روچ هادي و جميل و كحل حدد عيونها اللي نفس لون الفستان. و سيبت شعرها كانت جمييييلة -و اخفت اي اثار ضرب بكريمات. بس برضو كانت حلوة... الباب خبط... اسيل: ادخل... باسم: صباح الخير يا حبيبتي... اسيل قلبها دق جامد لما سمعت كلمة حبيبتي. اسيل: صباح النور يا باسم...
باسم: اسيل انا واثق فيكي متزعليش في غيره الف واحد يتمناكي... اسيل: اللي عاجبني في الموضوع اني لسة زي ما انا. باسم(بصدمة): ده اللي هو ازاي انتوا متجوزين بقالكوا اكتر من شهر؟ اسيل: هكذا بقي، يشاء القدر... اسيل: انا راحة الجريدة، عايز حاجة؟ باسم: لا، بس في مفأجاة... اسيل: قول... باسم: غزل حامل... اسيل(بفرحة): بجد! باسم(بدموع): اه. اسيل جريت عليه حضنته جامد. اسيل: الف مبروك الف الف الف مبروك، عرفت امتي؟
باسم: النهاردة الصبح جابت تحليل و عرفت... اسيل: اوبا بقي، احلي خبر. اسيل خدت شنطتها و مسكت في باسم و نزلت... اسيل: غزل غزل... غزل: نعم يا حبيبتي... اسيل: مبروووووووووووووك... غزل(بكسوف): اللي يبارك فيكي... رحيق: اسيل انا ماشية عايزة حاجة؟ اسيل: هوصلك... رحيق: عدي هيوصلني... اسيل: تمام يلا بينا... باسم: تعالي يلا اشرحلك... غزل: حرام عليك انا تعبانة... باسم: عفوت عنك...
اسيل و رحيق خرجوا و كانوا بيتكلموا و يضحكوا... عدي: صباح الورد علي اجمل وردتين... اسيل: صباح النور يا بطل... اسيل: يلا خد مراتك و يلا... عدي: احم تعالي اوصلك... اسيل: ليه عيلة صغيرة. ادهم(بحدة): يلا يا عدي... اسيل ركبت عربيتها و شغلت اغاني و ساقت بسرعة كبيرة... نيران: اختك معندهاش دم... رحيق: لا اختي عندها كبرياء... نيران: اتحطم لما اطلقت...
رحيق: شكلك متعرفيش اسيل بس هتعرفيها مصيرك تعرفي، اسيل لو عدت الموضوع بالساهل متبقاش اسيل، و ولا بلاش اكمل اصلي كلامي هيبقي مجرح. ادهم: يراحتك يا رحيق... رحيق: اسيل اللي يعمل فيها كدة مستحيل تعديها ابدا، يبقي ليلة امه سوداء. و هتفضحه بفضيحة هتفضل معلمه عليه طول عمره... ادهم ساق بسرعة و هو متعصب... رحيق: اسيل... اسيل: يا بت انتي ورايا ورايا... رحيق: اه... اسيل: طيب يا مزة... عدي: انتي راحة فين كدة؟
اسيل: هروح المستشفي... عدي: اه... نيران: و ابقي عالجي جروحك، و لو مش معاكي فلوس هوديكي... اسيل(ببرود): وفري فلوسك علشان هتحتاجيها و انتي بتدفعي للمحامي علشان يخرجك من السجن... -كانوا في اشارة مرور و العربيات واقفة، و عربيات ادهم و اسيل مفتوحة السقف. و فجأة شخص لابس قناع و مش مبين وشه ركب عربية اسيل و وجه مسدس ناحيتها... رحيق(بصريخ): اسيل... ادهم و عدي بصوا ناحية اسيل. الشخص: اطلعي بالعربية فورا.
الشخص ضرب طلقة جمب ودان اسيل... اسيل: عاااااااااااا... الشخص: اطلعي... اسيل ساقت بسرعة عربيتها و ادهم طلع وراها...