رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون
ان ادم و اسيل كانوا بيرقصوا و بعد دقيقة اسيل لقت ادهم بيغمض عيونه و بيقفلهم، و ايديها مليانة دم... اسيل(بخضة): ادهم ادهم، سامعني... و بعدين ادهم وقع علي الارض و غمض عيونه خاالص... اسيل(بصريخ): ادهم... و كل العائلة قربت منهم... اسيل حطت رأس ادهم علي رجليها، و ايديها مليانة دم... صفية: ابني لا... باسم: انا اتصلت بالاسعاف... ليلي(بعياط): هو هو ادهم حصله ايه؟ اسيل(بصوت عالي): احنا لسة هنستني الاسعاف...
عدي: عندك حق... عدي و كريم و باسم شالوا ادهم و ركبوه العربية و اسيل ركبت جمبه و هي بتعيط... و باقي العائلة اتوزعت علي العربيات... و بعد فترة وصلوا المستشفي و جابوا النقالة و دخلوا ادهم اوضة العمليات... و كل العائلة منهارة بره... و بعد ساعتين... سمعوا صوت الدكتور من اوضة العمليات... الدكتور: المريض قلبه وقف... اسيل فجأة اغمي عليها... و بعدين بدأوا يحاولوا ينعشوا القلب و و قدروا...
شالوا اسيل و ودوها اوضة عادية و اتعلق ليها محاليل... الدكتور: انقذناه بأعجوبة... عدي: حصل ايه؟ الدكتور: الرصاصة كانت جمب القلب ببعد 3سم يعني الاصابة كانت كبيرة و خطيرة و الحمدلله لحقناه... عبدالرحيم: الف حمد و شكر ليك يا رب... نيرة: الحمد لله... محمد: طب هو فين؟ الدكتور: هو لسة تحت تأثير البنج و نقلناه اوضة عادية... فردوس: شكرا يا دكتور... صفية(بعياط): ابني كان هيضيع مني يا احمد. احمد: متقلقيش هو بخير...
احمد حضن صفية... كريم كان حاضن ليلي... باسم: مين طيب اللي عمل كدة؟ غزل: هو ليه اعداء؟ عدي: ايا كان اللي عمل كدة هتبقي نهايته علي ايدي. سامر: أهدي يا ابني و نفكر بالعقل... الممرضة: المريضة اللي اغمي عليها قاعدة عمالة تزعق و تصرخ... باسم جري علي اخته... اسيل(بعياط): باسم ادهم فين ارجوك؟! باسم راح حضنها... باسم: هشششششش. ادهم بخير و عايش متخافيش. اسيل: عايزة اشوفه، ارجوك... عبدالرحيم: قومي شوفيه يا بنتي...
اسيل قامت بسرعة و شالت المحاليل من ايديها. و كانت هتتكعبل بسبب الفستان بس مسكت نفسها... اسيل: فين هو؟ عدي: تعالي يا اسيل... اسيل راحت مع عدي... عدي: مطوليش يا اسيل الاصابة كانت خطيرة... اسيل: حاضر حاضر... اسيل دخلت و اول ما شافته قعدت تعيط اوي، و جابت الكرسي و قعدت جمبه و مسكت ايده...
اسيل(بعياط): عارفة اني ضايقتك بكلامي بس آسفة. عارفة اني عصبتك كتير و عارفة اني استفزيتك، بس و الله العظيك بحبك، كنت مبسوطة اوي امبارح بس بسبب فكرة غبية جت في بالي معرفتش اقولك اني بحبك، انا كنت خايفة عليك. لاني انا عندي اعداء كتير و بيصدقوا يلاقوا نقطة ضعفي و انت نقطة ضعفي يا ادهم، و الله العظيم بحبك... و بعدها لقت ايد ادهم بتمسك ايديها جامد... اسيل: ادهم فوقت...
ادهم فتح عنيه ببطء بس قفلهم علشان النور. و بعدها فتحهم... اسيل(بفرحة): انت كويس، هروح انادي الدكتور حاسس بوجع... ادهم(بتعب): ا ست ني(استني)... اسيل قربت منه... اسيل: عايز حاجة اعملك حاجة حاسس بوجع عايز ايه؟ ادهم(بتعب): ان ت ي كو يسة(انتي كويسة؟ ). اسيل(بابتسامة): اه الحمد لله... ادهم(بتعب): و ال با قي(و الباقي؟ )... اسيل: كلنا كويسين... رحيق: يا عيني يا عيني... باسم: بتحبوا في بعض من غيرنا...
صفية: حمد لله علي السلامة يا حبيبي... ادهم(بتعب): الله يسلمك... نيران دخل بسرعة من الباب... نيران: اللي وراها ديفيد و تشارلي... اسيل: مستحيل! نيران: يعني انتي السبب في رقدة ادهم دي... صفية: منك لله يا شيخة، ربنا يأخدك... ادهم(بتعب): امي خلاص... اسيل(بدموع): انا مش قصدي... عبدالرحيم: نيران صفية مينفعش كدة... ادهم(بتعب): ملكيش دعوة بحد يا اسيل... الدكتور: اهلا استاذ ادهم، حاسس بحاجة؟
ادهم: لا مش حاسس بايدي الشمال... الدكتور: لانك متبنج... ادهم: طب ما طالما انت عارف انه طبيعي بتسأل ليه اذا كنت حاسس بوجع... اسيل ضحكت... ادهم: ايوه كدة افتحي الشيش شوية... اسيل: لا و النبي... ادهم: هخرج من هنا امتي؟ كريم: انت لسة جاي من ساعتين يا ابني لحقت... ليلى: لا و اول ما سمعنا الدكتور بيقول القلب وقف اسيل اغمي عليها علطول... ادهم(بغرور): طبعا هو انا اي حد و لا ايه؟
اسيل(برفعة حاجب): لا و النبي، انا اساسا اغمي عليا من قلة الاكل بس مش اكتر... ادهم: عارف عارف... محمد: حمد لله علي السلامة... ادهم: فين بابا؟ سوزان: بيصلي شكر لله... ادهم: حبيبي يا بابا... كريم: منك لله بسببك معرفتش اتهني... اسيل: متدعيش عليه احسنلك... عدي(بغيظ): طب ربنا يأخده اهو... اسيل قربت منه و لوت دراعه ورا ضهره... اسيل: قسما بربي لو مكنتش جوز اختي و انا خايفة عليها لتبقي ارملة كنت كسرته...
عدي: يعني زمان مكنتش بقدر علي ادهم بس طلعت مراته هي كمان بتعرف تضرب يا حليوة... اسيل: اديك شوفت. سوزان: سيبي ابني... نيرة: خلاص يا اسيل... ادهم: خلاص يا كتكوتة... اسيل(بعصبية): ادهم متقولش الكلمة دي... احمد: حمد لله علي السلامة يا حبيبي. ربنا يحفظك يا حبيبي... ادهم: حبيبي انت يا بابا... ادهم: طب مش هنروح... اسيل: لا هتبات الليلة هنا... ادهم: لا... الدكتور: مينفعش يا ادهم بيه غلط... ادهم: لا طبعا...
ادهم: اتصرفوا... اسيل: لازم نسمع كلام الدكتور... اسيل كانت ضد ادهم و الباقي بيحاول يقنع الدكتور... الدكتور: يا جماعة في ممرضة لازم تغير ليه علي الجرح كل شوية... ادهم(بمكر): حلوة؟ الدكتور: مع انه عيب الكلام ده، بس هي حلوة... ادهم: موافق، روحي يا اسيل مع العائلة... اسيل: انا بقول بقي البيت بيبقي في المواقف دي حلوة اللي هو المريض مبيرتحش الا في بيته... ادهم: لا المستشفي احلي، ده كلامك من شوية...
اسيل: لا طبعا، و كمان اكيد في ممرضين رجالة هما يغيروا الجرح... ادهم: لا هو بنت... عبدالرحيم: بسسسسسسس، ادهم انت عايز ايه؟ ادهم: المستشفي... عبدالرحيم: راحة ادهم اهم... ادهم: احبك يا عبد الرحيم انت يا حلو... عبدالرحيم: و مراتك هتبات معاك... اسيل: قسما بالله ما حد واخد قلبي غيرك... ادهم(بهمس): احترمي نفسك... صفية: لا انا ام ادهم و انا اللي ابات معاه... احمد: لا مراته اولي بيه... رحيق: هتباتي ازاي بالفستان؟
ادهم: انا برضو بقول كدة روحي معاهم بقي... اسيل: لا هعرف انام ملكش فيه يا ادهم... عدي: هبعت ليكي و لادهم هدوم... اسيل: تمام يا معلم... الكل مشي و اتبقي اسيل و ادهم... اسيل قربت من ادهم، ادهم استغرب من نظرتها... اسيل: يعني كنت عايزني امشي علشان تستفرد بالبت. ادهم: انا اعمل كدة تصدقي عليا كدة؟ اسيل: يا حرام، اومال غيرت رأيك ليه و قعدت في المستشفي؟ ادهم: لا كنت بهزر... و بعدين اسيل قعدت تعيط اوي...
ادهم: يا مجنونة بتعيطي علي ايه؟ اسيل(بعياط): انت في كل ده بسببي انا... ادهم: لا يا حبيبتي مش بسببك انتي... اسيل: لا بسببي بسبب تشارلي بسبب سالي... ادهم: لا يا روحي مش انتي... ادهم: قربي... اسيل قربت من ادهم و ادهم باسها من رأسها... ادهم: انا بحبك و كفاية عندي ان انتي بس تحبيني. اسيل: بس انا مش بحبك. ادهم: نعم يا بت المجانين؟ اسيل: ايوه مش بحبك... ادهم: اسيل اتعدلي... اسيل(بهمس): انا بموت فيك...
ادهم: ينعل ابو الظرافة... اسيل: يعني معجبكش هزاري... ادهم: لا... اسيل: طيب، شوف مين هيسليك طول الليل؟ او اتخمد... اسيل راحت حاولت تنام بفستانها لكن مش عارفة... اسيل: انت نحس يا ابني... ادهم: او انتي اللي نحس... الباب خبط، و اسيل فتحت... اسيل: تمام شكرا... ادهم: ايه؟ اسيل: عدي بعت شنطة فيها هدومنا... ادهم: تمام، خشي غيري... اسيل: اوك... اسيل دخلت الحمام و خرجت ليه... ادهم: مغيرتيش ليه؟ اسيل: معرفتش...
ادهم: اه طب قربي... اسيل قربت من ادهم و ادهم فك الرباط و فتح السوستة، و اسيل جريت علي الحمام... ادهم: مجنونة... -اسيل غيرت الفستان لبيجامة باللون الوردي البنطلون ضيق و قصير لبعض الركبة و التي شيرت بحمالة و قصير... ادهم: هو انتي ليه محسساني انك قاعدة في البيت مش في المستشفي... اسيل: لان ببساطة كل لبس البيت كدة... اسيل: نام يا ادهم نام... ادهم: تعالي نامي جمبي... اسيل: ليه عيل صغير؟ ادهم: تعالي...
اسيل: سرير ايه اللي هيأخدنا ده؟ اسيل قربت من ادهم و نامت ناحية اليمين علي دراعه اليمين... ادهم: شوفتي اهو خدنا... اسيل: يا بني هتلاقيك بتكابر بس... ادهم: نامي يا اسيل... اسيل نامت و ادهم نام... -في مكان تاني... في مكان ما... سالي: اهو مامتش... ديفيد: انتوا ايه اللي عملتوه ده؟ سارة: ايه يا ديفيد؟ ديفيد: حاولتوا تقتلوا ادهم... سالي: و اهو مامتش... تشارلي: بس علي الاقل خوفناهم...
ديفيد: انتوا مجانين و انا مش هسمح بكدة فاهمين. ديفيد مشي... سالي: ليه هو متعصب كدة؟ سارة: معرفش... تشارلي: اسيل ليا انا و بس... -في الصباح الباكر... صفية: انا هاجي معاك يا عدي... عدي: احنا ريحين فرح... سوزان: اشمعنا هتاخد رحيق... عدي: انتي كارهه رحيق ليه الله؟ عبدالرحيم: يا جماعة كل اللي متجوزين هيروحوا و احتمال يخرجوا يعني شباب و لسة متجوزين... احمد: بابا عنده حق... عدي: يلا يا كريم، يلا يا ليلي...
كريم: وحشتيني... ليلي: و انت كمان... عدي: رحيق يلا... رحيق: تمام... رحيق نزلت من الفيلا و اول ما شافت عدي حضنته... عدي(باستغراب): في ايه؟ رحيق: ايه بحضن جوزي؟ عدي: هو كدة عادي... رحيق: اه ماما كانت بتحضن بابا. عدي: طب يلا. كريم: يا بختك يا عم... باسم و غزل نزلوا، و كان كل شوية باسم يبص لغزل و تتحرج... -Flash back. باسم: طب يلا نروح... باسم خد غزل و راح علي البيت... باسم: بصي يا غزل. غزل: في ايه مش مطمنة؟
باسم: عايز ابدأ حياتي من جديد. باسم: حياتي كانت ستات شغل شرب سهر، بس لما انتي جيتي غيرتيها... باسم: مش هنكر اني اعجبت بيكي، بس دلوقتي انا بقيت احبك... باسم: بحبك يا غزل... غزل كانت بتيعط... باسم: ليه بس كدة؟ غزل: علشان انا كمان بحبك يا حمار... باسم: قلبي يا رب... و قعدوا يتكلموا و يهزروا... -End... نيران: استنوا هاجي معاكوا... كريم: تمام... عدي و رحيق و باسم و غزل في عربية، و كريم و ليلي و نيران في عربية...
-في المستشفي... اسيل صحيت لقت ممرضة بتغير لادهم الجرح و بيضحكوا مع بعض... اسيل(بغيرة): هو انتي في كباريه يا ماما... الممرضة: نعم... اسيل: خلصي شغلك و غوري من وشي. الممرضة: خلصت. اسيل(بعصبية): طب و واقفة ليه؟ الممرضة(ببرود): مش بمزاجك هو... اسيل(بعصبية): عجباك القعدة صح... ادهم(ببرائة): في ايه يا بنتي كانت بتغيرلي الجرح. اسيل: امشي من وشي.
اسيل(و هي قايمة من جمب ادهم): لك اشبع بيها يا ادهم غوروا انتوا الاتين ما انتوا بلاعات مجاري زي بعض... ادهم مسكها من ايدها و شدها... ادهم(بحدة): اسيل انا معملتش حاجة لكل ده. اسيل(بدموع متجمعة في عنيها): ابعد يا ادهم عايزة اغير هدومي... ادهم ساب ايديها، و اسيل خدت هدوم و دخلت تغير... اسيل لبست بنطلون اسود ضيق و بلوزة قطن باللون الازرق قصيره و كوتشي ابيض... اسيل: يلا علشان تغير... ادهم: ساعديني...
اسيل قربت منه و ساعدته يقوم و دخلته الحمام، و خرجت جابت ليه هدوم و دخلتهاله... ادهم: خليكي احتمال احتاجك... اسيل: ماشي... اسيل ودت ضهرها لادهم، و ادهم لبس بنطلونه... ادهم: اسيل لفي... اسيل: انت ليه ملبستش التي شيرت... ادهم: مقدرتش ايدي وجعتني... اسيل: تمام... اسيل بدأت تلبسه التي شيرت و شالت ايده براحة. اسيل: ها حاجة تاني؟ ادهم: لا شكرا... اسيل خرجت و وراها ادهم... نيران: الله الله كنتوا بتعملوا ايه؟
اسيل: انتي مالك؟ نيران: حماية اخويا واجب عليا و انتي خطر عليه... ادهم: نيران خلاص... رحيق: هي اسيل عملت ايه الله؟ نيران: تشارلي السبب و هي مش كانت تعرفه. اسيل: ثانية بس ثانية، يعني ادهم حكالك قصتي صح؟ نيران: طبعا مفيش حاجة نقدر نخبيها عن بعض... اسيل غمضت عنيها بتستوعب انه قال سرها كدة عادي ليها... ادهم: اسيل انا... اسيل(ببرود): يلا يا عدي عايزة اروح... اسيل خدت شنطة الهدوم... كريم: هاتي عنك...
رحيق(بهمس): دي بنت مقرفة اوي... ليلي(بهمس): هي بس جامدة... ادهم: اسيل ممكن تمسكيني؟ اسيل: لا ليه لما تقع هتلاقي الانسة نيران تسندك... اسيل مشيت ببرود من قدامهم، و الكل ماشي... اسيل و هي ماشية خبطت في واحد... شخص: اسف اسف جدا... اسيل: فادي! عامل ايه مالك بتجري ليه؟ فادي: اسيل بجد انا محتاج مساعدتك... ادهم: اسيل يلا... اسيل: قول يا فادي...
فادي: محتاج فلوس بابا تعبان اوي و هيعمل عمليه في قلبه و انتي عارفة ان ظروفي متوسطة و مش هلحق اظبط الفلوس كلها في يوم واحد... ادهم: و انا هصدقك منين يلا يا اسيل... ادهم مسك اسيل و لسة هيمشي معاها... اسيل(ببرود): ادهم سيب ايدي، تعالي يا فادي هدفعلك التكاليف... باسم: اسيل اسمعي كلام جوزك... رحيق: حرام عليكوا الواد محتاج مساعدة. نيران(بسخرية): ده محتاج مساعدة؟ و لو محتاج مش هوديله...
فادي(بانكسار): انا اسف يا اسيل، عن اذنك... اسيل: متعتذرش يا فادي. اسيل قربت من باسم و خدت محفظته و طلعت الcredit card... باسم: ايه ده يا اسيل؟ اسيل: الفلوس هتتحول لحسابك تاني... اسيل: خد يا فادي اصرف كل اللي انت عايزه عمليه دواء دكاترة، سفر. و انت اخويا و مش هنسي جدعتنك معايا... فادي: بس... اسيل: مش مهم يا فادي، ده اقل حاجة ممكن اعملها رد جميل... اسيل: الباسورد ايه يا باسم؟ باسم: (، )...
فادي: شكرا شكرا ليكي... فادي حضن اسيل، و ادهم بيولع في مكانه... ادهم(بغضب): و ده علي اساس ملكيش راجل و لا ايه؟ اسيل: ده اخويا... ادهم شد اسيل من ايدها جامد... اسيل: ابقي طمني علي والدك يا فادي... ادهم ركب اسيل العربية و نيران ركبت و ادهم ركب. نيران في النص... و بعدين العربيات اتحركت و راحت لمطعم شيك... ادهم: ايه ده يا كريم؟ كريم: بمناسبة رجوعك... ادهم: تمام... نيران: يلا يا ادهم...
نيران مسكت ايد ادهم و دخلت للمطعم... و اسيل نزلت و رحيق جريت عليها و مسكت ايدها. رحيق(بمرح): بقولك ايه يا جميل ما تفكك من الواد ده و اتجوزيني... اسيل ضحكت بصوت عالي و مشيت معاها... اسيل: انتي مشكلة يا رحيق، ربنا يكون في عونك يا عدي... و الكل دخل للمطعم و قعدوا... الجرسون: تأكلوا ايه يا فندم؟ كل واحد قال طلبه، و بعد شوية الطلبات جت... اسيل بصت لرحيق...
اسيل(بطريقة شيف): امممم الاكل جميل بس ناقص بس شوية ملح... رحيق(بنفس الطريقة): يا تكاته يا حركاته... اسيل: انا شايفة ان المكرونة معجنة... رحيق: طب ما هي من المعجنات... اسيل: لا و الله. رحيق: اه و الله... كريم: لا ده انتوا مسخرة. اسيل: كنا نروح المطاعم و نفضل نتريق علي الاكل حتى لو هو حلو... ليلي: و كنتوا بتقولوا في التقيييم ايه؟ رحيق: كنا بنفضل نشتم في المطعم بس بالعربي... نيران: علشان انتوا معندكوش ذوق...
اسيل(ببرود): الذباب وحش اوي انا راحة ارجع. تيجي معايا يا رحيق؟ رحيق: طبعا... اسيل: هاتي شنطتك... رحيق و اسيل دخلوا الحمام... ادهم في نفسه اقسم انه اتجوز مجنونة. ليلي: نيران بلاش معاملتك مع اسيل دي... نيران: دي طبيعتي مع الكل ميهمنيش... -في الحمام... اسيل: هاتي الفرشة يا بنتي... اسيل سرحت شعرها و سيبته بطريقة جميلة، و حطت كحل و روچ و ظبطت نفسها... رحيق: كل البنات بتعمل كدة... اسيل: الا احنا طبعا...
و قعدوا يضحكوا و يتصوروا كتير... عدي: هما اتأخروا كدة ليه؟ كريم: دول بنات، مش بكيزة و زغلول... ليلي: لا و النبي... نيران: احترم نفسك... ليلي: اوبا ايه ده؟ ادهم: هما عملوا ده كله امتي؟ نيران: كل البنات كدة. و البنات الصايعين... ادهم(بحدة): نيران دي مراتي... عدي: ايه ده عملتوا كدة ازاي؟ اسيل: احنا كنا بنتصور بس في بنتين ضايقونا فمشينا من غير ما نمسح حاجة... رحيق: اؤكد كلامك... عدي: مش مرتاح...
ادهم: و مين سمعك؟ اسيل: خليك في نيران... شاب: انتي البت اللي اسمك اسيل الجارحي؟ ادهم: انت مين انت؟ اسيل(ببرود): ايوه انا، و انا اللي ضربت خطيبتك في الحمام و كسرت رجليها... شاب: يبقي جنيتي علي نفسك... ادهم: ثانية ثانية بس... الرجالة قامت... عدي: هوحصل ايه؟ رحيق: البنات ضايقوا اسيل... كريم: هما علشان ضايقوكي تكسري رجل بنت منهم...
اسيل: لا و عملت كسر في الانف و و كسر في الايد و كسر رجل، و في بنت منهم شرخ في القدم... ليلي: نعمممممم! ادهم: ايه ده كله؟ رحيق: هو كان في بنت طيبة اتعرفنا عليها في الحمام و اتصورنا و اتكلمنا. و بعدين جم اربع بنات حاولوا يضايقوها اسيل طبعا مسكتتش... البنت: ايوه ضايقوني... ادهم: طب امشي يا وحش من هنا... شاب1: لا طبعا و حق خطيبتي... عدي: خده في الاخرة... شاب2: لا ده انت كمان بتستظرف... كريم: لا بستعبط...
اسيل: بس بس انتوا عايزين ايه؟ شاب3: تعتذري و تدفعي التعويض... اسيل: عيوني... ادهم: اسيل خليكي مكانك... اسيل: لا اصل انا بحب اودي حقوقي كاملة... اسيل كانت اتحركت خطوتين، و بدأت تضرب الشباب و عدي و كريم و باسم ضربوا معاها، و ادهم حاول يضرب بس ايده وجعته و لعن الحظ بتاعه... اسيل: خلاص يا عدي... و الامن جه و عملوا تحقيق و مشيوا... اسيل و رحيق راحوا كملوا اكل ببرود... ليلي: انتوا ليكوا نفس تأكلوا...
رحيق: لا انا متعودة علي كدة... بنت: اسيل... اسيل: اهلا نسمة... نسمة: عاش من شافك... اسيل: اهلا اهلا، بجد لك حبيبتي... نسمة: مش تعرفينا... اسيل: ادهم جوزي... نسمة: ادهم الشافعي اهلا وسهلا... نسمة(بهمس): وقعتي عليه منين؟ اسيل: باسم اخويا غزل مراته، ليلي اخت ادهم، كريم جوزها، رحيق اختي، عدي جوزها، نيران اخت جوزي... اسيل: دي نسمة اللي في اول مرة نزلت فيها لمصر ساعدتني... نسمة(بهمس): هي مخبية وشها ليه؟
اسيل: نيران ارفعي وشك. نيران رفعت وشها، و بسمة اتصدمت...