رواية هو والجميلات الجزء الثاني للكاتبة سحر فرج الفصل الثالث
وقعت ملك على الأرض ومسكها سيف بسرعه والكل جرى عليها وكانت أول واحده جنه. مسكت جنه اديها علشان تشوف النبض لكن سيف بسرعه شالها وجرى بيها على العربيه. نهله كانت هاتتجنن على ملك وجريت بسرعه هي ويوسف وابوه علشان يحصلوا سيف بالعربيه. نور: استنى يا يوسف انا جايه معاك. يوسف: لا خليكى يا نور علشان خاطر مليكه. انا هابقى اكلمك على الموبيل واطمنك.
بسرعه يوسف كان ركب عربيته ومعاه مامته وباباه وحصلوا سيف على المستشفى. سيف كان معاه جنه بالعربيه وكانت قاعده مع ملك على الكنبه اللى وراه وحاولت انها تفوقها وفعلا فاقت بس كانت دايخه خالص. وصلوا اودام المستشفى ونزل سيف وفتح باب العربيه وشالها ودخل بيها على الاستقبال بسرعه. كل ده وكانت جنه معاه ومسبتهمش خالص ودخلت معاه لاوضه الكشف. والدكتور سابها تدخل لما عرف انها دكتورة.
الدكتور طلب من سيف أنه يخرج برة الاوضه لحد ما يكشف عليها وسيف خرج وفضل واقف برة على الباب. كان قلقان واعصابه زى الزفت وكان خايف على ملك جدا. شويه وجه يوسف ومعاه مامته وباباه علشان يشوفه ملك اللى اغمى عليها في الفرح ويطمنوا عليها. في القاعه كان الفرح حصل فيه شويه قلق من اللى حصل لملك وبعد شويه كل حاجه رجعت زى ما كانت.
ام سيف: ربنا يستر ويعديها على خير كان نفسى اروح معاهم بس ما قدرتش اسيب مى في وقت زى ده. نور: ربنا يستر إن شاء الله ويكون شويه مجهود من الرقص وخلاص اصلها رقصت كتير وممكن يكون داخت من كده. الام: ان شاء الله خير انا هاتصل سيف واطمن عليها. وفعلا الام مسكت الموبيل بتاعها وقالت الو. بس للاسف الشبكه كانت وحشه جدا ومكنتش سامعه حاجه خالص ولا من صوت الاغانى والموسيقى.
الام: ايوا يا سيف يا ابنى طمنى على مراتك والدكتور قالكم ايه. يا ابنى على صوتك مش سامعه حاجه خالص. خدى يا نور يا بنتى ردى عليه في حته فيها شبكه اصلى مش سامعه حاجه خالص من دوشه الفرح ومن الشبكه برضه. هاتى مليكه وانا اشيلها لحد ما تردى عليه. وفعلا نور ادت مليكه لام سيف وخرجت على برة علشان ترد على سيف. نور: ايوا يا سيف فارس: مين معايا؟ نور: للدرجه دى نسيت صوتى يا سيف؟ سيف: نور!
نور: ايوا نور يا سيف مامتك مش سمعاك خالص من دوشه الفرح. ملك عامله ايه والدكتور قال ايه. سيف: الدكتور جوا معاها ولسه ما خرجش يطمنا واول لما يخرج هابقى اطمنكم. نور: اطمن يا سيف إن شاء الله هتكون كويسه وبخير. سيف: ان شاء الله يا نور سلام. نور: سلام. وفضلت مستغربه من طريقه سيف معاها دى والأغرب أنه نسى صوتها. كل ده وكان يوسف واقف هايتجنن لما سمع سيف وهو بيقول ايوا يا نور. وعرف واتأكد أن نور اتصلت سيف.
وما صبرتش أنه يكلمها زى ما قالها. ضم أيده جامد وقام ضاربها في الحيطه. امه: ايه يا يوسف مالك يا ابنى في ايه اهدى. سيف عينه جت في عين يوسف واتأكد أنه سمع المكالمه مع نور وفي ثوانى كان الدكتور فتح الباب وخرج هو وجنه. سيف راح ليه بسرعه هو ويوسف. سيف: خير يا دكتور طمنى انا جوزها. الدكتور: دول شويه تعب صغيرين نتيجه الحمل. مبروك المدام حامل في الشهر التانى. يوسف بص لسيف وقرب منه وحضنه وباركله.
سيف: الله يبارك فيك يا چو واخيرا هاتبقى خال. الام والاب حضنوا بعض بعد ما اطمنوا على ملك وعرفوا انها حامل. والكل كان بيبارك لسيف. جنه: مبروك يا سيف. سيف: الله يبارك فيكى يا بنت خالى معلش تعبتك معايا. جنه: ولا تعب ولا حاجه يا سيف ملك زى اختى بالضبط. وفجاه جه واحد من على بعد وقرب من جنه. الدكتورة جنه بحالها هنا في المستشفى بتاعتى. جنه لفت نفسها لمصدر الصوت واتفاجأت لما شافت عمر الشال اودمها.
عمر: فينك يا بنتى من زمان ما شوفتكيش من أيام الكليه. جنه: موجوده يا عمر. اه نسيت اعرفك. ده سيف ابن خالى ودول قرايب مراته. الدكتور عمر: اه طبعا انا عارفهم من زمان. ازيك يا يوسف وازى مليكه الصغيرة. يوسف: اهلا دكتور عمر الحمد لله كويسه. ام يوسف: اخبارك ايه يا دكتور عمر فينك بقالك فترة مختفى ليه. عمر: ابدا يا مدام نهله كنت مسافر المانيا كان في مؤتمر مهم وكان لازم أحضره. سيف كان استاذن ودخل لملك.
سيف قرب من ملك وكانت نايمه على السرير وعلى وشها ابتسامه جميله. سيف: الف مبروك يا حبيبتى. انتى ما تعرفيش انا خوفت عليكى اد ايه. كنت هاتجنن عليكى يا روح قلبى. ملك: بجد يا سيف كنت قلقان عليا. سيف: بجد يا روح قلب سيف من جوه. انتى لسه بتسألينى انتى بالنسبه ليا ايه يا ملك. ملك: عارفه يا حبيبى. بس حبيت اطمن.
في قاعه الفرح كان الكل بيغنى ويرقص على الموسيقى ومى كانت طالعه قمر وقاعده جنب خالد في الكوشه. خالد: مالك يا حبيبتى في ايه حسك قلقانه. مى: انا قلقانه اوى على ملك يا خالد. خالد: الجميل ما يقلقش طول ما انا جنبه يا قلبى ثوانى هاكلم سيف واطمنك. وفعلا مسك خالد موبيله وطلب سيف وسيف رد ليه. خالد: ايوا يا عم سيف خير طمنى علشان مى قلقانه ومتوترة بسببك انت ومراتك يا اخويا.
سيف: الحمد لله يا خالد ملك كويسه والدكتور طمنا. ملك حامل. خالد: الف مليون مبروك يا سيف وبارك لملك لما اشوفها يالا سلام. مى: خير يا خالد سيف قالك ايه وبتباركله على ايه؟ خالد: هاتبقى عمتو يا حبيبتى. ملك حامل وهاتجيب نونو صغير. مى: بجد يا خالد. خالد: ايه خالد دى خالد حاف كده من غير حبيبى. مى: وشها احمر الله يا خالد بس بتكسف. خالد... احلا واجمل خالد سمعتها في الدنيا كلها يا قلبى. ليلتنا فل إن شاء الله.
مى: بس بقى يا خالد. خالد: خالد حاف تانى ماشى لما نروح شقتنا بس اما وريتك يا قمر انت سيف بعد ما اطمن على ملك نزل علشان يكمل فرح اخته واستأذن من حماته وحماه أنه ينزل. وفعلا سابهم ونزل هو ويوسف وجنه وكل واحد راح ركب عربيته وجنه طبعا مع سيف وراحوا على الفرح. سيف: ان متشكر اوى يا جنه تعبتك معايا يا بنت خالى. جنه: تعبك راحه يا سيف. سيف: عقبالك يا جنه. جنه: انا مش بفكر خالص في الجواز يا سيف.
سيف: ليه بتقولى كده. جنه: ولا حاجه يا سيف ولا حاجه. اول ما دخلوا القاعه عيون نور كانت عليهم وطمنت ام سيف أنهم وصلوا الام: خير يا ابنى طمنى على ملك. سيف: خير يا امى إن شاء الله ملك حامل وده اللى خلاها من كتر الرقص تعبت وداخت. الام: الف مبروك يا حبيبى واخيرا هاشيل حفيدى يا سيف قبل ما اموت.
سيف خد أمه في حضنه وباس رأسها وباس اديها كمان وقالها ربنا يخليكى يا حبيبتى وما اتحرمش منك ابدا انتى الخير والبركه يا حاجه. يوسف كانت عيونه على نور وشايف اد ايه هي متأثرة بكلام سيف لامه وشاف عيونها اللى اتملت دموع وحس انها افتكرت مامتها. قرب منها وشال مليكه بنته وحط أيده على كتفها وطبطب عليها وضمها لحضنه. سيف خد بعضه للعروسه والعريس وراح لهم واعتذر لهم عن اللى حصل.
خالد: انت بتقول ايه يا عم انت الحمد لله أن ربنا طمنك عليها والف مليون مبروك يا صاحبى. سيف قرب من مى أخته وباسها وحضنها وقالها مبروك يا احلا عروسه في الدنيا وربنا يتمملك بخير يا حبيبتى. مى: الله يبارك فيك يا حبيبى وربنا يخليك ليا يارب والف مليون مبروك لملك. خالد: ايوا يا عم ماشيه معاك بيطلع ليك انت الكلام الحلو وانا لا. سيف: بس ياض خليك في حالك وبطل غيرة. سيف: تسمحيلى بالرقصه دى يا عروسه.
مى: اوى اوى يا حبيبى وهي بتبص لخالد. خالد: بقى كده ماشى. ماشى الحساب تقل اوى وكله هاخلصه منك بس لما نروح شقتنا. سيف: بتقول حاجه يا خالد خالد: الله يسهله يا عم مش بقول حاجه. وفضل سيف هو ومى يرقصوا مع بعض شويه والكل كان بيسقف لهم. على مزمار عبد السلام شويه الفرح خلص وقام العريس ومسك ايد العروسه لحد ما وصلوا لباب العربيه بتاعت خالد. يا ترى هيحصل ايه في الايام القادمه.