رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر
ان ادهم كان باصص لاسيل ملاحظش العمود فخبط فيه، و عمل حادثة... ال Air bag اتفتحت عند ادهم اما اسيل رأسها اتخبطت، كريم و عدي نزلوا بسرعة لادهم... كريم: انت كويس يا ادهم... ادهم: اه اه، اسيل اسيل... ادهم نزل من العربية و راح ناحية باب اسيل و فتحه لقاها مغمي عليها، ادهم شالها و راح علي عربية عدي و كريم و قعد في الكرسي اللي ورا... عدي: متقلقش اغماء بسيط... ادهم: تمام... الكل وصل للقصر...
ادهم شال اسيل و دخل القصر... عبدالرحيم: حصلها حاجة؟ ادهم: لا هي بخير... ادهم شال اسيل و طلع علي اوضته... احمد: حصل ايه يا عدي؟ عدي: و احنا مروحين عملنا حادثة... صفية: ادهم ادهم كويس. كريم: ال Air bag اتفتح تمام... كريم: انا ماشي... احمد: طب كشفتوا علي اسيل... سوزان: انت طالعة انام... صفية: و نكشف عليها ليه... عدي: هو مجرد اغماء علشان الضربة كانت قوية خلاص، تعالي يا كريم بات معانا... الكل راح نام...
-عند اسيل و ادهم... ادهم حط اسيل علي السرير و غير ليها هدومها لبيجامة عبارة عن شورت و تي شيرت بحمالة، و ربط رأسها بشاش لانها كانت بتنزل دم... و بعدين راح هو غير و نام جمها... -في حدود الساعة 6 الصبح... اسيل نايمة و عمالة تعيط و ماسكة في المخدة جامد و بطلع صوت انين بسيط... ادهم حس بصوتها قام... ادهم: مالك يا اسيل؟ اسيل بتعيط... ادهم: اسيل ردي حاسة بوجع طيب؟ اسيل هزت رأسها بمعنى اه...
ادهم: لو رأسك فده شي طبيعي هجبلك مسكن... اسيل: لا انفي(بمعني مرخيري)... ادهم: طب حاسة بإيه؟ اسيل(بعياط): وجع مش قادرة استحمله يا ادهم... ادهم: تعالي نروح المستشفي... ادهم قوم اسيل و جاب ليها لبس و لسة هيلبسها... اسيل(بعياط): انا هلبس نفسي... ادهم: اسيل متتكمليش خالص... اسيل مكنتش قادرة تقاوم، و ادهم غير ليها هدومها و دخل لبس بنطلون و تي شيرت... ادهم: يلا بينا...
ادهم شال اسيل و نزل علي تحت، و خرج الجنينة... عبدالرحيم(بخضة): مالها اسيل يا ادهم؟ ادهم: حاسة بوجع هروح اكشف... عبدالرحيم: جاي معاك... ادهم خد اسيل و عبدالرحيم و ساق عربيته بسرعة متوسطة علشان متتخبطش... ادهم وصل للمستشفي و شال اسيل و دخل المستشفي... ادهم: عايز دكتورة بسرعة... ممرضة(بانبهار): ايه؟ ادهم(بزعيق): ما تنجزي تجيبي دكتورة... ممرضة: حاضر حاضر... عبدالرحيم: معلش يلا يا بنتي...
اسيل مكنتش قادرة تستحمل و بتعيط جامد و ماسكة في ادهم اوي و بدأ انفها ينزل دم... ادهم: اسيل اهدي... دكتور: اقدر اساعد بإيه؟ ادهم: انت شايف اي؟ دكتور: اه طب اتفضل معاايا... ادهم مشي ورا الدكتور و عبدالرحيم وراهم... ادهم: انت دكتور انف... دكتور: اه يا فندم. ادهم حط اسيل علي السرير و اسيل ماسكة فيه جامد... ادهم: اهدي انا جمبك خلاص... عبدالرحيم كان مبسوط من معاملة ادهم لاسيل... الدكتور بدأ يكشف و يعالج الموقف...
الدكتور: الحمد لله محصلش كسر في الانف، بس شكلها اتخبطت و الخبطة كانت قوية... الدكتور: هديها مسكن و علاج هتمشي عليه و لازم متابعة، و لازم راحة يعني متعملش مجهود لان اي خبطة هيبقي في ضرر كبير... ادهم: تمام... و بعد ما الدكتور عمل اللازم، ادهم شال اسيل و اسيل خبت وشها في رقبته... عبدالرحيم: الف سلامة يا حبيبتي... اسيل(بتعب): الله يسلمك يا جدو... ادهم(بمرح و همس): طب مفيش شكرا للي طالع عينه ده و لا ايه؟
اسيل(بابتسامة خفيفة): شكرا يا ادهم... اسيل باست ادهم علي خده... ادهم(بهمس): بتبوسي ابن اختك... اسيل: انت فايق و رايق... ادهم: ايه رأيكوا نفطر بره... عبدالرحيم: يبقي امشي بقي... ادهم: لا احنا التلاتة... اسيل(بتعب): اه يا عمو عايزة اغير جو، منه لله رؤوف الكلب... ادهم: زمانه نال جزاءه... اسيل: يعني ايه؟ ادهم: هتسمعي في الاخبار... ادهم خد اسيل و عبدالرحيم و ركبوا العربية... ادهم: هتأكلوا ايه؟
عبدالرحيم: اي مطعم ده لو في حد فاتح... اسيل(بخفوت): فول و طعمية... ادهم: ايه مسمعتش؟ اسيل(بخفوت): فول و طعمية... ادهم(بتسلية): مسمعتش... اسيل(بعصبية): مش عايزة حاجة، شايف يا جدو ده شخص رزل... عبدالرحيم(بضحك): انا مالي... ادهم(بضحك): نأكل فول و طعمية. لكن لو روحنا المستشفي تاني هنفخك... اسيل: الدكتور قال الرااااااحة، تعرف الراحة و لا اعرفهالك... ادهم: مجنونة... ادهم راح لمطعم بتاع فول و طعمية...
ادهم: هنزل اجيب... ادهم نزل... اسيل: جدو معاك فلوس... عبدالرحيم: عايزاها ليه؟ اسيل: هبقي اردهالك بس هات... عبدالرحيم طلع من جيبه فلوس و وداها لاسيل. اسيل: حبيبي، هروح اجيب حاجة و اجي... عبدالرحيم: يا بنتي انا مش قد غضب ادهم... اسيل: متخافش... اسيل نزلت و راح لسوبر ماركت اشترت حاجة و رجعت... ادهم جه... ادهم: فين اسيل؟ عبدالرحيم: و الله يا ابني انا مش عارف... اسيل: انا اهو... ادهم(بعصبية): كنتي فين؟
اسيل طلعت من ورا ضهرها شيكولاتة كبيرة... اسيل(بابتسامة): كنت بجيب دي علشان اشكرك... اسيل: شكرا، و باسته من خده و راحت ركبت... ادهم(لنفسه): ايه ده؟! دي خطر و ربنا... عبدالرحيم: طب و انا مليش... اسيل طلعت من جيبها بونبوني و ودته لجدها... اسيل: مقدرش انساك انا يا طعم... ادهم: طلع السندوتشات... اسيل بدأت تطلع و تأكل، و ودت لعبد الرحيم و ادهم... اسيل: الله يا ادهم بجد روعة... ادهم: هاتي واحد تاني... اسيل: ها؟..
ادهم: ايه يا بنتي هاتي واحد... اسيل: كتره غلط يا ابني اسمع مني... ادهم مسك الكيس لقاه فاضي... ادهم(بصدمة): ايه ده؟ اسيل(باحراج): انا كنت جعانة و انا بحبهم اوي، آسفة. عبدالرحيم و ادهم ضحكوا عليها... ادهم(بضحك): لو لسة جعانة ممكن تأكليني... اسيل: بتنقط سكر... عبدالرحيم: بطل يا واد تضايقها... اسيل: شخص مستفز... وصلوا للقصر... باسم كان لسة هيمشي... باسم: كنتوا فين؟ ادهم: كنا بنتفسح...
باسم: حد يتفسح من الصبح بدري... باسم: ايه ده ايه اللي في وشك ده يا اسيل؟ اسيل(بتوتر): اصل لما كنا بنتفسح انا وقعت... عبدالرحيم(بهمس): كدابين... باسم: طب انتي كويسة؟ اسيل: عيب عليك. ادهم كان معايا متخافش... باسم(بضحك): كنت فين من زمان يا ادهم؟ الكل ضحك... رحيق: اسيل سوسو... اسيل: روح جلبي... ادهم: جلبي يا بيئة... اسيل: لو مش عجبك طلقني... رحيق(بدموع): ايه اللي حصلك، حصل حاجة طمنيني عنك؟
ادهم: انتي بتعيطي بسرعة اوي اسرع من الاطفال. باسم: لا علفكرة اسيل بتعيط اسرع... رحيق: انتي كويسة؟ اسيل: اه يا روحي بخير، وقعت بس و انا بتفسح. رحيق مسكت اسيل من انفها... اسيل(بصوت عالي): آآآآآه... ادهم زق رحيق بعيد عن اسيل... ادهم(بغضب): انتي غبية؟ ادهم: انتي كويسة؟ اسيل: اه اه. رحيق(بعياط): انا آسفة... اسيل راحت و حضنتها... اسيل: خلاص مفيش حاجة ادهم مكنش قصده... ادهم: معلش يا رحيق...
باسم(بشك): متأكدين انك وقعتي بس... عبدالرحيم: هدخل انا وقفة الشوارع مليش فيها... اسيل: هي غزل بتبصلك ليه كدة؟ باسم لف رأسه و شاف غزل بتبصله بغيظ من البلكونة و هو ابتسم باستفزاز... باسم: اصلي شرحتلها امبارح ربع المنهج و صحيتها من الصبح بدري و قولت ليها تذاكر لغاية ما اجي و متنزلش من الاوضة اللي و هي ذاكرات اللي ذاكرته ليها... رحيق: يا غليظ... اسيل: اخويا واطي يا جدعان... صفية: ايه وقفة الشوارع دي؟
صفية: يا نهار ايه اللي في وشك ده؟ اسيل(بهمس): ادهم هو انا وحشة... ادهم(بحب اسيل ملاحظتهوش): لا انتي حلوة في كل حاجة... اسيل: تمام... اسيل: طب اطلع بقي ارتاح... ادهم: يلا اشوفك بليل يا باسم... ادهم(بهمس): و خف علي البت شوية... رحيق: هطلع معاكي في مذاكرة تذاكريلي... ادهم: هي بتفهم حاجة... رحيق: اه بتشوف نت و تشرحلي... ادهم: تعالي هشرحلك... ليلي: طب هي هيتشرح ليها و انا اروح اطحن في الكلية يرضيك...
ادهم: تعالي يا مجنونة... اسيل: تعالوا عقبال ما يحضروا غداء... ادهم(بهمس): انتي ناوية تأكلي تاني؟ اسيل بصتله بإحراج... ادهم: عن اذنك يا وحش... باسم: تمام... باسم بص لغزل و بعت ليها بوسة في الهواء و ابتسم باستفزاز و ركب عربيته و مشي... غزل(بغيظ): و ربنا لاربيك يا باسم... غزل: يا رب اعمل ايه؟ غزل: اتحداه و هذاكر بس... سوزان: كنتوا فين من الصبح... اسيل: انا طالعة... ادهم: كنا بره...
اسيل و ادهم و رحيق و ليلي طلعوا علي اوضة اسيل و ادهم... رحيق: بس علفكرة الاوضة حلوة مش زي اوضة اسيل في امريكا... ليلي: ليه؟ رحيق: الاوضة كانت باللون الوردي الانسة غيرتها للون الرمادي مع الاسود و الاسود اكتر... ادهم(مستغل وجود رحيق و ليلي): اسيل حبيبتي تعالي غيري ليا هدومي... اسيل بصتله بصدمة، و رحيق و ليلي اتحرجوا... ادهم مسك ايد اسيل و دخل اوضة الملابس... اسيل(بهمس): انت غبي؟ ادهم(بهمس): ليه؟
اسيل: يا ربي علي البرود... ادهم: هغير الله... اسيل لفت وشها و ادهم غير هدومه... اسيل: اخرج بقي بره، رزل... ادهم خرج... ادهم: ها يا بنانيت هشرح ايه؟ رحيق: كل الكتب دي... ادهم(بصوت عالي قاصد يسمع اسيل): اه و انا اللي كنت واخد اجازة علشان ناس... اسيل غيرت هدومها لبنطلون و تي شيرت... اسيل: اشرح يا ادهم و سيبني اشتغل... ادهم: لا شغل مفيش... اسيل: هشتغل اونلاين... ادهم: تمام... اسيل بدأت تشتغل، و ادهم بيشرح...
اسيل: هنزل الجنينة... ادهم: ليه؟ اسيل: صوتكوا... ادهم: خشي المكتب... اسيل: عادي يعني موافق؟ ادهم: اه... ادهم قام و اسيل قامت و لمحت الباسورد... اسيل: انا داخلة كملوا شرح... ادهم بدأ يشرح و البنات تفهم و الفطار طلع لعندهم. و اسيل بتأكل في المكتب و بتشتغل...
-في مكان تاني... في فيلا الجارحي... محمد: وحشتني اسيل اوي... فردوس: و انا... سالي: اهي مشيت و ارتاحنا منها... سامر(بحدة): سالي اتكلمي بأدب... سالي: من امتي و انت بتزعق ليا؟ سامر: من ساعة ما اتماديتي في غلطك، سبب انك لسة مراتي اسيل... سالي: خلاص طلقني... سامر(بانفعال): انتي طااالق... سالي(بصدمة): طلقتني... نيرة: سامر مكنش ينفع... سامر: خدي هدومك و امشي... نيرة: سامر اهدي بس... نيرة: اتكلمي يا ماما...
فردوس: لو دي رغبته براحته... محمد: سامر اهدي و فكر... سالي: انا همشي... سالي قامت و لمت هدومها... سالي: بس هرجع و ناري هتحرقكوا كلكوا... نيرة: اهدي يا بنتي، اهدي يا سالي... سالي: وسعي... سالي مشيت... سامر: احسن هي تستاهل... نيرة: طب و رحيق و باسم... محمد: هما كبروا... غزل: صباح الفل... نيرة: صباح النور يا روحي... غزل: مالكوا في ايه؟ خدامة: مدام غزل باسم بيه امرني اول ما اشوفك بره اوضتك اطلعك اوضتك تاني...
فردوس: ليه كدة؟ غزل: انا خلصت اللي عليا انا مالي... خدامة: بعتذر مش هقدر... غزل: لا يعني لا... نيرة: خلاص سيبيها... غزل: قلبي، اومال فين مدام سالي؟ سامر: انا قايم اشتغل... -عند اسيل... اسيل: اه ضهري ايه الشغل ده؟ و بعدين اسيل افتكرت لما ادهم دخل عليها... (نرجع دقيقتين)... ادهم: عن اذنكوا يا بنانيت دقيقة و جاي. ليلي: تمام... رحيق: اذهب للجحيم... ادهم دخل لاسيل... اسيل: خلصت؟ ادهم: لا، الدواء... اسيل: اه، هات...
ادهم وداها الدواء و شربها ماية... اسيل: شكرا... ادهم مسح الماية من علي شفايفها، و سند علي طرف المكتب و حاصر اسيل و هي علي الكرسي بإيديه... ادهم: تعرفي انك غريبة جدا... اسيل: بمعني؟ ادهم: تركيبتك غريبة جدا... اسيل: اه اصل انا بستعمل شامبوا تلاتة في واحد... ادهم(بضيق): اكيد مش كدة... اسيل: اووووه شكلك اضايقت طيب يا سيدي مالي انا بقي، غريبة ليه؟ ادهم: معرفش... ادهم: ممكن اسأال سؤال؟ اسيل: اتفضل...
ادهم: لما حد يحب شخصين و يلاقي شعوره مع التاني غير مشاعره مع الاول يبقي ايه؟ اسيل: بص وجهة نظري انه الاول مكنش حب اساسا مجرد اعجاب... اسيل: بس بتسأل ليه؟ ادهم: معرفش... اسيل: ادهم انت كويس... ادهم: برضو معرفش... اسيل قامت و حضنته... اسيل(بضحك): اه عارفة انا المرض ده مرض كلابي. ادهم كان حاضنها جامد... اسيل: ايه يا ابني انا ههرب؟ ادهم(بخفوت): ممكن...
اسيل: لا انا كدة اقلق، فين ادهم المستفز البارد الغضبان العصبي المز الحلو ده، اسيل غمزت ليه... ادهم: تعرفي ان عيونك حلوة... اسيل: بتردها ليا... ادهم قرب من اسيل و باس عنيها و اسيل كانت مستغربة من تصرفه و متوترة و فرحانة مش عارفة توصف شعورها... اسيل: ادهم انت كويس... رحيق(بصوت عالي): هو الجو حلو جوا و لا ايه؟ ادهم: اهي اختك اهي، انا رايح... اسيل: تمام...
ادهم قبل ما يخرج بعت ليه بوسة في الهواء و غمز ليها... نرجع بقي، اسيل ابتسمت لما افتكرت اللي حصل و اتنهدت... اسيل: مجنون... اسيل: آآآآه، الشغل متعب اخرج اقعد معاهم... اسيل كانت هتخرج خبطت في المكتب و وقعت شوية حاجات... اسيل: اوووف... اسيل حاولت توطي بس انفها وجعتها... اسيل: ما هو مش هينفع كدة بقي... اسيل حاولت توطي و شالت الملفات و قامت قعدت علي الكرسي... اسيل: اوووووف...
اسيل لقت صورة بنت خارجة من ملف، تطفلها غلب... اسيل مسكت الملف و فتحته و لقت صور كتير... صورة بنت جميلة او المساحيق خلتها جميلة، و بعدين عنيها جابت صورة ادهم و البنت دي بفستان فرح... اسيل اتصدمت جدا و لقت تاريخ مكتوب و نفس التاريخ ده باسورد المكتب، و لقت قسيمة جواز من 3 سنين بين ادهم احمد الشافعي و مها السيد اسماعيل... اسيل اتصدمت و قعدت تعيط... ادهم: هي اختك دي بتحب الشغل اوي كدة... رحيق: انا تعبت...
ليلي: و انا... ادهم: روحوا طيب دلوقتي... رحيق و ليلي مشيوا، و ادهم دخل لاسيل لقاها قاعدة علي الكرسي و في ايديها ورق و بتعيط... ادهم قرب منها... ادهم: مالك بتعيطي ليه؟ و بعدها مسك الورق اللي في ايديها و عرف انها اكتشفت جوازه... ادهم: اسيل... اسيل(بصوت عالي): مش عايزة اسمع اي حاجة يا ادهم، تمام... ادهم: اسيل افهميني هفهمك... اسيل قامت و مسحت دموعها بعنف...
اسيل(ببرود): قولتلك انك هتكون تجربة في حياتي و انا هكون تجربة في حياتك، بس اللي مش قادرة افهمه طالما انت متجوز اتجوزتني ليه علشان ترضي جدك طب كنت فهمني ها علشان متعلقش بيك... اسيل: اعتبرتك صاحب و اخ، لكن انت اعتبرتني ايه؟ ادهم: اسيل اسمعيني... اسيل حطت ايديها علي بوقه...
اسيل(بابتسامة باهتة): لا يا ادهم مش عايزة اسمع انا و انت اتجوزنا علشان ننفذ رغبة جدو، بس انت كنت متجوز و شكلك بتحبها اوي كاتب باسورد المكتب بتاريخ جوازكوا، لو بتحبها و مش عارف تقول لعائلتك و كدة معنديش مانع ممكن اساعدك، هي بنوتة قمر و عسولة و اكيد بتحبك، ربنا يخليك ليها و يديمكوا مع بعض، و يا ريت في اقرب وقت يعني نطلق علشان هي اكيد زمانها بتتعذب علشان شايفة جوازها متجوز واحدة تانية الموضوع يضايق و يعذب اوي، ربنا يسعدكوا...
-اسيل سابته و مشيت و دخلت الحمام نزلت تحت الدوش بهدومها و اختلطت دموعها بالماية...
-اما ادهم كان عايز يحكي ليها كل حاجة و قلبه وجعه لما شاف دموعها و زعل علي انها فاكرة انه لسة بيحب مها، و اعترف لنفسه انه بيحب اسيل... ادهم(لنفسه): اوعدك انك هتكوني ليا يا اسيل، و انا هكون ليكي... ادهم(بابتسامة و لنفسه): انتي اللي رجعتيني لادهم القديم، و انتي الوحيدة اللي ملكتيني و انتي اللي الوحيدة اللي وقفتي قصاد غضبي، انتي اللي اقدر امنك علي بيتي و عرضي و ولادي، بحبك...
ادهم خرج لقي اسيل خارجة و لابسة البشكير... ادهم: اسيل... اسيل(ببرود): هلبس... -اسيل دخلت لبست بنطلون جينز و تي شيرت بحمالة و دخلته في البنطلون و لبست كوتشي ابيض. و خرجت من الاوضة... ادهم(بابتسامة): طالعة قمر... اسيل: تمام... اسيل لسة هتمشي ادهم مسكها و سند ضهره علي الحيطة و قربها منه... اسيل: ابعد... ادهم: لا... اسيل: ادهم بعد اذنك ابعد... ادهم: طب ابعد ليه و انا جمب القمر...
اسيل(ببرود): لو بتعمل كدة علشان خايف اني اقول لحد متخافش مش هقول لحد... ادهم: اسيل انا طلقتها من سنتين و... اسيل: ادهم ابعد لاني مش طايقة ريحتك... ادهم: اسيل... اسيل: ابعد عني... ادهم بعد عن اسيل و اسيل سابته و مشيت. ادهم(لنفسه): شكلي هتعب معاكي... ادهم نزل وراها... ليلي و رحيق كانوا قاعدين في الجنينة، و عدي و كريم لسة داخلين... ليلي: عدي عدي... عدي: اهلين... رحيق: همشي... عدي: قولت اهلين يعني هي وانتي...
رحيق: معلش مش سمعاك كويس عن اذنك... -عدي مسك رحيق من خصرها و قرب من ودنها تحت صدمة كل اللي قاعد و صدمة رحيق... عدي(بهمس): ب ح ب ك... رحيق بصتله بصدمة و هي بتحاول تستوعب كلامه... اسيل: احم احم... رحيق بعدت عن عدي بسرعة و وقفت ورا اسيل... اسيل: محدش فهمك ان في اب و جد و عم و في رجالة يعني المفروض نتكلم معاهم... ادهم جه و حط ايده علي كتف اسيل... ادهم: حد مضايق مراتي؟
اسيل حاولت تشيل ايد ادهم لكن معرفتش بصتله بغيظ... عدي: احم بصوا انا بحب رحيق تمام. اتصرفوا بقي... اسيل: روح اطلبها من بيت ابوها. و احنا في ايدينا القرار... رحيق: لا مش موافقة... عدي: مش ايه يا اختي؟ اسيل: عدي ليها اب هيرد عليك... عدي: تمام... كريم: الكل بيخطب... ادهم: كله مين هو عدي... كريم: بص يا ادهم طالب القرب منك... ليلي اتحرجت جدا... ادهم: رأيي العروسة؟ ليلي: ها؟ رحيق: ها دي يعني موافقة...
ادهم: علي بركة الله، انا اساسا عارف. كريم: و سايبني خايف يا شيخ... الشباب حضنوا بعض و البنات حضنوا بعض... ادهم قرب من اسيل و حضنها... اسيل(باحراج): ابعد... ادهم: ليه؟ باسم: كنتي تسيبيه يمسكها يا فوزية... و الكل ضحك. و اسيل بعدت عن ادهم... باسم: طب ما تيجوا تتغدوا عندنا... عدي: فكرة و اطلب ايد رحيق... رحيق: لا طبعا... باسم: ايد مين يا اخويا؟ اسيل: باسم هو بيحب رحيق و هيطلبها من بابا... باسم(بفرحة): قولتي ايه؟
عدي: شوفتي الواد مبسوط ازاي اني هتجوز رحيق. باسم: اخرس ياض، اسيل قالت علي استاذ سامر بابا دي معجزة... اسيل(بتوتر): انا مقولتش كدة... رحيق: لا قولتي... باسم: طب يلا عندنا... ادهم مسك ايد اسيل و مشي بيها قدام الكل. اسيل(بغيظ): ادهم سيب ايدي... ادهم: ليه هو مش انتي مراتي؟ اسيل: ادهم انت متجوز تمام بس متجوز مدام مها... ادهم: لا انا طلقت مها من سنتين... عدي مسك ايد رحيق... رحيق: ابعد... عدي: لا...
رحيق: سيب ايدي يا عدي... عدي: No... كريم: يلا... ليلي(باحراج): تمام... و باسم مشي معاهم، و دخلوا الفيلا... باسم: انتي بتعملي ايه هنا؟ غزل(بتحدي): بعمل ايه قاعدة مع ماما. باسم: خلصتي اللي وراكي؟ غزل(ببرود): اه... باسم: ماشي هوريكي... ليلي: هلوز يا جدعان... ادهم: اهلا يا حماتي يا حبيبتي... نيرة: اهلا يا حبيبي... الكل راح قعد...
عدي: احم احم انا اتشرف اني اطلب ايد الانسة رحيق من السيد محمد الجارحي و السيد سامر الجارحي... اسيل: انت بتقول خطاب... سامر: انت فجأتنا... محمد: بس رأيي العروسة الاول... رحيق(بخفوت): اسيل قوليلي اعمل ايه؟ اسيل: اسمعي كلام قلبك... ادهم: طب ما تسمعيه انتي... اسيل: و مين قالك اني مسمعتوش؟ ادهم: فعلا... رحيق: احم يعني بصوا هو هنجرب في فترة الخطوبة... عدي: خطوبة ايه كتب كتاب يا ماما... نيرة: لا يا عدي...
عدي: لا علشان لما اعمل كل حاجة براحتي... رحيق: سافل... ادهم(بهمس قاصد يسمع اسيل): يا شيخ انا متجوز بقالي شهر و، و لا بلاش نتكلم... اسيل(بهمس): روح لمراتك مها... ادهم(بهمس): يا بت هنفخك قولتلك طلقتها ولو عايزة احكيلك هحكيلك كل حاجة... اسيل(ببرود): مش عايزة اسمع حاجة... محمد: خلاص يا ابني نبقي نتفق... عدي: لا نتفق ايه و كلام ايه احنا لسة هنستني، ما تتكلم يا ادهم...
ادهم: بص يا جدو ان شاء الله يعني كتب كتاب عدي و كريم هيبقي يوم الخميس... كريم: قصدك بكرة صح... رحيق: لا طبعا... ليلي: و لا الخميس اللي بعده... كريم و عدي: نعم يا اختي... اسيل: طب مش تقول لمدام سوزان ممكن متوافقش. عدي: انا اللي هتجوز... اسيل(بهمس): هو فين سالي دي؟ نيرة: سامر طلقها... اسيل(بصدمة): ليه؟ ادهم: طب ممكن ادخل الحمام... محمد: اه اتفضل اتفضل... باسم: غزل ورايا... غزل: لا...
باسم مسك ايدها جامد و شدها ناحية اوضته... باسم: يلا هغير و اطلع و هسألك لو ملقتكيش مذاكرة مش هخليكي تكلمي عائلتك... غزل(بفرحة): هتخليني اكلم بابا و ماما... باسم: اه بس لو لقيتك مذاكرة... غزل: حاضر حاضر... -عند الباقي... محمد: انا قايم تعالي يا فردوس... فردوس: حاضر... محمد(بهمس): علشان نسيبهم يتكلموا... فردوس: تمام... نيرة: سامر حبيبي تعالي ثانية... سامر: حاضر... نيرة: قومي لجوزك يا اسيل... اسيل: ليه عيل صغير؟
سامر و نيرة مشيوا... عدي: يعني العقل زينة هما قاموا علشان يسيبونا نتكلم... كريم: قومي لجوزك بقي الله... اسيل: هخربلكوا الجوازة ياض منك ليه... رحيق: اللي هيزعل اسيل هنزعله... اسيل: اختي... الباب خبط... اسيل: هروح افتح اهو... اسيل فتحت الباب... اسيل اتصدمت و خافت... اسيل(بصريخ): الحقووووووووووووني...