رواية إمرأة في عصمة صعيدي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس
في الصباح الباكر... ديما: طنط هو فين اعمامي و بابا و خالد؟ فتحية: عمك ايمن و على راحوا القاهرة، و عمك حسن هو و باباكي راحوا الارض الزراعية، و دنيا قعدت تعيط زي الاطفال الصبح عايزة تخرج تشوف البلد عمك قال لخالد يفرجها على البلد... ديما(بغضب طفولي): طب انا مالي انا كمان عايزة اروح اتفرج على البلد... اسماء: استني لما خالد يجي.. ديما: لا.. تسنيم: ديما بلاش شغل العيال ده.. ديما: و الله اعيط..
اسماء: جاسر.. جاسر كان ماشي و هيخرج من البيت، و بعدين رجع تاني.. جاسر: نعم يا مرات عمي.. اسماء: خد ديما وديها لخالد و دنيا او فرجها انت على البلد.. جاسر: بس انا... جملات: متكسرش بخاطرها يا جاسر.. ديما(ببرائة): و النبي وافق.. جاسر: ماشي.. ديما(بفرحة): يحيا العدل، يلا بينا.. جاسر: هستناكي هنا اطلعي غيري.. ديما: لا انا لابسة يلا.. جاسر(بعصبية): نعم يا اختي.. فتحية: جاسر اتكلم براحة.. ديما: انا عملت ايه؟
جاسر(بيحاول يكون هادئ): بصي انتي بنت عمي يبقي اكيد شكلك من شكلي اطلعي البسي حاجة محترمة بدل المسخرة دي.. ديما: طب لو لبست هتوريني البلد.. جاسر: اه.. ديما: تمام.. ديما طلعت جري على اوضتها... تسنيم: انت اول شخص يمشي كلامه عليها... جاسر: انا اكيد مش قصدي بس لبسها مستفز، اذا كانت بتلبس كدة في العادي و هي نايمة بتلبس ايه؟ تسنيم: اصيع من كدة.. جملات: انتوا بتسيبوها تلبس كدة ازاي بس يا تسنيم؟
تسنيم: هي كدة لابسة محترم و حلو بالنسبة ليها.. ديما كانت لابسة شورت لغاية الركبة ابيض و تي شيرت بحمالة باللون الاصفر و قصير ديما: انا جاهزة.. جاسر: هو كدة محترم؟ تسنيم: جاسر هي لسة جديدة خلاص بقي.. جاسر(بحدة خفيفة): قدامي.. ديما لبست بنطلون جينز ضيق محددها و تي شيرت ابيض مكتوب عليه كلام باللون الاسود كتير و جاكت اسود جلد ب ¾ كم، و كوتشي ابيض و سيبت شعرها و حطت روچ هادئ..
جاسر و ديما خرجوا من البيت.. اسماء: دي متعبة شوية.. جملات: عقبال ما تتعود.. فتحية: ربنا يخليها ليكي.. عبير: اهلا متجمعين علطول انتوا... اسماء: عايزة تتجمعي معانا تعالي بس باحترام.. عبير: ليه مكنش مش محترمة؟ فتحية: عبير انتي جاية و ناوية على شر فابعدي احسن ما الكبير يبقي ليه تصرف مش هيعجبك انا ساكتة لاني مش عايزة مشاكل.. علاء: اخباركوا... جملات: علاء استرجل كدة و روح اشتغل مع الحاج حسن.. علاء: ان شاء الله..
سارة: احم هو فين الباقي؟ فتحية: جاسر و ديما خرجوا علشان يوريها البلد، و دنيا و خالد برضو زيهم.. سارة(بغيظ): اشمعنا جاسر؟ جملات: في ايه يا سارة؟ سارة: مفيش..
-في مكان تاني.. خالد: متعبتيش احنا ماشين من الصبح... دنيا: تعبتك انا اسفة.. خالد: لا عادي، بس برضو نرتاح شوية.. دنيا: تعالي عند الترومبة دي.. خالد: انتي تعرفي الترومبة؟ دنيا: اه انا بحب الارياف جدا.. خالد: تمام يلا.. دنيا: ممكن اشرب منها؟ خالد: تعالي.. خالد بدأ ينزل ليها ماية و هي تشرب و تضحك، و بعدين رشت عليه ماية.. خالد(بحدة): متعمليش كدة تاني.. دنيا(بحزن): انا اسفة مكنش قصدي..
خالد: تمام، يا ريت التعامل يبقي بحدود.. دنيا: لو مش عايز انك تفرجني على البلد براحتك مش جبراك.. خالد: انا نازل معاكي علشان عمي حسن و عمي محسن.. دنيا: شكلك مش طايقني خلاص بلاش يلا نروح.. شاب: خالد بيه.. خالد: ازيك يا معتمد.. معتمد: بخير يا خالد بيه، تعالي اضايفك كوباية شاي.. خالد: معايا ضيوف... معتمد: ضيوفك ضيوفنا هي دي فيها كلام.. خالد: تروحي؟ دنيا: تمام... خالد و دنيا راحوا مع معتمد و شربوا كوبايتين شاي..
-في مكان تاني.. عند جاسر و ديما.. ديما: الله الشجر حلو اوي.. ديما: تعرف كان نفسي اجي هنا كتير بس بابا مكنش بيوافق.. ديما: انت بتحب المطر؟ ديما: ما ترد، ايه اخرس؟ جاسر: لو مش عجبك ممكن نروح.. ديما: لا روح انت لوحدك.. ديما مدت قدام جاسر بس هو مسكها من ايديها جامد.. جاسر(بحدة): لما اكون معاكي اياكي تفكري اي تفكير من دماغك، فاهمة؟ ديما: سيب ايدي.. جاسر(بحدة): فاهمة؟
ديما(بصوت عالي نسبيا و دموع): فاهمة فاهمة... -و بعدين جاسر لاحظ ان في ناس بتتفرج عليهم ف ساب ايد ديما و مشاها جمبه، و ديما كانت بتبص على العلامة الحمراء اللي على ايديها بسببه و بتمسح دموعها... جاسر: ما تبطلي شوية ماشي مع عيلة انا.. ديما(بدموع): انت غبي ايدي احمرت بسببك.. -جاسر بص عليها لقي وشها احمر و انفها(مرخيرها؟) محمر و عيونها حمراء و ايديها محمرة... جاسر: ايه يا بنتي انتي بقيتي طماطم؟
ديما: انا بشرتي حساسة ملكش فيه، شخص رزل.. جاسر: خلاص امشي يلا... ديما: طب انا عايزة اتصور و اصور.. جاسر: هتصوري ايه؟ ديما طلعت الكاميرا من شنطتها و بدأت تصور الاراضي الزراعية و تصور الاطفال اللي ماشين في الشارع... ديما: خد صورني.. جاسر: مبعرفش.. ديما: يا جاسر و النبي انا زي اختك.. جاسر: هاتي.. -جاسر بدأ يصورها و هي بتأخد وضعيات مضحكة و مجنونة... ديما: تعالي نتصور انا و انت.. جاسر: لا مش عايز..
ديما: يا ابني هو انت بتحب كلمة لا الله.. ديما قعدت تصور جاسر غصب عنه و هي مش واخدة بالها كانت هتقع في الترعة تاني بس جاسر لحقها في اخر لحظة... جاسر: حاسبي مش ناقصين مصيبة تاني.. ديما: طيب طيب متزعقش، هتوديني فين تاني بقي؟ جاسر: عايزة تروحي فين؟ ديما: محسسني اني عارفة حاجة هنا مثلا.. جاسر: تعالي اوريكي المصنع.. ديما: اشطا يا معلم... جاسر و ديما راحوا للمصنع...
-في مكان تاني.. في البيت... عبير: مالك يا بت قاعدة مش طايقة نفسك ليه؟ سارة: مفيش يا اما(امي).. عبير: اومال؟ سارة: سيبيني في حالي يا اما.. سارة سابت عبير و نزلت... واحد من الغفر: جاسر بيه في المصنع يا ست هانم.. سارة: لوحده؟ واحد من الغفر: لا يا ست هانم، معاه البت المصراوية.. سارة(بغضب): خلاص روح انت... سارة(لنفسها): اما وريتك يا بنت ال، مبقاش انا سارة القاضي... سارة مشيت... اسماء: نعمل اكل ايه؟ دعاء: بط...
تسنيم: براحتكوا بس اعملوا اي حاجة جمبه علشان ديما تاكل.. دعاء: هي مش بتاكل البط؟ تسنيم: لا... فتحية: ازاي بس يا تسنيم؟ جملات: اومال بتأكل ايه؟ تسنيم: ممكن صينية بطاطس و فراخ... اسماء: خلاص هنعمل صينية بطاطس و فراخ، عندنا كام ديما يعني.. فيروز: اخباركوا؟ فتحية: الست الدكتورة اخيرا جت... جملات: ديما و دنيا اثروا عليكي.. فيروز: اعمل معاكوا ايه؟ دعاء: اه و انا هتنازل و اساعدكوا، اومال فين ديما و دنيا؟
اسماء: بيتفرجوا على البلد... فيروز: طب يلا نعمل الاكل.. جملات: بسم الله ما شاء الله قمرات، يلا... و بدأوا يجهزوا الغداء...
-في مكان تاني... عند محسن و حسن... حسن: كلمني عن ديما يا محسن.. محسن: ديما بنت طيبة و عفوية طفلة كل تصرفاتها طفلة، بس قد المسئولية تحطها في مكان تلاقيها بتحقق نجاح بجدارة، اينعم فيها صفات وحشة زي حساسة.. حسن: و دي صفة وحشة؟ محسن: اه لانها بتصدق اي حد و ممكن تصدق اعدائها فاكرة ان كل الناس طيبين زيها و بيحبوها، متعرفش ان في ناس بتوع مصالح، بس لما كبرت فهمت هي قوية بس عندها نقاط ضعف...
حسن: ربنا يخليها ليك... محسن: تسلم يا اخوي(اخويا).. حسن: اهو خالد و صاحبة بتك(بنتك).. خالد: مساء الخير... دنيا: عمو محسن وحشتني اوي.. محسن: و انتي يا حبيبتي، كلمتي محمد؟ دنيا: اه بحاول اقنعه.. محسن: انا شايف انه راجل مناسب يا دنيا.. دنيا: حاضر هفكر.. حسن: هو انتي ينفع ترفضي؟ محسن: انا و محمد صاحبي مش بنجبر بناتنا على حاجة..
دنيا: لو قفلتوا على البنات اوي هيعملوا كل اللي هما عايزينه من وراكوا برضو و لو فتحتوها اوي هيعملوا كل حاجة وحشة ف الوسط حاجة حلوة و كويسة.. حسن: ده كلامك؟ دنيا: انا و ديما متفقين و مقتنعين بالكلام ده.. خالد: طب عن اذنك يا حاج اروح المصنع.. دنيا: ايه ده هو في مصنع هنا خدني معاك و النبي.. خالد: لا انا رايح اشتغل.. دنيا: و النبي يا عمو خليه يأخدني معاه و النبي.. حسن: خلاص متكسفهاش يا خالد..
خالد: خلاص هروح كمان شوية... محسن: مش هتخلص من زنها.. دنيا: هو اللي هناك ده موز؟ محسن: اه.. دنيا: طب ينفع ادوق؟ حسن: كلي يا حبيبتي زي ما انتي عايزة.. دنيا: طيب هروح.. محسن: روح معاها يا خالد... خالد(بهمس): ربنا يأخد خالد.. خالد: اه طبعا اتفضلي.. دنيا: شكرا معلش تعبتك معايا... خالد: اتفضلي.. خالد جاب كذا موزة و وداهم لدنيا.. دنيا(بفرحة): شكرا... دنيا بدأت تأكل و كلتهم كلهم...
دنيا: الله طعمهم مسكر اوي، هات تاني.. خالد: لاحظي ان كدة كتير... دنيا: انت بخيل؟! خالد: لا بس احنا لسة هنحصده و لسة هنوزعهم... دنيا: تمام خلاص ماشي.. خالد: خدي و متتكلميش تاني.. دنيا: ليه هو انت لساني؟ خالد: بت انتي متخلنيش اتعصب عليكي.. دنيا: هو انت لسة متعصبتش، وريني العصبية بقي.. حسن: خلصت يا خالد.. خالد: اه يا حاج.. دنيا: قلبت كتكوت يعني.. خالد(بغضب مكتوم): يا بت انتي مش قدي..
دنيا: خلاص خلاص هتبخ نار من عيونك... خالد: قدامي.. خالد و دنيا راحوا و قعدوا... محسن: عامل ايه الموز؟ دنيا: مسكر اوي اوي اوي... حسن: لو عايزة تاني خدي.. دنيا: لا اصل خالد قالي مينفعش... خالد بصلها بصدمة و هي بصتله باستفزاز.. محسن: ليه يا خالد؟ خالد: مش كدة يا حاج ده بس علشان انا عارف ان بنات مصر بتعمل دايت و كدة و الموز مسكر فخفت عليها.. حسن: عاملة دايت؟ دنيا: لا انا جسمي طبيعي..
حسن: خليها تاكل اللي هي عايزاه... خالد(بغيظ و غضب مكتوم): حاضر.. خالد و دنيا قاموا و خالد بيبص ليها بغضب.. خالد: تاني؟ دنيا: اه.. خالد: تاني؟ دنيا: اه.. خالد: تاني؟ دنيا: اه.. خالد: ايه معايا قرد ده انتي خلصتي مية واحدة.. دنيا: اروح اقول لعمو.. خالد(بعصبية): يا شيخة مقرفة و مستفزة.. دنيا(بضحك): خلاص عفوت عنك... خالد: و النبي و انا مستنيكي يعني، قدامي..
-دنيا و خالد رجعوا قعدوا مع محسن و حسن و قعدوا يتكلموا و يهزروا...
-في مكان تاني.. عند جاسر و ديما... ديما: حقيقي المصنع حلو و البنات اللي بتشتغل فيه ناس لطيفة... جاسر: اتكلمتي معاهم؟ ديما: لا بس باين على وشهم... جاسر: متغركيش المظاهر... ديما: ليه هما اكيد طيبين و غلابة.. جاسر: تمام.. ديما: وراك شغل اروح.. جاسر: بما انك جيتي معايا يبقي هتروحي معايا، اينعم مينفعش بس ماشي.. ديما: ايه هو اللي مينفعش؟ جاسر: انك تبقي معايا هيفتكروا ان في حاجة بينا..
ديما: لا متقلقش عادي احنا اخوات.. ديما: الحق في زرار مش موجود في القميص بتاعك.. جاسر: فين؟ ديما: اهو.. جاسر: اه شكله وقع.. ديما: طب هات اعملهولك.. جاسر: لا لا.. ديما: لا هات بس اجرب بليز.. جاسر: هتجربي فيا و كمان مينفعش.. ديما: هات بس اتعلم هات.. ديما: اهو على المكتب في زراير و خيط هعملهم.. ديما قامت و حاولت تدخل الخيط في الابرة.. جاسر: فاشلة درجة اولي.. ديما: الله يسامحك..
ديما بعد محاولات دخلت الخيط في الابرة... ديما: خلاص اهو.. ديما: هات اخيطه بقي... ديما قربت من جاسر و هو قاعد على كرسي المكتب و كانوا قريبين من بعضه... ديما: اصبر بقي.. جاسر: صابر، انجزي مطوليش.. جاسر: اسااسا غلط ايه اللي خلاني اطاوعك... ديما: معلش زي اختك.. و بعدين فجأة الباب اتفتح...