logo



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .






look/images/icons/i1.gif رواية مدللة ابن الصعيد ماسة الأيهم
  12-12-2021 02:51 صباحاً  
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية مدللة ابن الصعيد ج1 للكاتبة حبيبة عبد الحميد الفصل الرابعقصر الشرقاوىفى غرفة جاد وسناءسناء بغضب: جاد انت صوح هتتجوزجاد ببرود: ايوه هتجوز عندك يا سنيورة مانعسناء بغضب: انت كيف تفكر تتجوز عليه اههجاد بغضب: قولتلك قبل اكدا صوتك ميعلاش عليه ولا بين أنى أتسهلت معاكى كتير ولعلمك انا هتجوز بمزاجك أو مش بمزاجك ومريم هتبقى زيها زيك فى القصر دا وخلينى أسمع أنك سويتى ليها حاجة جبر يلمكوخرج جاد من الغرفة غاضب.سناء بغضب: يعنى أنا قولت هخلص من الأسمها لينا تطلعلى ست مريم.وجاء أخيرا يوم الخميس المنتظرفى قصر الشرقاوى تم ذبح الذبائح ونفس الشئفى قصر الجارحى وتم توزيع اللحوم على أهل البلد فاليوم ليس بيوم عادى فى اليوم دا هيكون عرس أبناء أكبر عائلات الصعيد واليوم الذى سوف ينتهى فيه التار للأبدحضرت عائلة الجارحى والشرقاوى وشيخ البلدوعدد من كبارات البلد وأخيرا المأذونتم كتب كتاب أدهم ولينا ثم جاد ومريم.ومع أنتهاء المأذون من كتب الكتاب أطلق الأعيرة النارية أحتفالا بالزواج وأنتهاء التار.فى الغرفة التى سوف تتزين فيها الفتاتينمريم بهدوء: احمم انتى لينالينا بخجل: اه لينامريم: أنا مريم أخت أدهم ممكن نبقى أصحابلينا: اه طبعا أنا أصلا مش عندى أصحاب فى الصعيدمريم: مالك انا حساكى متوترة وخايفةلينا: بصراحة أنا خايفة أوى أنا عمرى ما شفت أخوكى ولا تخيلت أنى أتجوز بالطريقة دىمريم: متخافيش صح أدهم بيغضب بسرعة بس قلبة طيبلينا: أنتى ليا مش متوترة ولا خايفة زى وتقريبا انتى عمرك مش شفتى جاد.مريم فى نفسها: (عمرى ما شوفته دا أنا صورته محفورة فى قلبى قبل عقلى)( دا البت طلعت وأقعة على الاخر )لينا: مريم مريم انتى روحتى فينقطع كلامهم دخول خبيرة التجميلخبيرة التجميل: السلام عليكملينا ومريم: وعليكم السلامخبيرة التجميل: مشاء الله انتوا جمال أوى مش محتاجين حاجةوبدأت تجهزهم.فى مكان الستات حيث الرقص والأغانى الشعبية الكل كان منبهر بالعرائس وجمالهم وسناء ترمقهم بغضب وحقدفى مكان الستات حيث الرقص والأغانى الشعبية الكل كان منبهر بالعرائس وجمالهموسناء ترمقهم بغضب وحقد٠٠٠: مشاء الله العرائس كيف الجمر ليلة تمامهوالله يا ست نعمة وانتى والست ورح محظوظين بيهمالحاجة نعمة: تسلمى يا حاجةالحاجة روح: عقبال فرح عيالك يارب.سناء بحقد: انتو بتمدحوا فى جمالهم زى ما يكون ما فى حد أتجوز غيرهم قبل اكدة٠٠٠: مالك ياسناء مش على بعضك اكدة لتكونى غيرانه من مريم عشان جوزك أجوزها عليكىسناء بغضب: أغير وأنا أغير من دى أغير من واحدة كانت خلاصة تار وهى تنظر لمريم نظرة أحتقار جعلت عين مريم تدمعالحاجة روح بغضب: سناء خلاص أكتمى وبلاش كلام ماسخالحاج روح: مريم يابتى متزعليشمريم بأبتسامة: لا أبدا مش زعلانة.بينما فى مكان الرجالكان أدهم وجاد راكبين على الأحصنة وبيرقصوابالعصى على المزمار الصعيدىواهو العرس ينقضى سريعا وكل عريس خد عروسته.فى غرفة أدهم وليناكانت لينا قاعدة على السرير ومغطيه وشها بالطرحة وترتجف من الخوفيدخل أدهم الغرفة ويجلس بجانب لينا ويرفع الطرحة فجأة يقف ويرجع خطوتين للوراء.بينما فى غرفة جاد ومريممريم هى الأخرى قاعدة على السريروتفرك أيديها من التوتر بيدخل الجاد الغرفةوبيرفع الطرحة من على وجه مريم كانت مريمتنظر للأسفل يرفع جاد وجه مريم فتظل مريمتنظر لملامحه التى تعشقها وهو يظل ينظر إلى ملامح وجها الطفولى التى تشع برأة يستفيقجاد أخيراجاد: روحى اتوضى عشان نصلىمريم بخجل: حاضر.تتوضئ مريم ثم يصلى بها جاد ويكون هو أمامها بعد أنتهاء الصلاة يحملها جاد لتصبح زوجته شرعا وقانونا.




الساعة الآن 11:02 PM