رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون
جاسر(برفعة حاجب): خبيتي ايه؟ ديما(بارتباك): مفيش حاجة، عن اذنك.. ديما لسة هتخرج لقت جاسر شدها و مسك منها التليفون.. جاسر: من غير ما افتحه يا ديما، كنتي بتكلمي مين؟ ديما: كنت بكلم ماما... جاسر: و خبتيه ليه اول ما انا دخلت؟ ديما: انا بتحرج يعني بص مدوقش فيها بقي يا جاسر.. جاسر: طيب يا ديما، انزلي.. ديما سابته و نزلت و هي مبسوطة... دعاء(بضحك): الحقي يا ديما.. ديما: ايه في ايه؟
دعاء: شكل بابا ناوي يروح يسافر سويسرا.. ديما: طب بتضحكي على ايه يا جذمة؟ دعاء: نفسي اعرف هيتكلموا ازاي؟ ديما: حازم هيظبط ليهم مترجم.. دعاء: حازم جدع اوي.. ديما: اه ما انا عارفة، قدامي يا اختي قدامي.. فيروز: بتعملوا ايه يا بت منك ليها؟ ديما: بنضحك عندك مانع... فيروز(بحزن): انتي مش بتحبيني؟ ديما: يا بت انتي مجنونة بحبك طبعا، بس ده ميمنعش اني انتقم منكوا بتسلموني تسليمة اهالي.. فيروز: قلبك ابيض.. حازم: ديما..
ديما: خير؟ حازم: لا بجرب الاسم.. ديما(بعصبية): يا رب الصبر من المعتوه ده و دي و دي... ديما سابتهم و نزلت، و هما بصوا لبعض و ضحكوا.. دعاء: انا طالعة لقدري.. حازم و فيروز: ربنا معاكي.. فيروز: عن اذنك.. حازم: اتفضلي.. فتحية: ديما ديما.. ديما: ايوه مين بينده؟ اسماء: في مية شخص، تعالي.. ديما: نعم يا جمر انتي.. فتحية: احنا مش عارفين نعمل ايه و لا نلبس ايه؟سقعة و لا حر و لا ايه؟
ديما: بصوا توقعوا اي حاجة، يعني انتوا ممكن تسقعوا فجأة تلبسوا تقيل ممكن تتحروا تلبسوا خفيف حسب طبيعة جسمكوا.. اسماء: طيب.. ديما: هتنبسطوا اوي متخافوش.. فتحية: يا رب، ان شاء الله تبقي رحلة سعيدة.. ديما(بهمس): اومال طنط عبير مش هتروح؟ اسماء: لا، انا و فتحية بس.. ديما: طيب، ايه ده الجميل ماشي كدة من غير ما يسلم عليا.. جملات(بضحك): يا بت بطلي شوية.. ديما: ما هو حرام يبقي موجود القمر جمبي و مكلمهوش..
خالد: عايزة ايه من امي يا بت انتي؟ ديما: اهو ابن القمر جه.. خالد(بضحك): هو انتي اضربتي على نفوخك و لا ايه يا بت؟ ديما: لا لا انا اعجبك علفكرة... و قعدوا يضحكوا و يهزروا.. دنيا: مساء النور.. ديما: و تقولوا عليا انا اللي بنام و بس.. دنيا: امشي يا بت.. دنيا: مالك الفرحة بتنط من عنيكي يعني؟ ديما: مهدمة اللذات اهي يلا اقلب نكد شغل المحطة التانية يا ابني نكد يلا... دنيا: رزلة تعالي..
دنيا خدت ديما و قعدوا في الجنينة.. دنيا: ها يا ستي ايه اللي مخليكي مبسوطة؟ ديما: معرفش.. دنيا: ديما.. ديما: خلاص خلاص هقولك بس متقوليش لحد... دنيا: اكيد يا روحي.. ديما(باحراج و كسوف): انا حبيت.. دنيا(بصدمة): يا نهارك اسود.! ديما(بدهشة): في ايه؟ دنيا: انتي متجوزة يا بت ازاي تحبي؟ ديما: الله يخرب بيتك دماغك يا شيخة، انتي نسيتي اني اتجوزت جاسر بس لاننا ولاد عم، لكن انا حاليا بحبه.. دنيا: و وقعتي ازاي يا شاطرة؟
ديما: بصي معرفش، بس هو طويل و man كدة في نفسه و جميل و بيبقي شكله حلو في كل حاجة و جدع و شهم و بيخاف على اهل بيته و بيراعي ربنا فيا و بيحترم رغبتي و مش زي الرجالة القفوشة يعني و لنا بشوفه بفرح و لما بيحضني بحس باني مش خايفة و بحس اني مش عايزة ابعد عنه خالص لما بيتكلم بحس اني مش مركزة غبر في تعبيرات وشه، بصي معرفش امتي و فين بس اللي انا متأكدة منه اني حبيته...
دنيا: حبيتيه بس!ده انتي عشقاه يا ماما... ديما(باحراج): بس بقي.. دنيا: طيب و هو عارف؟ ديما: لا لا طبعا... دنيا: و الله اومال هتقوليله ازاي؟ ديما: معرفش.. دنيا: بصي انتي تجهزي عشاء حلو في الاوضة و ورد و شموع و هدية و فستان شيك كدة بتوع الاغراء و اعترفي... ديما: تصدقي انك زبالة يا بت انتي، فستان اغراء انا البس فستان اغراء ليه بنت ليل انا و لا بنت ليل..
دنيا: وجعتك الكلمة؟خلاص يا حبيبتي البسي اسدال صلاة ارتاحتي.. ديما: بت امشي من قدامي بدل ما اشتمك و اهزأك.. دنيا: حبيب قلبك رجع.. ديما(بعصبية): دنيا و ربي ما هحكيلك حاجة تاني.. جاسر: مالكوا بتتخانقوا ليه؟ دنيا(بضحك): مفيش مفيش، هسيبك مع مراتك اقعد ارتاح... دنيا قامت و سابتهم و جاسر قعد جمب ديما.. جاسر: مالك؟ ديما: لا بص بقي ممكن تبطل طريقتك دي شوية.. جاسر(باستغراب): طريقة ايه؟
ديما(لنفسها): بطل كلام اوف يا شيخ... جاسر: ما تردي.. ديما: بكرة بليل هقولك، باي... ديما سابته و مشيت، و جاسر بصلها باستغراب و ذهول سيطر عليه... حازم: ايه مالك؟ جاسر: لا مفيش اخبار ايدك ايه؟ حازم: بأخد برشام يسكن الالم يلا كله رايح.. جاسر: ياض اتكلم جد مرة واحدة.. حازم: امشي يا ابني من هنا هتنكد مش ناقصة هي، هي متندكة لوحدها.. جاسر: انا ماشي يا عم هسيبهالك و ماشي..
جاسر قام مشي و دخل البيت لقي الستات قاعدة بتتكلم و صوت ضحك الرجالة طالع من اوضة الجلوس... جملات: جيت اعملك تأكل؟ جاسر: اه معلش هتعبك يا مرات عمي.. سارة: هعمل انا.. ديما(بغيظ): ليه ليكون متجوز معاقة مثلا ولا حاجة؟ عبير: بنت عمه.. ديما: و انا مراته يا طنط.. ديما قامت و دخلت المطبخ و حضرت الاكل لجاسر... ديما: اتفضل.. جاسر: شكرا.. فتحية: هو الحاج قال السفر امتي؟ فيروز: بتنسي ليه؟النهاردة بليل بليل...
اسماء: بتزعقي ليه يا بت انتي؟ خالد: انتوا لحقتوا؟ دنيا: عمو حسن قال لحازم خليها في اقرب وقت، حازم ما صدق قاله الطيارة هتبقي جاهزة بليل.. خالد: طيب.. دنيا قامت و دخلت المطبخ لقت خالد وراها... دنيا: خير؟ خالد: بصي يا بنت الناس، انا راجل صعيدي و ليا تقليدي و عاداتي و مليش في الرومانسية و الجو ده، و انا حاسس ناحيتك بقبول تمام، انا طالب ايدك فكري و اديني رأيك قبل ما اكلم حد...
خالد ساب دنيا في صدمتها، و بعدها دنيا بدأت تبتسم تدريجيا... دعاء: في ايه يا بت يا هبلة؟ دنيا(بارتباك): ها لا مفيش حاجة.. دعاء: ايه البيت الاهبل ده؟ دعاء لسة هتمشي خبطت في حازم.. دعاء: مش قولت بيت اهبل و اهطل كمان.. دعاء سابته و مشيت، و حازم باصص ليها بصدمة... -بعد فترة... حسن: احم طبعا زي ما انتوا عارفين هنسافر سوي.. ديما: سويسرا يا عمو.. حسن: ايوه هي دي، انا عايز كل حاجة تبقي في البيت زي ما هي..
حسن: جاسر هيبق كبير العائلة و بعدها ايمن، عايز انضباط احنا اخرنا شهر و راجعين.. حازم: لا انا حاسس انك هطول صدقني.. على: اخرس يا حازم.. ايمن: تروحوا و ترجعوا بالسلامة... جملات: خلوا بالكوا من نفسكوا.. حازم: لا في حراسة هتبقي وراهم اربعة و عشرين ساعة.. حازم: الطيارة فاضل ليها عشر دقايق و توصل.. فتحية: هتوحشيني يا جملات.. جملات: و انتي و الله.. فتحية: هتوحشوني يا بنات..
ديما(و هي بتحضنها): و انتي اكتر يا طنط.. فتحية: خلي بالك من جاسر يا ديما.. ديما: حاضر.. فتيحة: ربنا يخليكوا لبعض يا بنات.. دنيا: انا عايزة حضن.. فتحية: تعالي يا بنتي.. ديما راحت حضنت اسماء و الكل بيحضن كله... جاسر: تروحوا و ترجعوا بالسلامة... حسن(بهمس): جاسر ديما امانة في رقبتك يا ابني.. جاسر: حاضر يا حاج... دنيا: الطيارة جت اهي.. دعاء: نفسي اركبها اوي بس يلا... اسماء: باي..
فتحية و حسن و اسماء و على ركبوا الطيارة و سافروا... عبير(بحدة): يلا كل البنات على النوم... دنيا(بهمس): الصبر يا رب.. ديما(بهمس): قال هتمشي كلامها علينا مثلا.. سارة: يلا ما تسمعوا الكلام... دعاء(بهمس): تعالوا نطلع.. فيروز(بهمس): هنعمل ايه؟ ديما: و اللي مش عايز ينام؟ عبير: يضرب نفسه بالجذمة و يطلع ينام.. دعاء: طيب... البنات طلعوا كلهم يقعدوا في اوضة دنيا.. جملات: مش كدة يا عبير...
جاسر: يا ريت يبقي في نظام بعد كدة.. عبير: انا بعمل كدة يا ابني.. خالد: انا طالع انام... حازم: و انا... جاسر طلع اوضته ملقاش ديما في الاوضة... عند البنات... ديما: و هيصه عند العريس هيصه... ديما(بفرحة): انا عايزة ارقص اوي.. دنيا(بمكر): ليه يا ديما؟ ديما: يا بت هضربك.. دعاء: في ايه؟ ديما: الزفتة دي رزلة اوي.. دنيا(بضحك): العب البت بتتكسف.. فيروز: عيال هبلة... فيروز: انا راحة انام، باي.. دعاء: و انا خديني في ايدك..
ديما اتعدلت في قعدتها و قعد على السرير و ربعت رجليها.. ديما: تفتكري هيحبني؟. دنيا: ليه لا ده انتي تتعشقي.. ديما: ممكن يكون لسة مجبور على جوازه مني.. دنيا: يا بنتي لا خدي انتي بس خطوة لقدام.. ديما: تمام، و انتي كان مالك النهاردة مرتبكة يعني؟ دنيا: ها؟ ديما: انا قولتلك قولي.. دنيا: خالد اخوكي طلب ايدي.. ديما(بصدمة): حقيقي.. دنيا: اه و الله.. ديما: قالك ايه احكي احكي.. دنيا قالت بالظبط كل اللي خالد قاله ليها..
ديما: واو، طب و انتي رأيك ايه؟ دنيا: مش هنكر انا معجبة بشخصيته الغامضة دي.. ديما(بفرحة): هيصه، يعني مش هنبعد عن بعض ابدا.. دنيا: بس ممكن يتحكم فيا زي ما جاسر بيتحكم فيكي.. ديما: لا جاسر مش متحكم فيا اوي بدليل اهو لابسة اللي انا عايزاه... دنيا: معرفش.. ديما: فكري و اهدي كدة.. دنيا: طيب، و انتي هتعملي ايه؟ ديما: هعترفله بكرة بس خايفة من ردة فعله.. دنيا: لا متخافيش.. ديما: طب لو رفض حبي؟
دنيا: ايه التفاؤل ده يا حبيبتي؟اتفائلي يا روحي.. ديما: طيب، باي.. ديما سابتها و مشيت و دخلت اوضتها.. ديما غيرت هدومها و نامت جمب جاسر و حضنته...
-في الصباح الباكر... عبير: يلا قطعي يا اختي قطعي.. دنيا: البصل بيحرق ايه ده؟ سارة: اتعودي.. جملات: انتوا بتعملوا ايه في البت انتوا مجانين؟ خالد(بقلق): في ايه بتعيطي ليه؟ دنيا: خلوني اقطع البصل و انا عيني بتحرقني.. دعاء: دول مش سايبنا في حالنا بيعذبونا.. عبير: لا علشان تشيلوا مسئولية بيتكوا لما تتجوزوا.. فيروز: طب و سارة على رجليها نقش الحنة؟ عبير: لا سارة بتعمل حاجات تانية... علاء: صباح الخير..
عبير: صباح النور يا حبيبي.. الكل بص لبعضه و هو مضايق... جملات: تهاني يا تهاني.. تهاني: ايوه يا ستي... جملات: تعالي حضري انتي الفطار... تهاني: حاضر يا ستي.. جملات: يلا كله بره المطبخ.. دنيا: تسلميلي هالعيون.. فيروز: شكرا يا مرات عمي.. عند ديما و جاسر... جاسر كان بيتقلب و فتح عينه في اللحظة دي ديما غمضت عيونها بسرعة... جاسر: مش قولنا الكدب غلط و انتي في السن ده؟ ديما: اوف خلاص محدش بيعرف يهزر معاك...
جاسر: طيب.. جاسر قام و خد دوش و دخل اوضة الملابس.. جاسر لبس بنطلون اسود و تي شيرت ابيض و جاكد جلد اسود و كوتشي ابيض و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.. ديما قامت و دخلت الحمام خدت دوش سريع و خرجت بالبشكير... جاسر: من امتي؟ ديما: عادي، انا اساسا علطول كدة مبحبش اساسا البس في الحمام.. جاسر: شكلك بدأتي تتعودي على العيشة هنا.. ديما: ليه لا؟وسع.. ديما دخلت اوضة الملابس..
ديما لبست جيبة قصيرة لغاية الركبة باللون الابيض و الاسود و تي شيرت بنص كم باللون الابيض و جاكت جلد اسود بكم و لبست كوتشي ابيض و حطت روچ خفيف و كحل و سيبت شعرها.. ديما خرجت لقت جاسر قاعد على الكنبة.. جاسر: ده انتي قاصدة بقي؟ ديما: انا بحب الطقم ده اساسا.. جاسر: طب قدامي يا آخرة صبري يلا.. ديما: انزل انت و انا هظبط السرير و اجي وراك.. جاسر: ماشي.. ديما بدأت تظبط الاوضة و ترتبها.. جاسر و هو نازل قابل سارة..
سارة: شيفاك بقيت متعود، ما تتجوزها فعلا بقي.. جاسر: مش كدة يا سارة بس هي.. سارة: هي عجباك صح؟ جاسر: لا طبعا انتي حبي الاول.. سارة: لكن مش الاخير... جاسر: متقوليش كدة تاني انا بحبك انتي و بس.. سارة: توعدني انك هتتجوزني؟ جاسر: اوعدك.. ديما: انت لسة منزلتش.. و بعدين ديما لما شافت سارة اتعصبت... ديما: خير يا سارة مش عارفة تطلعي السلم فبتطلبي من جاسر انه يساعدك مثلا و لا ايه؟ سارة: انا كنت طالعة اوضتي..
ديما: يلا يا جاسر.. ديما مسكت ايد جاسر و نزلت على السلالم تحت نظرات جاسر و سارة.. جاسر: في ايه يا بنتي؟ ديما: بص اينعم يعني ممكن ممكن منكنش بنحب بعض بس برضو لازم نحترم بعض... جاسر: طيب.. دنيا(بابتسامة): اهلين، يلا تعالوا الاكل حلو اوي.. ديما: طيب، يلا.. و راحوا قعدوا على السفرة... ديما: الله مين اللي عامل الفول ده؟. جملات: البت تهاني... ديما: تسلم ايديها.. دنيا: اه و الله الاكل حلو.. تهاني: تسلموا...
جاسر: خالد هتروح الارض و انا و علاء هنروح المصنع.. حازم: طب و انا؟ جاسر: لو عايز تروح مع خالد روح... حازم: طيب... ايمن: انا رايح اقعد مع الناس الكبيرة بقي.. جاسر: براحتك يا عمي و انت طبعا الكبير هنا قبلي... ايمن: طول عمرك صاحب واجب و كرم.. جاسر: عن اذنكوا، يلا يا علاء.. و كل الرجالة خرجوا و كل واحد راح لمكان شغله.. جملات: فين ام سعد بتاعت القماش؟ ديما: مين دي؟
دعاء: دي واحدة بتبيع كل حاجة لبس قماش قمصان عبايات... دنيا: حلو ده.. فيروز: طيبة اوي الست دي... تهاني: ام سعد جت يا ستي... جملات: دخليها.. ام سعد: اهلا اهلا.. ديما: هاي.. ام سعد: انتي ديما؟ ديما: اه حضرتك تعرفيني؟ ام سعد: طبعا يا حبيبتي.. جملات: تعالي اقعدي... دنيا: ورينا كدة معاكي ايه؟ ام سعد بدأت توريلهم حاجتها و مركزة مع ديما اللي خايفة من نظراتها.. ديما: حلوة اوي دي، انا بحب النوع ده من العبايات..
ديما: عندك الوان منها ايه؟ ام سعد: كل حاجة.. ديما: ممكن الاسود و الابيض.. ام سعد: حاضر.. ام سعد طلعت اللونين دول لديما، و ديما خدتهم.. دنيا: طب و انا و انا.. دعاء: جبتي طلبي يا خالتي ام سعد؟ ام سعد: اه خدي اهو... دعاء: تسلميلي... سارة: وريني عندك ايه؟ ام سعد: خدي و اتفرجي.. سارة: لا وريني انتي.. ديما: لا طنط مشغولة معايا دوري انتي بقي.. سارة(بغيظ): ماشي.. ديما: دول حسابهم كام يا طنط؟
ام سعد: دي اول مرة تشتري هد مني ليكي... دنيا: طب و انا... ام سعد: زيها يا قمر.. ديما: لا يا طنط مينفعش قولي كام بعد اذنك.. جملات: خلاص يا ديما سيبيني انا هتصرف... ديما: ماشي، شكرا يا طنط.. دعاء: الفساتين حلوة اوي.. دنيا: اه اوي... فيروز: هو ايه اللي هناك ده؟ ام سعد: دي قمصان.. ديما: عندك قميص من اللي هو بزارير رجالي ده... الكل ضحك عليها... ديما: في ايه؟ جملات: دي مش من القمصان العادية...
دنيا(بهمس): يا هبلة دي فساتين اغراء بالنسبة ليكي.. ديما(بكسوف): اسفة مكنتش اعرف... ام سعد: و لا يهمك... ديما: طيب انا هروح لجاسر.. جملات: ليه؟ ديما: هخليه يفسحني شوية.. دنيا: طب خديني معاكي.. ديما: خلي خالد يفسحك انا مالي.. ديما طلعت جابت شنطتها و حطت الفساتين بتاعتها.. ديما: حد عايز حاجة؟ دعاء: هتعرفي تروحي؟ ديما: اه... ديما: باي.. ديما كانت لسة هتمشي... ام سعد: ديما.. ديما: نعم..
ام سعد: خلي بالك الطريق واعر اوي.. ديما: مش فاهمة.. جملات: قصدك ايه يا ام سعد؟ ام سعد: الطريق مليان حاجات وحشة كتير خلي بالك... ديما(بتوتر): تمام شكرا... فيروز و دعاء بصوا لبعض بتوتر... دنيا: في ايه؟ جملات: انتي قاصدة كلامك ده يا ام سعد؟ ام سعد: هتتعب يا جملات في الاول.. ام سعد: مش عايزين يسيبوها في حالها.. دنيا: قصدك مين؟ ام سعد: الله اعلم... جملات: ربنا يستر...
-عند ديما... ديما بدأت تتمشي في البلد و تأخد ليها صور كتير و مبسوطة و بتضحك.. ديما: لو سمحت... طفل: نعم.. ديما: فين مصنع جاسر القاضي؟ طفل: اخر الشارع ده.. ديما: تمام شكرا... ديما فضلت ماشية و وصلت للمصنع... حارس: حضرتك جاية لمين؟ ديما: انا جاية لجاسر بيه.. حارس: اقوله؟ ديما: لا لا انا هدخله.. علاء: ايه ده ديما؟! ديما(لنفسها): اهدي ديما اهدي.. ديما: اه اهلا يا علاء.. علاء: جاية ليه هنا؟ ديما: جاية لجوزي..
علاء: تعالي اوصلك.. ديما: تمام شكرا. علاء: (لنفسه): جيتي لقدرك يا ديما، استعجلتي.. علاء و ديما كانوا ماشين و بعدين علاء بص في ساعته، و بص وراه و بص على ديما... علاء(بوجع): آآآآآه.. ديما(بخضة): مالك؟ علاء: تعبان تعبان اوي يا ديما... ديما: طب استني هناديلك جاسر.. علاء مسك ايديها و قربها منه.. علاء: لا بلاش هيزعل كدة.. ديما: طيب اعمل ايه؟ علاء: حرارتي عالية.. ديما كانت قريبة من علاء و بتتحسس حرارته..
ديما: لا يا ابني عادية.. علاء: بس ضربات قلبي سريعة.. ديما حطت ايديها على قلبه تشوف النبض.. علاء: لا يا ديما لا... ديما: طب اهدي طيب خد نفس عميق.. جاسر(بغضب): ديمااااااا... -يا تري ردة فعل جاسر هتبقي ايه؟