logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية مدللة ابن الصعيد ماسة الأيهم
  12-12-2021 03:04 صباحاً  
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية ماسة الأيهم للكاتبة حبيبة عبد الحميد الفصل العاشرخرجت ماسة من الشركة والغضب يتطاير منهاركبت السيارة وذهبت تجاه الفيلابعد مرور وقت وصلت ودخلت الفيلاكان سيف جالس فى الصالونماسة: سيف كلم مراد وجاسى وتعالوا الحديقة عاوزاكمسيف: فى حاجة ومالك عنيكى بطلع شرارماسة بغضب: سيف خلاص لو سمحت هتعرف لما تتجمعواوتركته وصعدت لغرفتهاسيف: مالها دى وانا مالى هكلم مراد قبل ماتاجى تتعصب عليه تانىكلم سيف مرادسيف: مراد انت فينمراد: أنا برة فى حاجة.سيف: تعالى دلوقتى ماسة عاوزانامراد: ماشى جاىأغلق معه ثم صعد لغرفة جاسمين وطرق على البابفتحت جاسى البابجاسى بأستغراب: سيف فى حاجةسيف: ماسة عاوزانا تحت يلا تعالىجاسى: تمام استنى هنزل معاكنزل سيف وجاسى للحديقة بعد مرور وقت قصير جاء مرادمراد: فى ايهسيف: مش عارف دلوقتى ماسة تنزل ونعرفقطع كلامهم نزول ماسةسيف: فى ايه يا ماسةماسة: أيهم الشرقاوى الهيدخل معانا شريكجاسى: ماله.ماسة: وافق بس بشرط أن نسبته تبقى ٦٠ %سيف: بس كده الأدارة هتبقى من حقةماسة: ما هو هيتنازل عن الأدارة وهيباشر من بعيد.مراد بعد تفكير: هو هيتازل عن الادارة انا من رائى نوافق أنا سمعت كتير عن أيهم الشرقاوىوشركاته معروفة وليها أسمهاجاسى: أنا رائى من من رأىمرادسيف: وانا كمان من رأى مرادماسة: خلاص تمام وصح قبل ما أنسىبكرة هنروح نقابل باباصعدت ماسة لغرفتها وهاتفت أدهمماسة: الو يا باباأدهم: ازيك يا ماسة عاملة ايهماسة: تمام بخير. انا قولت لمراد وسيف على كل حاجةأدهم بأمل: وايه قالوا.ماسة: كانوا متقبلين للموضوع بس سيف اكتر ومراد حسيته غاضب شويه هو حضرتك فاضى بكرة عشان نتقابلأدهم: اه يا حبيبتى ولو مش فاضى هفضلكم وقت صح انتى اتفقتى مع أيهمماسة: اه اتفقتا. بس ده طلع ذوق أوىأدهم: اه أيهم انسان كويسماسة: ماشى يا بابا هتضر اقفل باىأغلقت ماسة مع أدهمماسة بسخرية: انسان كويس أوى الصراحة وذوق.فى صباح يوم جديد استيقظت ماسة واخدت شور وغيرت ثيابهاوسرحت شعرها وحطت ميكابوقبل أن تنزل عملت مكالمةماسة: الوالسكرتيرة: ايوه يا فندمماسة: ممكن تقولى للأستاذ أيهم الانسة ماسة وافقت.السكرتيرة: حاضر يا أنسة ماسةنزلت لأسفل كان الجميع جالس على السفرةبعد الانتهاء من الطعام.نظرت ماسة لمراد وسيف وجاسى بمعنى يلاخرجوا جميعا وركبوا السيارة وبعد وقت وصلوا لأحد الكافيهاتماسة: أزيك يا باباأدهم: تمام يا حبيبتىماسة: ده مراد وده سيف وده طبعا باباذهب سيف وأحتضن والدهسيف: باباأدهم وهو يحتضنه: حبيبى عامل ايهسيف: بخير لما شوفت حضرتكبينما مراد كان واقف لا يتحركأدهم لمراد: مش عايز تسلم على ابوك يامرادسلم مراد على أدهم بالأيدمراد ببرود: ازاى حضرتك.قام أدهم بأحتضانه ومراد تخلى عن بروده وشد على أحتضان والده وهناك دمعه نزلت من عينيه ولكن جففها سريعاماسة: تعالوا نقعدجلسوابعد مرور وقت غادروا جميعا.فى شركة أيهم كان جالس ومنشغل فى العملطرقت السكرتيرة على الباب ثم دخلتالسكرتيرة: مستر أيهم الأنسة ماسة كلمتنى وقالت أنها موافقةأيهم: كلميها وقوليلها تبتدى شغل وأبقى انتى تابعى معاها الشغل وصل لحد فينالسكرتيرة: حاضر يا فندمبعد خروج السكرتيرةأيهم: كنت متأكد أنك هتوافقى.بعد مرور عدة شهور كانت المستشفى انتهتوالشركة شارفت على الأنتهاء لم يتبقى الأ أختيار الموظفينفى صباح يوم جديدأجتمع الجميع على السفرة وبعد الأنتهاءذهب سيف وجاسم فاليوم اول يوم عمل فى المستشفىماسة: جاسى الشركة خلاص هتنتهى فاضل اختيار الموظفين المهمة دى بقى ليكى انتى هتختارى الموظفينجاسى: ok هنزل بس اعلان أن احنا محتاجين لموظفينماسة: تمامثانى يوم ذهبت ماسة وجاسى لشركةذهبت جاسى لعمل المقابلات.بينما ماسة كانت ترى اذا كان شئ ناقص فى الشركةواهو اليوم ينتهىفى سيارة ماسةجاسى بتعب: مش قادرة ايه دى كل ما اقول المقابلات خلصت يدخل حد مش عارفة بياجوا من فينماسة ببرود: خلصتىجاسى: مش عارفة بتجيبى البرود ده من فينماسة: من الفريزر اجبلك معاياجاسى: لا ياختى شكرابعد وقت وصلوا للفيلاوأخذت الأيام تمر وتم اختيار الموظفين وأصبحت الشركة تعمل على أكمل وجهواليوم الشركة سوف تدخل فى أول صفقة لهافى الصباح.ذهبت ماسة وجاسى ومراد لشركةولما وصلوا ذهب كل واحد لمكتبهوبعد مرور وقتطرقت السكرتيرة الباب ودخلتالسكرتيرة: مستر يوسف يا فندمماسة: دخليهمخرجت ماسة يليها دخول يوسف.يوسف: ازيك يا أنسة ماسةماسة: تمام الحمد للهيوسف: أنا سعيد بالشغل مع حضرتكماسة: أنا أسعدوبعد وقت تم توقيع العقود وغادر يوسفوبعد مرور وقت قصير كانت ماسة خلصت الشغلماسة فى نفسها: انا خلصت الشغل هروح بقاركبت ماسة السيارة وسارت تجاه الفيلاولكن هناك سيارة قطعت عليها الطريق خرج منها أربع رجال أقوياءقام أحدهما بفتح السيارة وطلع ماسة خارج السيارة.حاولت تقاومهم ولكن القوة تغلب الشجاعة قام أحدهما بوضع منديل به مخدر على أنفها مما جعلها تفقد الوعى قام بحملها ووضعها داخل السيارة وانطلقوا.فى شقة أدهمكان أدهم جالس ويحاول يتصل بماسة ولكن الهاتف مغلق مما جعل الخوف يتسرب له فهو له كام يوم لما يهاتفهاأدهم: يا ترى ماسة تلفونها مقفول ليههتصل بسيف يمكن معاهاهاتف أدهم سيفسيف: الو يا باباأدهم: ازيك يا سيفسيف: تمام بخيرأدهم: تعرف ماسة فينسيف: دلوقتى يمكن فى الشركة ليه فى حاجةأدهم: عشان برن عليها تلفونها مقفولسيف: يمكن فصل شحن ولا حاجة بس انا هرن على مراد وهشوف.أدهم: ماشى يا سيف شوف مراد ورد عليهأغلق سيف مع أدهم وهاتف مرادسيف: الو يامرادمراد: ايوه يا سيف فى حاجةسيف: ماسة تلفونها مقفول ممكن تشوفهامراد: ماشى حاضر هشوفها.أغلق مراد الهاتفوذهب لمكتب ماسة وسأل السكرتيرةمراد: هى ماسة فينالسكرتيرة: الانسة ماسة خلصت شغل ومشيت يا فندممراد: تمامهاتف مراد سيفمراد: سيف ماسة خلصت شغل ومشيت أكيد روحت الفيلاسيف: خلاص تمامخلص سيف شغل وروح كان مراد وجاسى وصلوا البيت بعد ما خلصوا شغل ومعالم القلق على وجههمسيف: فى ايه قلقنينجاسى: ماسة لحد دلوقتى مجاتشسيف: ازاى ومراد قالى أنها خرجت من الشركة.مراد: فعلا انا سألت السكرتيرة وقالت أنها مشيتلينا بدموع: أنا عايزة بنتى مفروض كانت رجعت من ٤ ساعاتميساء: أهدى يا لينا انشاءالله هتاجى دلوقتىبينما سيف ذهب على جمب وهاتف والدهأدهم: ايه فى يا سيف ده كله مش كلمتنى عشان تطمنىسيف: أسف يا بابا قولت لما اروح عشان اتأكد انها روحت أو لأأدهم بقلق: ايه حصل روحت هى صحسيف: للأسف مفروض تكون وصلت من ٤ ساعاتأدهم: سلام دلوقتى يا سيف.أغلق أدهم مع سيف وجلس على أقرب كرسىأدهم بدموع: يعنى ياربى لما القيهم بنتى تختفىبينما فى الفيلا الجرس رنلينا بأمل: أكيد ماسة رجعتوركضت تجاه الباب وقامت بفتحهوكانت الصدمة لهالينا بصدمة: اادهمشعرت لينا بأن قدمها لا تحملها فلم تشعر الا وهى فاقدة للوعىأدهم بخوف: لينا.




الساعة الآن 04:13 PM