رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والعشرون
نغم: يا نههههار اسود حامل لا مش ممكن سهام: في ايه يا نغم. يا بنتي احمدي ربنا نغم: يا ماما افهمي مهاب. مهاب يا ماما سهام: عادي هيزعل شوية وخلاص. اصل اللي حصل حصل. هتعملي ايه يا عني نغم: لا يا ماما مش هيزعل شوية وخلاص. مهاب الموضوع ده مش عايز يتناقش فيه نهائي سهام: هو مش انتي قولتيلي قبل كدة اول ما ندي حملت انه قالك هيراجع نفسه في الموضوع ده.
نغم: اه يا ماما بس بعد اللي حصلي وحكاية الخطف دي وهو قفل مناقشة في الموضوع ده خالص. سهام: متشيليش هم. هيعمل ايه يعني هو بس ممكن يزعل شوية ويقلق شوية وخلاص. نغم: اصل انا بعد ما رجعنا من السخنة اتكلمت معاه وكان رد فعله شديد اوي سهام: ازاي مش فاهمة نغم: هقولك.. فلاش باك مهاب ونغم قاعدين بيتفرجوا علي فيلم و بيتكلموا علي ندي وتعب الحمل وسامح وعميله معاها.
مهاب: هههههههه سامح ده مصيبة ضحكني ضحك النهاردة بسبب اختك نغم: ههههههه ماشي والله لقولها انه بيتريأ عليها وهخليها تظبطه مهاب: ده بيقولي من يومين. قام بالليل لقاها قاعدة في المطبخ وواكلة بتاع 10 كيلو مانجة. وشكلها يفطس من الضحك. والمصيبة بعد ما تاكل تدخل الحمام. وترجع حاجة. زفت نغم: ابتسمت. وسكتت مهاب: مالك يا روحي نغم: حبيبي مش انت قلتلي انك هتوافق علي اني اخلف.
مهاب: بعد عنها ووشه اتغير وبان عليه الضيق. لا انا وقتها قلت هعيد حسباتي. لكن مقولتش وافقت. نغم: طيب وعدت حسباتك مهاب: قام وقف وبجدية. اه يانغم وخلاص اخدت قرار نهائي اني عمري ما هخلف مستحيل ده يحصل نغم: ليه بس يا مهاب ليه مهاب: ليه انتي اللي بتسألي ليه. اسألي نفسك لما اتخطفتي من حضني. اسالي قلقك وخوفك ورعبك اسألي وجع قلبي وانهيار اعصابي وانتي بعيد عني وبتجنن كل ما افكر ان ممكن حد يأذيكي.
اسألي رعبي وخوفي اللي كل يوم بيزيدوا. وده مكانش طبعي ولا شخصيتي كل ده وبتسألي ليه. نغم: يا مهاب اسمعني. بس مهاب: قاطعها. قلتلك مفيش مناقشة في الموضوع ده نهائي. انسي انا مش هخلف نغم: عيطت. طيب افرض حصل غصب عني هتعمل ايه مهاب: بغيظ. مفيش حاجة اسمها غصب عنك. وقتها أكيد هتكوني قاصدة تجبريني اوافق. بس لو ده حصل يا نغم وعملتيها من ورايا. تبقي انتي اللي بتكتبي نهايتنا مع بعض.
نغم: اتصدمت. معقول انت تقصد ايه هو انت ممكن تسيبني ممكن تطلقني مهاب: انا عمري ما هسيبك ولايمكن هطلقك. رسمي نغم: مش فاهمة. مهاب: يعني لو ده حصل. هتشوفي مهاب تاني يا نغم اتمني انك متحضريهوش علشان بجد مش هتتوقعيه نغم: انا مش مصدقة انك بتقولي الكلام ده مهاب: لا صدقي انا محدش يلوي دراعي سامعة يا نغم. وهو داخل الاوضة. تصبحي علي خير نغم: انت هتنام لوحدك وتسيبني.
مهاب: اتنهد. وقرب منها نغم انا بحبك وعمرك لحد ما اموت ما هتتخيلي انا بحبك قد ايه. وخوفي عليكي شكله ايه. اروجكي حسي بيا انا معنديش استعداد. اعيش اللي عشته وانتي مخطوفة. بس مع ابني او بنتي انتي بقدر اوصلك واكون معاكي علي قد ما أقدر لكن لما يبقي طفل ويروح مدرسة. ونادي وخروج. والله انا مش هتحمل القلق والخوف عليه. نغم انتي بتحبيني؟ نغم:! ايه السؤال ده انت عارف اني بحبك اكتر من نفسي وعمري ما حبيت غيرك.
مهاب: مسك وشها بإيده. يبقي لو سامحتي متفتحيش الموضوع ده تاني لو بتحبي مهاب ومش عايزاه يتعب متفتحهوش ممكن نغم: هزت راسها. ممكن بس متزعلش مني مهاب: حضنها مش زعلان منك انا زعلان من نفسي بس والله غصب عني يا نغم. المرار اللي حسيت بيه وانتي بين ادين ناس كانت عايزة تنعشك وتنتقم مني مش عايز احسه تاني انا عارف اني اناني وباجي عليكي بس معلش استحمليني يا حبيبتي علشان خاطري.
نغم رفعت راسها من حضنه وبصتله وكانت اول مرة تشوف مهاب وعنيه اكنها فيها دموع بس اكن الدموع خايفة منه ومش عايزة تنزل. ولا هو عايز يسمحلها تنزل. لانه ببساطة مهاب مينفعش يبكي. نغم: مسكت وشه بإيديها. وملست علي شعره بحنيه. لا انت مش اناني انتي عاشق وبتحب وتعشق. بس بطريقتك وانا كمان بحبك ومش ممكن ازعلك ولا اقلقك تاني خلاص انا هنسي الموضوع ده خالص ومش هنتكلم فيه تاني مهاب: وعد نغم: وعد.
مهاب: طيب تعالي ننام انا تعبان وعندي صداع جامد نغم: حاضر يا حبيبي تعالي.. (فاقت نغم من شرودها) هو ده اللي حصل يا ماما يبقي ازاي بس اقوله اني حامل بسهولة كدة مينفعش. سهام: طيب ايه رأيك اقوله انا واتكلم معاه.
نغم: لا اوعي مستحيل انا اللي لازم اقوله. بس هستني لبكرة لما اروح المستشفي واعمل تحليل دم واتأكد الاول وبعدين اشوف هبلغه ازي. انا بس خايفة يفتكر اني عملت كدة من وراه. مش هيصدق اني نست مرة ومأخدتش الدواء. يارب استرها بقي. وتعدي علي خير سهام: والله يا بنتي انا مش عارفة افرح ولا احزن افرح انك حامل وهتبقي ام ولا احزن علي اللي انتي فيه. عموما ربنا معاكي. يالا تصبحي علي خير نغم: ما تخليكي شوية يا ماما.
سهام: معلش علشان متأخرش علي أمجد تصبحي علي خير نغم: وانتي من اهله. وفضلت نغم قاعدة متوترة وخايفة من رد فعل مهاب وبتحاول تتماسك وميبنش عليها حاجة لحد ماتروح تاني يوم الصبح المستشفي وتتأكد. وعلي قد ما كانت من جواها فرحانة علي قد ما اتنمت ان التحليل يطلع مش صح علشان مهاب. وهي شاردة وسرحانة فاقت علي صوت مهاب وهو قاعد قصاها وبيكلمها. مهاب: حبيبي مالك انتي مش سمعاني.
نغم: اكنها فعلا كانت في عالم تاني ومحستش بمهاب لما دخل. ايه اااه اه انا مفيش مفيش مهاب: عقد حاجبه ومستغرب. مالك يا نغم فيه ايه انتي شكلك قلقان وخايف قوليلي حد جالك هنا في حد ضايقك قولي بسرعة ايه اللي حصل نغم: لا لا يا حبيبي متقلقش مفيش حاجة والله وبعدين انا مش بفتح لحد خالص والباب مصفح متخفش مهاب: اخد نفسه. طيب مالك يا قلبي شكلك. مش طبيعي.
نغم: والله انا كويسة بس تعبانة من المذاكرة انت عارف انا قربت اناقش الرسالة بتاعتي. فتلاقيني خايفة مهاب: ابتسم. ومسك وشها بإيده. هو ده اللي مخوفك ولا تخافي انا قبلها هجبلك اللجنة اللي هتناقشلك واروقهملك علي الاخر واخليهم كمان يتحايله عليكي علشان تقبلي تقعدي معاهم نغم: هههههههههههه. ايه البلطجة دي عايز تهدد اللجنة مهاب: انا اهدد مصر كلها المهم مشوفكيش زعلانة يا روحي.
نغم: حضنته. حبيبي يا هوبا. وبعدت عنه. احمم. مهاب هو لو انا عملت حاجة تزعلك بس والله غصب عني ممكن تسامحني ومتزعلش مني مهاب: فيه ايه يا نغم. انا مش فاهم حاجة نغم: ايه لا انا بتكلم عموما بس مش اكتر مهاب: اممم والله ده يتوقف علي الحاجة اللي هتعمليها. بس متقلقيش انتي بالذات انا ممكن اعديلك اي حاجة ومش ممكن ازعل منك ابدا نغم: ابتسمت. طيب ممكن تدخل بقي تاخد حمامك وانا هحضرلك العشاء.
مهاب: مش بقولك فيكي حاجة مش طبيعية. وانا هفضل وراكي لحد ما اعرف مالك وايه اللي مغيرك نغم: هههه انت هتعمل عليا ظابط ولا ايه. وتستجوبني مهاب: انا ظابط غصب عنك. وايوة هستجوبك عنك مانع نغم: تؤتؤ معنديش بس صدقني انا بس عايزة انام مفيش حاجة مهاب: طيب حسيبك النهاردة بمزاجي. بس بكرة هخد حقي دوبل نغم: هههههه وانا موافقة ممكن ننام بقي. مهاب: هههههه ماشي تعالي بقي نامي في حضني.. (تاني يوم في المستشفي ).
نغم عملت تحليل الدم واتأكدت انها حامل. وبقت مش عارفة تعمل ايه. ودخلت للدكتورة. هدي زميلة معاهم في المستشفي بس تخصص نساء وتوليد وكشفت معاها وطلبت منها طلب غريب والدكتورة كانت مصدومة منه. هدي: اجهاض؟ انتي بتقولي ايه مش ممكن طبعا نغم: بدموع. ارجوكي يا هدي انا عايزة انزلو.
هدي: لا يا نغم حرام عليكي دي روح ليه تنزليها. وكمان انتي في الشهر3 وكمان خلصتيه مينفعش وسيادتك صحتك ضعيفة وممكن تنزفي وتموتي انتي مجنونة. وبعدين ليه كل ده. ده ابنك وحته منك ليه تقتليه بإيدك نغم: استغفر الله العظيم. غصب عني والله غصب عني هدي: احكيلي يا نغم مالك ايه اللي حصل. ليه عايزة تعملي كدة نغم: بعدين يا هدي احكيلك. عن اذنك انا عندي شغل دلوقتي.
هدي: طيب خدي التحليل بتاعك. وكمان انا كتبتلك علي شوية أدوية ومثبتات. وكمان فيتامينات نغم: اتنهدت وهزت راسها. وخرجت من غير ما تتكلم. وخلصت نغم شغلها ومهاب جالها ورجعها البيت زي كل يوم ورجع تاني علي شغله. وبعد كام ساعة مهاب اتأخر علي معاد رجوعه وكمان تليفونه مقفول. ولما رجع البيت. دخل ونغم كانت قلقانة عليه وخايفة وجريت عليه بلهفة نغم: حبيبي ايه اللي اخرك كدة انا قلقت عليك جدا.
مهاب: ساكت وشكله مهموم. ودخل قعد وسند راسه علي الكرسي وغمض عينه. رامي صاحبي اغتالوه النهاردة نغم: شهقت من الخضة وحطت ايديها علي بقها. مش ممكن امتي مهاب: بحزن. من كام ساعة قدام بيته كانوا حاطين ليه قتبلة في العربية انفجرت اول ما وقف العربية قدام البيت. نغم: طبطبت عليه حبيبي انا عارفة انك زعلان انت كنت بتحب رامي بس ده قضاء ربنا.
مهاب: بغضب قضاء ربنا يقتلوه وهما يعيشوا. ومراته وبناته يضيعوا. انتي مشوفتيش شكل مرتوا كانت زي المجنونة. وهي بتصرخ وتبكي. ولا بناته اللي كانت كل واحدة مع حد من قرايبهم شايلها وهي بتعيط. ليه ليه يحرومه منهم ويحرموهم منه ليه نغم: اهدي يا مهاب. متقولش كدة ربنا عايز كدة. العمر ده مقدر من يوم ماكان جنين في بطن امه. انا عارفة انك زعلان بس حاول تهدي.
مهاب: اتنهد. اه يا نغم ممكن يجي اليوم اللي اسيبك فيه لوحدك في الدنيا دي. واتحرم منك الحمد لله اننا مخلفناش. نغم: ابتلعت ريقها بصعوبة. اه اه الحمد لله. مهاب: انا هتكفل بمصاريف مراته وبناته لحد ما اموت مش هسيبهم. رامي كان صاحبي واخويا نغم: مفيش مشكلة يا حبيبي. ربنا يجزيك كل خير ان شاء الله. قوم بقي وادخل خد حمام علشان ترتاح مهاب: هز راسه من سكات ودخل الاوضة.
نغم: انفجرت من العياط. مش عارفة تعمل ايه. هقوله ازاي بس دلوقتي اعمل ايه بس يارب انا محتارة. وفاجأها صوت مهاب الجهوري وهو بينده عليها بصوت عالي وبغضب مهاب: نغم ايه ده?وكان ماسك الفيل اللي فيه التحليل بتاعها ومعاه الروشته بتاعة الدواء نغم: اتصدمت وقلبها دق مبقتش عارفة ترد. ده ددد مهاب: ? انتي بتتحديني وعملتيها من ورايا. انتي حامل يا نغم نغم: عيطت والله غصب عني انا مكنتش عارفة.
مهاب: غصب عنك ازاي غصب عنك. احنا مش متفيقن انك تاخدي الدوا كل يوم. ازاي حصل حمل ردي عليا نغم: خايفة من صوته وزعيقه. اااكيد نسيت مرة ولا حاجة مهاب: نسيتي وفضلتي طول الفترة دي مش عارفة انك حامل. التحليل بيقول انك حامل في 13 اسبوع يعني بقالك اكتر من 3 شهور. ازاي مكنتيش عارفة. محستيش بأي تغير نغم: مأخدش في بالي انا كنت فاكرة انه عادي. بتحصل من القلق وتعب المذاكرة.
مهاب: بغضب ماشي يا نغم وانا محدش يلوي دراعي نغم: يعني ايه. مش فاهمة مهاب: يعني اللي في بطنك ده لازم ينزل والنهاردة قبل بكرة نغم: حضنت بطنها. وبتعيط. لا لا انا سألت وعرفت انه مينفعش. علشان خاطري بلاش مهاب: انا قلت لا لا انا مش هخلف عيل واسيبه واموت وتروحي تتجوزي واحد تاني يبهدل ابني. رامي مات ب النهاردة والدور الجاي عليا انا او غيري. وانا بقي مش هسيب ابني لواحد غيري يربيه.
نغم: ارجوك يا مهاب. سيبه لو سمحت. خلاص اللي حصل حصل مهاب: بغضب. انا قلت لا وكفاية اوي اني اتجوزتك. انا مش ناقص هم علي همي نغم: انا هم يا مهاب للدرجة دي انا تقيلة عليك مهاب: بإنفعال. ايوة هم ووجع قلب انا علي طول في قلق عليكي انا بسببك بقيت ضعيف بسببك بقيت بخاف بسببك اتزليت ووطيت راسي بسببك كان وحد زي عزمي هيجيب راسي الارض. لولا ربنا ستر. بس مش كل مرة تيجي سليمة.
نغم: بتعيط بحرقة. مش ممكن للدرجة دي انا تعبتك مهاب: ايوة للدرجة دي واكتر. انا اصلا مكنتش عايز اتجوز. بس حبيتك ويا رتني ما حبيتك ولا اتجوزتك. يا ريتني فضلت مهاب بتاع زمان ياريت نغم: بتحاول تتماسك. خلاص مادمت انا هم عليك وتعباك انا واللي في بطني. يبقي كل واحد من طريق مهاب: بغل. يعني ايه نغم: يعني تسبني وتبعد. وانا هعرف ازاي احمي نفسي وابني.
مهاب: مسكها من دراعها. بغضب. انا مفيش حد يقولي كدة. انتي بتاعتي وانا اللي احدد اذا كنت اسيبك ولا لا. واللي قولته هو اللي هيتنفذ. واللي في بطنك هينزل نغم: بتحدي. لا لا لا مش هموت ابني انا مش جبانة زيك مهاب: تملكه الغضب والشيطان. ضربها بالقلم ومسكها من دراعها. وشدها. انا مش جبان. وانا هعرف ازاي اعقبك علي الكلمة دي. بس دلوقتي انتي هتيجي معايا المستشفي علشان ننزلوا.
نغم: زقته بعيد قلتلك لا ومش هروح معاك في حته ومش هنزلو مهاب: بغضب بعد ما نسي نفسه. كدة ماشي مادومتي مش عايزة بمزاجك. يبقي هتنزليه غصب عنك. وقرب عليها نغم: خافت ومش مصدقة ان مهاب يعمل اللي بتفكر فيه. بوخوف ورعب. انت هتعمل ايه مهاب: هنزلهولك بس بإيدي. انا اموت ابني احسن ما يتولد وحد غيري يموته. وابتدي مهاب يضرب نغم بغل ومكنش في وعيه وشيطانه كان مسيطر عليه. ?.
وبعد ماضربها كتير فاجاة فاق لنفسه وبعد عنها ولف وهو بيمسك راسه وشعره بغيظ وغضب من نفسه. انا ازاي عملت كدة. ازاي ولف لنغم واتخض لما لاقاها غابت عن الوعي وشاف اثار الضرب علي وشها وجسمها. وقلبه وقع لما لاقاها بتنزف. مهاب: نغم نغم. فوقي انا اسف والله اسف انا مش عارف ازي عملت كدة ارجوكي فوقي.
ولما ما فقتش اخدها وشالها ونزل وحطها في العربية علشان يوديها المستشفي. وكان سايق بسرعة وكان بيسوق وبيبصلها وبيتعذب من شكلها ومش مصدق ان هو اللي عمل فيها كدة مهاب: ماسك اديها وباسها. اسف والله اسف انا غبي غيي. ازاي قدرت اعمل فيكي كدة ازاي. ووصل مهاب المستشفي وشال نغم ودخلها وهو بيزعق. مهاب: انتوا يا بهايم ياللي هنا حد يلحقها بسرعة. جريوا الممرضات عليه وجابوا ترلي واخدوا نغم ودخلوها للدكتورة بسرعة..
رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع والعشرون
في المستشفي مهاب: واقف برة ومخنوق وعلي أخره ورايح جاي ومش مصدق اللي عمله. مش ممكن انا ازي عملت كدة بس يارب تبقي كويسة نغم لو جرالها حاجة انا مش هسامح نفسي ابدا. أدم: مهاب مين اللي عمل كدة في نغم. ايه بقي حرام عليك من وقت ما دخلت حياتها وهي بتتعذب كل يوم بسببك في ايه. انطق مين الحيوان اللي عمل فيها كدة. مهاب: بغضب. أدم ابعد عني انا مش ناقصك انا اللي فيا مش حد.
أدم: مش هسيبك غير لما تقولي مين اللي عمل كدة في نغم وانت كنت فين مهاب: بغضب وصوت عالي وهوبيخبط الحيطة. انا انا اللي عملت فيها كدة انا اللي ضربت نغم ارتحت ابعد عني بقي انا مش ناقص أدم: ?انت انت ازاي تعمل فيها كدة انت ايه مش بني ادم انت حيوان ويمكن الحيوان عمره مايعمل كدة في حد بيحبه ونغم بتحبك. يكون ده جزائها تضربها تضرب نغم بالوحشية دي وكمان مراتك حامل كنت عارف ولا زي المرة اللي فاتت.
مهاب: جز علي سنانة بغيظ. كنت عارف وضربتها علشان كدة ادم: بشك. علشان ايه؟! اوعي تكون كنت بتسقطها. مهاب: هز راسه وبوجع. ايوة كنت بعمل كدة كنت عايزها تنزله ورفضت واستفزتني. أدم: كان لاول مرة يفقد اعصابه. ومسك مهاب من هدومه. انت ازاي جالك قلب تعمل كدة ازاي انت ايه. انت ولا حاجة. انسان اناني ومبتحبش غير نفسك. انت متستهلش نغم ولا حبها. انت حيوان.
مهاب: زق ايده. اسمع انت متدخلش بيني وبين مراتي انت فاهم. وابعد عني بقي انا مش عايز اتكلم مع حد ابعد وبعد شوية خرجت الدكتورة هدي من عند نغم مهاب: هاه طمنيني نغم عاملة ايه هدي: نغم حالتها صعبة جدا نزفت كتير وهي اصلا ضعيفة. وكمان تقريبا اخدنا ليها كل الدم بتاع فصيلتها اللي موجود وبعتنا نجيب تاني. نغم اتعرضت لمحاولةاجهاض وده جريمة واللي عمل كدة لازم ياخد جزاءه.
هدي: سبحان الله مع كل الضرب اللي اتعرضتله نغم. الا ان الجنين قاوم ومتمسك بأمه ومنزلش. وكمان انا ادتها مثبتات ومهدئات للرحم. وان شاء الله البيبي حالته تستقر. المهم نغم لازم النزيف يقف. مهاب: علي فكرة انا نفس فصيلة نغم. لو احتجتي دم انا موجود هدي: تمام. لما نشوف الدم اللي طلبناه لو موصلش هنندهلك. عن اذنكم.
مهاب. كان خلاص مش قادر ولا متحمل يتماسك دخل المكتب بتاعه بسرعة. وقفل علي نفسه ولاول مرة من سنين من وقت موت ابوه يسيب دموعه تنزل بس المرة دي كان بيبكي بحرقة. اه يا نغم انا اللي عملت فيكي كدة. اسف اسف. يارب يارب انا بحبها والله بحبها بس مش عارف انا ازاي ايدي طوعتني وعملت كدة. معقول يا مهاب انت. تضرب نغم. نغم اللي كنت مبتتحملش عليها الهوي. نغم اللي كنت مستعد تموت علشانها. ازاي بس.
حبيبتي. حبيتي والله كان غصب عني وبعد حاوالي ساعتين. نغم خرجت ودخلت اوضتها. بس لسه مفقتش. مهاب: واقف جنبها وماسك ايديها. دكتورة هدي. هي هتفوق امتي هدي: كمان شوية هي اللي حصلها مش شوية. وكمان المهدئات اللي اخدتها بتخدر الجسم كله. مش بس الرحم. وكمان هي محتاجة للنوم لازم جسمها يرتخي وترتاح. المهم اول لما تفوق ممنوع عنها الحركة نهائي ولا الانفعال. وياريت اول لما تفوق تبلغني.
مهاب: حاضر متشكر اوي. اتفضلي انتي وقعد مهاب جنب نغم وماسك ايديها. وهو بيأنب نفسه علي شكلها واللي وصلتله بسببه. وفضل كدة لحد لما نغم فاقت. وشافت مهاب. هو كان متوقع انها تصرخ وتزعق. بس كانت ساكته ومش منفعلة ودموعها نزلت في هدوء. مهاب: قرب منها ومسك ايديها. نغم: شادت ايديها منه مهاب: حبيبتي انا عارف انك زعلانة ارجوكي سامحيني انا مش عارف ازاي عملت كدة والله مش عارف. نغم انا اسف بجد اسف.
نغم: بصتله بإسغراب. اسف مهاب بيعتذر لا ميصحش. انا مرضهالكش مهاب: باس ايديها ايوة بعتذر ولاول مرة وبكررها ليكي تاني اسف والله اسف. نغم: مهاب. طلقني مهاب: ايه لا مستحيل ده يحصل انا مش ممكن اطلقك. نغم سامحيني بصي عاقبيني باي شئ الا انك تبعدي عني لا يا نغم. مش هقدر نغم: والله. مش هتقدر. بس تقدر تضربني تقدر تقتل ابنك وابني. مهاب: ارجوكي كفاية انا اصلا بتعذب.
انا لحد دلوقتي مش عارف انا ازاي عملت كدة انا كنت مش في وعي نغم افهمي افهمي لو سمحتي نغم: عيطها زاد افهم ايه افهم ان الانسان الوحيد اللي مكنتش بخاف منه هو اللي خوفني. افهم ان الحضن اللي كنت بحس فيه بالامان بقي هو اللي بترعب من قربه وانا بفتكره وهو بيضمني مش علشان يطمني لا علشان يقتلني. افهم ان الايد اللي كانت بتحميني وتبطب عليا. هي اللي اتمدت عليا وضربتني. افهم ايه افهم ايه حرام عليك. انا كنت ممكن.
اتحمل اي حاجة في الدنيا. الا دي كنت اتحمل اتأذي علشانك اموت ولا اني اشوف اليوم اللي مهاب حبيبي وجوزي. اللي كان اهم عندي من نفسي بيضربني علشان يقتل ابني مهاب: كان بيحاول يمسك دموعه. انا عارف انك معاكي حق في كل اللي قولتيه. وانا نفسي والله مش مصدق.
نغم: مهاب ابعد عني انا مش عايزة اشوفك. امشي وياريت تطلقني بسرعة. ومتخفش. ابني انا هخلي بالي منه. متشغلش بالك. واحمد ربنا انه مامتش. كان زماني موقفي منك غير كدة مهاب: ليه وهو في ايه اكتر من انك عايزة تبعدي عني نغم: لا فيه كتير. لو سمحت امش مهاب: نغم انا نغم: قاطعته. بقولك امشي امشي مهاب: حاضر يا نغم همشي بس علشان الدكتورة قالت ممنوع عنك الانفعال. نغم: بسخرية. لا وانت بتخاف عليا اوي واضح.
مهاب: انتي اكتر واحدة عارفة اني بحبك وبخاف عليكي واللي حصل ده كان لحظة ضعف. نغم انا كنت راجع مشحون وقلبي موجوع علي رامي وحالة مراتو وبناته. ولما دخلت الاوضة وشوفت الفايل في الدرج مشوفتش قدامي وحسيت اني بغلي نغم ابوس ايدك سامحي. قصاد كل الحب اللي حبتهولك. مش قادرة تغفريلي زلة واحدة ليه يا نغم نغم: دي مش زلة ده جرح عمري اللي عمري ما هنسان امشي لوسمحت انا تعبانة. ومش قادرة اتكلم.
مهاب: حاضر بس انا موجود برة مش همشي. انا هفضل جنبك نغم: ملوش لزوم. لاني مش هشوفك تاني ولا هتكلم معاك ارجع بيتك احسن. مهاب: بيتي بقي بيتي يا نغم بعد ما كان بيتنا. نغم: اديك قولت كان بيتنا. انا هبعت ماما تجبلي كل حاجاتي وياريت تطلقني في هدوء مهاب: خبط السرير بغيظ. انتي اكيد اتجننتي. انتي مراتي وهتفضلي مراتي لحد ما اموت مراتي. واسمك مش هيرتبط بإسم راجل غيري غير بعد ما اموت. سامعة لما اموت.
وخرج مهاب وهو متنرفز وعلي اخره وقابل سهام وندي وسامح وامجد سهام: مالها نغم يا مهاب. ايه اللي حصلها مهاب: انتوا عرفتوا ازاي مين اللي قالكم. سامح: ادم اتصل بطنط سهام وهي كلمتني. في ايه مالها نغم مهاب: هي جوا. ادخليلها يا طنط انتي وندي. وانت يا امجد ندي: مش جاي معانا يا سامح سامح: بص لمهاب وفهم ان صاحبه مخبي حاجة. لا يا حبيبتي ادخلوا انتوا ممكن تكون مش لابسة حجابها ولا حاجة انا بعد شوية هاجي اشوفها.
ودخلوا كلهم لنغم. وسامح قرب من مهاب. سامح: مهاب مالك في ايه مالها نغم وانت فيك ايه مهاب: تعالي نقعد في المكتب. في مكتب مهاب في المستشفي سامح: يا نهارك مهبب. انت ضربتها بالشكل اللي بتقول عليه ده ازاي. جالك قلب يا مهاب هانت عليك نغم انا بجد مش مصدق حقيقي مش مصدق مهاب: ابوس ايد اللي خلفوك انا ما ناقص. اسكت.
سامح: مش ناقص ايه انت كمان مش عايز حد يأنبك. ايه الكبر ده. معقول كنت عايز تموت ابنك ازاي انت اكيد اتجننت. ده انا لما عرفت ان ندي حامل كنت طاير من الفرحة ونفسي احطها في عيني. تقوم انت تضرب نغم وتبهدلها كدة. وكمان زعلان انها عايزة تطلق. يا بجاحتك مهاب: انا بجد يا سامح مش عارف انا ازاي عملت كدة. انا حاسس اني كنت واحد تاني سامح: اتنهد. طيب هتعمل ايه هطلقها مهاب: لا طبعا مستحيل اعمل كدة. انا.
هسيبها كام يوم بعد ما تخرج من المستشفي تقعد عند مامتها. لحد ما اعصابها ترتاح وبعد كدة لازم ترجعلي انا مقدرش اعيش منغيرها. وعدي اسبوع ونغم حالتها لقت احسن. وكان مهاب كل يوم يحاول يدخلها وهي بترفض. ومش عايزة تشوفوا. وهو كان هيتجنن عليها بس مش عايز يدخل غصب عنها علشان متزعلش منه اكتر من كدة. وخرجت نغم من المستشفي وراحت عند مامتها وعدي كمان شهر وهما علي نفس الحال نغم مبتروحش المستشفي.
ومهاب بيحاول يكلمها وهي بترفض. ولا بتقبله لما بيروحلها عند مامتها. وفي يوم مهاب من زهقه مش متحمل البيت من غيرها وحاسس بفراغ كبير.
اخد عربيته وقعد علي النيل. وقعد يسمع أغنيه وبعتها لنغم وهو عارف انها هتسمعها. وكان بيحاول يصالحها. وكانت لحماقي ( كنت تتكلم)( مش كنت تتكلم شايفني بسيب ايديك وبضيع ناديني وقولي ليه بتبيع لو غلطة هتعلم. ازاي كدة هنرجع هوانا معدش زي زمان. وفين يجمعنا تاني مكان. الفرقة دي بتوجع. لعنيك بسهر ليالي ورا ليالي. ولا دنيا حلوة بتحلالي. مليت حبيبي انديك. يرضيك كدة فات كتير وانا مستني مبقتش حاجة تطمني. وهموت عشان القيك. هو انت مستكتر. اعيش وانا روحي رايحة عليك. طب اعمل ايه واقرب ليك. ليه بس متأخر. الوقت بيعدي وليل الشوق مطمنيش. حبيبي ازاي مترجعليش. مرتاح لمين بعدي. لعنيك بسهر ليالي ورا ليالي. ولا دنيا حلوة بتحلالي. مليت حبيبي انديك. يرضيك كدة فات كتير وانا مستني. مبقتش حاجة تطمني. وهموت عشان القيك).
وفضل قاعد مهموم وبيسمعها. وبيفتكر لما كانوا في شهر العسل واتخانقوا وهي افتكرت انه هبضربها وهو قالها انه مستحيل يعمل كدة. وبعدها ضحكوا وهي جريت منه وهو جري وراها. ابتسم. وبعدين ظهر قدامه مشهده وهو بيضربها غمض عينيه. وهو بيحاول يبعد المشهد من دماغه وميفتكروش في بيت نغم قعدت تعيط. وهي بتسمع اغنية مهاب اللي بعتها ليها.
نغم: حبيبي انا كمان مش قادرة علي بعدك ونفسي اشوفك بس غصب عني انا موجوعة منك ومجروحة. بس والله وحشتتي وحشتني اوي مع كل اللي عملته بس قلبي وجعني عليك وعلي وحددتك بس مش عارفة انسي مش عارفة وعدي اسبوع كمان وفي يوم في مكتب اللواء سراج اللواء سراج: وبعدين يا مهاب انت ايه اللي جرالك. مهاب: خير سيادتك. سراج: انت بتسالني. مالك ليه مش شايف شغلك زي الاول. فين المعلومات اللي طلبها منك.
مهاب: اسف سياتدك. في اقرب وقت هتكون كل حاجة علي مكتب سيادتك سراج: سامح قالي انك عندك شوية مشاكل في البيت. بس شغلنا ملوش دعوة بحياتنا الشخصية مهاب: اتنهد. مفهوم سيادتك. سراج: مهاب انا عايزك تخلي بالك من نفسك اليومين اللي جاين دول مهاب: ليه في ايه سراج: عدنان اخو عزمي. هرب من السجن. مهاب: هرب امتي. سراج: النهاردة. رجالتو هربوه وهو في عربية الترحيلات. وراجع من المحكمة ورايح السجن.
مهاب: ومفيش اخبار هو راح فين سراج: لسة بنحاول نوصله. المهم انت خلي بالك مهاب: ان شاء. الله سيادتك. عن اذنك.
رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن والعشرون
في مكان في الجبل شوقي: حمد علي السلامة يا عدنان بيه. كفارة عدنان: الله يسلمك. قولي عرفت اخبار الزفت مهاب شوقي: متخفش المراقبة شغالة عليه وعلي مراته عدنان: لا سبيك من مراتو. انا عايزه هو شوقي: علي فكرة عرفت ان مراته حامل. يعني انت لو قلتها تبقي قتلتله اتنين زي ما قتلك ابوك واخوك عدنان: قلتلك لا انا مش زي عزمي. انا هاخد طاري منه هو علشان هو اللي قتل مش مراته ولا ابنه.
شوقي: انا في حاجة ميتغىبها. انت وعزمي بيه الله يرحموا. كنتم حانين للبت مراتوا. ليه كدة هي اه حلوة بس محدش فيكم. قربلها ولا سببتوهلنا عدنان: مسك شوقي من هدومه. لو فكرت تقرب منها او تأذيها انا اللي هقتلك مش مهاب. انت فاهم شوقي: فاهم فاهم. بس اهدي عدنان: قولي هنتحرك امتي.
شوقي: لا عايزك تهدي كدة. لحد ما العين تروح من علينا شوية. دول قالبين الدنيا عليك. لازم نستني شوية ومتقلقش انا مظبط كل حاجة. انا لو عليا كنت قتلته بنفسي. بس انت اللي مصر انك تقتله بنفسك عدنان: لازم اقتله بإيدي واشفي غليلي منه. بس معلش هصبر لحد ما يقع تحت ايدي. (وبعد مرور شهر) في مكتب مهاب قاعد سرحان. ودخل. سامح. وهو محسش بيه سامح: خبط علي المكتب. ايه اللي واخد عقلك.
مهاب: انتبه ليه واتنهد بحزن. قصد اللي واخدة عقلي سامح: بضيق. والله انتوا الاتنين عندين. مش عارف اخرتها ايه معاكم مهاب: انا مش عندي وعلي يدك كل يوم بروحلها وهي مش بترضي حتى تخرج تشوفني. انا مش عارف هتسامح. و هتنسي امتي بس سامح: وانت بقي سايبها لحد ما تسامح وتنسي لوحدها. مش كدة مهاب: اعمل ايه مش فاهم. ارجعها غصب عنها. مش كفاية اللي حصل سامح: اه غصب عنها. انت تروحلها ولو مخرجتش انت تدخلها الاوضة.
دي مراتك وشوية حب وحنيه وخدها في حضنك وربنا هتنزل بيها في ايدك مهاب: اتنهد. يا ريت كان الموضوع سهل. كدة بس اللي حصل مش قليل انا ضربتها عارف يعني ايه ضربتها وكنت هموتها هي وابني. انا خلاص يا سامح. بجد تعبت مش قادر علي بعدها اكتر من كدة هموت والله هموت. وحشتني اوي سامح: والله انا مش عارف اقولك ايه علي فكرة هي كمان هتتجنن عليك. ندي بتقولي مش بتبطل عياط. وعلي طول بتقولها انك واحشها بس لسة موجوعة من اللي حصل.
مهاب: هي بس تحن وانا والله اعوضها وانسيها كل حاجة. بس ترجعلي انا مش عارف اعمل اي حاجة في حياتي. حتى النوم بقي صعب عليا وهي مش جنبي. اقولك علي حاجة ومتتريأش عليا. سامح: قول وهو ده وقت تريأة مهاب: انا علشان اعرف انام. باخد البيرفيوم بتاعها. واحط منه علي الخدة. واخدها في حضني علشان احس بيها. نغم دي روحي يا سامح روحي. وبعدها عني ده اكبر عقاب انا اتعاقبته في حياتي. سامح: اتنهد هقولك ايه ربنا يهديها.
مهاب: سامح اوعي تكون بتخليها تخرج لوحدها في اي وقت سامح: متقلقش. انا منبه علي طنط سهام مينزلوش من البيت الا لما تقولي وانا اروحلهم. ووصلهم ولو مشغول امجد بيوصلهم. مهاب: يارب يهون بقي وترجعلي واطمن عليها في حضني سامح: قريب ان شاء الله. تعالي بقي نتكلم في الشغل.. (وبعد يومين في المستشفي) في أوضة ندي سهام: ههههههههه الله يهديك يا سمسم. والله قلبي هيقف من الضحك.
سامح: انتي من الضحك. انا كنت هموت من العض. بنتك متقوليش لقت لقيه. قاعدة تلطش فيا وتعض لماكنت هديها قلم اولدها وهي قاعدة ندي: ههههه ماشي اعملك ايه. واحدة بتولد وعندها طلق وهموت من الوجع عايزني اعمل ايه مش لازم انفس عن نفسي سامح: وانا مال امي انا بتعضيني ليه لا وكمان ايه يا سوسو تصوت وتقولي انت السبب يا سامح انت السبب. كنت تولدوا انت. الحمارة طيب اولده ازاي والنبي.
فريال: ههههههههه. اه يا سهام دي جننتنا علي اما جينا المستشفي. وانا بقيت اضحك. وهي تقولي ماشي يا فوفة بتضحكي عليا. وهي عمالة تعض في الواد والنبي صعب عليا سامح: انا مش غايظني غير انت السبب دي زي ما اكون جبته لوحدي. فريال: هههههههه معاها حق مش انت اللي عملت المصيبة دي سامح: ههههه حتى انتي يا فوفة ندي: اه يا فوفة. دي الولادة دي طلعت حاجة صعبة اوي سهام: الحمد لله انك بقيتي زي الفل.
نغم: حمد لله علي سلامتك يا دودو. مبروك يا حبيبتي ندي: الله يبارك فيكي. عقبالك. خلاص كلها كام شهر وتحصليني. بس اوعي تنسي تعضي مهاب زي ما انا عضيت سامح بس انتي بقي اتوصي شوية نغم: ابتسمت بحزن وسكتت. سامح: اتهدي وخليكي محضر خير ندي: الله مش بنقلها خبرتي في الولادة سامح: لا والله انتي مصيبة. بس بحبك يا موزتي ندي: وانا بموت فيك يا حبيبي. سهام: يا ولاد اتلموا شوية حتى في المستشفي في الوقت ده الباب خبط. سامح: ادخل.
مهاب: فتح الباب ودخل. مساء الخير يا جماعة. وبص علي نغم بلهفة. نغم: اول ما شافته. قلبها دق وحست انها حتموت وتجري علي حضنه. بس حاولت تتماسك ومتبينش. سهام: مساء النور يا مهاب تعالي يا ابني فريال: ازيك يا هوبا واحشني. كدة مبتسألش عليا. ده انا فوفة حبيبتك مهاب: ازاي بس يا عسل بس والله الشغل كتير واسألي سامح. فريال: ماشي تعالي هات بوسة بقي سامح: اموت واعرف بتحبي تبوسيه ليه ده انا ابنك عمرك ما قولتيهالي.
مهاب: هو انت علي طول قرفني كدة وانت مالك فريال: يا خويا انت علي طول في وشي. لكن هوبا بيوحشني تعالي ياواد سبلك منه. مهاب: راح لفريال وسلم عليها وباسها. بس فريال كانت قاعدة ونغم واقفة جنبها. ومهاب بعد ما سلم علي فريال قرب من نغم وبحنية. ازيك يا نغم عاملة ايه. نغم: مش عايزة تبص في عنيه. عارفة انها هتضعف ويبان عليها. احمم. الحمد لله انا بخير الباب خبط ودخلت الدكتورة تطمن علي ندي. وابتدت تتكلم معاهم.
مهاب: لقاهم مشغولين وهو قريب من نغم. مد ايده وحاوطها من خصرها. ووشوشها. وحشتيني اوي نغم: حاولت تبعد وهي دقات قلبها بتزيد. من قربه منها مهاب: متمسك بيها ومش عايزها تبعد ووشوشها تاني. اسف والله اسف اروجكي كفاية. انا مش قادر علي بعدك. ارجعي يا نغم نغم: شالت ايده وبعدت. عن اذنكم هروح اشوف سهي قبل ما امشي. وخرجت من الاوضة وخرجت نغم برة الاوضة وكانت واقفة برة بتحاول تاخد نفسها.
نغم: اه يا مهاب وحشتني اوي. ولو كنت فضلت ثانية واحدة جنيك. كنت زماني في حضنك دلوقتي. يارب اعمل ايه بس ارجعلوا ولا اسيبه شوية علشان. ميفكرش يعملها تاني. اه أدم: نغم واقفة ليه كدة. ندي كويسة نغم: اه الحمد لله كويسة. أدم: نغم تعالي معايا المكتب عايز اتكلم معاكي. نغم: حاضر يا دكتور اتفضل. في أوضة ندي سامح: ايه يا هوبا مش ناوي تشيل ولي العهد ولا ايه. مهاب: هههههههه. اه ولي العهد ما هو اكيد هيورث غلاسة ابوه.
ندي: حرام عليك يا مهاب. بقي سمسم غلس طيب ده مفيش في خفة دم سمسم حبيبي سامح: قعد جنبها وباسها. حبيبة سمسم يا ناس والله عسل مهاب: شكلنا كدة هنخرج ونسيبكم شوية سامح: هههههه والله يبقي احسن. بس تعالي شيل. وادي البيبي لمهاب مهاب: اخد البيبي وشاله. واول ما بصله ابتسم. وبينه وبين نفسه.
معقول يا مهاب كنت عايز تحرم نفسك من اللحظة اللي زي دي وانت بتشيل ابنك من نغم. انا دلوقتي حاسس اني قلبي بيدق. اومال لما اشوف ابني ححس بإيه. سامح: ايه يا عم ساكت ليه. الواد مش عاجبك ده حتى شبهي مهاب: ههههههه يا مفتري. ده الواد زي القمر تقولي شبهك سامح: كدة طيب. نشهد ندي مهاب: لا كله الا ندي مين يشهد للعريس يا خويا. هتقول هو في زي سمسم حبيبي كلهم: هههههههههههههه.
سهام: والله معاك حق يا مهاب. دي مصيبة هي وهو فريال: ههههههه يا ختي سيبيهم يحبوا في بعض. ده بكرة الواد ده مش هيخليهم يعرفوا يتلموا علي بعض سامح: والله ما يحصل. يوم ما يقرفي هتلاقيني جايلهولك وانا اروح اقضي مصلحتي. اومال انا سكنت جنبك ليه فريال: هههههههه اه يا بجح. بس وماله انا راضية هاتوا انت بس وملكش دعوة مهاب: قولي بقي ساميته ايه سامح: نغم اللي سامته. مهاب مهاب: ابتسم. بجد.
سامح: اه والله. وبعدين جه علي هوايا. انا اصلا كنت عايز اسميه علي اسمك علشان يطلع اسد وقلبه جامد زيك. مهاب: حضن سامح. حبيبي يا سمسم. ربنا يخليك ليا ندي: بس متزعلش بقي لما اشتمه واضربه وهو علي اسمك. مهاب: طيب يبقي حد يقربله كدة وانا اعلقكم من رجليكم. كلهم: هههههنههههههههه في مكتب أدم أدم: وبعدين يا نغم. هتفضلي كدة لحد امتي نغم: كدة ازاي يعني مش فاهمة.
ادم: بقول اللي لازم يحصل انتي مينفعش تعيشي مع مهاب تاني بعد اللي عمله فيكي. انت تستهلي حد يحبك ويحافظ عليكي. وانا عرفت انك طلبتي الطلاق منه. وهو رفض وانا مستعد اساعدك واخليه يطلقك.
نغم: بغضب. انا طلبت الطلاق علشان كنت لسة موجوعة منه لكن انا عمري ما هسيب مهاب. ومتخفش انا مفيش حد ممكن يحبني ويحافظ عليا قد مهاب. هقولك علي حاجة ممكن تستغربها مهاب عمل اللي عمله علشان بيحبني وخايف عليا. وكمان احب اطمنك مهاب مش ممكن يطلقني ولا انت ولا غيرك ممكن يقنعه بكدة أدم: بحزن. للدرجة دي بتحبيه ومسمحاه علي اللي عمله معاكي نغم: ايوة مسمحاه. وبحبه وعمري ما هحب غيره.
في الوقت ده مهاب دخل. وكان سامع كلام نغم وابتسم بس لما دخل مابينش. مهاب: وهو متغاظ من ادم وكلامه. انتي بتعملي ايه هنا مش قولتي انك رايحة لسهي نغم: عادي انا كنت بتكلم مع دكتور ادم. ادم: اهلا اتفضل. مهاب: انا جاي اخد مراتي. سامعني مراتي وماشي. ومسك ايد نغم وخرج. نغم: بتحاول تفك ايده. ممكن تسيب ايدي لو سمحت مهاب: ماسك ايديها وماشي خارج من المستشفي. تؤتؤ نغم: يعني ايه سيب ايدي. وبعدين انت رايح فين.
مهاب: كان وصل لعربيته. فتحلها الباب. هوصلك البيت. نغم: بيت مين انا مش ممكن ارجع معاك. انت بتحلم مهاب: بإستفزاز. ومين قالك اني اقصد بيتنا. انا اقصد بيت مامتك. انا مش هرجعك غير لما تبقي عايزة مش غصب عنك. نغم: اتغاظت. كانت فاكرة انه هيخدها غصب عنها. وكانت نفسها يعمل كدة. بس فاقت. كدة ماشي يا مهاب والله لوريك. انا غلطانة اني بحاول انسي اللي عملته.
مهاب: بيبتسم. وهو من جواه فرحان بكلامها اللي سمعه منها وهي بتكلم ادم. بس حب يرخم عليها. اممم هنفضل واقفين كتير ممكن تركبي نغم: ركبت. وهي متغاظة.
مهاب لف وركب وهو بيضحك. وساق وكان بيبصلها وساكت وهي كمان ساكته. مهاب شغل السي دي علي اغنيه. جميله بيحاول يحننها بيها وفي نفس الوقت هي اغنيه مشاكسة شوية. وكانت لحماقي (اسمها ليه لا)( ليه لا لما انت دايب ليه تفضل عني غايب. جواك انا لسة سايب حنين لاحلي غرام. عايز الحق ده برضوا حالي. زيك واكتر يا غالي. اي جراح يالا انسهالي. وارجعلي تاني اوام. زعلك انت مقدرش عليه اه يا روحي. اه من اللي انا فيه. رد قولي ساكت كدة ليه. علشان تصالحني اعملك ايه. ليه لا لو مش في بالك. طيب متغير ليه ومالك. ده اللي يداري الشوق في قلبه يبان عليه في عنيه. عايز الحق باين في عينك. كل ما فيك بيقولي فينك. بتقول لا وتصد قلبي بس انت مستنيه. زعلك انت مقدرش عليه. اه يا روحي اه من اللي انا فيه علشان تصالحني اعملك ايه).
مهاب كان بحاول يكتم ضحكه من شكلها وهي متغاظة. نغم كانت متغاظة فعلا. انه واخد باله من لهفتها عليه وانها كانت فاشلة في انها تداري حبها واحتياجها ليه ووصلوا عند البيت ونزلت نغم. ومهاب نزل وراها. ومسك ايديها. مهاب: نغم. انا محتاجلك وعايزك معايا ارجوكي كفاية نغم: مش وقته الكلام ده احنا في الشارع عن اذنك. مهاب: طيب لو جيت بالليل هنتكلم نغم: ربنا يسهل. عن اذنك. وطلعت فوق.
ومهاب: اتنهد. اه يا نغم من امتي وانتي عندية كدة. بس حقك اللي انا عملته مكنش سهل. بس راجعلك تاني ومشي ورجع شغله. (في فيلا الدكتور حسين) دولت: معقول يا ادم انت تعمل كدة ادم: وانا عملت ايه بس. انا كان نفسي اريحها من التعب والالم اللي بتشوفهم معهاه كل يوم والتاني دولت: تقوم تقولها اتطلقي. اهي كسفتك وقالتلك انها بتحبه مهما عمل. كويس كدة ادم: اتنهد. انا تعبت تعبت. ليه بتحبه كدة ليه في ايه مهاب.
دولت: بتحبه يا ادم بتحبه افهم بقي يا ابني الحب مفهوش ليه. انسي بقي. دي مش عيشة دي انت حتى مش مدي نفسك فرصة تشوف غيرها ولا تحب غيرها. فوق لنفسك بقي حرام عليك. وابتدت تعيط ادم: حضنها. خلاص يا ماما بطلي عياط. كدة ضغطك ممكن يعلي ارجوكي. وواعدك احاول انساها دولت: صحيح يا ادم ادم: صحيح يا ماما. بس ادعيلي انتي بس. دولت: بدعيلك والله يا حبيبي. ربنا يريح بالك. بالليل في بيت نغم مهاب راحلها بعد ما خلص شغله.
سهام: اهلا يا حبيبي اتفضل تعالي مهاب: ازيك يا طنط. عاملة ايه. ونغم عملة ايه دلوقتي سهام: مش انت كنت معاها الصبح مهاب: اتنهد. لسة منشفة دماغها يا سوسو. مش عارف ازاي اراضيها سهام: معلش اكيد هتنسي. ومتنساش اللي انت عملته كان صدمة لينا كلنا. انا منكرش اني كنت زعلانة منك. بس انا عارفة انت بتحبها ازاي. وبتخاف عليها. واللي حصل كان غلطة وخلاص انت ندمت. هي كمان بكرة تنسي. ثواني هروح اندهلها.
مهاب: لا انا المرة دي عايز ادخلها ممكن سهام: طبعا ممكن ادخل.
مهاب قرب من اوضتها وفتح براحة لقاها واقفة قصاد شباك اوضتها. وساندة راسها وبتعيط وهي بتسمع اغنية توجع. ومهاب لما سمعها حس انه فعلا جرحها اوي وانها مش سهل تسامحة. وكانت لأليسا (من غير مناسبة)( من غير مناسبة وبمناسبة بيقابلني. بيجيني يستغلب عليا وبيحايلني. وبيعتذرلي كتير وانا مهما اعتذرلي. مش هنسي انه في كبريائي كان قاتلني. معتش ينفع اسامحه علي عمله فيا. لو يجي يتأسفلي ولا يبوس ايديا. بعد النهاردة ازاي انا علي نفسي هرضي. ارجع لحد قدر يمد ايديه عليا. مش هقدر اتهاون واشوف حاجة اسامحه بيها. لازم اللي يغلط غلطة يتحاسب عليها. اصل اللي يتهاون في جرح كرامته مرة. يستاهل انه يتجرح 100مرة فيها. معتش ينفع اسامحه علي اللي عمله فيا. لو يجي يتأسفلي ولا يبوس ايديا. بعد النهاردة ازاي انا علي نفسي هرضي ارجع لحد قدر يمد ايديه عليا).
مهاب دخل براحة وقفل الباب وراح وراها وحضنها ودفن راسه في شعرها مهاب: عندك حق انا غلط ولازم اتحاسب علي غلطتي. انا اسف والله اسف نغم: اتفاجأت بيه وحست ان روحها بتروح منها وهو حاضنها. وعيطت. انت جرحتني اوي مهاب: كان خلاص مش قادر يمسك دموعه. اسف. اسف يا روحي. وحياتي سامحيني. انا خلاص مش قادر علي بعدك. نغم: حست بدمعه. علي خدها ورقبتها. لفت ليه. ولاول مرة تشوفه بيبكي. مسحت دموعه. مهاب انت بتبكي.
مهاب: هز راسه. اه عمري ما عملتها بس خلاص مش متحمل وجع قلبي عليكي وعلي اللي عملته معاكي. نغم انا بحبك بحبك نغم: وانا بحبك والله بحبك. بس مكنتش متخيلة انك تعمل كدة مهاب: حضنها. انسي انسي علشان خاطري. نغم: حضنته. خلاص نسيت. انت كنت واحشني اوي مهاب: حضنها اكتر وشالها. وبصوت هامس. انا عايز اجرب أوضتك ممكن نغم: ابتسمت. ممكن. بس ماما بره مهاب: مش مهم انا مش هسيبك النهاردة. لو مصر كلها بره.
نغم: ههههههههههه للدرجة دي كنت وحشاك مهاب: عايزة تعرفي كنتي وحشاني قد ايه. نغم: هزت راسها. اه عايزة اعرف مهاب: راح وقفل الباب بالمفتاح. وقرب عليها. وانا هعرفك لحد ماتقولي كفاية خلاص امنت وصدقت تعالي بقي.. في الصباح مهاب صحي علي صوت تليفونه. مهاب: تؤتؤ. مين المزعج ده علي الصبح. ورد بسرعة قبل ما نغم تقلق. ايوة يا متخلف. سامح: ههههههه صابحية مباركة يا خويا. عرفت انك بت معاها. مبروك يا عم.
مهاب: هههههه الله يخربيتك. انت ايه بتراقبني سامح: لا والله ابدا. بس ندي كانت بتكلم مامتها امبارح وقالتلها انك بايت مع نغم. حتى مقمتوش تتعشوا مهاب: هههههههه طيب عايز ايه دلوقتي. سامح: ابدا عايز حضرتك. تقوم كدة وتفوق. علشان عندنا النهاردة اجتماع مهم علشان العملية الجديدة مهاب: ياه يا سامح ده انا النهاردة كنت ناوي اقضيه مع نغم. سامح: احضر الاجتماع وابقي اخلع وانا هغطي عليك. ماشي يا معلم.
مهاب: بزهق. طيب خلاص هقوم اخد حمام والبس. سلام. وقفل وبص لنغم وابتسم. مش ممكن هتفضلي جميلة حتى وانتي نايمه. اه بحبك. انا لو مكنتش صالحتك. كان ممكن يجرالي حاجة بس لسة الصلح مخلصش. وباسها. وغطاها وخرج. سهام: صباح الفل يا حبيبي. مهاب: مسح شعره بإحراج. صباح الخير يا جميل. معلش بقي امبارح نمنا من غير ما نكلمك ولا حتى نتعشي معاكي. سهام: هههههه وفيها ايه براحتكم. يالا روح خد حمام وانا هحضرلك الفطار.
مهاب: ابتسم تسلمي يا ست الكل. وانا مش هتأخر. وخلص مهاب وفطر ونزل ونغم كانت لسة نايمه. نغم: صحيت وملقتش مهاب. زعلت. كدة تمشي وتسيبني حتى من غير ما تصحيني وتسلم عليا. وبعدين لقت رسالة علي الفون من مهاب مهاب: صباح الخير يا روح قلبي. اسف اني نزلت وسبتك بس والله غصب عني في اجتماع مهم هخلصه وارجعلك واخطفك علي بيتنا. متزعليش يا قلبي. بحبك. ? نغم: هههههههه. حبيبي وانا كمان بحبك.
وخلص مهاب شغله ورجع لنغم بمفاجاة حلوة علشان يكمل اعتذاره وبعد شوية وهي قاعدة مع مامتها لقت رسالة من مهاب. مهاب: حبيبي ممكن تبصي من البلكونة. نغم: استغربت. وقامت بصت لقت مهاب واقف قصاد عربيته ومزينها كلها بالورد. الاحمر وكاتب بيه I Love you وكمان في بالون علي شكل قلب كبير مكتوب عليه. اسف سامحيني نغم: فرحت جدا ومكنتش مصدقة نفسها. وابتسمت وهو شاورلها تعالي.
نغم نزلت بسرعة ليه وجريت عليه وحضنته. وهو حضنها وشالها ولف بيها مهاب: بحبك بحبك بحبك نغم: حبيبي. وانا بحبك بحبك بحبك مهاب: ممكن تسمحيلي اخطفك بس مش علي بيتنا زي ما قولتلك نغم: اومال علي فين مهاب: علي السخنة اشترتلك شاليه هناك اصل شكلنا هنحتجلوا كتير الفترة اللي جاية نغم: هههههههه وانا موافقة اتفضل اخطفني مهاب: فتحلها الباب. اتفضلي يا اميرتي وركب وطلع علي السخنة. نغم: يا نهار انا نسيت خالص.
مهاب: نسيتي ايه يا روحي نغم: جيت معاك من غير ما اجيب اي هدوم ليا مهاب: هههههههه وانتي فاكراني كنت ناسي حبيبتي شنطتتك في العربية فيها كل حاجة انا روحت البيت وجبت كل حاجة متقلقيش نغم: باسته من خده حبيبي انت مشكلة مهاب: اه يا نغم وحشتيني ووحشتني لمستك نغم: خلاص انا معاك اهو بس يارب متزعلنيش تاني مهاب: باس. ايديها مستحيل ده وقتها اموت نفسي.