رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون
-في الصعيد... الكل كان قاعد بيتغدي و ملتزمين بالصمت.. تهاني: جاسر بيه.. جاسر(بهدوء): خير؟ تهاني: في واحد بره بيقول انه جايب حاجة باسم مدام جاسر القاضي.. دنيا(باستغراب): ديما! خالد: فين؟ تهاني: بره.. جاسر: خليكوا هنا.. جاسر قام و خرج بره لقي في علب كتير.. جاسر: خير؟ موظف: اهلا يا فندم في طرد جاي على العنوان ده باسم مدام جاسر القاضي.. جاسر: عبارة عن ايه؟ موظف: دي خصوصيات يا فندم لما حضرتك تفتحها..
جاسر: طيب.. موظف: امضي هنا يا فندم.. جاسر: تمام.. جاسر مضي، و امر الغفر يطلعوا الحاجات على اوضته.. حازم: ايه؟ جاسر: مفيش حاجة، كملوا اكلكوا.. جملات: ازاي بس ديما تعمل كدة؟ دنيا: دي حتى مردتش على تليفوني... سارة: هتلاقيها مشيت مع عشيجها.. عبير: او راحت تخون جوزها... خالد(بعصبية): مرات عمي احترمي نفسك انتي و بنتك... حازم: في ايه؟ما تعدلوا كلامكوا شوية انتوا مش شايفين اللي احنا فيه...
فيروز: ناس بتموت في الخراب.. دعاء: و مين سمعك يا فيروز؟ عند جاسر.. -جاسر بدأ يفتح اول علبة لقي تورتة كبيرة مكتوب عليها بحبك يا جاسر... -فتح تاني علبة لقي عباية صعيدية افضل ماركة.. -فتح تالت علبة لقي ساعة شيك من النوع الغالي.. -فتح رابع علبة لقي فيه دبلة فضي و ورقة مكتوب فيها في حالة انك تقبل بالهدايا دي يبقي انا اعترفت ليك بحبي و انت قبلته علشان كدة عايزاك تلبس الدبلة دي علشان كل الناس تعرف انك مِلكي.
-فتح خامس علبة لقي سلسلتين ذهب و كل واحدة فيها نص قلب مش عيب انك تلبس السلسة دي لانك هتبقي نصي و انا نصك لو مش عايز تلبسها خليها معاك في جيبك علطول، بحبك..
-جاسر غمض عيونه و هو مش قادر يتصرف و مش عارف يعمل ايه كل حاجة ضده هو... جاسر: يا رب نورلي طريقي... الباب خبط.. جاسر: ادخل.. سارة: مالك يا حبيبي؟ايه ده كله؟ جاسر: عايزة ايه يا سارة؟ سارة: مالك مش طايقني ليه؟ جاسر(بحدة): سارة انا دلوقتي في موضوع لما اخلصه ابقي اتكلم معاكي، اتفضلي دلوقتي.. سارة: و بالنسبة الفلوس اللي طلبتها منك؟ جاسر: هو مش انا وديتك امبارح.. سارة: الصايغ عايز فلوس اكتر، اعمل ايه؟
جاسر: خدي يا سارة.. جاسر طلع فلوس من معاه و وداهم لسارة، سارة سابته و مشيت.. الباب خبط تاني.. جاسر: خير؟ تهاني: جاسر بيه حضرتك فاضي؟ جاسر: عايزة ايه يا تهاني؟ تهاني: انا جاية اخلص ذمتي يا بيه، انا هتحاسب لو فضلت ساكتة و الست ديما معملتش ليا حاجة وحشة علشان افضل ساكتة.. جاسر(باستغراب): في ايه؟ تهاني: من يومين يا بيه لما كان علاء بيه مش هنا سمعت ست عبير و ست سارة بيتكلموا مع بعض..
جاسر: ماشي و ايه اللي فيها؟ تهاني: الست عبير و الست سارة اتفقوا انهم يخلوا علاء بيه يوقع ديما و حضرتك تشوفهم مع بعض و تطلقها يا بيه و علاء بيه يتجوزها و يأخد فلوسها، و الست سارة تتجوز جنابك و تحمل من حضرتك و تأخد فلوس حضرتك... جاسر(بصدمة): انتي بتقولي ايه يا بت انتي؟ تهاني(بخوف): انا مش بكدب يا جاسر بيه، انا جيت اخلص ذمتي.. جاسر: سارة مستحيل تعمل كدة.. تهاني: انا قولت اللي اعرفه يا بيه..
جاسر: الكلام ده حد يعرفه تاني؟ تهاني: لا معرفش يا بيه... جاسر: مطلعيش الكلام ده لاي مخلوق ابدا فاهمة؟ تهاني: حاضر يا بيه.. جاسر سابها و نزل بغضب.. جاسر(بعصبية): سارة فين؟ عبير: عايزاها ليه يا جاسر؟ جاسر: سارة فين؟ عبير: خرجت للصايغ.. جاسر: تمام.. جملات: في ايه يا ابني؟ جاسر: مفيش حاجة.. جاسر سابهم و مشي.. خالد: انا لازم انزل القاهرة اشوف ديما لازم اعرف هي فين... دنيا: و انا كمان يا خالد..
دعاء: بس جاسر قال محدش يكلمها تاني و لا يعبرها الفترة دي، مع اني قلقانة عليها.. فيروز: انا كلمت بابا و هو قال لعمي حسن و هما راجعين... حازم(بصدمة): علشان كدة هما اتصلوا بيا.. خالد: انتي اتجننتي يا فيروز؟ فيروز: معرفش بقي، احنا لازم نتصرف.. عبير: هيعملوا ايه يعني؟هي البت خلاص شافت طريقها... جملات: اكيد في حاجة حصلت.. عند جاسر.. جاسر مشي و راح للصايغ و دور على سارة بعيونه ملقهاش..
الصايغ: جاسر بيه حضرتك بدور على حاجة؟ الصايغ: حضرتك عايز تجيب حاجة للجماعة؟ جاسر: وريني عندك ايه؟ جاسر كان واقف و بيبص حواليه ممكن يلاقيها.. الصايغ: شايف القطعة دي حلوة اوي.. جاسر بص بصة على الحاجة اللي قدامه و لفت انتباهه سلسلة شيك رقيقة.. جاسر: وريني دي كدة.. الصايغ: دي حاجة كدة جاية من مصر.. جاسر: طيب، هأخدها.. الصايغ: تمام يا بيه...
جاسر خد منه السلسلة و دفع الحساب و خرج، و روح و هو مروح لاحظ حركة غريية حوالين البيت.. جاسر مشي و راح لقي في صوت جاي من الكوخ دخل لقي سارة و مازن مع بعض و في ايد مازن فلوس كتير و سارة جمبه و بيضحكوا... مازن(بخضة): جاسر.. مازن قام يوقف و حاول يهرب بس جاسر مسكه بكل غضب.. جاسر(بغضب): اه يا زبالة يعني بتغفلينا كلنا.. سارة(بدموع): يا جاسر و الله متصدقش.. جاسر(بغضب): و المفروض انا اصدقك بقي..
جاسر(بزعيق): ردي.. مازن زق جاسر و طلع يجري، جاسر قرب من سارة و مسكها من شعرها.. جاسر(بغضب): هتجبيلنا العار، هتركبي لابوكي قرون يا زبالة... جاسر دخل البيت و هو ماسك سارة و باين عليه العصبية و سارة بتعيط.. عبير(بزعيق): انت اتجننت يا جاسر شيل ايدك بعيد عنها.. جملات: جاسر ميصحش كدة في ايه؟ جاسر: الزبالة مغفلة ابوها و مغفلة رجالة البيت كلها و راحة تقابل مازن الكلب... عبير(بصدمة): ايه؟
سارة(بعياط): لا ده بيفتري عليا علشان هو بس متعصب.. جاسر ضربها قلم خلي شفايفها تنزل دم.. جاسر(بعصبية): انا يا بنت ال... دعاء(بهمس): يا نهار اسود هي ازاي عملت كدة؟ فيروز(بهمس): معرفش دلوقتي جاسر هيعمل ايه... -و بعدين لقوا حسن و فتحية و على و اسماء جم... حسن(بغضب): انت ازاي تمسك بنت عمك يا جاسر؟ جاسر(بعصبية): الزبالة يا حاج طلعت مغفلانا.. عبير: كداب.. على: ازاي بس يا جاسر فهمنا..
جاسر: جت طلبت فلوس مني علشان تشتري دهب من الصايغ و انا رحت و ملقتهاش هناك و انا راجع سمعتها بتضحك و تتكلم مع الزفت مازن في البيت اللي جمب بيتنا.. اسماء: جاسر ده شرف بنت، انت متأكد؟ جاسر: هكدب ليه يعني؟ علاء(بعصبية): لانك بتحبها يا جاسر، و مش عارف تطولها فبتتبلي عليها.. سارة: اه اه... جاسر: انا انا يا زبالة.. علاء: يعني انت مش بتحبها من و انت صغير فتحية: علشان كدة ديما سابت البيت و مشيت؟
حسن: ما ترد يا زفت.. جاسر: موضوع ديما هنحله بعدين دلوقتي في الزبالة دي.. حسن: طيب يا جاسر ليك روقة.. حسن(بعصبية): و انتي تطلعي اوضتك متنزليش منها فاهمة؟ عبير: هتحبس البت.. حسن: قولت كلمتي.. سارة و عبير طلعوا على اوضة سارة... حسن: ورايا يا زفت منك ليه... كل الرجالة راحت ورا حسن في اوضة الجلوس.. فتحية: احكوا حصل ايه من ساعة ما مشينا.. الكل حكي كل حاجة حصلت من ساعة ما مشيوا... اسماء: يا رب سترك يا رب...
فتحية: هنعمل ايه؟و ديما مش بترد ليه؟ دنيا: انا قولت ارجع القاهرة، بس جاسر الزفت موافقش... دعاء: البيت بقي وحش اوي.. فيروز: و مين سمعك؟ جملات: اهم حاجة دلوقتي منقولش للحاج محسن.. فتحية: اكيد...
-في مكان تاني.. عند ديما.. ديما(بابتسامة هادية): اعتقد كدة متفقين يا استاذ عدنان.. عدنان: الصراحة انتي اقنعتيني برأيك يا انسة ديما، بس كلمة شرف؟ ديما: اكيد طبعا، المرة دي هتجربني انا و اوعدك مش هتندم.. عدنان: طيب موافق.. ديما: تمام هنوقع الورق و هنحط البنود الاسبوع الجاي ان شاء الله.. عدنان: ان شاء الله، سعيد بمقابلتك.. ديما: انا اكتر يا عدنان بيه.. عدنان: كانت فين دي من زمان يا شاكر؟
ديما(بابتسامة): انا موجودة علطول.. عدنان: تمام عن اذنك... ديما: اتفضل.. شاكر: عملتيها ازاي دي؟ ديما: خليك واثق في نفسك تقدر تقنع اللي قدامك... عمر: اتفق مع حضرتك.. ديما: طيب، دلوقتي جهزلي الورق و البنود يا عمو و ابعتهم لل؟يلا.. شاكر: حاضر يا بنتي، هبعتهم مع عمر.. ديما: تمام، انا هروح انا.. شاكر: طيب.. ديما خدت شنطتها و نزلت ركبت العربية.. ديما: اطلع.. السائق: على البيت يا هانم؟ ديما: لا.. السائق: فين؟
ديما: معرفش، بص لف بالعربية كتير لغاية ما اقولك اوقف.. السائق: حاضر.. ديما سندت رأسها على ازاز العربية و خدت نفس عميق و قعدت تفكر و فضلت شاردة.. بعد فترة.. السائق: يا هانم احنا بقالنا ساعة و نص بنلف.. ديما: اه اسفة، خلاص روحني على البيت.. السائق: تمام.. بعد فترة ديما وصلت البيت.. ناصرة: ها يا حبيبتي عملتي ايه؟انبسطتي؟ ديما(بابتسامة): اه يا دادة... ناصرة: عملتلك غداء يلا تعالي كلي..
ديما: حاضر هطلع اغير و انزل.. ناصرة: ماشي مستنياكي.. ديما طلعت خدت دوش و خرجت لبست بيجامة قصيرة باللون الاسود و نزلت لتحت.. ناصرة: يلا دوقي و قولي رأيك... ديما: تمام يلا اقعدي كلي معايا افتحي نفسي.. ناصرة: بلاش يا حبيبتي.. ديما: ابدا اقعدي.. ناصرة: طيب.. ناصرة: مش ناوية تحكي يا ديما؟ ديما سابت المعلقة من ايديها و خدت نفس عميق و بصت لناصرة..
ديما(بابتسامة باهتة): ابدا مفيش اي حاجة محصلش نصيب بيني و بين جوزي بس، و انفصلنا بكل هدوء.. ناصرة: و دنيا مجتش معاكي ليه؟ ديما: هترجع قريب ان شاء الله.. ديما: هطلع انام.. ناصرة: انتي مأكلتيش.. ديما: مش عايزة عن اذنك.. ناصرة(بهمس): ربنا ينور طريقك يا بنتي.. ديما طلعت فردت على السرير كل ما تغمض عنيها تشوف جاسر.. ديما(بعصبية): بس بقي بس... ديما: Calm down(اهدي)... ديما: مين ده علشان افكر فيه؟
(قلبها): جوزك حبيبك حبك الاول.. ديما: اه.. (عقلها): جوزك انتي و حبيبك انتي و حبك الاول ليكي انتي، بس هو مش كدة في الحقيقة هو بيحب سارة لا لا مش بيحبها ده بيعشقها.. ديما(بحزن): اه.. (قلبها): انت غاوي نكد؟ (عقلها): اه بقولها الحقيقة... ديما(بعصبية): بس بس مبتعملوش حاجة غير تضايقوني...
ديما: مش مهم ان اول حب كان فاشل هعدي حياتي بكل سعادة و هحب تاني و تالت و رابع و خامس لغاية ما الاقي الشخص المناسب لحياتي بس، انا هنام.. ديما حطت رأسها على المخدة اول ما غمضت عنيها لقت الدموع بتأخد مكانه على خدها و بدأت تعيط بحرقة.. ديما(بعياط): بكرهك يا جاسر...
-في مكان تاني.. في الصعيد... عملوا قعدة بين العائلتين و الكبار و كانت سرية.. محروس: انا شايف ان البت بنتكوا هي اللي غلطانة.. مازن: هي لو محترمة مش هتعمل كدة.. علاء(بعصبية): ما تحترم نفسك ياض.. مرزوق: علاء اهدي.. مرزوق: انا شايف حل واحد هو الجواز.. حسن: و انا رأيي من رأيك... على: ده الحل الانسب.. محروس: و انا مش موافق ابني يتجوز بنتكوا دي.. مازن: هتجوز واحدة كانت ماشية معايا قبل الجواز..
خالد: مش عيب مش انت و هي نوعيات بعض اساسا.. مازن: طبعا تجوزوني انا البت اللي جايبة العار لعائلتها، و تجوزوا جاسر البت العفيفة الطاهرة.. جاسر(بعصبية): قصدك ايه؟ مازن: انت مصدق علاء ده كداب ده ضحك على مراتك و عمل كل الفيلم ده علشان تطلقها.. جاسر(بعصبية): اه يا ابن ال، يا علاء.. حسن(بحدة): خلاص الكل يسكت.. حسن: هو كل الكبار موافقين، كتب كتاب سارة و مازن دلوقت.. مازن: نعم! على: خالد اطلع خبرهم..
خالد: طيب يا عمي.. خالد سابهم و طلع... فتحية: ها يا خالد؟ خالد: كتب كتابها الليلة على مازن، جهزوها.. عبير(بصدمة): ازاي يعني؟ جملات: اشربوا بقي.. سارة: ايه يعني انا بحبه ايوه بحبه و هبقي حلاله قريب.. جاسر دخل و سمع كلامها و قرب منها و مسكها من شعرها.. جاسر(بحدة): انتي و علاء و امك متفقين على انكم توقعوا بيني و بين ديما و لا لا؟
سارة(بغل و شر): اه اه، و خليتك تكسرها و كنت هأخد فلوسك بس حبي لمازن اغلي من اي فلوس... سارة(بغل): انا بحبه هو مش انت، انت كنت جسر اعدي من عليه بس.. جاسر ضربها قلم و التاني و التالت، و رماها على الارض و ضربها برجله مرة و اتنين و تلاتة... جاسر(بغضب): اه يا بنت ال، طبعا ما انتي زبالة.. فتحية: خلاص يا جاسر ابعد عنها.. خالد: ابعد عنها يا جاسر خلاص..
جاسر: دوقي دوقي العذاب اللي هتشوفيه على ايده ده هيعاملك خدامة عنده و وعد مني هتتعذبي اكتر و اكتر... جاسر: جهزوا الزفتة دي.. جاسر و خالد خرجوا، و بدأوا يكتبوا الكتاب... مازن: قدامي.. سارة: حاضر.. مازن خد سارة روحوا بيتهم... حسن: و انت يا زفت ايه حكايتك مع ديما؟. جاسر: ممكن تسيبني فترة يا حاج و اوعدك هاجي و احكي كل حاجة.. حسن: ماشي لما نشوف اخرتها.. على: طب و ايمن لما يعرف؟
حسن: مش احسن من المصيبة اللي كنا هنبقي فيها.. عبير: ارتاحتوا جوزتوا بنتي، ماشي.. فتحية: كله يروح يشوف هيعمل ايه.. -جاسر طلع لاوضته و دخل خد دوش و اتوضي و بدأ يصلي و مش قادر يأخد نفسه خلص صلاة و راح نام على السرير و بدأ ينام و بيحلم احلام مختلفة..
الحلم الاول: - جاسر: يلا يا ديما انجزي.. ديما: طيب يا عم متزعقش خد الجذمة اهي.. جاسر: طيب.. ديما: ايه ما تلبس بتبصلي ليه؟ جاسر قام من مكانه و مسك ايديها.. جاسر: بقول اطنش للحاج.. ديما: اه و انا بقول تلبس الجذمة بتاعتك و تنزل و تغور من وشي، انا رايحة اكل.. جاسر: بطلي اكل شوية الواد هيفطس.. ديما: ابني انا و هو بيحب امه و بيأكل من اللي امه بتأكله و فرحان و مبسوط ملكش فيه.. جاسر: براحتك ستات نكدية..
ديما: انا عملتلك ايه دلوقتي؟ جاسر: ايه يا بت هتعيطي؟ ديما: انت شخص رزل و مش بتقدر... جاسر: طيب خلاص خلاص يا ستي انا اسف.. جاسر(بهمس): ده انتوا يا ستات بتلفوا تلفوا و احنا اللي نعتذر ليكوا... ديما: بتقول حاجة يا عم انت.. جاسر: بقول البس الجذمة و اغور.. ديما: زين ما اختارت.. جاسر: ايه ده ديما هانم بتقول زين كلمة صعيدي.. ديما: ظريف الكل بيقولها عادي.. جاسر: طيب انا ماشي.. جاسر قرب من ديما و باس رأسها و نزل...
الحلم التاني: - ديما(بصريخ): جااااااااااااااااسر... جاسر: جاسر ايه ما انا جمبك.. ديما(بزعيق): طبعا ما انت مش انت اللي بتولد.. جاسر: طيب صوتك مزعج وطي صوتك.. ديما ضربته جامد بايديها.. ديما: ابعدوا الواد ده عني هقتله.. جاسر: اهون عليكي؟ ديما: ده انت تهون عليا و على ابنك عادي... ديما(بزعيق): الحقووووووني بمووووووووت.. فتحية: ما احنا ياما ولدنا يا ديما استحملي.
ديما(بعصبية): جاسر سكت امك و ربي مش ناقصة ارد على حد هزعله مني جامد، انا ايه اللي رجعني ليك انا غبية.. دعاء: استحملي.. ديما(بعصبية): فين الدكتور الزفت ده؟و ربي لما اشوفه لاقتله هو و مراته بس.. دنيا: ايه ذنب مراته يا هبلة؟ ديما(بعصبية): و دقيقة كمان و هكون قتلاكي.. جاسر: طيب اهدي.. ديما(بزعيق): و معنديش استعداد اقتلك انت كمان..
ديما(بصوت عالي): كدة كتير انا بموت الحقوني، يخرب بيتك يا جاسر و يخرب بيت اللي شافك و يخرب بيت اللي عرفك.. جاسر: طيب يا ستي شكرا، بحبك.. ديما(بصوت عالي و بوجع): و انا كمان.. جاسر قام من نومه و هو كان مبتسم و فرحان و بدأ يلعب في شعره و لقي النهارد لسة مطلعش.. جاسر: يا رب افرجها من عندك... جاسر: ينعل ابو شكلك يا ديما ناطة في الاحلام كمان، مش كفاية شايل همك و انتي بعيدة..
جاسر: بس الحلمين كانوا جمال و انتي احلي.. جاسر: ايه ده ايه ده في ايه مالك يا جاسر؟
-في الصباح الباكر.. عند ديما.. ديما قامت من نومها في ميعادها بالظبط و دخلت خدت دوش و هي عندها همة و نشاط.. اختارت طقم و لبسته كان عبارة عن: ديما لبست جيبة جينز و تي شيرت بنص باللون الاسود و كوتشي ابيض و لمت شعرها ديل حصان و اختارت شنطة ضهر باللون الاسود ديما نزلت لقت الفطار جاهز على السفرة.. ديما: دادة ناصرة دادة ناصرة.. ديما راحت على المطبخ لقت ناصرة بتعيط، ديما جريت عليها بسرعة..
ديما: مالك يا دادة؟ ناصرة(بدموع): مفيش يا بنتي.. ديما: لا قولي ازاي مفيش حاجة... ناصرة(بدموع): مفيش يا بنتي انا تعبانة شوية.. ديما: خلاص يا طنط خدي اجازة و روحي.. ناصرة: لا يا حبيبتي مش هينفع اسيبك.. ديما: لا متخافيش انا هجيب اي واحدة تشتغل عقبال ما تيجي و فلوسك هتفضل زي ما هي.. ناصرة: لا يا حبيبتي هكمل انا متخافيش مفيش حاجة.. ديما: لا يا طنط في حاجة و لازم اعرفها و لو مش عايزة تحكي انا هزعل منك بس كدة..
ناصرة(بدموع): بنتي.. ديما: مالها؟ ناصرة(بدموع): ناقصها حاجات كتير في جهازها و محتاجة فلوس و اتصلت قعدت تزعق... ديما(بعصبية): اتجننت دي ازاي ترفع صوتها عليكي.. ناصرة: عندها حق ما انا معيشاها في فقر ربنا يسامحه ابوها.. ديما(بعصبية): عمر الفقر ما كان عيب يا داده و كمان انتي بتشتغلي شغلانة شريفة.. ديما: و الجهاز و كل حاجة تخص بنتك انا هتكفل بيها يا داده متشليش هم.. ناصرة(بدموع): لا يا بنتي ميصحش..
ديما: ملكيش دعوة انتي ياما تعبتي معايا و انا صغيرة و كنتي بتخدمينا بكل صدق و اخلاص و امانة... ديما: و من بكرة الصبح تروحي بيتك و كل حاجة هتكون جاهزة... ناصرة(بدموع): شكرا جدا يا ديما و الله شلتي هم كبير اوي من عليا... ديما: لا يا دادة متقوليش كدة، يلا بقي تعالي نأكل.. -ديما و ناصرة راحوا و بدأوا يأكلوا و ديما عملت نفسها بتأكل.. ديما: كدة تمام الحمد لله، هروح الشغل..
ناصرة: ماشي يا حبيبتي، ربنا ينورلك طريقك.. ديما: تسلمي يا بطتي.. ديما خرجت و ركبت العربية و راحت على الشركة.. ديما: عمر ابعتلي مدير الحسابات.. عمر: تمام يا فندم.. ديما دخلت و قعدت على مكتبها و بعد فترة الباب خبط.. ديما: اتفضل.. مدير الحسابات: حضرتك نادتيني.. ديما: اه اتفضلي يا استاذ؟ مدير الحسابات: احمد يا فندم احمد.. ديما: اتفضل يا استاذ احمد، تشرب ايه؟ احمد: هو انا عملت حاجة؟
ديما(بابتسامة): ليه حضرتك متوتر؟خليك عادي.. ديما: هاتلي واحد قهوة سادة يا عمر.. عمر: تمام يا فندم.. ديما: انا كنت عايزة حضرتك في موضوع... احمد: اتفضلي.. ديما: انا عايزة اكلف حضرتك بموضوع يهمني.. احمد: اتفضلي يا فندم.. ديما: الدادة بتاعتي عندها بنت هتتجوز قريب كنت عايزة حضرتك تتكفل بكل حاجة تخصها.. احمد: في حد معين للمصاريف؟ ديما: لا اصرف و جيب احسن و افضل حاجة.. احمد: تمام يا فندم..
ديما: هبعتلك الاسم و العنوان بمجرد وصولك للمكتب.. احمد: تمام.. ديما: معلش هتعب حضرتك معايا.. احمد: لا تعب و لا حاجة، عن اذنك.. ديما: اتفضل.. عمر: القهوة يا فندم.. ديما: شكرا... ديما: ورانا اي meeting؟ عمر: لا النهاردة لا... ديما: طب انا جيت ليه؟ عمر: علشان يبقي للشركة مدير.. ديما: طيب، اتفضل على شغلك.. عمر خرج، و ديما طلعت تليفونها و قعدت تتفرج على صورها هي و جاسر...
-في مكان تاني.. في الصعيد.. حسن: ها يا جاسر خدت وقتك؟ جاسر: اه يا حاج، و انا هرجع ديما مش هطلقها... دعاء(بفرحة): هيييييييي يحيا العدل.. فيروز(بفرحة): بجد يا جاسر يعني ديما هترجع؟ جاسر: اه ان شاء الله... حسن: و كان ايه سبب انها تمشي؟ جاسر: حاجة بيني و بين مراتي.. عبير: الله يرحم ده بدل ما تضربها عيارين.. خالد(بعصبية): هي عملت ايه يعني؟ عبير: سابت البيت و مشيت.. فتحية: خليكي في حالك يا عبير..
ايمن(بزعيق): عبير... عبير(بخضة): في ايه؟ على: انت رجعت امتي يا اخوي؟ ايمن: مش وقته يا على.. ايمن(بزعيق): تعرفي انتي المفروض يتعمل فيكي ايه؟ عبير(بخوف): هو انا عملت ايه؟ ايمن: ابدا بوظتي عيالي و بوظتي علاقة ديما و جاسر... عبير: ابدا.. علاء: يا ابوي.. ايمن(بزعيق): اخرسوا.. دعاء(بهمس): هو هيحصل ايه؟ دنيا(بهمس): نفسي يطلقها و نرتاح.. ايمن: انتي طالق يا عبير طالق بالتلاتة... عبير(بصدمة): انت طلقتني!
ايمن: و انت يا زفت انت لتبقي راجل و قد المسئوليه لاما انا مبقاش خلفت رجالة، بره انت و امك.. علاء: بس.. ايمن(بزعيق): يلا بره، اطلعوا لموا هدومكوا و اخرجوا بره... عبير طلعت بانكسار و لمت هدومها و علاء لم هدومه و خرجوا بره البيت بكل ذل... ايمن: سامحوني على اللي حصل بسببهم.. الكل: و لا يهمك... على: ناوي ترجع ديما ازاي؟ جاسر: مش عارف هفكر.. حسن: هتفكر و لا الفكرة في دماغك... جاسر: طول عمرك عارفني يا حاج...
دنيا: ايه ايه؟ خالد: بطلي حشرية.. دنيا: انجزوا بقي البت وحشتني.. حازم: لما تكبري يا شاطرة.. دعاء: ليه هو في حاجة عيب؟ جاسر: بطلوا بقي، هو انا فايق للهزار و كمان ما تحترم نفسك ياض انت بتتكلم مع اختي.. حازم: لا ما الانسة هتبقي مراتي قريب متخافش.. الكل(بصدمة): نعم! حازم: طالبها من الحاج ايه ما تتكلم يا حاج و لا ايه؟ حسن: ما تصبر ياض انت... دعاء(بخجل): انت مش قصدك انا صح؟ حازم: لا انت يا جميل..
جاسر: ياض انت عايز تتضرب على نفوخك.. خالد: طيب و ان شاء الله هكتب على دنيا لما والدها يرجع من السفر... دنيا: و مين قال اني موافقة؟ فتحية: بطلوا الاول دلوقتي ديما و جاسر... اسماء: ايوه... جملات: في دماغك ايه يا ابن القاضي؟ جاسر: مفيش لسه هبقي اقولكوا.. -عدي اليوم بدون احداث تُذكر..
-في الصباح الباكر... عند ديما... ديما كانت بتتقلب في السرير و بدأت تفتح عنيها.. ديما(بصدمة): جاسر!