logo




أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في Forum Mixixn، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد

الصفحة 6 من 17 < 1 10 11 12 13 14 15 16 17 > الأخيرة



look/images/icons/i1.gif رواية زواج مع سبق الإصرار
  28-02-2022 03:22 مساءً   [37]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زواج مع سبق الإصرار للكاتبة سلمى المصري

الفصل الثامن والثلاثون

المأذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع فالخير بينكم
ليردد الجميع بفرحة
لتبدأ الأناشيد وسط فرحة الشباب ووسط فرحة كانت مباركات كثيرة ليس بها توتر كما حدث في عقد قرانه السابق
التف إخواته حوله
غمر بمكر: مش مطمن لوجودكم انتو الثلاثه حواليا ناوين على ايه ياولاد العمري
محمد باابتسامه: هنعملك ايه يعني
لينظر الثلاثه إلى بعضهم بمكر رفعوا غمر سريعا إلى فوق وسط فرحه وظلو هكذا لمده من الوقت
ليضحك الاربعه اخوه بفرحه
لتأتي نور ونجلاء وعلى وجهم بعد الاستياء
محمد مستفهما: في ايه ياامي جاين هنا ليه
نور بحزم: ياللي معندكش دم مش خلصت كتب الكتاب مش تتدخل تشوف عروستك وتبارك ليها



غمر بتعلثم: ياستي
لتقول نجلاء بحنق: هندخل خمس دقايق وتدخل ورانا
استندت نور على نجلاء وذهبوا نحو قاعة النساء
محمد بجدية مصطنعه: احنا مش لازم نسيب امكو مع ستك كتير علشان كدا هتقلب نور تانيه
ياسين: بعد الشر ياعم هو انا ناقص
ليقول غمر بجديه: مالها نور ياياسين هو حد يطول يبقى زي ستي نور اصلا
عبدالله مهدئا: ايه يارجاله احنا شكلنا اتحسدنا ياسين ميقصدش حاجه ياغمور
اوما غمر برأسه وذهب نحو قاعة النساء
عبدالله مؤنبا: ماانتو عارفين ستي بالنسبة لغمر ايه ليه الهزار ده
ياسين بااسف: والله مكنش أقصدي حاجه
ربت محمد علي كتف أخيه: خلاص محصلش حاجه لما يخرج نصلحه وخلاص المهم نفرح دلوقت عانس العائله هيتجوز
دخل غمر حيث قاعة النساء وسط توتر كبير من لبنى عندما علمت بااستاذنه لدخول
دخل غمر بعد أن استأذن بالدخول ليراها ولأول مره بدون حجاب ينسدل شعرها الأسود الفاحم بنعومته خلف ظهرها
وبندقيتها تلمع من الفرحه وجنتيها ازدادت احمرار عندما دخل ليبتسم ابتسامته الساحرة
كلما اقترب منها كلما ازداد توترها وخجلها
ليرفع وجهها بيده ويقول وابتسامته تملئ وجهه: مبارك يا اجمل عروسه فالدنيا
لتقول بخجل: الله يبارك فيك ياغمر
ليقبل رأسها بحنو بالغ يجعلها تتطير فرحا
غمر بحنو: مبارك عليا انتي يااغلى هدية من ربنا ربنا يباركلي فيكي واكون ليكي الزوج اللي بتتمني
لتقول بهمس: إنت اللي بتمناه ياغمر
ليقول بفرحة: بجد ياحبيبتي
اومات برأسها في هدوء ليرفعها بين يديه ويدور بها ويقول بصوت عالي بحبببببببببببببببببببببببببببببك
ليصفق كل من بقاعة وسط فرحة بالغه لهم ودعاء لهم
انزلها بهدوء وذهب نحو وردة
وردة بحنو: الف مليون مبارك ياحبيبي
قبل غمر رأسها بحنو: الله يبارك فيكي كنت قد الوعد ولالا
وردة باابتسامه: راجل من يومك يابني وقد كلمتك
ذهب غمر إلى جدته وأمه
نور بتمنى: يارب مكنتش التمست ليك العذر كان زمانها
غمر بضحكه قوية: لالالالالا بلاش يانونو
قبل يداها مسحت على راسه بحنو وقبلت راسه
نور بحنو: الف مليون مبارك ياحبيبي
غمر بحنو: الله يبارك فيكي يااحلي نونو فالدنيا ليستطرد: مالك يانوجا زعلان من غمور ولا ايه
احتضنه بقوة وسط دموع فرحتها
نجلاء: الف مليون مبارك ياحبيبي ربنا يتمم ليك على خير شيل عروستك في عينك ياغمر
ليمسح دموعها بحنو: بتعيطي ليه بس ياامي
نجلاء باابتسامه: دموع الفرحه ياحبيبي كان نفسي تاخد اللي بتتمناها والحمدلله حصل
غمر باامتنان: الحمدلله الحمدلله
نور: يلا ياواد روح لعروستك لبسها الشبكة وأخرج لرجاله
غمر باابتسامه: حاضر
تمت مراسم الشبكة وسط خجل كبير فالأول مرة يمسك يدها مما جعل وجنتيها أكثر اشتعالا وجعل ابتسامته تملئ وجهه لخجلها الذي طالما عشقه
قبل جبينها بحنو وسعادة
غمر باابتسامه: ربنا مايحرمني منك ابدا يالبني واكون قد مسئولية الزوج الصالح
لتبتسم في خجل
غمر: لا بقى احنا رجعنا تاني لكسوف انا بقيت زوجك ياهبله
لبنى بغضب طفولي: انا هبله ياغمر
غمر باابتسامه: لا ياعمر غمر
قبل رأسها مره اخرى قبل الذهاب إلى القاعة الأخرى وقبل أن يذهب
لبنى بحنو وخجل: بحبك يازوجي
غمر بحنو: وانا كمان بحبك اوي ياملاكي
خرج غمر نحو قاعة الرجال


دخلت لينا القاعة وسط انبهار كامل من تلك القاعه الفخمه وتفاجاءت أيضا باانفصال القاعات
دخلت إلى قاعة النساء بعد إرشاد من أحد المارة
لتراها منار وتذهب إليها بغضب
منار بغضب: إنتى جايه ليه هنا
لينا بسخرية: يعني أيه جايه ليه هنا معزومه من العروسة عندك مانع
منار بغضب: هو انتي فاكرة لما اقنعتيها انكم روحتو الفرحة صدفه انا بقى كدا اقتنعت لا يالينا انا فاهمكي كويس اوي اوي وريحي دماغك بقى انك ترجعي صاحبتنا وكدا وهفضل ابعدها عنك وعن بكل قوتي
ثم استطردت باانتصار: غمر رجع للبنى زي ماقولتك وانتي الوحيدة اللي خسرتي خلي الحقد والغيرة اللي جوا قلبك تتحسر واعرفي اني غمر ولبني لايمكن يفرقهم اي لعبة قذرة سواء منك أو من غيرك
نظرت لها لينا بسخرية ولكن بداخلها تشتعل غضبا رأت لبنى بفستانها وفرحتها ووسط فرحة كبيرة من بنات الأسرة الإسلامية
ذهبت نحوها باابتسامة مزيفة
لينا: الف مليون مبارك يالولو
لتحضنها لبنى: الله يبارك فيكي يالى اتاخرتي ليه كدا
لترد منار بخبث: لا واللي يزعلك اكتر انها هتمشي دلوقت كمان اصلي عمتها في المستشفى ولازم تكون جانبها
لتنظر لينا لها وهي تشتعل غضبا وتنظر لها منار باانتصار
لبنى بحنو: طيب تعبتي نفسك ليه بس انا اسفه يالينا ربنا يشفيها ويعفي عنها
لينا بضيق: يارب
منار بمكر: تعالى يالينا علشان أوصلك لباب الخروج علشان مش هوهو باب الدخول
لتجز على اسنانها بقوة: ماشي يامنار


في قاعة الرجال
غمر باابتسامه: ياسيدي مزعلتش ولاحاجه بس مبحبش حد يقول نور ومش نور كل واحد لي اسلوب في تربيته وكانت ممكن ماما نجلاء تكون كدا في تربيتها معاكو كنتو هتسمحو حد يقول كدا
عبدالله بمرح: خلصنا الموضوع انتهى ياعم انت وهو عايزين نفرح
غمر بمرح أيضا: عبدالله
لم ينتظر حتى انتهاء الكلمه ووجد إخواته يرفعونه مره اخرى لهواء لعدة مرات وسط فرحه كبيره
ليدخل عمرو من باب الدخول
غمر بحنق: مالسه بدري يابيه
عمرو: اسف ياغمر صدقني
غصب عني.
غمر بضيق: ماشي ياعمرو حسابنا بعدين
محمد محاولا لتغير مجرى الحديث: غمر عمك عاصم بينادي عليك
ذهب غمر نحو عمه
محمد مستفهما: في ايه ياعمرو مشاكل مع هنا تاني
اوما عمرو برأسه: والمره دي مصممة على الطلاق ورفضت تيجي الفرح متعرفش اني اختها هي اللي عملت كل حاجة ولاقادره تقتنع اني ليلة اللي وقعت نفسها في لعبه دي
محمد بجدية:بصراحة ياعمرو انت وهنا مينفعش تكملو مع بعض معرفش ليه اختارتها ياعمرو
عمرو بااسف:كنت بحبها يامحمد وقولت حبها لأهلها فاليوم هيكون ليا اكتر منه لكن محصلش حاسس انها مش بتحبني واني مش في حسابتها اصلا
محمد بهدوء: طيب حاول تهدأ كدا وتفرح انت عارف غمر لو عرف هيقلب الفرح نكد لاني كمان ليلة محضرتش الفرح
عمرو مستفهما: ليه
محمد بحنو:مهما كان ياعمرو ليلة كانت بتحب غمر بجد واللي وقعها في لعبة القدزة بحبها لي
عمرو بااسف: عندك حق يامحمد ربنا يرزقها كل الزوج الصالح
انتهى عقد القرآن بكل طيب وسئ حدث فيه ليكون الفائز الأول في تلك الليلة القلوب التي أنهكها الحب والعشق



مر شهر ليس فيه الا سعادة بالغه وفرحة لغمر ولبنى القلوب التي دقت بالحب في ظل كل الشر الذي كان حولهم
نزل غمر على الدرج باابتسامة
نور بحنو: ايوه بقى ياغمور من وقت ماكتبنا الكتاب والابتسامة منوره ربنا يسعدك يابني ويبعد عنك كل شر ياحبيبي
قبل غمر يداها: ربنا مايحرمني من وجودك في حياتي ابدا ياامي
نور بحزم مصطنع: يعني الدبله دلوقت مش بتعمل حساسيه ياغمر
غمر بخجل: اصل يعني
لتضحك نور بقوة وتقول: انا كنت عارفه اصلا من الاول اني معندكش حساسيه ولا حاجه بس قولت اسيبك براحتك ياواد ده انا اللي ربيتك
غمر باابتسامه: ياسلام عليكي يانونو

في مكتب غمر
غمر مستفهما: مفيش جديد عنك انت وهنا
عمرو: في رجعتها البيت امبارح بس مفيش كلام بينا
غمر بحزن: طيب ياعمرو مايمكن انت اهملتها الفترة اللي فاتت علشان كدا
قاطعه عمرو: ياغمر هنا انا بالنسبة ليها زوج بس اللي بينا تاكل تشرب الحقوق الزوجيه وبس هنا مبتحبنيش ياغمر
حتى لما بعدنا عن بعض كان بالنسبة ليها الأمر عادي
غمر بااسف: طيب وناوين تستمرو ليه بقى بدل الحياة بينكم كدا
عمرو بااسي: علشان تاليا ياغمر
اوما برأسه بهدوء.
ليرن هاتف غمر
غمر: يخربيت الرقم ده خليني افتح عليك زي كل مره كدا واسيبك تتحرق
عمرو مستفهما: رقم مين
غمر باابتسامه: معرفش والله بس انا حاسس اني لبنى ورا الموضوع ده بتعملي اختبار
عمرو: ممكن بس ليه بتقول لبنى يعني
غمر باابتسامه: اصلي محصلش غير بعد كتب الكتاب وبعد مالبني خلتني اغير رقمي ومبيرنش غير وانا لوحدي
عمرو مؤكدا: اها فهمت معلش ياغمر برضه اللي حصل لازم يخليها تعمل كدا بس هو انت كدا فاتح وكلامنا مسموع
غمر باابتسامه: لا عامل كتم للصوت

وبي مطعم رومانسي في أفخم مطاعم البلد
غمر بحنو: اتفضلي ياحبيبتي
لتبتسم بهدوء: شكرا ياحبيبي
جلست لبنى وجلس غمر
غمر بإبتسامه: ايه رايك في المكان
لبنى بااعجاب: مكان جميل اوي بس انا بحب المكان بتاعنا اكتر
غمر باابتسامه وحنو: تغير شويا ياحبيبتي
اومات برأسها بتفهم
غمر بحنو: واحشتني عالفكره اوي.
لبنى بحنو: وانت كمان واحشتني
غمر بسعادة: كل ماافتكر اني فرحنا قرب يالله بحس اني الدنيا كلها بتضحك ليا بس برضه 3 شهور كتير
لبنى: لازم اخلص التيرم التاني ياغمر خلينا نبقى في الاجازه مبقاش متوتره بقى وكدا
غمر باابتسامه: صح بس برضه الانتظار وحش
لبنى بحنو: هانت ياحبيبي هانت
غمر برجاء: يارب ثم استطرد بحنو: بس ايه الجمال ده
لتبتسم بخجل وتستطرد بطفوليه: دي أقل حاجه عندي
ليضحك بحنو: طبعا طبعا انتي هتقوليلي حبيبي كل يوم بيبقى اجمل من اللي قبله
لبنى بخجل: خلاص بقى ياغمر
ليأتي النازل ويسأل عن المطلوب
وأثناء تناولهم الغداء دخل...
مما جعل غمر ينظر بدهشه واشتعل غضبا من هذا


look/images/icons/i1.gif رواية زواج مع سبق الإصرار
  28-02-2022 03:22 مساءً   [38]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زواج مع سبق الإصرار للكاتبة سلمى المصري

الفصل التاسع والثلاثون

وأثناء تناولهم الغداء دخل ياسين وهلا وايديهم متشابكة باايدي باايدي بعض مما جعل غمر يشتعل غضبا والدهشة والغضب تعلو وجهه
لبنى بااستفهام: غمر غمر مالك
غمر بغضب: خليكي هنا متتحركيش وعينك متجيش انا هروح فين
لبنى بضيق: ليه في ايه لكل ده
غمر بغضب: اسمعي الكلام وبس
قام غمر من مكانه وذهب نحو ياسين وهلا
ياسين بتعلثم وخوف: غمر
غمر والشر يتطاير من عينه: لحظه ومتبقاش قدامي وحسابنا فالبيت
ياسين بتعلثم ونظرة خوف على هلا التي باتت ترتجف من غضب ورؤية غمر لهم: طيب وهلا



صمت غمر للحظة وبداخله انبهار بشخص اخوه فهو لايخشى غضب أخيه الأكبر بقدر مايخشي على حبيته فهو لايخشى عقاب أخيه وغضبه منه وماستكون رد فعله بقدر خوفه على صغيرته الأمر الذي جعل غمر على يقين أنه يريدها بصدق ولا يلهو بمشاعرها قليلا ويتركها ويرحل ولكن كان لايريده أن يقع بنفس خطائه كان يريد أن تبدأ حياته في الحلال
غمر بهدوء: لو كان يهمك أمرها كدا مكنتش خدتها وخرجت من ورا أهلها اتفضل يااستاذ وكلامنا فالبيت وبنت عمك انا هوصلها لحد بيتها ليستطرد بغضب وكلمه غير قابله للنقاش: اتفضل
كانت كلمات غمر لها تأثير الأول على مسمع هلا التي شعرت باانها خانت ثقه أهلها
وكانت اها التأثير اخر على ياسين الذي شعر باانه أخطأ في حقها خطأ كبير وبعد الطمأنينة أن أخيه لأن يؤذي صغيرته خرج ياسين من المطعم
غمر بحنق: تخرجي من المطعم من الباب التاني وتيجي من الباب رئيسي تاني وكأنك لسه داخله وهتنظري حد من اصحابك وكأنك شوفتينا صدفه علشان اروحك يابنت عمي
اومات برأسها في خجل ذهب غمر وقد رسم ابتسامة صغيره على ثغره وجدها تنظر له بضيق
لبنى بضيق: روحت فين
غمر باابتسامه: حبيبي زعلان مني
لبنى بضيق: روحت فين انا مرضتش اضايقك واشوف روحت فين علشان تيجي وتقولي بنفسك
غمر باابتسامه: واحد كنت بدور عليه وماصدقت لاقيته بس كنت لازم اخد حقي منه
لبنى بحنق: ماشي ياغمر
لتنظر لبنى نحو باب دخول لترى هلا تتدخل منه فتشير لها بيدها
لبنى باابتسامه: هلا هنا
غمر: هو انتو تعرفو بعض
لبنى باابتسامه: اه طبعا كانت صاحبتي في المدرسه
ذهبت هلا نحوهم باابتسامه مصطنعه فالخوف من غمر يجوب كل جزء بها
احتضنت هلا ولبني بعضها
غمر باابتسامه: ايه الصدف الجميله دي
ابتسمت هلا بخجل وهي تقول بداخلها كيف أن يكون هذا هو من كان يقف معهم منذ قليل والغضب يعتلي وجهه كيف ذاك
لتنتهي تلك الجلسة بهدوء الذي يسبق العاصفه


بعد عدة ساعات خرج ياسين من غرفته
ياسين: ماما
نجلاء: نعم ياحبيبي
ياسين بتعلثم: هو غمر اللي كان بيكلم حضرتك
نجلاء: اه قال إنه جاي كمان شويا كنت عايز منه حاجه
اوما برأسه نافيا والقلق والخوف من أخيه ينهش عقله


نور بضيق: يعني اتغديت برا ونازل تتعشي عند نجلاء خلاص بقيت صفر على شمال في حياتك
غمر باابتسامه: متقوليش كدا يانونو انتي اللي في القلب
نور بتنهيدة حزن: علشان كدا بقالنا اسبوع مبناكلش على سفره واحده ياغمر عامة يابني دي حياتك وانت حر فيها وانا شكل دوري انتهى منها بس المهم اني اكون قضيت دوري على أكمل وجه
لتركه وتذهب إلى غرفتها في حالة دهشه حدق في ذاك الفراغ بعد تركت المكان
ثم نظر إلى غرفتها بشئ من الضيق من نفسه لتقصيره تجاها
نعم تغيرت حياته واصبح مسئول عن فرد جديد ولكن هذا لايعطيه الحق في كل ذاك التقصير نحوها
قرر الذهاب إلى أخيه ورجوع قبل موعد العشاء


سمع صوت جرس الباب وصوت ترحيب أمه به جلس على المكتب وفتح الكتب الخاصه به بتوتر بالغ
وبعد نصف ساعة أو أقل فتح غمر الباب أغلق الباب خلفه
وقف ياسين احتراما لأخيه وعيناه لا تفارق الأرض
ياسين بتوتر: انا عارف انت عايز تقول ايه
جلس غمر على حافة سرير: كمل
ياسين بتوتر: صدقني مش هيتكرر تاني انا اسف
غمر بهدوء: بتحبها
رفع ياسين عيناه ونظر إلى اخيه بذهول
غمر بحزم: رد
ياسين بتعلثم: ايوه بحبها
غمر بحزم: خلصنا تخلص السنادي وانا اخوك هنروح نخطبها ليك بس قسما بربي لو عرفت انك بتقابلها أو بتكلمها
قاطعه ياسين فهو يعلم غضبه جيدا فهو الحنون القاسي: مش هيحصل صدقني
غمر باابتسامه: مصدقك حافظ عليها علشان توصلها في الحلال ياابن العمري


دلف إلى البيت قبل موعد العشاء كما عزم منذ قبل ذهابه الى أمه أمر صباح بإعداد طعام العشاء
صعد إلى غرفة نور استأذن ودخل
غمر باابتسامه: مساء الخير يانونو
نور: مساء النور ياغمر
غمر بحزن: غمر... انتي زعلانه مني اوي كده
نور بااستنكار: هزعل منك ليه ياغمر انت شايف انك عملت حاجه تزعلني.
غمر بهدوء: انا عارف اني قصرت مع حضرتك الفترة اللي فاتت
قاطعته نور بحزم: خلاص ياغمر انا اصلا كنت منتظره اليوم اللي ارتاح من مسئوليتك فيه كدا احسن ليك وليا
غمر بحزن وهو يقبل يدها: انا اسف صدقني محدش هياخد مكانك ابدا ولا حتى امي انا فعلا قصرت انتي أغلى حاجه في حياتي يانونو


مر شهرين في هدوء تام فالكل مشغول بترتيبات الفرح الذي سيقام في الشهر القادم
تجهيزات في بيت نور فقد أصر غمر انه لن يتركها وسيتزوج معاها بنفس البيت
كانت تجهيزات على قدم وساق


لينا بمكر: ماتتصلي بالبني تيجي شويا
هلا بمرح: والله فكره دي واحشتني اوي.
اتصلت على لبنى التي رحبت بفكرة
أغلقت هلا معاها
لينا: قالتلك هتيجي
هلا: اها

مر نصف ساعة ودلفت لبنى حيث يجلسن هلا ولبني في غرفتها
لينا بعتاب: ايه ياست لولو الجواز خدك مننا
لبنى بتعب: اه انا تعبت بجد كل يوم نزول وتوتر ونجيب ده لا هنشوف تعب اعصاب
هلا بحنو:معلش ياحبيبتي هانت
أضاءت شاشة هاتف لينا
لينا بتوتر: ممكن اطلع اتكلم
هلا: اه طبعا
فتحت لها باب شرفه وتركتها واستاذنت من لبنى لتعد النسكافيه لهم دخلت حامله صنيه بها أكواب من النسكافيه
هلا: لبنى معلش اسألي لينا كدا تشرب كام معلقه سكر
لبنى: حاضر
ذهبت لبنى إلى الشرفه فسمعت اسم زوجها
لينا: إنت بتقول ايه ياغمر طيب لما انت مش بتحبها ليه هتجوزو اه بس انا حاسه بالذنب ناحيتها اوي دي مهما كان صاحبتي اه
لا عمرو لازم يشوف حل معاها بجد دي بقيت لاتتطاق ايوه صح
لتدخل لبنى والغضب يكسو وجهها: إنتى بتكلمي مين
لينا بخوف بعد أن أغلقت الهاتف: لبنى
لبنى بغضب: بقولك بتكلمي مين
أخذت منها الهاتف لترى ذاك الرقم لتجده رقم زوجها
لبنى: ايه اللي بينك وبين غمر.
لينا ببكاء: مفيش حاجه بينا احنا مجرد صحاب
لبنى بااستنكار: صحاب وهما صحاب بيكلمو بعض كل يوم بي ساعتين
لينا: اه
لبنى بحزم وغضب: ايه اللي بينك وبين غمر يالينا
لينا: مفيش حاجه بينا
وذهبت من أمامها سريعا

نزلت لبنى والدموع تتحبس في عيناها ماذا بينهم
وسوس الشيطان لكل شئ خططت لها لينا ليكون...


في شقة نجلاء
نجلاء بغضب:هو ليه مش راضي ينسى ليه ديما تصرفاته بتفكرني عن ذنبي ناحيته
محمدبااستفهام:ياامي ليه بتقولي كدا انتي عارفه من الاول اني غمر قال إنه لما يجيني يجوز هيجوز مع ستي ايه الجديد
نجلاء بحزن: كان نفسي يجوز هنا ويبقى معانا فالبيت وافرح بعياله زي عيالكو ده ابني انا انا اللي جبته
محمد بااسي: بس هي اللي ربت وشالت وسهرت ولو مكنش غمر عمل كدا ميبقاش ابن نصر ده أقل حاجه يرد بيها لستي الجميل بعد العمر ده كله يسبها تفضل في بيت طويل عريض لوحدها
وبعدين ستي مبقتش صغيرة وبقي يصعب عليها من أقل حاجه ومع ذلك فضلت تتحايل عليه انه يتجوز في شقته وهو اللي رفض
غمر عمل الصح ياماما


في مكتب غمر
غمر بحزن: هتفضل كدا كتير ياعمرو حالك مبقاش مطمني
عمرو بااسي: مالي ياغمر ماانا كويس
غمر بااستنكار: ماهو واضح هيئتك باين عليها أوي انك كويس
عمرو بااسف: كله هيبقى تمام ياغمر كله هيبقى تمام بإذن الله
غمر بااسف: اتمنى كدا

ذهبت لبنى حيث مكتب غمر
استاذنت ودخلت
غمر بحنو: تعالى ياحبيبتي
عمرو: طيب استأذن انا نورتي يالبنى
ذهب عمرو سريعا دون انتظار رد من غمر
لبنى بمكر: ماله عمرو ياغمر
غمر بااسي: ادعيله يالبني حياته تتعدل مع هنا صعب اوي انك تحبي حد اناني مبيفكرش فاللي بيحبه
لبنى بحنق: وانت ياغمر على كدا بتحبني
غمر بمرح:لا وخدك تخليص حق
لبنى بغضب: وهو اللي بيحب حد بيخونه ياغمر
غمر: اقصدك ايه يالبنى
لبنى بغضب:انت عارف أقصدي كويس طلقني ياغمر


look/images/icons/i1.gif رواية زواج مع سبق الإصرار
  28-02-2022 03:23 مساءً   [39]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 01-11-2021
رقم العضوية : 116
المشاركات : 6453
الجنس :
الدعوات : 2
قوة السمعة : 10
رواية زواج مع سبق الإصرار للكاتبة سلمى المصري

الفصل الأربعون والأخير ( النهاية )

لبنى بغضب: انت عارف قصدي كويس طلقني ياغمر
غمر بسخرية: لبنى انا مش فايق لهزارك دلوقت
لبنى بغضب: انا مش بهزر ياغمر
غمر ببرود: يبقى شاربه حاجه قبل ماتتدخلي وعايزه تفوقي
شعرت بغضب أكثر من ذاك البرود
هل هو يراها فتاة جدباء لهذا الحد فلم يظهر اي شئ من التوتر عليه كما ظهر عند عقد قرانه باليلة ولكن انه خان مره ومن ممكن أن يكون يخون الف مرة
وأكثر ماجعلها تستشيط غضبا معرفة لينا باامر عمرو
لبنى بغضب وقد ارتفع صوتها: انا اصلا غلطانه اني رجعت لواحد خاين زيك فعلا اللي فيه طبع الغدر والخيانة مش هيغيرو



ليظهر أمامها عينان لم تراهم من قبل وجسد أمامها مباشرة في أقل من برهه يتنفس بشئ من الحده مسيطر عليه الغضب الجامح
قبض على كتفها بيديه ووضع جبينه إلى جبينها لتشعر بحجم أنفاسه الملتهبة ليقول بصوت مخيف به تهديد: إنتى كدا غلطتي يالبنى ولولا حبك اللي هنا
ثم أشار إلى قلبه ليستطرد بلهجته الباردة المرعبة: كنت عرفتك ازاي ترفعي صوتك عليا كنت عرفتك ازاي تفكري في كل كلمة تخرج من هنا
وأشار الى فمها ليشدد قبضته على كتفها لتطلق صرخة ألم
صرختها جعلت قلبه يتألم عليها ولكن غضبه كان المسيطر الوحيد قبض علي ذراعها بقوة ودفعها أمامه إلى الكرسي دفعها إلى الكرسي بقوة لا تتناسب مع رقتها
غمر باابتسامه باردة: ايه اللي حصل يالبنى
كانت ترتجف خوفا من لهجته معها
ليستطرد بغضب: انطقي
روت له ماحدث وماسمعته من لينا
غمر باابتسامه ولكنها ابتسامة ضجر وخيبة امل منها: وصدقتي بسهوله كدا يالبنى
فجائها ذاك الرد ليدخل عمرو بدون سابق إنذار كما تعود
عمرو وهو يلتقط أنفاسه: غمر عارف مين رقم اللي كان بيتصل عليك ومبيردش
ليقول هو ببرود: لينا
لتفزعها كلمات عمرو وليتفاجا عمرو باانها مازالت موجودة
عمرو: انا اسف مكنتش اعرف انك لسه موجوده هجيلك تاني ياغمر.
ليقول بلهجته الباردة التي تعكس تماما مابداخله: استنى ياعمرو
عمرو: في حاجه ياغمر.
غمر باابتسامه: عرفت منين اني ده رقم لينا
عمرو: هلا خدت اتصلت بيها من عندي امبارح ولما شفت رقم افتكرت رقم اللي بيرن عليك ولاقيته نفس الرقم اتصلت على هلا وقالتلي انه رقمها فجيت اقولك بس انت عرفت منين
غمر بلهجه أمرا: بعدين ياعمرو
اوما برأسه وذهب من أمامهم.
لتقول هي وعلى وجهه اعتذار: غمر انا
غمر بغضب: مشعايز اسمع حاجه بس صدقني يالبنى من النهارده كل شئ لي حسابات تانيه وحدود ووضع تاني وافتكري انك انتي اللي اخترتي ده المكان مكانك يازوجتي
ليترك المكتب والغضب مسيطر عليه
ليتركها نادمة تبكي بحرقه على فعلتها هذه كانت تعاتبه على علاقتهما الهشه لتجعلها هي علاقه في مهب الريح



في غرفة منار
منار هاتفه بغضب: تستاهلي حذرتك منها قبل كدا ومفيش فايده بتحكمي على غمر بس بقسوة ودون تفكير لكن حنينه اوي مع اللي ميستاهلوش
لبنى بحنق: لينا عملت ايه قبل كدا خليتك تفضلي واخده الحذر ده كله منها
منار بنفاذ صبر: عايزه تاخد اللي في ايدك شايفه اني غمر كتير عليكي بتحبه يالبنى وهتجنن ازاي هي استايل اكتر ومع ذلك مقدرتش توصل لي وكانت عارفه انه كتب كتابه وخليتك تروحي ويوم المستشفى لما برضه اتسرعتي وهجوم على غمر والراجل عدي الموضوع ويوم مااختارت ليكي الطقم الضيق وغيرو وغيرو كل ده ماتعلمتيش وفي الاخر راحه زي الهبله هجوم على غمر برضه استحملي بقى غمر لتستطرد بهدوء قاتل: قولتك قبل كدا انك ليكي معاملة خاصه مع غمر بس بتسرعك ده هتشوفي واحد تاني هتشوفي غمر العمري بجد وللأسف بعملتك دي هتخلي يقلب على الكل حتى اقرب الناس لي
لبنى بخوف: ليه بتقولي كدا
منار بحزن: علشان شاف منكم كلكم القسوة انتي الحاجه الوحيده اللي كانت حنينه عليه بس باللي عملتي النهارده هو اتأكد اني مفيش حد حنين عليه بجد واني طيبته وهدوءه اللي معاكي ومع غيرك محدش فيكم يستاهلهم استعدي لي مواجهة راجل بالغ عنده 30 سنة قسوة
لتنزل دموع منار اشفاقا على ذاك الغمر وتنزل دموع لبنى ندما على مافعلت



ليجلس على حافه السور المواجه لنيل بهدوء قاتل وكأن الحياة توقفت بالنسبة له ليتذكر كل شئ مر به في حياته ليتذكر كم كانت أوائل عمره مع أبيه وكيف انقضى ذاك الوقت الجميل بسرعة بموت ابيه ليذهب إلى المقابر في ذاك الوقت المتأخر ويجلس بجانب قبر ابيه يجلس دون أن ينطق بحرف وكأنه يعاتبه لمغادرته له سريعا لحرمانه من ذاك الحنان
أغلق هاتفه ليعود إلى صمته مره اخرى

لتضئ شاشة هاتفها فتغلق المصحف
نور بحنو: ازيك يالولو عامله ايه
لبنى بتوجس: الحمدلله ياماما حضرتك عامله ايه
نور بحنو: الحمدلله يابنتي انا كويسه الواد غمر عامل ايه معاكي اوعي يكون بيضايقك
لبنى: لا ياماما مش بيضايقني لتستطرد بخجل: مش سامعه صوته زي كل مره
نور: لسه مجاش والله يالبني انا كنت فاكره اني عندكم
لبنى بقلق: لا ياماما مش عندنا وموبايله مقفول
نور بمحاولة لتهدئة لي لبنى ولكن قلبها نهشه القلق: ممكن يكون فصل شحن منه اول مايرجع هخلي يكلمك

ظل أمام قبر ابيه حتى أشرقت الشمس ليخرج من المقابر شخص غير الذي دخل عينه ليس بها بريقها المعتاد
فتح باب البيت ليجد نور تجلس على الكرسي أمام الباب يبدو أن النوم لم يعرف الطريق إلى عيناها
نور بحزم: كنت فين ياغمر وقافل موبايلك ليه ومن امتى بتبات برا من غير ماتقولي.
غمر بلهجه بارده: كنت عند بابا
نور بغضب: نهارك اسود بايت في الترب انت اتجننت ياواد
غمر باابتسامه بارده: كنت خدت ايه من العقل يعني
ليتركها وسط ذهول منها على تلك الحاله صعد إلى غرفته لم يبدل ملابسه ونام كما هو

أغلقت الهاتف مع نور التي اخبرتها باانه قضى ليلته في المقابر
لتشعر برغبه في البكاء شديده ولكنها لم تفعل وذهبت إلى امها وطلبت معاها المجئ معاها للذهاب معاها لتطمئن على نور وافقت وردة بترحيب

نور باابتسامه: والله نورتني
لتربت على ظهر لبنى
لتربت على ظهر لبنى
ربنا مايحرمني منك ابدا ياحبيبتي
لتبتسم لبنى بمجامله كانت تبحث عنه بعيناها
قدمت صباح لهم العصير والحلوى
نور أمرا: صباح بلغي غمر اني مراته وحماته هنا
صباح: حاضر ياحاجه
لتقول وردة بااستفهام: هو غمر منزلش المحل النهاردة.
نور: لا
هبط غمر درجات السلم وعلى وجهه ابتسامة هادئة
سلم على وردة بترحاب نظر إلى لبنى التي لم ترفع عيناها من على الأرض خجلا منه قبل رأسها بحنو وقبل يديها لتميد الأرض من تحتها خجلا من تصرفه هذا لتنظر نور إلى وردة وينسحبا من تلك الجلسه الحميمه
لبنى بخجل: انا اسفه ياغمر
غمر بهدوء وابتسامه:خلاص ياحبيبتي محصلش حاجه الموضوع انتهى ولينا خلاص انتهت من حياتنا ومن البلد كمان
لبنى بااستفهام: اقصدك ايه
غمر باابتسامه خبث ارتعبت منها لبنى: عزلو بالاجبار
لبنى: ايه
غمر باابتسامه: اللي سمعتي
لبنى بصدمة: ليه كدا ياغمر
غمر ببرود: معلش انا برضه مبحبش أذى حد وعوضتهم
ليقول بلهجه بارده غير قابله للنقاش: خلص الكلام



فلاش بااااك
عمرو بدهشه: غمر انت متأكد اني عايزني اعمل كدا
غمر أمرا: والنهارده مش بكرا ياعمرو ميبتوش في البلد النهارده تشتري الشقه منهم بااي مبلغ
عمرو وهو مازال على حالته: حاضر ياغمر

في بيت نصر العمري تحديد في غرفه ياسين
ياسين برجاء: غمر انت وعدتني لما اخلص وانا خلصت هتروح امتى بقى
غمر ضاحكا: مستعجل على ايه ياموكوس
ياسين بحنو: بحبها ياغمر وخايف تكون لغيري
غمر باابتسامه: مش هتكون ياابن العمري هلا من نصيبك بإذن الله يخلص الفرح ونخلص من الدوشه دي وهروح انا واخوك وامك نخطبها ليك
ياسين بغضب طفولي: لسه هتنسي اسبوعين تاني
غمر باابتسامه: الفرح بعد اسبوع يااهبل
ياسين ضاحكا وانت هتنزل يوم صباحية تخطبها ياغمور
غمر باابتسامه: انت مصيبه ياسين

في غرفة لبنى
منار بصدمة: غمر هو اللي عمل كدا
لبنى بخوف: يعني هما فعلا مشيو من المنطقه
منار: ايوه... طيب
غمر أتعامل معاكي ازاي النهارده
لبنى بخجل: اتعامل معايا كويس جدا جدا وكأني محصلش حاجه
لتصمت منار وتستطرد تاهه في ذاك الغمر: ربنا يهدي سرك


تمر الأيام سريعا ويأتي يوم الزفاف أسرع
عاصم بحنو:متأكده ياليله عايزه تروحي
ليلة باابتسامه: ايوه يابابا ده فرح اخويا الكبير ومينفعش مروحش
قبل رأسها بحنو ودعي الله لها في سره باان يرزقها الزوج الصالح


تجهزت لتاني مره لتكون أجمل فتاه بالبندقتين لتزف إلى حبيبها بفستانها الأبيض متامله في تلك الأحلام الورديه التي رسمتها
وفي قاعة منفصلة كما كان في عقد قرانهم ولكن قاعه أكبر وافخم بكثيرفهي في إحدى أفخم الفنادق المصريه تجمع المعازيم والأهل والاحباب


خرجت ليلة لتستنشق بعض الهواء فهي لا تحب الأفراح تحب الأماكن الهادئه
أضاءت شاشة هاتفها برقم ابيها يامرها بدخول لخوفه عليها
دخلت من الباب الفندق الرئيسي لتصدم بذاك الشاب ذو لحيه الخفيفه مهذبه لينظر إلى عيناها ويغض بصره سريعا
حمزه بخجل: انا اسف
ليلة: محصلش حاجه عن اذنك
دخلت إلى القاعة سريعا ليذهب حمزه إلى ابيه
عبدالرحمن مونبا: اتاخرت ليه ياحمزه
حمزه باابتسامه: انا عايز اخطب

كان حقا يوم جميل شعر الجميع بسعادة به
صعد غمر وعروسه إلى جناح المحجوز لهم
وذهب كل فرد إلى بيته
لينام ياسين يحلم بي متى سيمر ذاك الأسبوع ليشعر بالاطمئنان
بوجود حبيبته
وينام عمرو بجانب زوجته يفكر بماذا سيكون في الغد بينه وبينها
ليجلس حمزه في الشرفه يفكر في تلك الفتاه الذي رآه للحظه
ولكنه شعر بالراحه شديده تجاهها من تكون

نجلاء بفرح: كانت ليلة زي الفل الحمدلله
نور: الحمدلله ربنا يهدي سرهم يانجلاء ويهدي غمر

في الجناح الخاص كانت جالسه ترتدي قميص من الحرير لونه ابيض كانت تشبه الملائكه
غمر باابتسامه: انبسطي يالبني
لبنى بخجل: ايوه
غمر باابتسامه خبيثه: كويس علشان كانت آخر ليله هتنبسطي فيها
لبنى بصدمة: انت بتقول ايه ياغمر
غمر بسخرية: بقول اللي هتشوفي يالبني جاه وقت العقاب يالبنى جاه وقت الحساب لينا خدت حسابها وفاضل حسابك وعقابك انتي صدقني هيكون حسابك عسير
ليهمس بصوته ولهجته البارده المرعبة: ادخلي نامي علشان الوقت اتأخر يالولو يااكتر حاجه خدتها تحدي في حياتي
لبنى بغضب وبكاء واتجوزتني ليه ياغمر لما ناوي تعاقبني كنت ممكن تسبني وتريح نفسك وتريحني اتجوزتني ليه
غمر باابتسامه: جواز مع سبق الإصرار
تمت
الجزء التالي
رواية زواج مع سبق الإصرار الجزء الثاني بقلم سلمى المصري

اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد
الصفحة 6 من 17 < 1 10 11 12 13 14 15 16 17 > الأخيرة




المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
رواية ورقة زواج عرفي زهرة الصبار
14 974 زهرة الصبار
نصائح الآباء قبل الزواج.. كوني واثقة في نفسك لهلوبة
0 275 لهلوبة
كيف تتجنبين زيادة الوزن بعد الزواج؟ لهلوبة
0 269 لهلوبة
حصاد ارتباط وزواج الفنانين .. قصص الحب تنتصر في النهاية لهلوبة
0 393 لهلوبة
اسباب اختفاء الحب بعد الزواج.. الحياة ليست كما نتوقع دائمًا لهلوبة
0 318 لهلوبة

الكلمات الدلالية
رواية ، زواج ، الإصرار ،











الساعة الآن 04:53 PM