رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الحادي عشر
سامح: الو، اهلا يا ريم ازيك يا مزتي عاملة ايه ريم: سامح في حاجة مهمة لازم تعرفها تخص مهاب والبنت اللي هيتجوزها. سامح: بان عليه القلق وبص لمهاب. في ايه يا ريم اتكلمي بسرعة ريم: بس متقولش لمهاب اني كنت اعرف حاجة انت عارف انا مش قد مهاب سامح: بعضب. ريم انطقي انا جبت اخري ريم: انا هقولك. اصل شاهندة ناوية.. سامح: اتصدم. يا نهاركم اسود يا ولاد الكلب. ده انا حربيكم. هاتي العنوان بسرعة..
مهاب: مالك يا سامح في ايه. سامح: مهاب لازم نلحق نغم بسرعة مهاب: قلبه اتخطف. نغم مالها حصلها ايه سامح: ححكياك في الطريق في عربية أيمن. أيمن بيكلم شاهندة في التليفون أيمن: لا معايا متخفيش. نغم: اول ما تخلص معاها تبعتلي الصور وال?يديو وتكلمني بسرعة أيمن: لا بقولك ايه دي طلعت جامدة سيبيني اشبع منها وبعدين اكلمك شاهندة: ههههههه عجبتك اوي كدة.
أيمن: موت بت ايه عسل لا وكمان اول مرة حاجة كدة مبلقهاش كتير ما انتي عارفة شاهندة: اهي معاك اعمل اللي علي مزاجك المهم تظبطلي الصور انا عايزة احرق قلب مهاب و اجيب راسه في الارض أيمن: من عنيا. سلام بقي علشان اشوف الاشارة اللي واقفة دي.
وبعد شوية وصل أيمن عند عمارة الدقي علشان يذبح نغم. واول ما نزل من العربية ولف وفتح باب نغم ولسة هيشيلها سمع صوت فرملة عربية وقف قلبه خصوصا ان مقدمة العربية كان خلاص خبط في ظهره. وكانت المفاجأة. كان مهاب وسامح مهاب نزل زي المجنون ومسك أيمن ونزل فيه ضرب اه يا بن الكلب وحياة امك لهوريك ايام اسود من شعر راسك علشان تتجراء علي خطيبتي. انت يا حيوان تلمسها وتشيلها بإيديك دي ورحمة ابويا لقطعهالك.
سامح: كان واقف قدام نغم وهي مغمي عليها وسرح دي اول مرة يشوفها. حس بحاجة غريبة. احساس اتمني يحسه من زمان بس فاق بسرعة. وقرب من مهاب سامح: كفاية عليك كدة سيبهولي انا وشوف نغم مهاب: ضرب أيمن أخر ضربة واشدهم ورماه في الارض علشان سامح يكمل سامح: انت مسبتليش حاجة ده قطع النفس يالا لما بفوق بقي. مهاب: جري علي نغم بلهفة. ورفعها من علي كرسي العربية. وبيحاول يفوقها. نغم. نغم حبيبتي ردي عليا.
سامح: ايه مش عايزة تفوق مهاب: لا اكيد ابن الكلب ده مزودلها المخدر علشان متفوقش بسرعة. سامح افتح باب عربيتي اللي ورا بسرعة. وفتح سامح الباب وشال مهاب نغم وقعدها ورا وقعد جنبها وفضل حضنها وبيحاول يفوقها. وكان قلقان عليها ومرعوب. كل ما يفتكر ان الحيوان أيمن ممكن يكون لمسها اي لمسة. وهي معاه في عربيته سامح: كان بيبص لنغم في المرايا ومضايق. اوفففف سبحان الله بقي يوم ما اشوف واحدة وقلبي يدق كدة.
تطلع حبيبة مهاب يا نهار اسود علي الحظ. اوفففففف مهاب: سامح هات المياه اللي جنبك دي بسرعة خليني احاول افوقها. سامح: ادالو ازازة المياه. معاك. طيب بيرفيوم في العربية هنا. مهاب: اه عندك في التابلوه سامح: فتح التابلوه واداله كمان البيرفيوم. وفضل مهاب يحاول يفوق نغم. مهاب: اه يا ولاد الكلب كل ده مخدر هما ايه كانوا عايزين يموتوها. قولي وصتهم علي الحيوان ده احد ما ارجعلوا.
سامح: ايوة متقلقش. هيعملوا معاه الصح لحد ما نرجع خليك انت بس مع نغم علشان نطمن عليها. ما تخلينا نوديها المستشفي عندك علشان تتطمن عليها مهاب: لا خاليك سايق زي ما وصفتلك انا حروحها البيت مش عايز حد هناك يعرف حاجة. في الوقت ده نغم ابتدت تفوق. وبتفتح عنيا بس الرؤية مش واضحة بس لمحت مهاب. نغم: بصوت هامس. مهاب انت ده ولا انا بحلم مهاب: لا يا روحي انا معاكي مش بتحلمي. فوقي فوقي علشان خاطري.
نغم: حاولت تفوق وتفتح عنيها ولقت نفسها في العربية مع مهاب وافتكرت اللي حصل واتخضت علي نفسها وقعدت تبص علي هدومها بقلق نغم: مهاب كان كان في واحدة ووو مهاب: بس بس ششششش خلاص مفيش حاجة انا لحقت متخفيش نغم: بصتله بحزن وعيطت يعني معملوش فيا حاجة مهاب: لا يا حبيبتي متخفيش محدش لمسك نغم: رمت نفسها في حضنه. انا كنت خايفة لما لقيت حد بيخدرني اوي لحظة صعبة اوي يا مهاب.
مهاب: ضمها اكتر وطبطب عليها. وهو بيجز علي سنانه. والله يا روحي لهربيهم واخدلك حقك منهم بس انتي اهدي وبطلي عياط سامح: كان باصص في المرايا. ليك حق يا مهاب تتغير علشنها. دي تجنن اتنهد. ربنا يخليهالك نغم: احنا رايحين فين مهاب: هروحك يا حبيبتي علي البيت. نغم: مين ده سامح: انا السواق بتاع البيه مهاب: ههههههه ده سامح صاحبي وزميلي واخويا كمان نغم: ظابط زيك.
مهاب: حبيبتي بقولك زميلي هيبقي مهندس مثلا انتي لسة تحت تأثير البنج ولا ايه. نغم: خبطته في كتفه. بس هو انا ناقصاك مهاب: هههههههه طيب تعالي انتي خرجتي من حضني ليه نغم: اتكسفت وبصت علي سامح. ااانا مكنش قصدي احضنك اصلا كانت غلطة مهاب: هههههه غلطة والله لوريكي. بس مادمت غلطة بقي انا ميرضنيش لازم تصلحي غلطتك. نغم: ازاي بقي. مهاب: شدها وحط راسها في حضنه. كدة عقابا ليكي هتفضلي في حضني لحد ما نوصل.
نغم: بيتحاول تخرج من حضنه. مهاب بجد مينفعش اوعي مهاب: متمسك بيها. تؤتؤ ششش اسكتي انتي لسة دايخة حاولي تهدي لحد ما نوصل البيت نغم: كانت بتقاومه في الاول. بس بعد كدة استسلمت وحاست احساس غريب انها وهي في حضنه متطمنه ومش خايفة. وحوطته بإيديها وحضنته. مهاب: ابتسم لما لاقاها حضنته ومبقتش بتقاوم. طبطب عليها وباس راسها. قلتلك متخفيش طول ما انا جنبك. نغم: انت عرفت اللي حصل ازاي.
مهاب: اتنهد. ومسح وشه بإيده. بعدين هبقي احكيلك خليكي انتي بس نايمة في حضني لحد ما ارجعك البيت. ووصل سامح عند بيت نغم ومهاب نزلها وكانت لسة دايخة وبتتحرك بعدم اتزان مهاب: حاوطها بيإيده وشالها وطلعه سامح: هههههه ربنا يسهله يا معلم مهاب: اخرس يا حيوان استناني هنا لحد ما انزل سامح: حاضر ما انا السواق اللي جبهولك البيه ابوك نغم: مهاب نزلني الجيران يشفوك يقولوا عليا ايه.
مهاب: يتفلقوا واللي يتكلم انا هقطع لسانه. وطلعها البيت وخبط مامتها فتحت. وهي متنحة سهام: نغم. في ايه مالها يا مهاب مهاب: متقلقيش حاجة بسيطة قوليلي اقعدها فين سهام: تعالي قعدها هنا علي الكنبة دي مهاب: قعد نغم. بهدوء. سهام: قولي يا ابني مالها نغم مهاب: نغم اتخدرت وكانت هتتخطف بس الحمد لله لحقتها علي أخر لحظة سهام: شهقت من الصدمة. بنتي وقربت منها قوليلي حصلك حاجة حد اذاكي.
نغم: متخفيش يا ماما. مهاب لحقني وانا كويسة وبصت لمهاب بإمتنان. مهاب مش ممكن يخلي حد يأذيني مهاب: ابتسم. حبيبتي انا ادفع عمري كله ومخليش حد يأذيكي انت روحي سهام: بصتلهم وابسمت. شكرا يا مهاب من غيرك يا ابني كانت نغم ضاعت. مهاب: بتشكريني علي ايه. نغم خطيبتي وهتبقي مراتي ومش هخلي اي كلب تاني يفكر انه يقربلها سهام: ربنا يخليك ليها ولينا انا حروح اعملك حاجة تشربها.
مهاب: لا معلش انا عندي مشوار مهم ولازم انزل انا بس كان لازم اطمن علي نغم واجبها لحد هنا. سهام: علشان خاطري. اشرب اي حاجة مهاب: معلش اعزريني ممكن بس تجيبي حاجة لنغم تشربها. سهام: طيب ثواني اجبلكم عصير بسرعة. ومشيت مهاب: قرب من نغم وقعد جنبها. ومسك ايديها حبيبتي انا لازم امشي دلوقتي وهرجعلك تاني نغم: خليك معايا شوية مهاب: باس ايدها معلش في حاجة مهمة لازم اعملها الاول واوعدك مش هتأخر. وهو قايم.
نغم: مسكت ايده. مهاب انا بحبك اوي مهاب: قعد تاني وابتسم. وبعدين انا كدة ممكن ابعت اجيب المأذون واكتب الكتاب دلوقتي حالا نغم: ههههه لا انا بتكلم جد انا طول ما انا معاك ببقي مطمنة ومش خايفة مهاب: اتنهد. للاسف انتي بتتاذي بسببي انا بس اوعي في يوم تكرهيني يا نغم نغم: مش ممكن اكرهك. بس ليه بتقول انتي بتأذي بسبلك وانت دخلك ايه باللي حصل.
مهاب: جز علي سنانه. في شوية كلاب كانوا عايزين بنتقموا مني فيكي بس معلش انا هعرف ازاي اعلمهم الادب واعرفهم مين هو مهاب عز الدين. المهم انتي ارتاحي دلوقتي وانا مش هتأخر عليكي. اتفقنا. نغم: هزت راسها. حاضر بس متتأخرش عليا مهاب: تؤتؤ مش هتأخر. وسيبي ايدي بقي بدل مامامتك تدخل وتفتكرني بستغل الموقف. نغم: متخفش هي اصلا سابتنا لوحدنا علشان نتكلم مهاب: هههههه مامتك دي عسل. يالا يا روحي باي.
وخرج مهاب ونزل لسامح اللي كان قاعد علي العربية وبيشرب سيجارة سامح: ما بدري يا حبيبي انا قلت ده اتغدي وقيلوا شوية. انت بستعبط مهاب: ركب العربية. هتركب ولا اسيبك وامشي سامح: ركب. هقولك ايه واطي. قولي انت هترجع معايا الادارة. مهاب: لا انا لازم اروح اربي الكلبة اللي اسمها شاهندة. بس اوعي يكون الزفت اللي اسمه ايمن ده عرف يكلمها سامح: عيب عليك يا معلم ده واخد ضرب يهد حمار.
مهاب: خلاص انا هوصلك الادارة واروح للجزمة دي سامح: لا اطلع عليها علي طول انا جاي معاك وراح مهاب وسامح علي بيت شاهندة. واول ما فتحت مهاب ضربها بالقلم وشدها من شعرها وجرها علي جوه الشقة مهاب: انا تلعبي معايا اللعبة الوسخة دي وحيات امك لربيكي. وكان عمال يضربها بالاقلام شاهندة: بتعيط مهاب. فيه ايه انا مش فاهمة حاجة.
مهاب: شدها تاني من شعرها. مش عارفة انا تبعتي الحيوان ايمن يغتصب خطيبتي وكمان يصورها. لاو ايه عايزاها يتقبض عليها في شقة مشبوهة بس وحياتها لوريكي مين اللي هتلبس قضية الدعارة دي شاهندة: مهب ارجوك سامحني معلش انا اسفة انا عملت كدة علشان بحبك وكنت غايرانا. اوعي تعمل اللي في دماغك مهاب: و هو انتي تعرفي انا هعمل ايه. انا هنزلك من هنا ملفوفة في ملايا يا كلبة يا رخيصة.
شاهندة: لا لا بلاش فضايح يا مهاب ارجوك بص اضربني موتني بس بلاش فضايح مهاب: وانتي اللي زيك يهمه الفضايح. ولما انتي تخافي من الفضيحة كانت نغم هتعمل ايه وانتي كنتي عايزة تدبحيها. شاهندة: مهاب. معلش غلطة غلطة ومش هتتكرر. سامح كلمه ارجوك قله بلاش مهاب: سامح شوف حاجة واكتم البت دي مش طايق اسمع صوتها بدل ما اقتلها دلوقتي. سامح: جاب مفرش من اللي علي الطربيزة وكتم بقها.
مهاب: طلع تليفونه. واتصل بخالد صاحبه اللي في الاداب، ايوة يا خالد بقولك اكتب العنوان ده وابعتلي حد يخاد واحدة شمال بس بسرعة، تمام مستنيك. شاهندة: بتهز راسها وبتترجي مهاب.
مهاب: قعد قدمها وولع سيجارة. كان لازم تفكري الف مرة قبل ما تلعبي مع مهاب يا زبالة يا واطية. اقسم بالله لو كنتي اذيتيها مكنت سيبتك تتنفسي نفس واحد كنت قتلتك ودفنتك مكانك. بس حظك حلو اني لحقتها. بس اللي هعمله فيكي ده قرصة ودن علشان تفكري كويس بعد كدة. وفعلا جه خالد ومعاه 3 رجالة. مهاب: قلعوها ولفهوالي بالملاية دي. وفعلا عمله كدة.
مهاب: خالد انا عبعتلك العيل الواطي اللي زيها علي هناك وعايز بقي محضر ميخرش المياه عايز اجدعها محامي ميعرفش يخرجها منها لا هي ولا هو. ماشي خالد: عيب عليك ده انا خالد. وكمان ده انا هخليهم يعملوا عليها حفلة. شاهندة: بعد ما شالوا الرباط من علي بقها. صرخت لا يا مهاب ارجوك ده انا شاهندة خالد: مالك يا حلوة هي اول مرة ولا ايه انتي ناسية انها شغلتك ولا ايه يالا يا ابني انت وهو نزلوهالي علي تحت.
ونزل مهاب وسامح. بعد ما خالد اخد شاهندة ومشي. سامح: يالا بينا احسن اللواء سراج هينفخنا علي التأخير ده احنا من الصبح سايبين الدنيا بايظة ومشينا مهاب: تؤ انا مش راجع معاك انا رايح لنغم سامح: نعم وسيادة اللواء بقي هقولوا ايه مهاب: اي حاجة انا لازم ارجع اطمن علي نغم. ولو لقيته هيتعصب قولوا الحقيقة مهاب خطيبته كانت هتتخطف وهو معاها. وانا عارف هو هيفهم الموقف صح سامح: بتردد. احمم طيب تحب اجي معاك.
مهاب: رافع حاجبة. وتيجي معايا ليه لا انا هوصلك واروحلها وهمشي من عندها علي البيت سامح: اتنهد. وسرح انا ايه اللي انا قولته ده غبي (في بيت نغم) مهاب: دخل لقي نغم نايمة علي الكنبة زي ما سابها من شوية بس كانت غيرت هدومها. هي كويسة يا طنط ولا لسة دايخة سهام: لا الحمد لله هي اخدت حمام وصممت متنمش في الاوضة علشان انتي جاي. وفضلت قاعدة مستنياك هنا لحد ما نامت وهي قاعدة فغطيتها.
مهاب: ابتسم. هي بتلبس الحجاب في البيت كمان سهام: لا يا شقي انا اللي حطيتلها الحجاب لما انت جيت. وبعدين متستعجلش لما تتجوزها ابقي شوفه مهاب: هو ايه ده. سهام: ههههه شعرها اللي عينك هتطلع وتشوفه مهاب: مسح شعره بإحراج. هو انا باين عليا اوي كدة.
سهام: ههههههه اه اوي. مهاب انا يا ابني بثق فيك واللي عملته النهاردة كبرك في نظري اكتر. ارجوك خلي بالك من نغم. نغم ملهاش تجارب وانا بصراحة شايفة مشاعرها مندفعة ناحيتك وبتحبك اوي. فأوعي يعني. مهاب: قاطعها. اوعي تفتكري اني ممكن العب بنغم ولا واخليها تعمل حاجة غلط. انا بحب نغم بجنون ومش ممكن ارخصها ابدا. بس انا في حاجةعايز اكلمك فيها قبل ما تصحي. سهام: خير يا ابني.
مهاب: بعد اللي حصل النهاردة انا لازم اتجوز نغم بسرعة وبما انها رافضة الجواز لحد ما تخلص السنة دي فعلي الاقل نعمل كتب كتاب بدل الخطوبة. نغم لازم تبقي مراتي والكل يعرف علشان محدش يفكر يأذيها تاني سهام: والله انا لو عليا اجوزهالك النهاردةقبل بكرة بس نعرف رأيها ونقول لامجد مهاب: انا هتكلم معاها ولو علي امجد انتي كلميه وانا كمان هبقي اكلمه. بس قوليلي هو لسة بره.
سهام: اتنهدت بنفاذ صبر. اه يا ابني والله الوالد ده هيجنني جاي يبوظ علي أخر سنة مهاب: لا كدة انا لازم ادخل لو تسمحيلي واعرف هو ايه اللي جرالوا لان نغم كمان اشتكتلي منه. سهام: يا ريت ده. بيعاندني علشان مفيش راجل يقفله فاكر انه كبر عليا مهاب: خلاص متقلقيش انا هتصرف. ممكن اروح اشوف نغم سهام: روح يا حبيبي وانا حروح احضر العشاء واعمل حسابك هتتعشي معانا.
مهاب: ابتسم. ماشي. وقام وراح جنب نغم ونزل قعد علي ركبته جنبها وكان بيبصلها بحنية. وكان في خصلة من شعرها نازلة من تحت الحجاب. ابتسم وشالها براحة ودخلها تحت حجابها تاني. اه يا نغم انا مش عارف لو كان الكلب ده قربلك كنت عملت ايه انا كان ممكن اموت ساعتها. الا انتي يا نغم نغم: صحيت وفتحت عنيها. وابتسمت. انت جيت مهاب: اه يا قلبي جيت. طمنيني. عليكي انتي كويسة.
نغم: قامت. وقعدت. وبتفرك في عنيها. اه كويسة. كنت خايفة متجيش مهاب: بيبصلها بإعجاب علي جمالها وبرائتها وهي بتفرك عنيها وشكلها اكنها طفلة. و بيحاول يمسك نفسه نغم: ساكت ومبتردش ليه مهاب: علشان لو رديت عليكي وانتي كدة ردي هيكون شديد جدا نغم: ابتسمت. كدة اللي هو ازاي يعني.
مهاب: يعني بصي علي البيجامة العسل اللي انتي لابساها دي وخصل شعرك اللي نازلة من تحت حجابك وشكلك وانتي لسة صاحية واعرفي الحرب اللي جوايا شكلها ايه. نغم: عدلت حجابها ودخلت شعرها وعدلت هدومها. وبعدين معاك مفيش فايدة فيك. مهاب: قام وقعد جنبها. تؤتؤ تؤ مفيش فايدة. وبعدين انتي لسة مشوفتيش حاجة نغم: اتكسفت. وسكتت مهاب: نغم احنا هنكتب كتابنا مع الخطوبة. مبينعش نستني اكتر من كدة نغم: بس صعب.
مهاب: لا مش صعب انا لازم اكون قريب منك الفترة الجايه لحد ما نتجوز. وده صعب واحنا مخطوبين مش عايز حد يتكلم عليكي كلمه واحدة فاهمة يا حبيبتي نغم: هزت راسها. فاهمة. مهاب: يعني موافقة نغم: طبعا. موافقة. مهاب: ابتسم. وبسها من خدها. دي بقي بمناسبة الموافقة. بس اوعدك بعد كتب الكتاب مش هتكون في خدك. نغم: اتكسفت. انا رايحة اشوف ماما فين مهاب: مسك ايديها. تؤتؤ ماما بتحضر العشاء. بس خسارة انا حليت قبل العشاء.
نغم: هههههههه. انت فظيع. بس بحبك مهاب: اه يا رب الصبر من عندك. انا يجي عليا يوم اتمني في بوسة اه يا زمن نغم: ههههههه مهاب: فرحانة فيا. بس حقك اضحكي بكرة تندمي. تعالي بقي علشان نشوف هنعمل ايه في حكاية الخطوبة وكتب الكتاب دي..
رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني عشر
في مكان هادي في شارع جانبي كان واقف أمجد ومعاه اتنين صحابه بيشربوا سجاير. بس لاسف مش سجاير عادية. وشكلهم زي ما يكون واخدين حاجة تانيه. مهاب كان بقالوا فترة باعت ناس يعرفوا هو بيروح فين ومع مين وبيعمل ايه. وكان عارف انه هناك. مهاب قرب منهم بعربيته ونزل بهدوء وراح لأمجد وحط ايده علي كتفه. مهاب: ازيك يا أمجد أمجد: تنح لما شاف مهاب وبلع ريقه بصعوبة. ممممهاب اهلا.
مهاب: بص للاتنين اللي معاه بصة جامدة وترعب. في ثانية مشوفش واحد فيكوا احسن والله اخدكم علي القسم بالزفت اللي بتشربوا ده صحاب امجد خافوا وركبوا العربية وجريوا وسابه أمجد مهاب: لف وشه للعربية. وكان بيكلم أمجد. اركب بسرعة أمجد: ركب وهو خايف من مهاب. مهاب: مكنش بيتكلم معاه. لحد ما وصلوا في مكان هادي وقعد مهاب وأمجد أمجد: ممكن اعرف انت ليه عملت كدة مع اصحابي وكمان جايبني هنا ليه.
مهاب: والله كويس انك كمان ليك عين تسأل وتتكلم. بص يا أمجد انسي خالص اني ظابط. واعتبرني بس خطيب اختك وزي اخوك الكبير. ممكن اعرف انت ليه بتشرب الزفت ده وانت دكتور صيدلي أمجد: ااانا مبشربش حاجة مهاب: قلع الساعة بتاعته وحطها جنبه وجز علي سنانه انا سألتك سؤال واظن الاجابة غير اللي انت قولتها. وخبط علي الترابيظة. وبكل حزم وغضب. جاوب.
أمجد: اتخض من مهاب. انا هقولك. انا من فترة كنت مع صحابي سهرانين وانا مش من عادتي اشرب الحاجات دي. بس كنت تعبان من المذاكرة وكان معانا واحد واداني نوع برشام اخته علشان الصداع ومجاش في بالي وقتها اني حتى اسأله عن اسمه. لاني كنت شارب ومش مركز وبعدها بيومين رحنا تاني المكان اللي بنسهر فيه وشربت تاني وسكرت وهو اداني من البرشام ده تاني وانا كنت محتاجه حسيت انه بيريحني وابتدي كمان يديني السجاير اللي انت شوفتها. ومن يومها وانا مش عارف ابطل حاجة من دول وحالتي بتسوء.
مهاب: بغيظ. علشان كدة سايب مامتك واخواتك البنات لوحدهم. وسيبت اختك في يوم كان لازم تكون معاها فيه لما انا اتقدمتلها. ليه يا أمجد. ده المفروض انت الراجل انت اللي تحافظ عليهم أمجد: انا كنت ببعد علشان مكسوف منهم وخايف يبان عليا حاجة. وكمان نغم كانت صعبانة عليا هي تشتغل وتذاكر وتتعب وتديني فلوس وانا اضيعها علي الزفت ده. والغريب انها عمرها ما طلبت منها فلوس ورفضت.
مهاب: اتنهد. بص يا أمجد انت لازم تبطل الحاجات دي وترجع لدراستك. وحياتك حرام مستقبلك يضيع. أمجد: صدقني حاولت كتير بس مش قادر والله مش قادر مهاب: طيب انا عايزك تحاول تبطل بس اليومين دول لحد ما نتكتب كتابي انا ونغم وبعدها انا هويدك مصحة تبع ناس اعرفهم وهما هيسعدوك بس حاول تتماسك اليومين دول علشان خاطر نغم. ماشي أمجد: حاضر وانا متشكر انك. مأختش موقف من نغم بسببي.
مهاب: ههههه انت عبيط يا ابني. لا طبعا نغم دي خلاص هتبقي مراتي. وانت اخوها وزي اخويا الصغير. بس انت من هنا ورايح تخلي بالك من نفسك وتكون راجل بجد أمجد: ابتسم حاضر. مهاب: طيب يالا بينا بقي علشان اروحك واروح اشوف ورايا ايه. ووصل مهاب أمجد البيت وهناك نغم: مش ممكن أمجد في البيت وكمان قبل لفجر سبحان الله أمجد: ههههه البركة في مهاب هو اللي جابني من قفايا مهاب: المرة الجاية حتضرب عليه بقي يا خويا ماشي.
أمجد: وهو بيحط ايده علي قفاه. لا كله الا كدة خلاص كل يوم من العشاء هكون في البيت مهاب ونغم وسهام: ههههههههههههه سهام: ربنا يخليك يا مهاب. انت بردوا زي اخوه الكبير مهاب: طبعا يا طنط. استأذن انا بقي علشان ورايا حاجات كتير نغم: خليك شوية علشان خاطري مهاب: يا حبيبتي والله ورايا حاجات بخلصها علشان كتب الكتاب. سهام وامجد استاذنه وسابوهم يتكلموا. نغم: قاعدة مبوزة مهاب: قرب منها وابتسم. ممكن اعرف حبيبي زعلان ليه.
نغم: علشان انت بقالك يومين مش بشوفك وكمان مش مخليني اروح المستشفي الا بعد كتب الكتاب يعني حتى الوقت اللي كنت بتوصلني فيه راح عليا مهاب: هههههههه لا ياروحي مفيش حاجة هتروح عليكي. بس انتي شايفة الوقت ضيق وانا بخلص حجز القاعة والمأذون والحاجات دي عايز اتجوزك بسرعة. نغم: ابتسمت. يا سلام ولا تلاقيك قلت ارتاح منها اليومين دول.
مهاب: طيب بلاش تستفزيني علشان انا ممكن اثبتلك كلامي دلوقتي. بس انتي اللي تتحملي النتيجة. نغم: خلاص فهمت مهاب: ما كان من الاول. اديكي جبتي ورا اهو علشان جبانة نغم: انا مش جبانة انت اللي متضمنش بتعمل حاجات مفاجأة. مهاب: بص علي مامتها وامجد ملقهمش. قرب منها ووشوشها. بحبك نغم: اتكسفت كالعادة ووشها احمر من قربه ومش من كلمته.
مهاب: شوفتي بقي انك جبانة. يالا انا ماشي وانت شوفي حاجة لوشك اللي احمر ده. انا كدة هتجوز واحدة من الهنود الحمر. باي يا موزتي. نغم: قامت وبصت في المرايا لقت فعلا وشها احمر جدا. يا نهار ايه ده والله عنده حق ايه الحمار ده مهاب: مكنش مشي ورجعلها. وباسها من خدها. انا يا روحي علي طول عندي حق غمزها ومشي.
نغم: جريت علي اوضتها. تبتسم وفرحانة بحب مهاب ليها وحبها ليه اللي احتل كل قلبها وعقلها وكل جوارحها واتمنت اليومين دول يعدوا بسرعة علشان اسمها يرتبط بإسم مهاب. قعدت تسمع أغنية جميلة (لشيرين اسمها ومين اختار)( ومين اختار يعيش حياته مين اختار يحب مين. يومين وياك حبيبي فاته يومين حلوين حنينين. اعيش انا عمري مرة واحدة اعيش. تغير عمري بنظرة واحدة. اعيش. اقبلك من يومين احبك. وهو ده الاعجاز بذاته. يومين نسوني اسمي حبيبي وكنت مين وجيت منين. يومين وانا حالي حال يا حبيبي وهعمل ايه كمان يومين. اعيش انا عمري مرة واحدة اعيش. تغير عمري بنظرة واحدة اعيش. اقبلك من يومين احبك وهو ده الاعجاز بذاته. ومين اختار).
وفعلا مهاب جهز كل حاجة وجه يوم كتب كتابه هو ونغم وفي اليوم ده الصبح مهاب راح للمحامي صحبه. كريم المحامي: وصية ليه يا مهاب مهاب: معلش اسمع كلامي. بص انا كتبتها بخط ايدي وقفلتها ومش عايزك تفتحها الا لو انا مت وقتها تفتحها وتديها لنغم وكمان في شرط تاني كريم: ايه هو مهاب: شرط مهم هقولك..
وجه الليل ومهاب كان حاجز لنغم قاعة كبيرة وجميلة جدا وراح اخدها من البيوتي سينتر وكان مستنيها واول لما شافها ابتسم من جمالها كانت شبه الاميرات بفستنها الجميل والهادي زيها وكان لونه او? وايت وحجبها الذهبي وكانت جميلة بمعني الكلمة وساحرة فعلا. وخدها من ايديها ومسك اديها الاتنين وحضنهم وهو بيبصلها بحب وعشق وباسا ايديها. مبروك يا احلي حاجة في حياتي نغم: ابتسمت بخجل. الله يبارك فيك.
مهاب: ينفع كدة ايه الجمال ده بس انا كدة مش هطول معاكي هموت بسرعة نغم: قلبها اتقبض لا متقولش كدة انا مقدرش اعيش من غيرك مهاب: هههههههه مالك خوفتي ليه. للدرجة دي بتحبيني نغم: بحبك بس انت كل حياتي يا مهاب سامح: من بعيد شوية. انا بقول تروحوا البيت وتبقي دخلة. ماتنجز يا عم الحبيب مهاب: بص لنغم. معلش يا روحي هو كدة حشري. وبيدخل في اللي ملوش فيه. بس مردودلك. يا خويا لما تتجوز هوريك الغلاسة شكلها ايه.
سامح: يارب يا اخويا اصل انتوا بصراحة فتحته نفسي. وكان بيبص لنغم مهاب: جز علي سنانه. سامح امشي اركب عربيتك. بدل مايبقي النهاردة فرحي وجنزتك. سامح: ليه بس انا كنت ناوي اسوقلك العربية مهاب: ليه يا حبيبي شايفني مكسح. امشي يا بارد من هنا سامح: عجبك كدة يا انسة نغم مهاب: مدام نغم يا حمار. خلاص كتبنا الكتاب امبارح. انت مغيبب نغم: وشوشت مهاب. بس لحد ما نتجوز هفضل انسة متنساش.
مهاب: وشوشها. عادي ممكن نتجوز دلوقتي لو تحبي نغم: زغدته في كتفه. سامح: والله انا بقول تروحوا ماتيالا يا ابني الناس خللوا في القاعة مهاب: ركب نغم وركب وسامح ركب عربيته. في عربية سامح سامح: كان بيحاول يداري اعجابه بنغم. يارب انا مش عارف ليه هي بالذات ما انا شوفت كتير معقول نغم. مش ممكن دي خلاص بقت مرات مهاب يارب خرجها من دماغي انا مش عارف ازاي بفكر فيها اصلا. اوفففف في قاعة الفرح.
كل الناس بتهني مهاب ونغم وطبعا هما الاتنين في غاية السعادة ومبسوطين جدا لكن في ركن بعيد كان واقف أدم وبحاول يتماسك وميبنش عليه حزنه وغيرته وهو شايف حبيبته بتنجوز ومبسوطة وكمان بتتجوز صاحبه واخوه. كان كتير علي ادم كل ده بس دولت كانت حاسة وفاهمة ومكنتش عايزة تقوله انها عرفت ان البنت اللي كان بيحبها هي نغم. وقربت منه. دولت: مالك يا حبيبي واقف بعيد ليه.
أدم: لا ابدا بس انتي عارفاني ماليش في الدوشة دي والمزيكا كمان عالية جدا دولت: معلش ده فرح. مش هتيجي نبارك لمهاب ونغم أدم: بص عليهم بحزن. اه اه طبعا جاي اتفضلي. وراحوا لمهاب ونغم دولت: مبروك يا هوبا الف مبروك يا نغم يا حبيبتي أدم: مبروك يا جماعة عقبال الفرح ان شاء الله نغم: الله يبارك فيكم متشكرة اوي يا طنط دولت. مهاب: الله يبارك فيكم عقبالك يا دومة لما تلاقي اللي تختفك زي ما انا نغم خطفتني كدة.
أدم: انت اللي خطفتها مش هي اللي خطفتك مهاب: هههههه عندك حق فعلا انا خطفتها بس هي خطفت قلبي نغم: كانت بتبسم ومكسوفة أدم: عن اذنكم. وراح أدم ودولت يقعدوا. دولت: انسي يا حبيبي انسي أدم: انسي ايه دولت: لو خبيت عليا الدنيا بحالها انا لا انا حاسة وعارفة كل حاجة. بس هما ملهمش ذنب انت مقولتش حاجة أدم: بصلها بحزن. حاضر ححاول انسي.
دولت: اتنهدت بينها وبين نفسها. اه يا مهاب ليه بسببك ابني يتوجع مرتين مش كفاية المرة الاولي. بس هرجع واقول ملكش ذنب هما اللي حبوك ومحبهوش. بس ليه وأدم ميستهلش كدة. اه يا حبيبي ربنا يفرحك. اكيد ربنا شايلك فرحة كبيرة ان شاء الله. ودمعت. أدم: مالك يا ماما بتعيطي ليه دولت: بتمسح دموعها. لا يا حبيبي مش بعيط. انا بس كان نفسي اشوفك عريس من تاني. انت ملحقتش تفرح المرة الاولي.
أدم: الحمد لله. ده مكتوب يا ماما. ان شاء الله هنسي بسرعة وارجع اعيش لنفسي وبس انا اصلا مليش اني احب. واتجوز يظهر اني هفضل كدة. في الوقت ده جه حسين حسين: ايه ده مالكم حزننين ليه كدة دولت: ابدا بس فرحانين لمهاب ونغم. وانت عارفني ازعل اعيط افرح اعيط حسين: ههههههه ايوة عارف. عقبالك يا دكتور أدم: ابتسم. ان شاء الله يا بابا. بقولك يا ماما انا ماشي مش قادر اقعد صدعت. حسين: ليه يا ابني لسة بدري.
دولت: سيبه براحته روح يا حبيبي وحاول تنام وترتاح أدم: ان شاء الله تصبحوا علي خير. بس وهو ماشي بص علي مهاب ونغم اللي كانوا بيرقصوا سلو وحاضنين بعض. وكل عنيهم حب وغرام. حزن وحس ان قلبه بيتقطع. وده لفت نظر سهي صاحبة نغم. لانها عرفت انه أدم. لما راح وسلم علي نغم ومهاب وهي كانت قريبة من نغم وسمعت اسمه.
سهي: لا الدكتور أدم اكيد بيحب نغم. النظرة دي بتقول كدة. سبحان الله يا بختك يا نغم الاول نادر. وبعدين أدم. ودلوقتي تتجوزي مهاب. اه الا مهاب ده فظيع ياريت كان ليه اخ شبه كدة. وهي بتلف وتمشي خبطت في شاب ووقعتلو العصير علي بدلته. وتنحت ليه لانه ليه نفس هيئة مهاب في الجسم والشكل. بس مع فرق الملامح. وده كان سامح سامح: اتنرفز. وبصلها بغيظ. انا نفسي اعرف اللي في وشك دول ايه عنين ولا حاجة تانية.
سهي: بصة ليه وبتبتسم. سامح: بصلهابإستغراب ورفع حاحبه. مالها دي. انتي متنحة ليه مش بكلمك سهي: ايه اه اه معلش انا اسفة مأختش بالي سامح: اتنهد بنفذ صبر. طيب ابقي خدي بالك بعد كدة. والله لو كان راجل كان زمانه دلوقتي في الانعاش سهي: هههههههه. سامح: ههههه عجبتك اوي سهي: اتكسفت. عن اذنك. ومشيت. يالهوي ايه الحلاوة دي هو ده سامح: الله يخربيتك. بوظتي البدلة. كان نفسي ارزعك قلم بس معلش. كانت حلوة بردوا.
مامت سامح جات وراه. فريال والدة سامح: انت يا استاذ. مش ناوي تفرحني زي صاحبك سامح: ربنا يخليكي ابقي اتنحني يا حجة خضتيني فريال: يا خبتك يا فريال مخلفة شحت طول بعرض. لا وكمان ظابط وبيركب الهوا سامح: ههههههه بتنكتي يا فوفة. ماشي انتي زي امي بردوا فريال: متغيرش الموضوع. انت هتتجوز امتي سامح: كمان سنتين زي دلوقتي كدة. فريال: يظهر ان ايدي علي قفاك وحشتك.
سامح: لا وربنا ازعل منك عيب شكلي يبقي وحش وسط المزز اللي في الفرح فريال: يبقي ترد عدل. يا ابني عايزة اجوزك وافرح بيك سامح: والله يا فوفة وانا كمان نفسي افرح بيا. بس اعمل ايه عايز احب. اول لما احب هجبهالك علي طول فريال: ربنا علي المفتري انا عارفة مش هاخد منك حق ولا باطل سامح: بقولك ايه. روحي شوفي بابا علشان شكله كدة بيظبط موزة هناك. روحي بدل ما تحضري فرح مهاب تحضري فرح جوزك.
فريال: ده كنت قطعته حتت ورميتوا للكلاب ولا يقدر سامح: ههههههه اه يافوفة يعجبني فيكي قلبك الجامد. روحي بقي سيبيني اشوف حالي. متقطعيش عليا فريال: خلاص يا اخويا ماشية. مهاب ونغم بيرقصوا مع بعض. مهاب: حاضن نغم وبيوشوشها. بحبك بحبك اوي نغم: وانا كمان بحبك اوي مهاب: فرحانة انك بقيتي مراتي. نغم: طبعا فرحانة جدا. مش مصدقة ان مهاب عز الدين بنفسه. بقي حبيبي انا وبتاعي انا وبس.
مهاب: ههههههه اه منك انتي دوبتيني. انا لحد دلوقتي مش مصدق اني حبيت واتجوزت كمان. انتي عملتي فيا ايه بس نغم: حبيتك. مهاب: حضنها اكتر. وانا عشقتك مش بس حبيتك. اوعي تسبيني يا نغم اوعي نغم: وهي حاطة راسها في حضنه. مستحيل. اسيبك انت حبيبي وجوزي مهاب: بعدها عن حضنه شوية بس لسة قريبة منه. قوليها تاني كدة نغم: هي ايه. مهاب: جوزي دي اللي قولتيها حالا نغم: هههههه ايوة مش انت بقيت جوزي.
مهاب: يا جدعان حد يقولها تخليها دخلة نغم: زغدته. مهاب وطي صوتك مهاب: مين اللي يوطي صوته انا اقول اللي يعجبني انتي خلاص مراتي يا روحي نغم: ابتسمت بخجل. طيب كفاية بقي الناس بتبص علينا. تعالي نقعد مهاب: تعالي يا روحي. سامح: راح لمهاب ونغم. مبروك يا هوبا وحضنه وباسه. مهاب: الله يبارك فيك. عقبالك سامح: يارب يا خويا. ومد ايده لنغم. مبروك يا نغم.
مهاب: مسك ايدة. لا بقت مدام مهاب عز الدين. والمدام متسلمش علي رجالة خلاص كان زمان. سامح: كدة ماشي صحيح. ماانتي خلاص بقيتي مرات مهاب الاسد. ووشوش مهاب. انا خايف عليها مش هتستحمل معاك. مهاب: زغده في بطنه. اتلم بدل ما المك. سامح: يخربيت ايدك الطرشة. انا بس بقولك علشان تخلي بالك. وتراعي فرق الحجم والطول مهاب: بيجز علي سنانه ده كتب كتاب مش دخلة يا حمار. سامح: ههههههه وانت. في حاجة بتصعب عليك.
مهاب: بصله بغضب. سامح: رفع ايده بحركة استسلام. خلاص يا باشا حقك عليا انا بحبك مهاب: سامح روح شوف امك سامح: لو سمعتك بتقول امك دي هتروقك. مهاب: ههههههه لا امك بتحبني سامح: خلي بالك يا نغم. الواد ده كان بيعاكس امي انا بقولك اهو مهاب: ههههههه متصدقيهوش. هي اللي كانت بتحبني. نغم: ابتسمت. اظن لو سمعتكم دلوقتي اكيد هتزعل سامح ومهاب: هههههههه سامح: تزعل مين دي مبتتعملش غير يإيديها. وهما كدة جات فريال.
فريال: وضربت سامح علي دماغه. انت يا غبي واقف كاتم علي نفسهم ليه. مهاب: هههههه حبيبتي يا فوفة انتي فين من الصبح. ده واد غتت. سامح: هو انا مش قلتلك. بلاش كدة قدام الناس. وربنا عيب فريال: اعملك ايه انت اللي لازق للواد وعرسته غيران منه اعمل زيه واتجوز سامح: طيب استأذن انا يا جماعة علشان امي هتبدأ وصلة الردح ومش هنخلص فريال: انا بردح يا قليل الادب مهاب: اهرب يا يالا هتروقك قدام الناس. سامح: طار بسرعة.
فريال: عجبك كدة بس معلش لما ارجعله البيت. مهاب: براحتك ولعي فيه ده غلس فريال: مبروك يا عروسة نغم: الله يبارك فكي فريال: عروستك قمر يا مهاب. بقولك ايه ملكيش اخت حلوة زيك كدة نغم: ههههه متشكرة لحضرتك اوي بس اختي لسة صغيرة مهاب: وبعدين انا مراتي مفيش زيها. متتعبيش نفسك فريال: هههههه ربنا يخليهالك. هات بوسة بقي علشان امشي مهاب: بس براحة مراتي بتغير فريال: باست مهاب وحضنته. ربنا يتمملك بخير ويارب اشوف ولادك.
مهاب: وشه اتغير. ان شاء الله ومشيت فريال. ومهاب بان عليه الضيق. نغم: مسكت ايده. مالك يا حبيبي مهاب: ابتسم وباس ايديها. مفيش يا روحي. نغم: لا شكلك متضايق. مهاب: لا ابدا. بقولك ايه. مش كفاية كدة احنا لسة هنسهر برا انا حجزلك في حته مطعم حكاية. هنسهر للصبح نغم: اللي يعجبك يا حبيبي انا معاك. مهاب: طيب يلا بينا.
رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث عشر
في مطعم فخم جدا وشيك مهاب ونغم كانوا قاعدين مهاب: حبيبي عجبه المكان نغم: اه جميل اوي وهادي مهاب: حبيبتي انا حاسك حزينه. ليه نغم: انا لاطبعا انا اسعد واحدة في الدنيا النهاردة. بس مهاب: بس ايه قولي يا روحي مالك نغم: عيطت. كان نفسي بابا يكون معايا النهاردة. مهاب: صعبت عليه. وكان قاعد قصاها قام وقعد جنبها. وحضنها بس يا روحي متزعلش. انا معاكي اكني بابا. منفعش.
نغم: انت حبيبي وكل حاجة ليا. انت الوحيد اللي بتطمن وانا معاك مهاب: وانا معاكي ومش هسيبك ابدا. نغم: مهاب هو انت ملكش قرايب خالص مهاب: لا انا طول عمري وحيد ليا خال واحد مهاجر من زمان ومعرفش عنه حاجة. نغم: هي مامتك ماتت وانت صغير مهاب: ايه هو انتي ناوية تستحوبيني نغم: لا والله انا بس عايزة اعرف عنك كل حاجة عايزة ابقي جزء من حياتك.
مهاب: باسها من خدها. حبيبتي انتي حياتي كلها. بس انا ححكيلك. انا ماما ماتت وانا عندي 6 سنين تقريبا مش فاكرها اوي. كنت صغير. وبابا كان رافض انه يتجوز كان خايف عليا لو اتجوز مراته تتعبني او يخلف غيري ويبعد عني. وكنت دايما وحيد كنت بشوف صحابي وهم مع مامتهم في المدرسة وهما مروحين او في النادي وانا بلعب. كنت بزعل بس كانت طنط دولت حاسة بيا وصممت بعد كدة اني في الاجازة من كل سنة اقضيها معاهم في الفيلا. وفعلا فضلت كدة لحد ماكبرت كانت بتحبني اوي وانا كمان كنت بحس انها امي. وكنت انا وادم اخوات وصحاب. بس دماغنا مش واحدة. لحد ما دخلت كلية الشرطة. وبابا مات هو كمان. وقتها طنط دولت صممت اني اعيش معاهم علي طول لحد ما اتجوز. وفعلا كنت لما بنزل اجازة بروح هناك وفضلت معاهم لحد ما اتخرجت واشتغلت. بس مشيت بعد جواز ادم من مي الله يرحمها.
نغم: ليه. هو اللي طلب منك كدة مهاب: بالعكس كلهم واولهم أدام كان رافض. اني امشي بس مكنش ينفع. لان كان صعب لقيت ان مي منحقها تحس بالحرية مع جوزها ووجودي هيكون في حرج ليهم. خصوصا بعد. نغم: بعد ايه مهاب: ايه لا ولاحاجة. المهم رجعت شقتي اللي في الزمالك وعشت بقي واتعودت ابقي لوحدي. وقرب منها وابتسم بس خلاص من هنا ورايح مفيش وحدة انتي هتملي عليا حياتي.
نغم: انت اللي مليت دنيتي كلها. واوعدك ان شاء الله لما نتجوز هنخلف ولاد كتيييير علشان يملوا علينا البيت. مهاب: اتضايق تاني لما جت سيرة الولاد والخلفة. نغم: ايه مالك انا قلت حاجة غلط. مهاب: ابتسم. لا يا قلبي انا بس عايزك تنسي موضوع الاطفال ده. مش وقته علشان انا لما نتجوز عايز اشبع منك. ولو خلفنا هتنشغلي عني. وبعدين انتي ناسية انك وراكي لسة ماجستير ودكتوراه ولا ايه. وانا والبيبي كتير عليكي.
نغم: امممم عندك حق خلاص نأجل مهاب: هههههه مصدقتي انتي. شكلي واحشك زي ما انتي واحشاني نغم: اتكسفت. مهاب مهاب: يا عيون مهاب. نغم: ممكن نتعشي انا جعانة مهاب: فصلتيني يخرب عقلك نغم: ههههههههه احسن علشان تتهد وتهدي شوية مهاب: انا مش ههدي الا لما يعدوا الكام شهر دول واتجوزك بقي انا خلاص تعبت نغم: تعبت من ايه مهاب: ايه لا ياحبيبتي مفيش لما نتجوز هبقي اقولك نغم: ليه يعني مهاب: تحبي تعرفي نغم: اه احب اعرف.
مهاب: طب هاتي ودنك. ووشوشها.. نغم: بعدت عنه وهي مكسوفة ووشها احمر من الخجل. اااانت قق مهاب: ههههههه. اقسم بالله لسانك يطول. اموتك نغم: يعني ينفع اللي انت قولتوا ده مهاب: ههههههه اه ينفع عادي. انتي مش مراتي ولا ايه. نغم: اه بس كدة عيب مهاب: طب اسكتي بدل ما اتصل بمامتك واقولها اني غيرت رأي وهخليها دخلة واخدك علي البيت. انتي حرة نغم: كتمت بقها. سكت اهو والله حرام عليك. انا حاسة اني دايخة من كتر الكسوف.
مهاب: باس ايديها. يا حبيبتي حرام عليكي وربنا وشك ده مبيصعبش. عليكي ايه الكسوف ده. يا نغم انتي مراتي والله عادي. في الوقت ده تليفون مهاب رن سامح مهاب: انا نفسي اعرف المتخلف ده بيتصل ليه دلوقتي والله لهزقه، ايوة يا زفت سامح: بجدية. مهاب فوق كدة واسمعني. انت لازم تيجي دلوقتي معاد التسليم اتغير. هيسلموا البضاعة الفجر تعالي بسرعة مفيش وقت مهاب: قام من مكانه مفزوع. طيب خلاص هوصل نغم وجاي حالا. سلام.
نغم: قلقت خير يا حبيبي في ايه. مهاب: معلش يا روحي. لازم امشي بسرعة العملية اللي بنحضرلها من شهور غيره معاد التسليم. وانا لازم اروح بسرعة. تعالي علشان اوصلك. في عربية مهاب مهاب: يا قلبي بتعيطي ليه بس نغم: وهي بتحاول تاخد نفسها. علشان خايفة عليك. مهاب: باس ايديها. يا روحي متخفيش دي مش اول عملية اطلعها. انا متعود نغم: بس انا خايفة. هو هيكون فيه ضرب رصاص.
مهاب: ههههههههه اه يا قلبي طبعا. يعني عصابة بتاجر في المخدرات واحنا رايحين نقبض عليهم هيكون فيه ايه هننفخ باللالين مثلا نغم: بتتريق وانا هموت من القلق عليك. مهاب: ولا يهمك. المهم انتي ادعيلي بس اني ارجعلك نغم: حاضر هدعي بس علشان خاطري خالي بالك من نفسك وبلاش قلبك الميت ده. انا اوقات بحس انك مبتخفش من حاجة ابدا.
مهاب: اتنهد. كان كان ميت لحد ما حضرتك دخلتي فيه بقي ضعيف. بس حاضر حخلي بالي من نفسي علشانك انتي علشان مسبكيش لوحدك يا حبيبتي ووصل مهاب نغم عند البيت. مهاب: تعالي اطلعك فوق نغم: لا روح انت علشان متتأخرش. انا هطلع لوحدي مهاب: كلمة واحدة انزلي وطلعها مهاب البيت وفتحلها الباب. ودخلت. نغم: بدموع. خلي بالك من نفسك مهاب: مستحملش. خدها في حضنه. علشان خطري بطلي عياط. الا دموعك دي اقوي من الرصاص عليا.
نغم: حاضر هبطل. مهاب: مسك وشها بإيده ومسح دموعها. وبصوت هامس تعرفي وانا ماسكك كدة افتكرت اول مرة شوفتك فيها. لما كنتي بتعيطي وخايفة مني. يومها اتمنيت ابوسك بس مردتش اعمل كدة. بس دلوقتي خلاص بقيتي مراتي. ومفيش حاجة تمنعني. وقرب منها وباسها وكأنه اخر مرة هيبوسها فيها نغم: اتكسفت مهاب كفاية لو سمحت ممكن ماما تصحي مهاب: بعد عنها. وابتسم. انا هبعد بس.
مش علشان ماما تؤتؤ علشان انتي خلاص مش هتتحملي اكتر من كدة. ممكن يغمي عليكي. تصبحي علي خير نغم: مسكت ايده وهو ماشي. ممكن تكلمني اول ما تخلص العملية علشان اطمن مهاب: ابتسم حاضر من عنيا بس انتي حاولي تنامي وترتاحي. نغم: مش هنام الا لما اطمن عليك مهاب: الموضوع بيطول نامي وانا هبقي اكلمك. تصبحي علي خير يا حبيبتي نغم: مهاب استني مهاب: لفلها. وبعدين كدة هتأخر.
نغم: قربت منه وباسته في خده. افتكر اني بحبك ومليش غريرك مهاب: حضنها حاضر هفتكر بس انتي لازم تعرفي انك كل يوم بتضعفي قلبي انا عمري ما خفت علي نفسي بس بسببك هبتدي اخاف. واتنهد. يلا تصبحي علي خير ومشي مهاب وراح لسامح وكان وهو بيغير هدومه سامح لقاه بيلبس القميص الواقي للرصاص سامح: وده من امتي ده طول عمرك مبتلبسوش. اشمعن النهاردة. مهاب: اتنهد اعمل ايه علشنها. خايف اموت واسيبها.
سامح: انا مش مصدق انك بتحبها اوي كدة مهاب: ولا انا. حبها ده مش بإيدي سامح لو جرالي حاجة. تروح ل كريم المحامي وتقولوا اني سامح: بس اسكت في ايه ده انت مهاب الاسد اللي مبيخفش. انسي كل ده انت هتخلص العملية زي كل مرة من غير خدش وهترجع لنغم وتتجوزها. فاهم وحضن سامح مهاب مهاب: ماشي بس خليك في ظهري سامح: احنا طول عمرنا في ظهر بعض.
وبعدين انت علي طول بتدخل العملية من غير القميص ده وبتبقي وحش. جاي وانت لابسة وتعمل كدة مهاب: ماقلتلك بقي هي السبب. المهم يالا بينا قولي صحيح مين اللي طالع العملية دي عزمي الفيومي ولا عدنان اخوه سامح: تؤ الراس الكبيرة. حامد الفيومي بنفسه مهاب: حلو اوي ده هتبقي ليلة فل انا مش هسيبه الا لما اجيبه او اقتله راس الأفعة ده سامح: ربنا معانا جاهز يا وحش مهاب: جاهز بينا. (في فيلا الدكتور حسين البدري).
دولت قلقانة ومش جايلها نوم قامت لأوضة ادم تطمن عليه وفتحت لقته نايم بصتله بحنيه الام وبكت وخرجت قعدت في التراس واتنهدت ورجعت ( فلاش باك) أدم لما اتعرف علي مي اتعلق بيها بسرعة وهي كمان وفي ظرف 3 شهور كانوا محددين معاد الفرح. ومهاب كان مسافر مأمورية. ومي مكنتش شافته ولا تعرفه. ولما اتجوزه ومهاب مسافر.
مهاب رجع وكان عدي علي جواز أدم ومي شهر وفي يوم مارجع كانت دولت محضرالوا الاكل اللي بيحبه وبتجهز كل حاجة ومي معاها. واول ما مهاب دخل. دولت: هوبا وحشتني يا حبيبي مهاب: انتي اللي وحشتيني يا دودي. فين أونكل وأدم دولت: أونكل في المستشفي وأدم في العيادة. بس تعالي لما اعرفك علي مي مرات أدم مي ده مهاب ابني هو كمان اللي حكتلك عنه. مهاب: سلم علي مي. اهلا مي الف مبروك والله كان نفسي احضر فرحكم بس شغلي بقي.
مي: اول ما شافت مهاب انبهرت بيه وبشكله وهيئته وكل حاجة فيه واعجبت بيه جدا. اهلا مهاب انا مكنتش متخيلاك كدة. وكانت نظرته ليه واضحة جدا وهو اخد باله ودولت كمان مهاب: ساب ايديها اللي كانت ماسكة فيه. هههه كدة ازاي يعني مي: يعني انت ولا ابطال سينما الاكشن مهاب: مسح شعره بإحراج من دولت. ايه الكلام ده مش اوي كدة مي: لا بجد يمكن انت كمان احسن منهم هما تمثيل لكن انت حقيقة دولت: احمم تعالي يا مهاب علشان نتغدي.
مهاب: كان متضايق من مي متوقعش انها تبصله كدة وكلامها معجبوش خصوصا انها مرات ادم. معلش يا دودي انا تعبان وعايز انام دولت: لا تعالي نتغدا وبعدين اطلع نام وراحوا هما الثلاثة يتغدوا. وهما علي السفرة. مي منزلتش عنيها من علي مهاب ومهاب مش عارف يعمل ايه ومش عايز دولت تاخد بالها مع انها اصلا خدت بالها بس مبينتش مهاب: الحمد لله انا طالع انام مي: بلهفة. ليه بس خليك شوية تحب اخليهم يعملولك قهوة.
مهاب: بجفاء لا انا هنام جاي من سفر وتعبان وطلع مهاب دولت: بحزم. مي ياريت ملكيش دعوة بمهاب. مهاب طبعه صعب وممكن يتنرفز عليكي. وانا مش عايزة مشاكل بينه وبين أدم دول اصحاب واخوات من سنين. مفهوم مي: بإحراج وووانا عملت ايه كل ده علشان قولتلو اعملك قهوة دولت: قامت وهي ماشية. لا مش علشان كدة انتي فاهماني كويس. انا طالعة اوضتي.
وفضلت مي علي الحال ده مبتفوتش فرصة الا وتحاول تتقرب من مهاب وهو بيحاول يبعد عنها وبيتعمد يتأخر في الشغل علشان ميشوفهاش بس لاسف كانت بتستناه وتنزل وتحاول تكلمه وتتقربله وهو بيصدها بس خلاص لقي مفيش فايدة وقرر انه يسيب البيت ويرجع شقته وقال لدولت وحسين وادم وابتدي يجهز حجاته علشان يمشي وفي يوم كان راجع علشان يخاد هدومه وحاجاته وهو في اوضته وضب كل حاجة ودخل ياخد حمام ولما خرج لقي مي في الاوضة مهاب اتعصب ودمه غلي.
مهاب: بعصبية انتي ايه اللي جابك هنا امش بره مي: مهاب انتي ماشي ليه انا مقدرش اعيش منغيرك مهاب: انتي مجنونة فكك بقي من اللي في دماغك انت واحدة متجوزة ومش متجوزة اي حد ده أدم اخويا وصاحبي مي: خلاص هتطلق منه ونتجوز مهاب انا بحبك مهاب: ضربها بالقلم. اقسم بالله كلمه كمان وحجرك من شعرك لأدم واقوله مراتك زبالة ومتستهلكش. امش بدل ما حد يشوفك هنا مي: قربت منه تاني متخفش كلهم برا.
وطنط في النادي. بس ليه انت شايفني زبالة علشان بحبك.
مهاب: لا علشان مش محترمة جوزك. وبعدين انا عمري ما عرفت واحدة متجوزة. مابالك انتي بقي وانتي مرات ادم. انسي يا مي وريحي نفسك انا سايبلك البيت كله وماشي وامش بقي قبل ماحد يشوفك. وفتح الباب وخرجها وقفل الباب. وخرجت مي بتعيط وراحت أوضتها. بس دولت كانت واقفة جنب الوضة من الاول لما سمعت مهاب بيزعق وهي راجعة من النادي. وسمعت كلامهم كله ورفض مهاب لمي وزعلت من مي واللي عملتوا. بس سكتت علشان خاطر ادم وقالت اكيد لما مهاب يمشي هتفوق وترجع تحب أدم. بس منسيتش وكانت بتتعامل مع أدم بفتور ومن غير حب لحد ما ماتت في حدثة عربية. ولحد ما ماتت أدم مكنش يعرف حاجة.
وفاقت دولت من شوردها. اه يارب ليه يا أدم حظك كدة ليه مفيش واحدة حبيتها وكانت تستاهل حبك. بس كمان مهاب ملوش ذنب هو صد مي زمان ومكنش يعرف انك بتحب نغم دلوقتي. يارب يريح بالك يا أدم وتلاقي اللي تستهلك.
في مكان وسط جبل وطريق سريع كان صوت ضرب الرصاص زي المطر ومهاب وزميله بيطاردوا حامد الفيومي تاجر المخدرات. وبعد وقت طويل من تبادل ضرب النار مهاب وزميله قدروا يظبطوا البضاعة وقتله من العصابة ناس كتر لكن حامد الفيومي كان بيحاول يهرب. بس مهاب لمحه وراح وراه وضربه ولما حاول يهرب منه مهاب ضرب عليه نار وقتله. وواحد من اللي كانوا مع حامد ضرب نار علي مهاب ومهاب نزف ووقع في الارض.
سامح: جري علي مهاب. مهاب. مهاب مالك. مهاب حاول تمسك نفسك لحد ما نروح المستشفي. متخفش دي بسيطة.