رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون
اسيل: نيران ارفعي وشك. نيران رفعت وشها، و بسمة اتصدمت... بسمة(بهمس): اسيل عايزاكي... اسيل: عن اذنكوا ثانية... اسيل خدت بسمة و مشيت بعيد عن الباقي... اسيل: في ايه؟ بسمة: دي دي... اسيل: في ايه؟ بسمة: فاكرة اختي اللي قولتلك عليها... اسيل: اه... بسمة: دي اللي قتلتها... اسيل اتصدمت جدا... اسيل(بصدمة): ازاي؟
بسمة: لما روحت لاختي قبل ما تموت قالت ان البنت دي معاها عداوة و انها ممكن تقتلها باي لحظة و انها بتربي حيوانات، و اختي ماتت بثعبان نادر جدا مش موجود في مصر... اسيل كانت مصدومة متلخبطة خايفة... اسيل: بسمة هبقي اكلمك و اقولك وصلت لايه... بسمة(بدموع): ماشي... اسيل حضنت بسمة و باستها... اسيل: انتي قوية... بسمة مشيت و اسيل رجعت للترابيزة و هي مشتتة. ادهم(بهمس): قومي يا نيران... نيران: لا...
ادهم(بهمس): نيران لو بتحبيني... نيران بدلت هي و ادهم، و ادهم قعد جمب اسيل... ادهم(بهمس): اسف... اما اسيل ملاحظتش اي حاجة و لا سمعت كلام ادهم... ادهم: اسيل اسيل... اسيل: ايه؟ ادهم: فينك يا بنتي؟ باسم: البت دي قالتلك حاجة!؟ اسيل: لا لا مقالتش حاجة... رحيق: كانت عايزة ايه؟ اسيل: رحيق هو مش تحقيق... ادهم: اسيل عايزك ثانية... اسيل(ببرود و سخرية): لو في حاجة قولها هنا اصل انت كاتم اسرار اوي...
نيران: هو مقالش لحد غريب... اسيل(بحدة): ممكن متدخليش في حياتي، لاني بجد ملييييت، حياتي قبل ما اشوف ادهم و اشوفك كانت احسن بكتير... ليلي: اسيل هنحلي بإيه؟ اسيل: علي مزاجك يا روحي... ادهم كان بيبص لاسيل بضيق ظاهر هو اضايق من تصرفها عارف انه غلط بس مش للدرجة دي... كريم: انا عازمكوا علي الحلويات... باسم: اومال مين اللي عازمنا علي الغداء؟ غزل: هو انت بخيل ما تعزمنا انت...
باسم: المدام اسيل خدت البطاقة اللي هدفع بيها... اسيل طلعت تليفونها، الخظ اتفتح... اسيل: الو... شخص: الو، اقدر اساعد حضرتك بآيه؟ اسيل: لو سمحت انا اسمي اسيل الجارحي كنت عايزة احول فلوس من حسابي لحساب المهندس باسم الجارحي... شخص: تمام يا فندم، المبلغ؟ اسيل: ربع مليون جنيه... شخص: تمام يا فندم. هشوف الموضوع ده... اسيل: شكرا معلش هتعب حضرتك... اسيل: ملكش حجة يا باسم فلوسك هتتحول ليك قريب خلاص...
عدي: حقانية اوي يا اسيل... اسيل: اه و بحب احقق العدالة اوي... ادهم: مش يلا... رحيق: مش هنحلي... ادهم: نقعد علي الكورنيش شوية... اسيل ابتسمت بخفة و ادهم قدر يلاحظ ابتسامتها... ادهم: يلا يا اسيل... اسيل: انا مالي... اسيل سابته و مشيت... و ركبوا العربيات و وصلوا للكورنيش... نيران: تعالي يا ادهم نتمشي... ادهم: هتمشي مع مراتي شوية... اسيل(ببرود): لا هقدر اتمشي لوحدي...
اسيل سابتهم و مشيت و بعدين لقت اللي بيحط ايده علي كتفها... اسيل: عايز ايه؟ ادهم: بحبك... اسيل: اعملك ايه؟ ادهم: و الله يا اسيل مكنش قصدي... اسيل: اومال؟ ادهم: كنت بحكي كل القصة علشان تساعدني اني اخليكي تحبيني... اسيل(بحدة): لا و النبي فتحكي ليها سر محدش يعرفه الا عدد محدود... ادهم: يا حبيبتي مكنش قصدي اسف حقك عليا... اسيل(بضعف): يا ادهم... ادهم: قلبه... اسيل: ها؟ ادهم: قلب ادهم... اسيل: عيونك حلوة اوي...
ادهم ضحك بصوت عالي... اسيل: تحب اروح اجيبلك ارقام كل البنات... ادهم: انتي حتى بتغيري عليا لما بضحك... اسيل: تخيل كدة في مكان مليان رجالة و انا ضحكت بصوت عالي مثلا، هتعمل ايه؟ ادهم(بغضب): هكسر عضمك... اسيل: ده اللي المفروض اعمله... ادهم: ايوه بس انا راجل انتي الست... اسيل: طول ما انتوا شايفينا اننا ملناش لازمة في الحياة مش هنعرف نعيش يا ادهم... ادهم: انتوا ليكوا لازمة، بس برضو في فرق بين الراجل و الست...
اسيل: تعرف يا ادهم اني مش هكلمك الا لما تقتنع ان الست و الراجل واحد. ادهم: لا و النبي... اسيل زقت ايده و سابته و مشيت... ادهم(بوجع): اسيل الحقيني... اسيل جريت عليه بسرعة... اسيل: انت كويس، حاسس بوجع. طمني. اسيل لقت بيبص ليها بابتسامة... اسيل: جتك القرف و انت مز... ادهم: يعني كنتي خايفة عليا... اسيل: ابدا... كريم: هو انا مش شايف الا انكم انتوا اللي واكلين الجو... اسيل: خليك في مراتك...
ادهم: بتتكلم كلام زي الفل، خليك في نفسك بقي... رحيق: تعالوا نتصور... اسيل: يلا، يلا يا غزل... اسيل و غزل و ليلي و رحيق كانوا واقفين بيأخدوا وضعية الصورة... ليلي: تعالي يا نوران... نوران دخلت في الصورة... باسم: بنات مجانين... عدي: دول هيفضلوا ياخدوا الف صورة... اسيل: ادهم يلا نتصور... ادهم: يلا... اسيل و ادهم اتصوروا كتير... رحيق: هاتي اصوركوا صورة عادية مش سيلفي...
اسيل مسكت في رقبة ادهم و قربت منه و ادهم استغل قربها و مسكها و(لخيالكوا)... عدي(بهمس): صاحبك ده هيفضحنا بين الناس... اسيل: يا سافل... ادهم(بحب): قلبه... اسيل: ده حب اوفر الصراحة... ادهم: انا بحب الحب الاوفر... اسيل: اشبع بيه... نوران: مش يلا... اسيل(ببرود): لا هشرب حمص الشام... نوران: يلا يا ادهم... ادهم: احم اسيل معلش انا تعبت فنروح و اوعدك هجيبك هنا... نيران بصت لاسيل بانتصار...
اسيل(ببرود): اه طبعا يا ادهم اتفضلوا، و انا هقعد هنا و هشرب حمص الشام و اللي مش عاجبه يتفضل يمشي، مش هاممني... رحيق: و انا هقعد مع اختي... عدي: و انا مش هسيب مراتي يعني... ليلي: و انا عايزة اشرب حمص الشام... كريم: قلبي هشربهولك... نيران: خلاص نقعد يا دومي... ادهم: ها يعني... اسيل ضحكت ببرود... اسيل: ايه التعب خف؟ اسيل سابتهم و مشيت... رحيق: اسيل هاجي معاكي. ادهم: خليكوا هنا...
ادهم راح لاسيل و مسكها و شدها ناحيته... اسيل: ابعد يا ادهم، انا مش عايزة اضربك علشان الجرح اللي في ايدك... ادهم: اسيل نيران طيبة و ملهاش حد فانا... اسيل: فانا باجي عليكي علشان خاطرها... ادهم: لا اكيد... اسيل: ادهم انا و انت مينفعش نبقي مع بعض احنا عكس بعض تماما... ادهم: قولي كلمة كمان و ربي هوريكي الجنون علي اصوله... ادهم: يلا يا جماعة نروح... و الكل ركب العربيات و وصلوا للقصر...
باسم: يلا يا جدعان باي انا تعبان... غزل: و انا مش قادرة خدني معاك... باسم خد غزل و طلعوا علي الفيلا... رحيق: باي يا عدي... عدي: باي يا روحي... رحيق: عايز حاجة؟ عدي: لا هشوفك بكرة... رحيق: باي... كريم: كلها اسبوع و هتبقي في بيتي انا يا ليلي. ليلي: اه اه ان شاء الله امشي بقي... كريم: هاوديني هاوديني... كريم راح علي فيلته... و عدي و ليلي و نيران و اسيل و ادهم دخلوا القصر... صفية: اهلا باللي مش معبرني...
اسيل: طنط ادهم تعبان... صفية: متدخليش ده ابني... اسيل: اوف و ده جوزي برضو يعني راحته مهمة... نيران: ما انتي قولتي هتطلقوا... اسيل: اه هنطلق عندك مانع... اسيل: انا بجد زهقت... اسيل طلعت علي اوضتها... و بعدين باب القصر خبط... الخدامة فتحت... باسم(بصوت عالي): اسيييييل. ادهم: في ايه؟ باسم: جدو و تيتة و مدام نيرة و بابا عملوا حادثة... عبدالرحيم: لا... باسم: بسرعة نادوا اسيل... عدي: طب اهدوا...
ليلي طلعت جري و دخلت اوضة ادهم... ليلي: اسيل اسيل... اسيل: ايه يا بنتي لحقت اوحشك؟ ليلي(بدموع): جدو محمد و تيتة فردوس و عمو سامر و طنط نيرة عملوا حادثة... اسيل اتصدمت و فضلت واقفة مش بتتحرك، فاقت علي حضن رحيق ليها... رحيق(بعياط): الحقي يا اسيل... اسيل بصت قصادها لقت ادهم واقف قدامها... اسيل: كدب صح يا ادهم... عدي مسك رحيق و حضنها... ادهم حط وش اسيل بين ايده رغم وجع ايده بس استحمل...
ادهم(بحنية): حبيبتي احنا هنروح ليهم و هما هيبقوا بخير... اسيل: مش هيسبوني صح؟ ادهم: لا يا حبيبتي... اسيل: طب طب يلا نروح... ادهم مسك ايد اسيل و نزل بيها... عدي: رحيق متخافيش هما بخير... رحيق(بعياط): بجد... عدي: ان شاء الله... ليلي نزلت وراهم... و الكل ركب عربيته و راحوا علي المستشفي... عبدالرحيم: اختي فردوس فين؟ احمد: اهدي يا بابا... عدي: اهدي بس يا جدو... اسيل(بهمس و ضعف): انت وعدتني انهم هيكونوا بخير صح؟
ادهم: اه يا روحي... الدكتور: فردوس هانم في غيبوبة، نيرة هانم في كسر في ايديها. و سامر بيه كسر في رجله و ايديه، و للاسف فقدنا الاستاذ محمد... اسيل كانت هتقع لكن ادهم مسكها... رحيق(بعياط): جدو جدو يا اسيل... عدي: هشششش اهدي يا حبيبتي... عبدالرحيم(بدموع): صاحب عمري... احمد: ادعيله يا بابا... صفية(بهمس): الصبر... غزل: هو في مكان احسن يا باسم... باسم(بدموع): مش قادر اتحمل يا غزل...
غزل خدته في حضنها، عدي كان حاضن رحيق، ادهم ماسك اسيل... اسيل: مش وعدتني انهم هيكونوا بخير... ادهم: ده قضاء و قدر يا اسيل... اسيل: بس ليه؟ ادهم: مش هنعترض علي حكم ربنا يا اسيل... ادهم: جهزوا كل حاجة متعلقة بالدفن... اسيل: يعني يعني هو هيسبني... ادهم: انا معاكي... اسيل(بصوت عالي): لا انت مش هتقدر تعوضني عن حبه هو... ادهم(و هو بيحاول يهديها): هشششش، ادعيله يا اسيل هو محتاج دعواتك...
رحيق راحت حضنت اسيل و اسيل حضنتها جامد و عيطوا هما الاتنين... سوزان(بهمس): اوفر... باسم راح حضنهم... باسم: خلاص هو عند ربنا... اسيل: انا عايزة اروح... ادهم قرب منها و شالها بالرغم من ان الجرح بتاعه اتفتح، و اسيل قعدت تعيط علي كتفه... عدي: يلا يا حبيبتي اروحك... رحيق: عايزة اشوفه... عدي: مينفعش يا رحيق... رحيق(بعياط): لا ينفع... عدي شال رحيق... رحيق(بعياط): ليه الكل عايز يسبني؟ عدي: انا مش هسيبك...
عبدالرحيم: احمد ظبط امور الدفن... احمد: حاضر يا بابا... احمد: طب روح انت... عبدالرحيم: لا هقعد هنا جمب صاحب عمري و اختي... صفية: اللي يريحك يا عمو... عبدالرحيم: روحي انتي و سوزان و ليلي... سوزان: يا عمو... احمد: خلاص بقي اسمعوا الكلام... باسم: خدوا غزل معاكوا... غزل: مش عايزة اسيبك لوحدك... باسم: لا متخافيش... غزل و سوزان و صفية و ليلي مشيوا بسواق خاص... باسم: هنعمل ايه؟ احمد: تعالي معايا يا ابني...
-في مكان تاني... عند رحيق و عدي... عدي وصل للقصر... عدي: هتباتي هنا لغاية ما يرجعوا يعني... رحيق بتعيط بس... عدي شال رحيق و طلع علي اوضته و نيم رحيق في سريره... رحيق(بعياط): بليز نام جمبي علشان بخاف... عدي(بابتسامة): حاضر يا روحي... عدي نام جمب رحيق و حضنها... -عند ادهم و اسيل... ادهم شال اسيل و وصل لاوضته و حطها علي السرير، اسيل قعدت موطية رأسها و بتعيط... ادهم قعد قصادها و رفع وشها...
ادهم: حبيبتي. كلنا هنموت و هنطلع عند ربنا، انتي اصبري. ربنا هيعوضك... اسيل(بعياط): انت بتنزل دم... ادهم لاحظ ان التي شيرت بتاعه مليان دم و مبقاش حاسس بإيده... اسيل قربت منه بخوف... اسيل: استني هغيرلك علي الجرح... ادهم: متخافيش انا هعمله... اسيل: لا... اسيل قامت جابت الاسعافات الاولية... اسيل قلعته التي شيرت، و لقت جسمه مليان دم... اسيل(بخوف): ان نتت حا سس س بب وج عع(انت حاسس بوجع)...
ادهم(بابتسامة): لا يا روحي... اسيل بدأت تشيل الدم و لقت الجرح اتفتح و خيطته... اسيل: هجبلك تي شيرت تلبسه. اسيل لسه هتقوم ادهم شدها، قعدت ضهرها ليه. ادهم حط دقنه علي كتفها... ادهم: عارف انه صعب بس انا جمبك مهما يحصل ماشي، بحبك... اسيل قعدت تعيط و حضنته، ادهم حضنها... اسيل(بعياط): هيوحشني... ادهم: لا هو هيكون موجود معانا، و انا جمبك... اسيل فضلت حاضنه ادهم لغاية ما نامت و ادهم نام... و بعد كام ساعة...
الباب خبط... عدي(بهمس): ادهم ادهم... ادهم: في ايه؟ ادهم(بغضب): انت ازاي تدخل كدة و مراتي موجودة... عدي وطي رأسه... عدي(بهمس): الجنازة، اسف اني دخلت كدة... ادهم: تمام امشي... ادهم: اسيل اسيل، حبيبتي. اسيل: نعم... ادهم: هتقومي تلبسي علشان الجنازة... اسيل بدأت تعيط تاني... ادهم: اهدي يا روحي... ادهم: قومي يلا... ادهم قوم اسيل و دخلها اوضة الملابس... اسيل: هات بنطلون و جاكت اسود يا ادهم... ادهم: حاضر...
اسيل: و لا اقولك في فستان اسود عندي هاته. ادهم دور في الهدوم و لقي فستان اسود بكم و طويل... ادهم: اتفضلي... ادهم خد هدومه و خرج من الاوضة... ادهم لبس بدلة باللون الكحلي الغامق و قميص اسود، اسيل لبست فستان اسود طويل و بكم... ادهم: جاهزة؟! اسيل: اه... ادهم مسك ايديها و نزل، لقي الكل تحت و لابس اسود... رحيق(بعياط): شوفتي يا اسيل، هيدفنوه... اسيل حضنت رحيق، و رحيق بتعيط... اسيل: ادعيله يا روحي...
رحيق: هيوحشني اوي... اسيل: بس انتي عارفاه هو هيبقي موجود معانا هو بيحبنا و مش هيسبنا... رحيق: انا بحبه اوي... اسيل: و انا كمان، و الكل بيحبه... عدي: يلا... كريم: العربيات جاهزة... الكل ركب العربيات و راحوا علي المستشفي، و خدوه و راحوا للمدافن و دفنوه... عبدالرحيم: هتوحشني يا صاحبي... اسيل(بهمس): بحبك اوي و هنفذ رغبتك يا حبيبي... ادهم جه و حط ايده علي كتفها... ادهم: يلا... اسيل: براحتك...
رحيق: هيوحشني يا عدي... عدي حضنها جامد بيحاول يهديها... عدي: هو هيوحش الكل يا روحي و هنبقي نيجي نزوره علطول متخافيش... غزل: عارفة انه صعب بس ده قانون الدنيا يا باسم. باسم: كنت بحبه اوي يا غزل... غزل: و هو كان يتحب... و الكل رجع علي بيته بعد يوم طويل متعب...
-في الصباح الباكر... في اوضة ادهم و اسيل... ادهم قام ملقاش اسيل جمبه... اسيل: انا هنا... ادهم قام بسرعة من علي السرير و راح علي الكنبه... ادهم: ايه يا حبيبتي حصل حاجة؟ اسيل(بابتسامة): صباح الخير يا حبيبي... ادهم اللي هو ايه مش مستوعب اساسا... ادهم: انتي كويسة؟ اسيل شدت ادهم يقعد و هي قعدت علي رجله...
اسيل: بص يا ادهم عارفة اني غريبة بس اللي كان دايما جدو بيقوله ان الوجع بيبقي في القلب و ان لو شخص مات مش نوقف حياتنا عليه نكمل لاننا لو وقفنا حياتنا عليه يبقي الموت اهون لينا و طالما شخص راح مش هيرجع ليه منبصش للناس اللي مسئولة مننا و محتجانا، فانا قررت ارجع اسيل تاني في باسم و في رحيق محتاجني اني اقف جمبهم و في انت جوزي ليك حقوق عندي...
اسيل: تعرف ان جدو كان دايما بيطلب مني اسامح بابا و انا فعلا مسمحاه من زمان بس المرة دي مش هقوله يا استاذ سامر هقوله يا بابا، جدو هيفرح صح؟ ادهم: اكيد يا روحي... ادهم باس رأسها... ادهم: ربنا يكملك بعقلك... الباب خبط... اسيل كانت هتقوم ادهم مسك فيها... ادهم: ادخل... نيران: ازيك... نيران: ده شكل واحدة جدها توفي؟ ادهم(بحدة): نيران متدخليش في حياة مراتي... نيران: طيب تمام، هتبدأ شغل امتي؟ ادهم: هبقي اقولك...
نيران خرجت و قفلت الباب وراها بعصبية... ادهم: اسف... اسيل: اه انا هنزل الجريدة و هروح ابص علي تيتة و بابا و ماما... ادهم: هاجي معاكي... اسيل: لا انت بتتعب معايا كتير. خليك انت انت مقصر في شغلك شغلك مهم... ادهم: بس انتي اهم... اسيل(بهمس): اوفر... ادهم: لا و النبي، طب ابقي قابليني لو قولتلك كلام حلو تاني... اسيل: عادي، هروح اسمعه من بره... ادهم: تمام علشان اكسر رقبتك... اسيل: اهون عليك... ادهم: لا طبعا...
اسيل: هخش البس... ادهم: تمام، و انا هأخد دوش... اسيل: اوك... اسيل دخلت لبس بنطلون اسود و تي شيرت اسود عليه حروف باللون الابيض، و لبست كوتشي ابيض، ولمت شعرها... ادهم: و بالنسبة للون الاسود هتغيريه امتي؟ اسيل: هشوف، خش انت البس... ادهم: تمام... ادهم لبس بدلة باللون الرصاصي و خرج لاسيل... ادهم: يلا... ادهم و اسيل نزلوا... اسيل: اهلا... احمد: اهلا يا حبيبتي... اسيل: هي رحيق في الفيلا صح؟
احمد: لا انا خليت باسم و غزل و رحيق يجوا هنا... اسيل: تمام، انا هطلع ليها... اسيل طلعت علي اوضة رحيق ملقتهاش... اسيل: لو سمحت، فين رحيق؟ خدامة: في اوضة عدي بيه... اسيل: تمام شكرا... الباب خبط... عدي: ادخل... اسيل دخلت لقت عدي حاضن رحيق و هي بتعيط. رحيق(بعياط): اسيل... رحيق قامت حضنت اسيل جامد و تعيط... اسيل: معلش سبنا لوحدنا يا عدي... عدي: تمام...
اسيل: رحيق انتي لازم تبقي قوية اجمدي كدة، لازم تفضي لشغلك و مستقبلك و جامعتك في ايه؟ لازم تشوفي حياتك المفروض كانت هتمشي ازاي، جدو كان موجود او مش موجود هتبقي واحد بمعني انه لو كان موجود كنتي هتشتغلي و هتروحي جامعتك و هو كان هيفرح ليه بقي منفرحوش و هو في تربته... اسيل: انتي قوية و في ناس محتجاكي في عدي ده ليه حق عليكي، و هو عدي كفاية عنده انك تضحكي، رحيق احنا كلنا بنحبه بس لازم نتقدم في حياتنا...
رحيق: انا بحبك اوي. اسيل: و انا بموت فيكي... ادهم: طب انا مليش نصيب في الحب ده و لا ايه؟ اسيل: ده حب اخوي تحب تأخد منه معنديش مانع... ادهم: لا و علي ايه... عدي: فكي بقي يا رحيق... رحيق: يعني انت لما تقولي فكي انا هفك علطول... عدي: بس انا حابك تفكي علشان محبش اشوفك زعلانة... اسيل: يلا نفطر... رحيق: لا مش قادرة... عدي: لا يا ماما مش هتفطسي عندي في الشركة... ادهم: ملكش دعوة باختي... اسيل: هروح اشوف باسم...
ادهم مسك رأس اسيل و باسها و حضنها... اسيل(بكسوف): عن اذنكوا... ادهم: يلا جيب مراتك و انزلوا... عدي: تمام... ادهم لحق اسيل و مسك ايديها و نزل جري من علي السلالم... اسيل: يا مجنون ايه؟ اسيل: ايه الجنون ده؟ ادهم: بحبك... احمد: يلا كلوا... اسيل: فين جدو عبد الرحيم؟ صفية: مش عايز يأكل... اسيل: طب انا هروح اشوفه، شوف انت يا ادهم باسم. ادهم: تمام بس بقولك... اسيل: ايه؟ ادهم: متتأخريش عليا... اسيل: اشمعنا؟
ادهم(بضحك): اصلي بخاف و انتي مش جمبي... اسيل(بعصبية): ادهممممممم، روح لباسم... اسيل: اتجوزت بهلوان انا... ادهم: بس احلي بلهوان و الله... اسيل: تصدق مش فضيالك انا راحة لجدو... اسيل راحت لاوضة عبد الرحيم، و خبطت. عبد الرحيم: ادخل... اسيل: كدة يا جدو مش هتفتح نفسي علي الفطار. عبدالرحيم: اسف يا بنتي مش قادر... اسيل: هو كان صاحبك اوي... عبدالرحيم: طبعا يا بنتي... اسيل: هو لو كان موجود مكنش هيحب يشوفك كدة...
عبدالرحيم: بس... اسيل: متنساش ان في مسئوليات عليك ابنك و احفادك و شغلك... عبدالرحيم: طيب يا بنتي هلبس و اجي... اسيل: اشطا يا جميل... عبدالرحيم: علفكرة ادهم بيحبك... اسيل: بس انا سبب دمار في حياته و مش هسمح بكدة... عبدالرحيم: قصدك ايه؟ اسيل: بسببي اضرب بالنار و كان ممكن يموت بس مش هستحمل اني اخسره... اسيل: بعد ما الامور تستقر هسافر و هبعد عنه... عبدالرحيم: بس... ادهم: ثانية انت بس يا جدو...
اسيل اتصدمت من وجود ادهم... ادهم: يعني و انتي لما تسيبيني مش هتخسريني. اسيل(بصدمة): انت ايه اللي جابك؟ ادهم: جاي اشوف مراتي و هي بتخطط ازاي تسبني. اسيل: ادهم... ادهم: ادهم ايه ها كنتي عايرة تسيبيني ليه حرام عليكي هو ده كله علشان حبيتك ينعل ابو الحب اللي بيذل الانسان يا شيخة، حرام عليكي... اسيل(بدموع): بس انا مستحيل اذلك انا بحبك و لو كنت هبعد عنك هبعد علشان بحبك...
عبدالرحيم: يا ادهم اسيل خايفة عليك لانها بتحبك، بس طريقتك يا اسيل برضو غلط... اسيل: اومال اشوف جوزي و هو بيضيع قدامي. ادهم: و لما تبعدي يعني انا مش هضيع... عبدالرحيم: انتوا بتحبوا بعض كل واحد بالنسبة للتاني روحه و مفيش حد يقدر يعيش من غير روحه انتي لو مشيتي مش هتبقي كويسة و لا هو هيبقي كويس... اسيل قربت من ادهم و حطت ايدها علي رقبته و حضنته... اسيل: آسفة... ادهم: ينعل ابو جمالك يا شيخة...
عبدالرحيم: طب اغير قدامكوا و لا ايه ما تمشوا... اسيل: ده بيطردنا... ادهم: احم طب يلا بينا... عبدالرحيم(بهمس): ربنا يخليكوا لبعض... اسيل: عملت ايه مع باسم؟ ادهم: نفس اللي عملتيه مع رحيق... نيران: ادهم عايزاك... ادهم: عن اذنك يا اسيل... اسيل: اتفضل... ادهم راح مع نيران، و اسيل نزلت لقت الكل قاعد. اسيل: اهلين... صفية: انتي ازاي قدرتي تعملي كدة؟ اسيل: عملت ايه؟
صفية(بدموع): انتي غيرتي ابني خلتيه يرجع ادهم بتاع زمان، خلتينا نتجمع كلنا نشرتي الحب، خلتيني احبك... اسيل راحت حضنتها... اسيل: ده واجبي كحفيدة في العائلة... صفية: انا آسفة... اسيل: مهما الكبار عملوا مش محتاجين لاعتذار اهم حاجة احتوائهم لينا... صفية: خلتيني اعرف قد ايه انا كنت واحدة انانية... احمد: خلاص بقي ما صدقنا تفك... باسم: اهلا يا جماعة... غزل: اخباركوا... باسم راح باس رحيق و اسيل من رأسهم...
اسيل: من امتي يا اسطا؟ باسم: لا و الله... عبدالرحيم: صباح الخير... نيران: زي ما اتفقنا يا ادهم... نيران راحت قعدت جمب ادهم مكان اسيل... اسيل: مكاني بعد اذنك يا نيران... نيران: نسيت روحي خدي كرسي تاني... صفية: ده جوزها سيبيها تقعد جمبه... نيران قامت بغيظ و اسيل قعدت جمب ادهم... اسيل(بهمس): بتثق فيا؟ ادهم: ده مش سؤال... اسيل(بهمس): لو قولتلك اي حاجة هتصدقها... ادهم: اكيد، في ايه؟ اسيل: هحكيلك بليل...
اسيل: باسم متنساش تعدي علي بابا و ماما تشوفهم... باسم: بابا مين؟ اسيل: بابا هو انا عندي مية اب... باسم: هو شكل موت جدو اثر عليكي... اسيل(بتحذير): باسم... رحيق: خلاص هتأكلي الواد... اسيل: انا راحة الجريدة، باي. ادهم: استني هوصلك... اسيل: تمام... عدي: يلا علي الشركة... رحيق: طب و الجامعة؟ عدي: ليلي تبقي تجيب ليكي المحاضرات، و كمان تتعرفي علي الشركة و بعدها نبقي نظبظها... كريم: ما تعدلي طرحتك يا ليلي...
ليلي: مالها؟ كريم: شعرك باين... ليلي خبت شعرها و ظبطت طرحتها... كريم: يلا بينا... صفية: ها ايه رأيكوا نروح علي الكورنيش نغير جو. سوزان: كورنيش لا طبعا... عبدالرحيم: انا موافق كان محمد بيحب يروح يقعد هناك... احمد: طب يلا... سوزان: روحوا انتوا... باسم: يلا يا غزل اراجعلك علي اللي فات... غزل: بس انت مش فايق. باسم: اهو حاجة تشغلني يلا... احمد و صفية و عبدالرحيم خرجوا بعربيتهم... -في عربية ادهم و اسيل...
اسيل: عدي علي المستشفي نروح نطمن عليهم. ادهم: تمام يا اميرتي... ادهم و اسيل راحوا المستشفي... اسيل: لو سمحت الاستاذ سامر الجارحي فين؟ ممرضة: في اوضة(، ). اسيل: تمام شكرا... اسيل و ادهم راحوا الاوضة و دخلوا... اسيل: ماما انتي كويسة... نيرة: الحمد لله... اسيل: انت كويس يا بابا؟ سامر(بفرحة): بقيت كويس بقيت كويس... ادهم: حمد لله علي السلامة... نيرة: اخبار جدك و جدتك ايه؟ اسيل(بتوتر): تيتة في غيبوبة، جدو.
سامر: ماله جدك؟ ادهم: البقاء لله... سامر(بصدمة): بابا... نيرة: البقاء لله يا حبيبي معلش. سامر بدأ يعيط، و اسيل راحت حضنته. اسيل: خلاص معلش يا بابا، احنا كلنا محتاجينكم... نيرة: اسمع كلام بنتك... ادهم: انتوا هتخرجوا من هنا ان شاء الله بالليل... نيرة: روحي يلا مع جوزك... اسيل: جايلكوا، باي... اسيل مشيت مع ادهم... ادهم: مرتاحة... اسيل: نوعا ما... ادهم حضن اسيل و مشيوا وصلها للجريدة و مشي علي شركته...
-في عربية عدي و رحيق... عدي: رحيق ضحك ممنوع، كلام خارج الشغل ممنوع، تقفي مع حد في الشغل ممنوع و متقوليش زميلي و مش زميلي معنديش الكلام ده. رحيق(و هي بتكتم ضحكها): تمام... عدي: تمام، و بطلي ضحك... عدي نزل و رحيق نزلت و دخلوا الشركة... عدي: دانا رحيق مراتي و السكرتيرة الجديدة... دانا: تمام يا فندم... عدي: و علميها كل حاجة و انا واخدلك اذن من ادهم... دانا: حاضر يا فندم... دانا: اهلا يا مدام رحيق...
رحيق: اسمي رحيق بس. دانا: تمام، تعالي اعلمك... -في الجريدة... طارق: ايه نستينا يا اسيل؟ زينات: يعني طلعتي متجوزة ادهم الشافعي و مقولتيش... اسيل: مبحبش المظاهر... اسيل: المهم في قضية مهمة عايزاكوا فيها... طارق: قولي... اسيل: صحفية كان عندها سر علي حد و الحد ده موتها، و قفلت القضية ضد مجهول... زينات: ايه بقي؟ اسيل: نعرف السر اللي الصحفية دي كانت عارفاه. طارق: الصحفية دي يا اسيل كانت هنا معانا.
اسيل: طب ده كويس اوي... زينات: ازاي بقي؟ اسيل: ننزل المخزن اللي في الجريدة اكيد في ورق... طارق: المدير مش هيسمح بكدة... اسيل: طب بصوا مبدأيا هتساعدوني... طارق و زينات مترددين... اسيل: هاااااا؟ طارق(بخوف و تردد): تمام. زينات: اسيل انا عندي عيال... اسيل: ربنا هيقف معانا لو احنا في الطريق السليم... زينات: ماشي... اسيل: تمام... نيران: اسيل... اسيل(بصدمة): ايه اللي جابك؟ نيران: جايالك... اسيل: عايزة ايه؟
نيران: هنتكلم كدة... اسيل: طارق زينات معلش امشوا... نيران: دقيقة واحدة... نيران راحت قعدت قدام اسيل... اسيل: خير؟ نيران: مدوريش في القديم يا اسيل... اسيل(ببرود): مش فاهمة... نيران: انتي عرفتي الحكايةبس محتاجة دليل. اسيل(ببرود): حكاية ايه؟ نيران: اني انا اللي قتلت الصحفية اللي كانت قاعدة مكانك... اسيل(ببرود): هلاقي الدليل... نيران: يبقي احلمي اني اسيبك تتهني مع ادهم... اسيل(ببرود): بره...
نيران(بعصبية): هتندمي هخليكي تندمي يا اسيل. اسيل(ببرود): بره. نيران خرجت بعصبية، و طارق و زينات دخلوا... طارق و زينات: في ايه؟ اسيل(ببرود): لقيت دليل... طارق: ازاي؟ اسيل طلعت التسجيل اللي سجلته اول ما نيران دخلت و مخدتش بالها... زينات: معلمة... اسيل: جه وقت اللعب علي اصول... اسيل: انا راحة مشوار مهم... اسيل طلعت جري راحت علي شركة ادهم... اسيل: لو سمحت ادهم موجود... دانا: تفضلي يا اسيل هانم... اسيل: شكرا...
اسيل دخلت... اسيل: ادهم عايزة اتكلم معاك... ادهم: خير؟ اسيل: نيران مجرمة... ادهم: ده اللي هو ازاي؟ اسيل: في صحفية هي قتلتها... ادهم(ببرود): و المفروض اصدقك... اسيل: اكيد... ادهم: هتقولي ان نيران قتلت واحدة صح، هي قتلتها لان البنت دي ابتزتها بصور فاضحة... اسيل: يعني انت عارف انها قاتلة... ادهم: لسة عارف... اسيل: بس الصحفية دي كانت شريفة... ادهم: الدليل فين؟ ردي ها...
ادهم(بزعيق): اسيل انسي الموضوع مش هدخل نيران السجن علشان حاجة معندكيش دليل عليها... ادهم: عندك دليل؟ اسيل: لا...